Skip to main content
Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.16.4

Categorie:TV+ Box
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.16.4
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

188 reacties

Mario27
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 176 reacties
  • 17 maart 2023

Ik zat net al te kijken maar kan het niet vinden bij de experiabox v10

Ik heb geen switch dus volgens mij is het voor mij dan niet van toepassing

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 17 maart 2023

Ik heb zelf een v10a en igmp snooping is daar een wlan setting voor het draadloze gedeelte. In mijn switch is het een optie als ik bedraad aansluit. Ik heb geen idee of dit in de v10 een optie is. Wellicht is dat gewoon standaard in de modem. Wellicht kan iemand dat hier aangeven.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 17 maart 2023

Kijk eens hier

Het is dus standaard al geregeld als je bedraad aansluit op je Experia. Zit er een switch tussen dan moet je dat daar logisch ook aan zetten. En wireless moet je ook zo configureren, dat is in de v10a onder wlan een optie.

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 17 maart 2023
Roy74 schreef:

Ik herken me totaal niet in het toch wel negatieve sentiment. Ok, er waren wat ergernisjes maar ik ben echt blij met de geleverde hardware en functionaliteit. Ik ben me echt aan het afvragen wat er anders is bij anderen. Want als zo veel mensen hun ongenoegen uiten zal er toch wel iets niet helemaal goed gaan.

Ook ik ondervind weinig (technische) problemen maar qua gebruiksgemak heb ik wel zo mijn bedenkingen. 

Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

1. Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
  2. Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
  3. Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
  4. Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
  5. Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
  6. Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
  7. OK (Pagina met opnames wordt geopend)

En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 17 maart 2023
wjb schreef:
Roy74 schreef:

Ik herken me totaal niet in het toch wel negatieve sentiment. Ok, er waren wat ergernisjes maar ik ben echt blij met de geleverde hardware en functionaliteit. Ik ben me echt aan het afvragen wat er anders is bij anderen. Want als zo veel mensen hun ongenoegen uiten zal er toch wel iets niet helemaal goed gaan.

Ook ik ondervind weinig (technische) problemen maar qua gebruiksgemak heb ik wel zo mijn bedenkingen. 

Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

1. Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
  2. Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
  3. Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
  4. Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
  5. Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
  6. Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
  7. OK (Pagina met opnames wordt geopend)

En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.

Dat ben ik wel met je eens. Maar hier moet ik wel op zeggen dat ik niet zo’n heavy gebruiker ben. Ik zap niet heel veel en in de interface ben ik iemand die niet veel eisen stelt. Maar als je dat wel doet, dan kan ik me voorstellen dat je graag wat aandacht wilt hiervoor. Maar ik schat in dat de prioriteit momenteel niet ligt in het functionele gebruiksgemak.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 17 maart 2023

Overigens krijg ik maar op 1 tv+ de nieuwste update gepushed. Op de andere tv+ handmatig gezocht maar daar moet ik ook tot maandag wachten. Kennelijk gaat de push naar een kleine selectie klanten per ontvanger en niet per klantnummer.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 maart 2023
Mario27 schreef:
Roy74 schreef:
Mario27 schreef:

Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).

MennoG78
Superuser
  • 2782 reacties
  • 18 maart 2023
JJZO schreef:
Mario27 schreef:
Roy74 schreef:
Mario27 schreef:

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).

Bij mij was dit weg door audio terug op automatisch te zetten waar het standaard op staat als je ontvanger krijgt.

dan is het haperen weg met passtrough hapert alles 

Mario27
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 176 reacties
  • 18 maart 2023
MennoG78 schreef:
JJZO schreef:
Mario27 schreef:
Roy74 schreef:
Mario27 schreef:

Bij mij was dit weg door audio terug op automatisch te zetten waar het standaard op staat als je ontvanger krijgt.

