Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.15

Categorie:Experia Box V10
  • 7 januari 2025
  • 142 reacties
  • 8728 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.15
Toon eerste bericht

142 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 15 januari 2025

​@LEDje, ​@BernardHeuer, ​@MatGerBen, en dit geld ook voor jou ​@Dennis Overbeek.   

Jammer dat het bij jullie deze keer (weer) niet gelukt is om de update door te voeren. Dit betekent dat jullie vallen in die groep met klanten waarbij we het eerder geprobeerd hebben, en waarbij het op dat moment niet gelukt is vanwege een bepaald issue. Die klanten hebben we verzameld en zijn we nu opnieuw aan het proberen. Bij deze nieuwe poging hoort ook een reset van je modem tijdens het updateproces. Dit omdat we zien dat de kans dat de update dan wel wil pakken een stuk groter is. Maar ook niet gegarandeerd. Wat nu bij jullie dus blijkt. We zullen het op een later moment opnieuw proberen, krijg je ook weer opnieuw bericht. Het kan even duren, maar we gaan ervoor zorgen dat je de update krijgt. 

McMelloW schreef:

Na deze update heb ik grote problemen met mijn wifi in huis. Verschillende apparaten zijn niet meer benaderbaar. Ook mijn KPN modem is niet meer benaderbaar. IP 192.168.xxx.254   Het modem is al een paar keer langer dan 60 sec stroomloos geweest, maar niets helpt. 

Mijn audio systeem werkt over wifi, dus geen geluid of music. Via wifi stuur ik verlichting aan, dat werkt dus niet meer. 

De update die je hebt gehad, ​@McMelloW, is een volledig nieuwe Software. Dat betekent dat er aan de update iets meer haken en ogen zitten. En ook een wat grotere kans dat na de update dingen wat in de war zijn. Heb je het startbericht van dit topic goed kunnen doornemen? Daarin wordt aangegeven wat er in de update zit, en ook wat de aandachtspunten van de migratie zijn. Hopelijk helpt dat je al wat verder. 

Wat ik verder in jouw geval zou aanraden is een reset van je modem via het resetgaatje achterop. Dit zet alles van je modem terug op de fabrieksinstellingen. Wifi gegevens worden dan met een beetje geluk teruggezet naar wat het voorheen was. En dan zouden je apparaten ook weer moeten verbinden. Zonder een beetje geluk worden de wifi instellingen teruggezet naar de waarde op de sticker onderop je modem. In dat geval kun je jouw apparaten met die wifi verbinden. Of handmatig inloggen op je modem en de wifi weer aanpassen. Hoe je dat doet lees je hier:

Petro - Amersfoort schreef:

Vannacht update naar V10.C.24.12.11 gekregen. Helaas niet zonder slag of stoot. Alle instellingen van het modem zijn verdwenen of naar fabrieksinstellingen gezet.

Jammer te horen dat het bij jou ook gereset is, ​@Petro - Amersfoort. We proberen dit soort dingen te voorkomen, maar helaas lukt dat niet altijd.

Ik zie dat jij naar de 12.11 versie bent gegaan. Informatie over die update, en de haken en ogen daarbij, vind je hier:

https://community.kpn.com/product-updates/experia-box-v10-update-naar-v10c241211-626263

• Topper
  • 18 reacties
  • 15 januari 2025

@Erik van KPN 

Bedankt voor je reactie. Na veel zoeken kwam ik erachter dat mijn modem tijdens de update een RESET gekregen heeft. In de email van KPN staat hier niets over. Sterker nog je zou gewoon weer kunnen internetten volgen dezelfde email. Zie quote. 

Wat merk je van de update?
Je kan maximaal 10 minuten niet internetten, tv-kijken of bellen met de vaste telefoon tijdens de update. Daarom doen we dit tijdens de nacht. Zo heb je er zo min mogelijk last van. Je kan na de update gewoon weer internetten, tv-kijken of bellen.

Mocht hier duidelijk vermeld staan dat ik een RESET kon verwachten, dan had ik duidelijk mijn maatregelen genomen.  Nu moet ik dus vanaf factory settings opnieuw beginnen. Jammer van deze gebrekkige informatie in de email. Er is ook geen keuze optie over wel of niet updaten. Als KPN klant ben ik niet blij met deze gang van zaken en is dit zeker geen aanbeveling om KPN bij anderen aan te bevelen.

