Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6485 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • November 11, 2025

Maar een team van 2 personen of een team van 10 personen? Moeten de teams dan niet opgeschaald worden als er zoveel "uitdagingen" zijn?

Ze blijven hier nu al ruim 2 weken groen, ook in de topologie. Maar toch lijkt het niet helemaal goed te gaan, als ik boven zo ongeveer naast een SW2 punt zit met een laptop heb ik gewoon nauwelijks Wifi ontvangst, hoe dan?

Over de teamsamenstellingen kan ik verder niets meer kwijt, maar de migratie en doorontwikkeling van de KPN Software staat wel hoog op de agenda binnen onze organisatie. Het krijgt de aandacht die het nodig heeft. 

Dan lijkt het erop dat je laptop blijft haken op een ander Wifi punt. Het beste is om dan even een herstart van het thuisnetwerk te doen via de webinterface om de onderlinge communicatie weer op orde te brengen. 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Maar een team van 2 personen of een team van 10 personen? Moeten de teams dan niet opgeschaald worden als er zoveel "uitdagingen" zijn?

Ze blijven hier nu al ruim 2 weken groen, ook in de topologie. Maar toch lijkt het niet helemaal goed te gaan, als ik boven zo ongeveer naast een SW2 punt zit met een laptop heb ik gewoon nauwelijks Wifi ontvangst, hoe dan?

Over de teamsamenstellingen kan ik verder niets meer kwijt, maar de migratie en doorontwikkeling van de KPN Software staat wel hoog op de agenda binnen onze organisatie. Het krijgt de aandacht die het nodig heeft. 

Dan lijkt het erop dat je laptop blijft haken op een ander Wifi punt. Het beste is om dan even een herstart van het thuisnetwerk te doen via de webinterface om de onderlinge communicatie weer op orde te brengen. 

Het kan toch niet zo zijn dat ik zo ongeveer elke week de boel weer moet resetten...

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Een herstart lijkt voorlopig even voldoende maar het idee is natuurlijk dat we dit oplossen met een komende update

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 12, 2025

Aanvulling op wat Thomas aangeeft: dat zal dan in een update van het modem zijn. Daarin zitten namelijk verbeteringen op het gebied van sturing. Voor de V10 is de uitrol van die nieuwe versie deze week begonnen. Voor de Box 12 volgt die binnenkort.

Forum|alt.badge.img

Jammer dat deze problemen (open communicatie) niet wordt vermeld als je een abonnement bij KPN afsluit. Wij hebben twee jaar geleden ook een abonnement gehad bij KPN met de Witte SuperWifi 1 punten. Ook daar waren steeds problemen mee. In een topic gevraagd, voordat wij gingen overstappen ,of de Witte SuperWifi 1 punten op de 1Gb snelheid op de Box 12 gekoppeld konden worden. Er werd toen vermeld dat dit geen probleem was als je ze maar bekabeld aansluit. Nu blijkt dat de Box 12 Wifi 6 heeft en de Witte Wifi 5. Hoe dicht je ook bij de SuperWifi 1 punten zit, zal het apparaat (laptop, pc etc) verbinding maken met Wifi 6. Dus nu toch maar weer de zwarte gehuurd (met 1 maand als restitutie als coulance). Nu lees ik dit verhaal. Ook wij hebben last van dit probleem. Na dat wij nu een week op het KPN netwerk online zijn. Ik vind het heel erg vervelend worden. Ik zal het stappenplan gaan uitvoeren. Werkt het niet, laat ik op kosten van KPN een monteur komen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor de feedback ​@Tom Veenendaal. Je vindt hier in onze Community vaak een boel aan technische informatie en tips. Zoals je in het startbericht leest zijn we steeds bezig met updates en verbeteren van de software, waaronder ook oplossen van eventuele bugs. 

Als je er niet uit komt, maak dan vooral een eigen topic aan en leg gelijk zo uitgebreid mogelijk uit welke apparatuur je hebt, hoe het aangesloten is en wat je al hebt geprobeerd. Dan denken we daar met je mee.

Forum|alt.badge.img

Er is een, nogal uitgebreide, procedure die je kunt volgen als je merkt dat de wifipunten regelmatig terugvallen op paired maar not synced (groene lampjes, maar rood in de interface).

Hierbij is het belangrijk dat je echt de stappen precies volgt, in deze volgorde. We zien dat dit helpt. Helemaal permanent durf ik niet te garanderen, maar wel voor langere termijn. Maar, het is wel een klus.

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.

Een vraag over de eerste stap. Wat bedoel je met alle ethernetkabels uit je wifipunten?
Is (zijn) dat ook de ethernetkabel(s) die in het modem Box 12 (in mijn geval) zit(ten)? 
De ethernetkabel(s) zit(ten) in Poort Lan1 /(2) en is verbonden met TV Box.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Daarmee worden de internetkabels bedoeld die in je SuperWifi punten zitten ​@Tom Veenendaal. Die van de TV Box kun je laten zitten. 🙂

Forum|alt.badge.img

@Sanne van KPN  of ​@Erik van KPN Ik heb nog drie vragen over de te doorlopen stappen:

1.  Ik heb het SW2 helemaal ontkoppeld. Kan ik dan ook deze stappen gebruiken, of moet ik dan eerst de installatie stappen volgen?
  2. In mijn netwerk is nu een goed werkend SW2 in de woonkamer. Moet ik voor dit SW2 ook dezelfde stappen volgen ondanks dat deze goed in het netwerk gekoppeld en de status Synced heeft?
  3. Ik lees in stap 2 dat het wifi-punt 5x rood moet knipperen. Geldt dat ook voor de SW2 of alleen voor de SW1? Dat is mij niet duidelijk.

