Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6485 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Ik ga hier maar weer eens op ongezouten manier melden wat voor een shit het momenteel het is bij de KPN.

Ik kan hier iedere week gewoon alles resetten , dus de V12 modem als de extenders.

Het verval begint gewoon na een dag of 6 , echt schijt ziek begin ik er van te worden!

En het mooie is het is echt niet alleen hier, als ik bij familie ben kan ik steeds daar ook alles resetten.

Ik kan het onderhand blindelings doen.

En het mooie is, iedere k .. app van de KPN krijgt steeds een update, of de tv ontvangers krijgen regelmatig updates,  ( oke de ondertiteling via teletekst gaat loopt bij  mij schoonvader steeds vast, en dat is echt lastig als je doof bent).

Maar goed stroom van briljante tv ontvanger gehaald, even gewacht, stroom er weer op en voila schoon pa ook weer blij.

Wanneer lukt het KPN nu eens om zowel voor de extenders ( de zwarte) als de V12 modem firmware te ontwikkelen , waarbij de hele zooi ook gewoon blijft werkten,?

Of is bij de KPN de voorraad zo groot, dat daar nog steeds alles moet worden geupdate naar nieuwe firmware????

Rustig.

Alleen na de laatste firmware Box12 V12.C.25.06.06 iedere week reset. Daarvoor nooit problemen gehad Box12 en met SuperWifi2 en werkt alles lang zonder problemen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Rustig.

Alleen na de laatste firmware Box12 V12.C.25.06.06 iedere week reset. Daarvoor nooit problemen gehad Box12 en met SuperWifi2 en werkt alles lang zonder problemen. 

Hier dus de problemen sinds KPN zelf de firmware op de V12 en extenders is gaan zetten.

Ik zelf had nu wel eens gehoopt eindelijk de nieuwe firmware te krijgen.

En hoe de topologie er uitziet zal mij een biet zijn, maar zo n beetje iedere week een reset moeten uitvoeren is niet waar ik zelf op zit te wachten.

Maar goed een ieder ervaart dat anders, maar mij frustreert het 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Bij mij heeft de superwifi na een week ook de status paired ipv synced. Daarmee werkt superwifi nog steeds goed, alleen de overschakeling van het ene naar het andere punt werkt dan niet meer. Nu heb ik er te weinig last van om iedere week te resetten. Ik heb ook nog overal voldoende bereik en boven werkt de draadloze tv+ via superwifi gewoon door ondanks de paired status.

Is het goed? Nee. Dit behoeft wel aandacht inderdaad. Hopelijk lost de komende firmware update van Box12 dir probleem op.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 3, 2025

Ik weet niet hoe het kan, maar zelfs in de synced status schakelt het ene dus niet over na het andere punt en opgegeven moment verliezen de extenders de naam die ik eraan gegeven heb.

Na een reset en dan nog een kwartiertje wachten werkt het weer.

Maar wat mij triggerde hier op het forum is dat er gemeld wordt dat als de leds van de extenders groen zijn dan werken ze, maar dat is dus hier totaal niet het geval.

En het is nu al een paar firmware versies zo en dat mag er nu toch echt wel een keertje eruit gehaald worden

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Hier is de superwifi ook groen maar na een week dus wel status paired. Omdat de vaste apparatuur eenmaal gekoppeld aan het beste punt ook zo blijven heb ik er weinig last van. Mijn mobiele devices hebben overal bereik maar niet ideaal omdat ze gekoppeld blijven aan het punt waarop ze initieel aangemeld zijn. Ook dit is in mijn situatie werkbaar. De topologie is niet erg bruikbaar momenteel maar dat accepteer ik maar even.

Met je eens dat dit wel een vervelende is. Vooral ook omdat het er op lijkt dat niet iedereen dezelfde problemen heeft maar gemene deler is wel dat de koppeling tussen box12 en superwifi niet erg stabiel lijkt. Hopelijk brengt de komende update een oplossing. 