Beste Erik, nogmaals dank voor je antwoord. Ik hoop dat deze klachten en verzoeken door gegeven worden aan de mensen die de update emails schrijven en versturen. Mogelijk gaat het bij een volgende update dan beter

Met vriendelijke groeten.

LEDje
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 50 reacties
  • 15 januari 2025

Beste ​@Erik van KPN ,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp het. Ik hoef niet nogmaals zelf een hard reset uit te voeren, en hoef ook niet te vragen dit op afstand te laten door KPN, daar de reset automatisch wordt uitgevoerd bij de eerstvolgende poging om de update uit te voeren.

Ik wacht geduldig af, en zie het wel. In ieder geval voorlopig werkt de V10 bij mij naar behoren met de Intermediate-versie, en hopelijk lukt de update de volgende keer wel en loop ik dan tegen geen/ niet al te grote problemen aan.

Old Geezer
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 20 reacties
  • 21 januari 2025

Gisteren ontving ik van KPN bericht #6 met de bekende tekst “het modem krijgt vannacht een update” maar net als vorige week is alleen het modem gereset.

Er hangt niets aan het V10 modem met pair bonding aansluiting en muv van een andere DNS server zijn er geen instellingen aangepast. 
Ik vraag mij af of wellicht een modem omruil de enige manier is om hier een V10 modem met KPN software te laten draaien.

Maar KPN geeft vast nog niet op dus op naar poging #7

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 21 januari 2025

Het zou best wel eens kunnen dat die andere DNS server roet in het eten gooit. Het zou natuurlijk niet mogen maar gezien dezelfde soort ervaringen op de TV ontvanger (5202) zou het me ook niet verbazen.

Zet bij de volgende poging de DNS servers eens terug op de standaard DNS servers van KPN.

Old Geezer
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 20 reacties
  • 21 januari 2025

Goede tip ​@wjb , de optie “ISP DNS” gaat dan op “Aan”

Fijn zo'n update (nacht 20-21januari)

Alleen is er niet geupdate, maar mijn internetsnelheid is vlgs mij ook gehalveerd.

Het modem geeft aan:  V1.01.00T04.3Intermediate

BernardHeuer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 191 reacties
  • 21 januari 2025

hier ook al  een mail en app gehad vannacht alweer oor de zoveelste keer , maar helaas eer niks veranderd .  hoe kan dit nu ? 

Model H369A

Serienummer 

Hardware versie V1.00

Software versie V1.01.00T04.3Intermediate

Boot loader versie V1.0.00

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 21 januari 2025

@Erik van KPN ​@wjb 

Mislukte Update afgelopen nacht 21-1-2025

• alle DHCP + Poort forwarding WEG

©2008-2023 ZTE Corporation. Alle rechten voorbehouden  |   V1.01.00T04.3Intermediate

http://192.168.2.254/

HOME

WiFi instellingen               = zelfde gebleven

LAN instellingen = zelfde gebleven

USB-apparaten                 = zelfde gebleven

VoIP instellingen               = zelfde gebleven

INTERNET                          = zelfde gebleven

WIFI                                     = zelfde gebleven

Basic

Gast WiFi

Geavanceerd

BandSteering

VOIP                                    = zelfde gebleven

INSTELLINGEN

* DHCP = binding            => L.E.E.G

* Poort forwarding          => L.E.E.G

DNS - Hostnaam             = zelfde gebleven

STATUS                               = zelfde gebleven

--------------------

via browser: Herstart Klik op de "Herstart" knop om het apparaat opnieuw op te starten.

* gedaan, maar geen effect

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 21 januari 2025

@Erik van KPN ​@wjb 

deel van log- bestand:

Toon inhoud

2025-01-21 00:00:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:00:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:00:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:01:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:01:27 TR069:Session close .

2025-01-21 00:01:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:01:27 TR069:Sending inform 2 PERIODIC

2025-01-21 00:01:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:01:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:01:28 TR069:Receive RPC GetParameterValues.

2025-01-21 00:01:29 TR069:RPC GetParameterValues success.