Ik hoop dat jullie mij vragen vandaag kunnen beantwoorden dan kan ik aan de slag.

Alvast bedankt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • November 16, 2025

Goedemorgen Tom. Volg de door Erik genoemde stappen voor alle SuperWifi punten zowel versie 1 als 2. Je reset namelijk ook de modem en dan is het handig om het hele netwerk opnieuw goed te koppelen. 

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag ​@Alex van KPN, ​@Erik van KPN en ​@Sanne van KPN,
Ik krijg op geen enkele wijze het tweede SuperWifi 2 op de status Synced. Ik had vanmorgen (17-11) een belafspraak met de klantenservice en de stappen nogmaals doorlopen. Ik had het al 7x geprobeerd.
Na een halfuur bekabeld aangesloten gehad op de modem afgekoppeld van de kabel en op z'n plek gezet. Na het controleren in Topologie bleek het tweede SuperWifi 2 punt wel gekoppeld te zijn, maar stond weer rood en status Paired. De medewerker van de klantenservice gaf aan het (gehuurde) SW2 morgen terug te brengen naar de KPN winkel in Utrecht (vredeburg 11) en om te ruilen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik ben benieuwd ​@Tom Veenendaal, laat je weten of het met de nieuwe wel lukt? 

Forum|alt.badge.img

Ik ben benieuwd ​@Tom Veenendaal, laat je weten of het met de nieuwe wel lukt? 

Ik heb vanavond toch nog een poging gedaan. Tussen 18 en 19 uur een complete systeem herstart gedaan.

Het koppelen ging goed en beid SW2 waren zichtbaar in de ‘Topologie’. Tot het uitzetten van het tweede SW2. Nadat het tweede SW2 de bekabeling eruit was gehaald en drie minuten bij de Box 12 had laten staan en het op zijn plek zetten, was in de ‘Topologie’ beide SW2 punten niet meer te zien. De Box 12 laat nog wel zien dat er ‘2 extenders’ zijn. Als ik kijk in het tabblad ‘Verbonden apparaten’.  Staan de SW 2 er ook niet bij. Alleen in de MijnKPN app zie ik de SW2. Als ik uitlog op Box 12 en op het icoon netwerk/mesh klik worden de SW2 wel weergegeven. 

Ik wordt er echt helemaal simpel van!!

Hoe kan dit? Hoe los ik ‘t op?!--endfragment>

Leen59
Wijsgeer
  • November 17, 2025

Na een herstart van het thuisnetwerk vanuit de box12 zal de topologie waarschijnlijk weer goed zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 18, 2025

@Tom Veenendaal, het feit dat de topologie niet alles (goed) laat zien, en dat het klikken op ‘meer apparaten’ niet werkt is een bekende beperking van de huidige versie van de Box 12. Dit is een weergaveprobleem en wil niet zeggen dat de niet zichtbare apparaten niet werken. Zolang ze met een groen icoon zichtbaar zijn in dat netwerkpop-upje vanuit het loginscherm is het in orde. De topologie wordt verbeterd in de komende update voor de Box 12, die verwachten we binnenkort.

• Topper
  • November 27, 2025

Na de update van de v10 naar V10.C.25.08.15 zijn mijn 5 SW2 punten niet meer gekoppeld met het thuisnetwerk. Groene led brandt niet meer. De op de SW2's aangesloten apparaten werken echter wel. 

Ik heb een SW2 punt via reset geprobeerd weer te koppelen, maar zodra ik de ethernet kabel weghaal, is de verbinding weg en gaat de SW2 in de reset stand (paarse led) staan. 

Zeer ergerlijk. Wat is hiervoor de oplossing? 

Forum|alt.badge.img

@Tom Veenendaal, het feit dat de topologie niet alles (goed) laat zien, en dat het klikken op ‘meer apparaten’ niet werkt is een bekende beperking van de huidige versie van de Box 12. Dit is een weergaveprobleem en wil niet zeggen dat de niet zichtbare apparaten niet werken. Zolang ze met een groen icoon zichtbaar zijn in dat netwerkpop-upje vanuit het loginscherm is het in orde. De topologie wordt verbeterd in de komende update voor de Box 12, die verwachten we binnenkort.

Wat bedoel je met (update voor box 12, die verwachten we binnenkort)? 
Eén we(e)k(en), maand(en)?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 27, 2025

Wat bedoel je met (update voor box 12, die verwachten we binnenkort)? 
Eén we(e)k(en), maand(en)?