Jasper van KPN
Moderator

Wat je benoemd wordt nog aan gewerkt Ivo. Dat zal in een latere update aangepakt worden. Tot dat moment zijn de tijdelijke opties die je kent het enige wat we kunnen aanraden. Ik hoop met je mee dat er spoedig vooruitgang mee kan worden geboekt.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 5, 2025

SW2 Extenders: Je kunt er de klok op gelijk zetten: elke week - na een HERSTART van het Thuis Netwerk, waarna de SW2 Extenders weer werken - verdwijnt de verbinding met één of twee van de extenders weer.

Voor de update stopte de logging op één of twee van de extenders na een tijdje normaal gedraaid te hebben. Na een herstart voor de update van de betreffende extender was de logging weer normaal. De extenders zijn bedraad aangesloten.

Het lijkt erop als de backhaul na verloop van tijd een probleem oplevert (buffer loopt vol?), want de draadloze apparaten hebben nog steeds verbinding op de correcte snelheid.

Ik ben benieuwd wanneer jullie dit oplossen, zodat ik niet elke week een HERSTART van het Thuis Netwerk moet uitvoeren op de interface van de Box V10 de topologie te kunnen bekijken. Laat staan dat de aanpassing van de hostnamen van de Extenders blijft bestaan na een verstoring in de communicatie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • December 5, 2025

Er is naar verwachting nog wel een actieve backhaul, maar de synchronisatie tussen het Wifi punt en het modem is niet meer ideaal. Dus het klopt wel dat draadloze apparaten nog contact hebben met het (rode) Wifi punt, maar de roaming vindt niet meer goed plaats. Om tot een meer permanente oplossing te komen, kun je ook een schone installatie doen. Dan bouw je je netwerk weer even helemaal opnieuw op. En verder is het helaas wachten tot zulke sync issues met volgende updates verder verholpen/verbeterd gaat worden. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 5, 2025

Er is naar verwachting nog wel een actieve backhaul, maar de synchronisatie tussen het Wifi punt en het modem is niet meer ideaal. Dus het klopt wel dat draadloze apparaten nog contact hebben met het (rode) Wifi punt, maar de roaming vindt niet meer goed plaats. Om tot een meer permanente oplossing te komen, kun je ook een schone installatie doen. Dan bouw je je netwerk weer even helemaal opnieuw op. En verder is het helaas wachten tot zulke sync issues met volgende updates verder verholpen/verbeterd gaat worden. 

Volgende updates? Nou daar zijn we weer zeer blij mee.

Verder een schone installatie maakt totaal niks uit. Dat heeft zowel een monteur van KPN al tijd geleden gedaan. En ik zelf al keer of 3.

Nu maar steeds stroom stekker van v12 uit stop contact, ff wachten en weer gaan met die banaan.

Wel raar dat probleem welke meer dan half jaar bekend is niet verholpen kan worden.

En nog zo'n irritante , ik gebruik inSSIDer om te zien hoe het rondom met de wifikanalen zit,

Ik kies dus bij de v12 als de extenders voor zelf instellen, maar schijnbaar maakt dat ook niks uit want iedere keer wordt of één extender als de V12 doodleuk op een ander kanaal gekwakt.

Ook daar zit ik dus totaal niet op te wachten dat dat steeds gebeurd

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • December 5, 2025

Soms zitten er veel haken en ogen aan om iets op te lossen. Je wilt namelijk ook niet dat je fix weer iets anders kapot maakt. Daarom kan soms iets toch wat meer tijd vergen om op te lossen, dan je als buitenstaander zou denken. 

Dat je eigen Wifi instellingen niet gehonoreerd worden kan ermee te maken hebben dat je bepaalde kanalen kiest die niet toegestaan zijn. Kun je eens noemen welke kanalen je kiest? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 5, 2025

Soms zitten er veel haken en ogen aan om iets op te lossen. Je wilt namelijk ook niet dat je fix weer iets anders kapot maakt. Daarom kan soms iets toch wat meer tijd vergen om op te lossen, dan je als buitenstaander zou denken. 

Dat je eigen Wifi instellingen niet gehonoreerd worden kan ermee te maken hebben dat je bepaalde kanalen kiest die niet toegestaan zijn. Kun je eens noemen welke kanalen je kiest? 