2025-01-21 00:01:29 TR069:Session close .

2025-01-21 00:02:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:02:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:02:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:02:28 TR069:Session close .

2025-01-21 00:03:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:03:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:03:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:03:28 TR069:Session close .

2025-01-21 00:04:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:04:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:04:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:04:28 TR069:Session close .

2025-01-21 00:05:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:05:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:05:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:05:28 TR069:Session close .

2025-01-21 00:06:27 TR069:Start to create a new session.

2025-01-21 00:06:27 TR069:Session create success.

2025-01-21 00:06:28 TR069:Receive informresponse.

2025-01-21 00:06:28 TR069:Session close .

Admin: logbestand in spoiler gezet

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 21 januari 2025
Old Geezer schreef:

Goede tip ​@wjb , de optie “ISP DNS” gaat dan op “Aan”

In de andere Product Update werd dit aangegeven, dat is misschien ook nog een optie om uit te voeren, ​@Old Geezer, en ook voor jou ​@BernardHeuer:

LEDje schreef:

Bij mij is de gisteren netjes per mail en SMS aangekondigde update afgelopen nacht (nacht van 20 op 21 januari) nu bij de 3e keer wel gelukt.

Misschien is het nu wel gelukt omdat ik zo eigenwijs was om gisteravond voor de zekerheid ook zelf een hard reset uit voeren, naast de automatische reset voorafgaand aan de update, en àlle apparaten los te koppelen van de Experiabox V10. En dan bedoel ik niet SuperWiFi o.i.d. loskoppelen (want die heb ik niet), maar alle apparaten die verbonden waren via WiFi, en bekabeld (powerline-adapters voor verbinding naar TV-ontvanger en de TV-ontvanger zelf + de vaste telefoon).

Ik heb nu de versie V10.C24.12.11 op de V10.

De meeste instellingen in de V10 zijn bij mij overgezet/ behouden naar de nieuwe software, zoals de instellingen voor de vaste telefoon. De instellingen voor WiFi moest ik wel opnieuw instellen, en dan specifiek de WiFi-standaard/ -kanalen en bandbreedte.

En dit zal voor jou, ​@oJkpn, misschien ook helpen.

@FrankViergever, helaas kan het gebeuren dat het niet lukt om de update te voltooien. We proberen het dan op een later moment opnieuw. Je krijgt dan ook opnieuw bericht. Mocht je willen, dan kun je op dat moment kiezen om preventief je modem te resetten. Dat kan helpen om de update te laten pakken. Of eventueel de tips die hierboven worden gegeven.

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 21 januari 2025

@oJkpn, Het heeft weinig zin om mij te "mentionen", ik kan er niet zoveel mee.

Heeft jouw V10 nu nog steeds de oude firmware?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 21 januari 2025
wjb schreef:

@oJkpn, Het heeft weinig zin om mij te "mentionen", ik kan er niet zoveel mee.

Heeft jouw V10 nu nog steeds de oude firmware?

Ja, dat geeft hij ook aan in zijn eerste reactie:

oJkpn schreef:

©2008-2023 ZTE Corporation. Alle rechten voorbehouden  |   V1.01.00T04.3Intermediate

Hier kunnen wij zo ook niets mee, ​@oJkpn. We proberen het op een later moment opnieuw. Eventueel kun je de tips proberen die ik noem in mijn reactie hier iets verder boven.

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 21 januari 2025
Erik van KPN schreef:
oJkpn schreef:

Hier kunnen wij zo ook niets mee, ​@oJkpn. We proberen het op een later moment opnieuw. Eventueel kun je de tips proberen die ik noem in mijn reactie hier iets verder boven.

Wel heel erg zuur dat de DHCP reservations en port-forwardings verdwenen zijn terwijl de upgrade mislukt is en dat dit bij de volgende retry waarschijnlijk weer zal gaan gebeuren.