Maar ik geloof dat het op automatisch moet staan dus werkt het in mijn ogen nog niet goed

MennoG78
Superuser
  • 2782 reacties
  • 18 maart 2023
Mario27 schreef:
MennoG78 schreef:
JJZO schreef:
Mario27 schreef:
Roy74 schreef:
Mario27 schreef:

Maar ik geloof dat het op automatisch moet staan dus werkt het in mijn ogen nog niet goed

Volgens mij is dat ook nog niet opgelost en nog onder de aandacht bij het ontwikkel team.

lees ooK niet dat deze wel opgelost zou moeten zijn.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 18 maart 2023

Op dit moment heb ik ook vrij weinig technische problemen, maar daar zijn wel TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het één grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurd voor ik hier achter ben gekomen.

• Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

• Indelingen selecteren: “Passthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegeven”
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: “Passthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format output”)
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Aan”

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 maart 2023

Gisteren de ontvanger aangesloten... Wat een topproduct! Geen enkel probleem tegen gekomen.. Gaat zo voort KPN 👍

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 18 maart 2023
dmutsaers schreef:

Op dit moment heb ik ook vrij weinig technische problemen, maar daar zijn wel TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het één grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurd voor ik hier achter ben gekomen.

• Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

• Indelingen selecteren: “Passthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegeven”
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: “Passthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format output”)
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Aan”

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.

Voor het geluid heb ik ook de auto keuze. Voor de resolutie ook. Merk zelf geen verschil als ik dat anders doe. Maar volgens mij maakt het echt veel uit welke tv/apparatuur je aansluit. Zou voor de meerderheid echter wel goed moeten werken en ik lees dan toch wel veel problemen. Zonde, want als het wel werkt dan is het ook een fijne ontvanger. Deze firmware brengt met zappen wel de verbetering waar velen zoveel last van hebben.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 18 maart 2023
Flevodutch schreef:

Gisteren de ontvanger aangesloten... Wat een topproduct! Geen enkel probleem tegen gekomen.. Gaat zo voort KPN 👍

Gelukkig en ook hier echt tevreden. Maar de nuance is toch dat velen echt de nodige problemen hebben. En dan niet kleine ergernissen. Je wilt wel een paar uur zonder zorgen tv kunnen kijken. Nou ja, het kan dus wel en hopelijk snel updates die voor de meerderheid ook die goede gebruikservaring gaat brengen.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 maart 2023
Roy74 schreef:
Flevodutch schreef:

Gelukkig en ook hier echt tevreden. Maar de nuance is toch dat velen echt de nodige problemen hebben. En dan niet kleine ergernissen. Je wilt wel een paar uur zonder zorgen tv kunnen kijken. Nou ja, het kan dus wel en hopelijk snel updates die voor de meerderheid ook die goede gebruikservaring gaat brengen.

Ik hoop ook dat iedereen snel tevreden zal zijn. Aansluiten een fluitje van een cent en qua beeldkwaliteit ook super. Apps installeren en activeren was ook snel gedaan. Misschien heb ik mazzel, maar zag er vooraf wel tegenop toen ik allemaal berichten hier zag. 

Succes iedereen 👍

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14201 reacties
  • 18 maart 2023
Flevodutch schreef:

Ik hoop ook dat iedereen snel tevreden zal zijn. Aansluiten een fluitje van een cent en qua beeldkwaliteit ook super. Apps installeren en activeren was ook snel gedaan. Misschien heb ik mazzel, maar zag er vooraf wel tegenop toen ik allemaal berichten hier zag. 

Succes iedereen 👍

Dat komt @Flevodutch omdat alleen de mensen met klachten schrijven.
De tevreden mensen hoor je nooit. Nou ja, uitzonderingen daargelaten zoals jij dus😀
En als je weet hoeveel klanten de KPN heeft dan is dit rijtje klachten maar heel miniem.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 18 maart 2023
huistijger schreef:
Flevodutch schreef:

Succes iedereen 👍

Dat komt @Flevodutch omdat alleen de mensen met klachten schrijven.
De tevreden mensen hoor je nooit. Nou ja, uitzonderingen daargelaten zoals jij dus😀
En als je weet hoeveel klanten de KPN heeft dan is dit rijtje klachten maar heel miniem.