Kanaal 108,  dat is een kanaal die hier het beste werkt mbt 5ghz.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 5, 2025

Dan kun je beter de kanalen 32, 36, 40, 44, 48 proberen. 108 wordt mogelijk voor iets anders gebruikt (radar/weer/leger). Dan wordt het kanaal aangepast zodra een andere dienst er actief op wordt als ik dit goed interpreteer. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 6, 2025

Dan kun je beter de kanalen 32, 36, 40, 44, 48 proberen. 108 wordt mogelijk voor iets anders gebruikt (radar/weer/leger). Dan wordt het kanaal aangepast zodra een andere dienst er actief op wordt als ik dit goed interpreteer. 

Dat weet ik niet, het is niet dat alle extenders van kanaal wisselen, meestal hooguit 2.

Ik heb al vaker andere kanalen geprobeerd, maar meestal is de wifi minder, en speedtest laat dat ook zien.

Verder heel fijn dat kpn eigen software op de midems heeft gezet, maar dat had nooit mogen gebeuren met zoveel bugs

• Topper
  • December 6, 2025

Ik vind het een heel slechte zaak dat KPN via een "update" van modem of sw punt zoveel problemen veroorzaakt. Als men nou eens gewoon ophoudt met updates, dan werkt alles prima en komen er geen onverwachte problemen bij. Blijkbaar worden zomaar halfafgewerkte updates rondgeslingerd, die dan via volgende updates weer hersteld moeten worden. Waarvan geen enkele moderator weet wanneer dat dan gebeurt. En dus wordt er uit armoede maar geadviseerd om een schone installatie uit te voeren. Ben je uren bezig om alles weer werkend te krijgen. Waarna dit door de volgende halfafgewerkte update van KPN weer ongedaan wordt gemaakt. Moderatoren: schaam jullie voor je banale advies. Geef nou eens werkelijke hulp! Maar op dit relaas zal wel niet gereageerd worden. Bah.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 6, 2025

Geen updates is natuurlijk ook geen optie. Updates zijn noodzakelijk. En het is ook niet zo dat er zonder updates geen problemen zouden zijn. Updates worden uitgebreid getest, maar niets is onfeilbaar. Er kan altijd iets naar boven komen wat tijdens testen niet is gebeurd. 

En als een probleem inderdaad zijn oorsprong vindt in iets in de software, ja, dan zal er inderdaad ook een nieuwe update nodig zijn om dat te verhelpen.  

We adviseren herstarts of schone installaties omdat we zien bij onze klanten met deze issues dat dit voor een groot deel van hen de problemen in ieder geval tijdelijk oplost. En dat is, in afwachting van de update, beter dan permanent het probleem hebben. En ik begrijp dat als die tijdelijke oplossingen bij jou/jullie niet werken, dat het dan voelt als afschuiven. Maar dat is niet de intentie. Het enige wat wij verder kunnen doen is, net als jullie, afwachten. 

Voor de V10 is de update net uitgebracht. De update voor de Box 12 volgt heel binnenkort. Specifieker kan ik op dit moment nog niet zijn totdat intern daarover het finale besluit is genomen. En dat is ook het moment dat wij hier een nieuwe Product Update voor zullen publiceren.  Daarna volgt update voor de SuperWifi 2 zelf. Ook binnenkort, maar iets later. 

Nadat zowel je modem als je SuperWifi 2 nieuwe update hebben zou je een duidelijke verbetering moeten zien. En hopelijk een volledige oplossing. Dat is wel wat wij in onze testen zien, maar zoals ik al aangaf: "Er kan altijd iets naar boven komen wat tijdens testen niet is gebeurd. ”

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 6, 2025

Betekent dit ​@Erik van KPN dat klanten geen reset meer hoeven uit te voeren als je eenmaal deze software update hebt? Ik heb zo weinig hinder van het paired issue momenteel dat ik het lekker laat draaien, zeker omdat ik liever geen reset van Box12 wil doen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 6, 2025

Ja, nadat je modem en de SuperWifi 2 allebei de update hebben, dan moet de sync gewoon goed werken en in stand blijven. En hoef je dus niet meer periodiek te herstarten, resetten, etc.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 15, 2025

SW2 Extenders: We zijn weer een week verder en verassend: de Box v10 is weer op zoek naar de drie SW2 Extenders (meld een "probleem” op de inlogpagina).