Specifieker kan ik helaas niet zijn, ​@Tom Veenendaal. Maar binnenkort is echt binnenkort.

Na de update van de v10 naar V10.C.25.08.15 zijn mijn 5 SW2 punten niet meer gekoppeld met het thuisnetwerk. Groene led brandt niet meer. De op de SW2's aangesloten apparaten werken echter wel. 

Ik heb een SW2 punt via reset geprobeerd weer te koppelen, maar zodra ik de ethernet kabel weghaal, is de verbinding weg en gaat de SW2 in de reset stand (paarse led) staan. 

Zeer ergerlijk. Wat is hiervoor de oplossing? 

Even als check: staat wifi aan op de V10, ​@ArnoA? Je kunt dit checken door in te loggen op de webinterface via instellen.local, 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Ga vervolgens naar de wifi instellingen. Als wifi uitstaat, zet het daar weer aan. 

Sluit vervolgens even een voor een de SW2 punten bekabeld aan, reset ze opnieuw en geef ze een kwartiertje om weer goed te syncen. Daarna kun je ze weer plaatsen waar ze stonden.

• Topper
  • November 27, 2025

Wifi op V10 staat aan. Reset van SW2 werkt dus niet, dat heb ik al gedaan en hiervoor beschreven. Als ik na reset SW2 van de ethernet kabel haal, gaat hij uit zichzelf weer in reset mode (paarse led). En ook aan de kabel is bij niet gekoppeld. Ook de primaire SW2, die uiteraard altijd aan de kabel zit, is niet gekoppeld met het thuisnetwerk (maar werkt dus wel).

Ik zou willen dat men eens gewoon ophield met updates. Alles werkte prima. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 27, 2025

In dat geval kun je het beste een eigen modem kopen, zodat jij de controle hebt. KPN modems worden constant geüpdatet om ze beter en veiliger te maken tegen aanvallen van buitenaf.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 28, 2025

@ArnoA ik heb je reactie onder het V10 topic, omgezet naar een nieuw topic zodat we daar iets meer de diepte in kunnen gaan om jouw problemen te behandelen. Deze product update topics zijn daar niet erg geschikt voor, vandaar dat we hier mee verder gaan in je eigen topic.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Ik ga hier maar weer eens op ongezouten manier melden wat voor een shit het momenteel het is bij de KPN.

Ik kan hier iedere week gewoon alles resetten , dus de V12 modem als de extenders.

Het verval begint gewoon na een dag of 6 , echt schijt ziek begin ik er van te worden!

En het mooie is het is echt niet alleen hier, als ik bij familie ben kan ik steeds daar ook alles resetten.

Ik kan het onderhand blindelings doen.

En het mooie is, iedere k .. app van de KPN krijgt steeds een update, of de tv ontvangers krijgen regelmatig updates,  ( oke de ondertiteling via teletekst gaat loopt bij  mij schoonvader steeds vast, en dat is echt lastig als je doof bent).

Maar goed stroom van briljante tv ontvanger gehaald, even gewacht, stroom er weer op en voila schoon pa ook weer blij.

Wanneer lukt het KPN nu eens om zowel voor de extenders ( de zwarte) als de V12 modem firmware te ontwikkelen , waarbij de hele zooi ook gewoon blijft werkten,?

Of is bij de KPN de voorraad zo groot, dat daar nog steeds alles moet worden geupdate naar nieuwe firmware????

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Wifi op V10 staat aan. Reset van SW2 werkt dus niet, dat heb ik al gedaan en hiervoor beschreven. Als ik na reset SW2 van de ethernet kabel haal, gaat hij uit zichzelf weer in reset mode (paarse led). En ook aan de kabel is bij niet gekoppeld. Ook de primaire SW2, die uiteraard altijd aan de kabel zit, is niet gekoppeld met het thuisnetwerk (maar werkt dus wel).

Ik snap je frustratie geheel  volkomen , hier de zwarte extenders en de v12 modem,

Maar hier kan ik onderhand iedere week de gehele shit resetten, en dan maar hopen dat het weer werkt zoals het hoort.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Nou eigenlijk graag ophouden met de vermelding  dat de toplogie niet alles goed laat zien,  het werkt steeds niet na 6 dagen en dan mag alles weer gereset worden!!!!

Ben ik 3 weken met vakantie, dan zie je dus na een week dat de ring bel geen verbinding meer heeft, de buiten camera's werken niet, geen connectie met thuisnetwerk

Kom je thuis ja hoor alles moeten resetten en ja het werkt weer.

Nu ben ik dus precies weer een week thuis en ja hoor weer wifi punten die uitvallen,  de namen die ik aan de wifipunten heb gegeven zijn veranderd in die vanuit de fabriek.

En ja dus weer een reset en ja het werkt weer ( ik denk voor een week)

man man man wat een feest

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Ik heb vanavond toch nog een poging gedaan. Tussen 18 en 19 uur een complete systeem herstart gedaan.

Je bent niet de enige,  zo herkenbaar, om gek van te worden

En groene lampkes kunnen branden , het werkt gewoon niet!!

Maar ja lampje brandt groen dus alles zou moeten werken volgens de KPN, nou nee dus!!!!