Old Geezer
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 20 reacties
  • 21 januari 2025

Behalve een handmatige hard reset van het modem de avond voor een modem update en het instellen van het gebruik van een KPN DNS server valt er voor mij niet veel meer te doen. Ik heb geen vaste telefoon, geen externe wifi punten, geen TV box, geen USB apparaten en ook geen met ethernet kabel aangesloten computer of andere hardware. 
Heel simpel allemaal …

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 22 januari 2025

@Erik van KPN 

niet persoonlijk bedoeld maar

KPN zou een terugroepactie met de V10 moeten doen net als Citroen vandaag auto's terugroept.
Maar de klant wordt met het probleem van een upgrade met compleet nieuwe software opgezadeld.
Denk hard na wat nu te doen...

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 22 januari 2025
wjb schreef:
Erik van KPN schreef:
oJkpn schreef:

Wel heel erg zuur dat de DHCP reservations en port-forwardings verdwenen zijn terwijl de upgrade mislukt is en dat dit bij de volgende retry waarschijnlijk weer zal gaan gebeuren.

Ja, zeker. Maar helaas ook iets wat we niet kunnen voorkomen. Bij de groep klanten met specifiek issue rondom het updaten zit nu als paardenmiddel een reset inbegrepen. We doen dan eerste een reset, en dan de update. Dit om de kans dat de update slaagt zo groot mogelijk te maken. Ik meen dat we dit wel in de aankondiging benoemen. Maar dat heb ik ook zojuist even doorgezet ter controle.

Old Geezer
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 20 reacties
  • 22 januari 2025

Een paar weken geleden heb ik op verzoek van een helpdeskmedewerker van 0800-0402 het modem handmatig gereset om de modemupdate meer slagingskans te geven. Daar heb ik toen spijt van gehad omdat het circa 3 uur duurde voordat de connectie met internet weer was hersteld.

Ik vraag mij af of de nachtelijke reset ook een lange hersteltijd heeft en dat om die reden de update door de lange wachttijd niet kan worden uitgevoerd.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 januari 2025
Erik van KPN schreef:
wjb schreef:
Erik van KPN schreef:
oJkpn schreef:

Ja, zeker. Maar helaas ook iets wat we niet kunnen voorkomen. Bij de groep klanten met specifiek issue rondom het updaten zit nu als paardenmiddel een reset inbegrepen. We doen dan eerste een reset, en dan de update. Dit om de kans dat de update slaagt zo groot mogelijk te maken. Ik meen dat we dit wel in de aankondiging benoemen. Maar dat heb ik ook zojuist even doorgezet ter controle.

Hier ook een modem met een issue blijkbaar… Een eerdere aankondiging gehad dat er een update plaats zou vinden. Die is dan niet gelukt en de tweede poging was in de nacht van de 21ste met als gevolg inderdaad ook alle DHCP reserveringen weg net als de forwarding. Maar ook moest ik een nieuw admin wachtwoord instellen toen ik inlogde op mijn modem. 

Ach ja ik worstel me wel weer door de instellingen / poorten om mijn Home Assistant, VPN, Adguard etc om het weer aan de gang te krijgen. 

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 23 januari 2025

Was ik inderdaad nog vergeten: ik moest ook een nieuw admin wachtwoord instellen ...

Tot mijn verbijstering er nèt achter gekomen; dat ik op de versie eindigend op .11 zit. Zonder enige mail/ sms vooraf van KPN, en NAdat ik in de grootste problemen ben gekomen> eind verleden jaar met 2 modem updates "achterelkaar", ik zat de laatste maanden op de versie eindigend op .03.

Gezien de vele problemen, heb ik bewust mijn modem niet meer gereset daarna.

Nu ervaar ik zeer slechte en trage wifi (vreet de batterijen van mijn mobiele apparaten leeg), en dacht ik "maar weer eens het forum bezoeken"…

Jaren geen updates EN geen problemen gehad en nu zijn er achter elkaar updates, ZONDER dat je dus vooraf bericht krijgt…

Ik kan dus weer AL mijn instellingen na gaan lopen; maar wat heeft dat voor zin, als deze "nieuwste" update eventueel op korte termijn volgt... (zonder bericht van Kpn)?!

Ik gebruik geen wifi punten oid, gewoon V10 modem op glasvezel met vaste telefonie en ITV, heb 1 x een mail gehad (in november '24 dacht ik) die mij op een P-versie zette, waarna alle ellende begon.

Mijn mailadres èn telefoonnummer zijn bekend, Kpn-app gebruik ik niet> geen enkele behoefte aan. 