Mee eens dat over het algemeen mensen met klachten schrijven. Maar in dit geval vind ik dat veel mensen hun klachten ook echt serieus en goed onderbouwen. Het zijn er te veel om het te bagatelliseren als je het mij vraagt. Ik ben ook heel positief en blij met tv+. Ik zie soms reacties van mensen die de doos amper geopend hebben en al starten met klagen. Natuurlijk gevoed door wat kinderziektes die goed onderbouwd worden beschreven hier. Maar vervolgens is er thuis een beroerde infrastructuur en configureren ze matig en dan is alles ineens troep. Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 18 maart 2023

Ook ik ervaar weinig (technische) problemen maar heb wel een aantal feature requests.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2693 reacties
  • 18 maart 2023
Roy74 schreef:

---

Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.

Daarom had kpn er misschien beter aan gedaan om de pilot een paar maanden langer te laten duren…

Dan zouden er nóg meer kinderziektes uitgehaald zijn vóór die uitrol.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1867 reacties
  • 18 maart 2023
Katana321 schreef:
Roy74 schreef:

---

Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.

Daarom had kpn er misschien beter aan gedaan om de pilot een paar maanden langer te laten duren…

Dan zouden er nóg meer kinderziektes uitgehaald zijn vóór die uitrol.

Wellicht heb je daar een punt. Maar ja, we weten natuurlijk niet waarom er is gekozen voor een bepaalde datum om het product op de markt te zetten. Ik denk zelf dat de next mini van Ziggo daar een rol in speelt. KPN had nog geen draadloze optie en nu wel. En de markt vraagt dit gemak denk ik. Ik zat er stiekem ook op te wachten om boven draadloos aan te sluiten. En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt. En zoals zo vaak moet je soms wat lef tonen en je nek uitsteken om boven het grijze gemiddelde aanbod uit te komen want daar is alleen de prijs een leidende factor. Ik houd wel van die mentaliteit van lef tonen. Ben het ook wel eens met het betoog van @wjb dat de functionele wensen en aanpassingen nu een beetje het ondergesneeuwde kindje lijken met als die technische uitdagingen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2693 reacties
  • 18 maart 2023
Roy74 schreef:

---

En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt. En zoals zo vaak moet je soms wat lef tonen en je nek uitsteken om boven het grijze gemiddelde aanbod uit te komen want daar is alleen de prijs een leidende factor. 

---

Eens. Maar kpn heeft het zich moeilijk gemaakt omdat niet elke configuratie het draadloze gebruik van de tv+ box ondersteunt. Zo heb ik hier de EB10. Als ik de tv+box draadloos aansluit en daarnaast op multicast zet, gaat het hopeloos mis.

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 18 maart 2023
Roy74 schreef:

Ik zat er stiekem ook op te wachten om boven draadloos aan te sluiten. En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt.

Maar abonnees die geen V12 en/of "super"WiFi 2's gebruiken komen vaak van een koude kermis thuis omdat de kans groot is dat hun wifi apparatuur geen "multicast to unicast" ondersteunt en dat daarmee de TV+ Box terugvalt op unicast. Het gevolg is lagere beeld- en geluidskwaliteit.

Daarnaast snap ik niet waarom KPN gekozen heeft om unicasts via Internet (vlan 6) te distribueren en niet, zoals op de "oude" TV ontvangers, via het KPN TV netwerk (vlan 4). Ik vrees dat dit zal gaan leiden tot meer klachten t.a.v. haperend beeld omdat er geen QoS van toepassing is waarbij verkeer voor televisie voorrang krijgt op verkeer voor Internet.

• 0 reacties
  • 18 maart 2023

Hallo @Katana321 als he onderstaand plaatje ziet, klopt dat dus precies:

De V10 is NIET geschikt voor draadloos, wordt niet ondersteund door KPN

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2693 reacties
  • 18 maart 2023

@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?

• 0 reacties
  • 18 maart 2023
Katana321 schreef:

@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?

Hallo @Katana321 , ik heb de installatie-handleiding er even op nagelezen.

KPN zou er goed aan doen genoemde tabel in de handleiding op te nemen, zodat iedere klant weet wat de (on)mogelijkheden zijn.

Dat e.e.a. op het forum staat is niet zaligmakend, want maar een klein deel van de klanten is  actief op het forum.

Dus KPN, pas de handleiding voor de DIW7022 aan met het bijbehorende tabelletje.!!!