Box V10: Meld dat de upgrade service niet beschikbaar is. Maja (KPN moderator) meldt dat er dan geen software upgrade/update voor je Box v10. beschikbaar is. Maar ik kreeg dan altijd melding “Er is geen update beschikbaar...”. Dus m.i. is er wat met jullie upgrade service aan de hand. Ook de SW2 Firmware tab laat een draaiend bolletje zijn en gebeurt er niets.

Ik ben benieuwd met welk kluitje ik nu weer het riet in wordt gestuurd (ruim 40 plus jaar technische ervaring in IT).

Forum|alt.badge.img

@Tom Veenendaal, het feit dat de topologie niet alles (goed) laat zien, en dat het klikken op ‘meer apparaten’ niet werkt is een bekende beperking van de huidige versie van de Box 12. Dit is een weergaveprobleem en wil niet zeggen dat de niet zichtbare apparaten niet werken. Zolang ze met een groen icoon zichtbaar zijn in dat netwerkpop-upje vanuit het loginscherm is het in orde. De topologie wordt verbeterd in de komende update voor de Box 12, die verwachten we binnenkort.

@Erik van KPN Is dit de firmware update versie 25.08.16.0 die de oplossing bied van de twee problemen:
Weergaveprobleem en Paired? Als ik op de knop Upgrade klik is het probleem daarna opgelost of moet ik nog een  Herstart thuisnetwerk uitvoeren?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 23, 2025

@Tom Veenendaal, het feit dat de topologie niet alles (goed) laat zien, en dat het klikken op ‘meer apparaten’ niet werkt is een bekende beperking van de huidige versie van de Box 12. Dit is een weergaveprobleem en wil niet zeggen dat de niet zichtbare apparaten niet werken. Zolang ze met een groen icoon zichtbaar zijn in dat netwerkpop-upje vanuit het loginscherm is het in orde. De topologie wordt verbeterd in de komende update voor de Box 12, die verwachten we binnenkort.

@Erik van KPN Is dit de firmware update versie 25.08.16.0 die de oplossing bied van de twee problemen:
Weergaveprobleem en Paired? Als ik op de knop Upgrade klik is het probleem daarna opgelost of moet ik nog een  Herstart thuisnetwerk uitvoeren?

Dat is de update voor de Box 12 inderdaad, ​@Tom Veenendaal. Informatie daarover vind je hier. Gesprek voeren over de Box 12 update ook graag in dat topic 😊

Voor de SuperWifi 2 volgt ook nog binnenkort een update, maar dat wordt wel na de jaarwisseling. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 23, 2025

SW2 Extenders: we zijn weer een week verder en ja hoor… weer de verbinding weg met één van de drie extenders. Er zit gelukkig regelmaat in, maar vervelend is het wel. Ik zie uit naar de volgende update en heb de hoop dat het wekelijkse verbindingsprobleem dan is opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

SW2 Extenders: Correctie… alle drie de extenders waren uiteindelijk niet meer bereikbaar (pair mode ipv sync mode). Herstart van het thuisnetwerk zorgt ervoor dat de verbindingen met de SW2’s (bedraad) weer worden hersteld (kennelijk wekelijks nodig).

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@RBu1958  fijn dat je het weer aan de praat hebt gekregen.  Als er geen updates zijn geweest zou het gewoon stabiel moeten blijven draaien.  Dus als jij weer merkt dat het er af ligt, terwijl er geen update is geweest, willen we dat graag weten. 

Bij een échte update kan ik de garantie helaas (nog) niet geven dat je dan niet moet herstarten. We werken er hard aan om dat wel gestroomlijnder te krijgen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 27, 2025

@Erwin van KPN Er zijn tussendoor geen updates geweest na de laatste update. De huidige laatste versie van de firmware op de Box V10 en de SW2 Extenders zorgen ervoor dat wekelijks de SW2’s in pair mode gaan staan ipv sync mode.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Auteur
  • Moderator
  • December 27, 2025

Goed om te weten. Als je met je V10 ook op versie V10.C.25.08.15 zit, dan kun je voorlopig niet veel meer doen om het te verbeteren. Dan is het even wachten op een update van de SuperWifi 2 punten.