Moet ik nu wel of niet mijn instellingen gaan aanpassen of wordt deze "volgende" update (zijn er nu wel veel achter elkaar ineens) mij ook weer opgedrongen; zonder enig bericht vooraf?!

Het kostte mij 3 minuten om hier in te loggen, nog nooit zo'n slechte verbinding gehad...

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 24 januari 2025

Als je eenmaal op de KPN Software zit, ​@LoveCatsOnly, dan krijg je voor updates naar nieuwere versies niet meer apart bericht. Deze updates zijn niet zo ingrijpend als de migratie van oude firmware naar KPN Software. Je instellingen zouden nu dan ook nog dezelfde moeten zijn als voor deze update naar de .11 versie. En bij verdere updates naar hogere versies zal dat ook zo zijn. Wel of niet een reset doen aan jouw kant heeft in het algemeen geen invloed op het wel of niet krijgen van verdere updates. 

Informatie over de versie die jij nu hebt gekregen vind je in onderstaand topic. Je zit nu in het topic over de update naar de .15 versie.

Als je wel problemen ervaart, herstart je V10 eens. Dat is bij gekke dingen na een update over het algemeen voldoende om het weer op regel te krijgen. 

@Erik van KPN Daar ben ik niet blij mee, de update van versie .03 naar .11 heeft wel degelijk mijn wifi instellingen gewijzigd, iets waar je dan zelf achter moet komen.

Nu ben ik bezig alles weer naar mijn eigen instellingen te zetten, iets wat een reset niet zal doen, bv vaste wifi kanalen, "denk" ik.

Ik was van mening gelezen te hebben dat je vooraf aan een update "bericht" hoort te krijgen van kpn, schijnbaar over het hoofd gezien dat dit niet geld; "indien je al op de Kpn software zit", zo te zien (na de inlog) is er weer veel gewijzigd en aangezien je niet dubbel mag posten, vroeg ik het alvast "hier"> ben nu weer van alles opnieuw aan het instellen bij wifi en zowaar is de snelheid direct merkbaar.

Heel jammer dat ik dus niet weet of te horen krijg; wanneer ik naar de versie in "dit topic" ga> w.s. zodra ik weer in de problemen (met wifi) kom, na mijn aanpassingen van vandaag dus.

• 13272 reacties
  • 24 januari 2025

Ik begrijp dat de vorige versie, eindigend op ..11 nog steeds wordt uitgerold. M'n broer appte mij tenminste dat hij die versie afgelopen dinsdag 21-1 heeft gekregen, zonder melding vooraf maar wel met de nodige problemen zoals al veel vaker gemeld. Dus de nieuwste versie ..15 is nog steeds niet mainstream?

Overigens belde hij met de KS over de problemen (in dit geval met name omdat o.a. z'n vaste telefoonnummers geheel verdwenen waren) en daar vertelden ze hem dat er sinds oktober 2024 geen nieuwe software uitgerold was. Leven ze daar op een andere planeet? Of worden die werkstudenten iedere maand (of week?) vervangen zodat ze maar vooral geen ervaring opdoen? 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27421 reacties
  • 24 januari 2025
Henk2304 schreef:

Ik begrijp dat de vorige versie, eindigend op ..11 nog steeds wordt uitgerold. M'n broer appte mij tenminste dat hij die versie afgelopen dinsdag 21-1 heeft gekregen, zonder melding vooraf maar wel met de nodige problemen zoals al veel vaker gemeld. Dus de nieuwste versie ..15 is nog steeds niet mainstream?

Overigens belde hij met de KS over de problemen (in dit geval met name omdat o.a. z'n vaste telefoonnummers geheel verdwenen waren) en daar vertelde ze hem dat er sinds oktober 2024 geen nieuwe software uitgerold was. Leven ze daar op een andere planeet? Of worden die werkstudenten iedere maand (of week?) vervangen zodat ze maar vooral geen ervaring opdoen? 

Dit is inderdaad een project met lange adem, Henk.  Eind vorig jaar heeft het updaten sowieso een tijdje stil gelegen.  

Ik betreur dat ze zo slecht op de hoogte waren bij de helpdesk. Hebben ze het issue met telefonie wel op kunnen lossen? 

Reageer