Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8845 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 18 augustus 2022
Tommmmm schreef:
wjb schreef:

IPTV.

Dat is niet voor “TV”? Ik wil alleen internet (geen TV) 😃

En toch is dat, als ik de documentatie goed begrijp, de plek waar je vlan 6 voor Internet moet instellen.

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 18 augustus 2022
wjb schreef:
Tommmmm schreef:
wjb schreef:

IPTV.

Dat is niet voor “TV”? Ik wil alleen internet (geen TV) 😃

En toch is dat, als ik de documentatie goed begrijp, de plek waar je vlan 6 voor Internet moet instellen.

https://www.asus.com/support/FAQ/1034366/

Ander device maar de procedure lijkt hetzelfde te zijn.

• Topper
  • 22 reacties
  • 18 augustus 2022

Je hebt VLAN 6 nodig voor internet. Zie ook dit document met informatie wat KPN verstrekt: https://www.kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext

Gezien je eerdere screenshots vraag ik me sterk af of je wel een VLAN kunt koppelen aan je PPPoE verbinding. Je ziet vaak dat je een VLAN id kunt meegeven dan wel een specifieke interface waaraan een VLAN is meegegeven waaraan je de PPPoE verbinding kunt koppelen. 

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 18 augustus 2022
Miguel_ schreef:

Je hebt VLAN 6 nodig voor internet. Zie ook dit document met informatie wat KPN verstrekt: https://www.kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext

Gezien je eerdere screenshots vraag ik me sterk af of je wel een VLAN kunt koppelen aan je PPPoE verbinding. Je ziet vaak dat je een VLAN id kunt meegeven dan wel een specifieke interface waaraan een VLAN is meegegeven waaraan je de PPPoE verbinding kunt koppelen. 

Proberen kan geen kwaad, wellicht pikt het apparaat het op de een of andere manier toch op.

Gebaseerd op de documentatie zou ik die Asus niet kopen voor gebruik met KPN, maar dat is nu even niet aan de orde.

Mocht de truuk met de VLAN in de IPTV settings niet werken zie ik als enige oplossing nog de truuk om met een externe switch om het VLAN id ‘te strippen’. Niet elegant, wel effectief.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 23 augustus 2022

Voor gebruik van ASUS routers direct op KPN Glasvezel is een heel document beschikbaar op Tweakers.
Kijk eens op:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709/0

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 augustus 2022

Ik heb de laatste twee weken plotsklaps problemen met mijn thuisnetwerk (edgerouter 4, unifi switches en AP's). Configuratie van de ER4 is volgens het script in de TS.

Het probleem lijkt te zijn dat de gateway regelmatig onbereikbaar is waardoor ook het internet onbereikbaar is. Wanneer ik op dat moment naar het IP van de router ga is er een “connection refused” melding. Een moment later werkt de verbinding weer. Verbindingen op het lokale netwerk blijven wel gewoon werken.

Niet alle apparaten op het netwerk lijken problemen te hebben. IPTV werkt zonder onderbrekingen en ook op een iPad heb ik geen problemen. Een windows desktop bedraad, laptop via wifi en telefoons hebben wel deze onderbrekingen. 

In het log van de ER4 zie ik regelmatig “Thuis kernel: IPv4: martian source 192.168.2.61 from 192.168.2.254, on dev eth1”. Is dit een normale melding? Wanneer dit device niet verbonden is blijft het probleem overigens in stand.

Iets anders wat me opgevallen is in de firewall, naar mijn idee heel veel data welke gedropt wordt voor WAN_LOCAL:

Heeft iemand soortgelijke problemen eerder opgelost of een tip waar ik verder kan onderzoeken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022

Dat er veel drops zijn op de WAN_LOCAL firewall betekent dat er veel verkeer op jouw publieke IP adres gericht is waarvoor geen port-forwardings ingesteld zijn.

Ook ik zie veel drops.

Ik denk dat ik maar eens een tijdje ga monitoren wat voor een verkeer dat betreft.

Het issue met het onbereikbaar zijn van de gateway herken ik niet en ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Welke versie van EdgeOS staat op jouw ER-4?

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022

De KPN servicetool werkt niet met mijn eigen router in plaats van de experiabox. Is er een specifieke instelling waarop de servicetool vertrouwt om te werken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022
santam85 schreef:

De KPN servicetool werkt niet met mijn eigen router in plaats van de experiabox. Is er een specifieke instelling waarop de servicetool vertrouwt om te werken?

En welke KPN servicetool bedoel je dan?

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022
wjb schreef:
santam85 schreef:

En welke KPN servicetool bedoel je dan?

Degene die is gelinkt vanaf de instructiepagina van KPN eigen router (https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm): https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials
Het lijkt erop dat dit de juiste manier is om een nieuwe XGSPON S/N te registreren en uw VOIP-inloggegevens op te halen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022

Ik ondervind geen problemen met die KPN servicetool.

Wat voor een router heb je aangesloten?

Kan je verder wel gewoon op Internet?

Beschrijf het probleem eens dat je ervaart en plaats daarbij vooral screenshots om het te visualiseren.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 augustus 2022
wjb schreef:

Dat er veel drops zijn op de WAN_LOCAL firewall betekent dat er veel verkeer op jouw publieke IP adres gericht is waarvoor geen port-forwardings ingesteld zijn.

Ook ik zie veel drops.

Ik denk dat ik maar eens een tijdje ga monitoren wat voor een verkeer dat betreft.

Het issue met het onbereikbaar zijn van de gateway herken ik niet en ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Welke versie van EdgeOS staat op jouw ER-4?

Inderdaad, een hoop verkeer wordt geblokkeerd in de firewall. In mijn geval 600% meer verkeer geblokkeerd dan doorgelaten. In jouw geval is het ~3%. Heb je een tip hoe ik dit ook kan monitoren?

Ik heb de ER4 een week geleden een update gegeven naar v2.0.9-hotfix.4. Daarna heb ik 'm voor de zekerheid een factory reset gegeven en opnieuw ingesteld met het script “Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17)”.

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022
wjb schreef:

Ik ondervind geen problemen met die KPN servicetool.

Wat voor een router heb je aangesloten?

Kan je verder wel gewoon op Internet?

Beschrijf het probleem eens dat je ervaart en plaats daarbij vooral screenshots om het te visualiseren.

Ik gebruik een edgerouter 12 van ubiquity en ik ervaar momenteel geen problemen met mijn internetverbinding. Ik heb delen van de configuratie gebruikt die in dit onderwerp worden gevonden en aangepast aan mijn behoeften. Ik heb enkele wijzigingen aangebracht, zoals het blokkeren van ICMPv6-pings op de openbare poort, maar voor het grootste deel is het in wezen hetzelfde.

Dit is wat ik zie als ik probeer toegang te krijgen tot de servicetool (ik heb een 1GB glasvezelverbinding):

Ik gebruik geen VPN-service.. 🤷

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022

Heb jij eerst de KPN Box aangesloten gehad?

Kijk eens in mijnKPN wat daar als IP adres voor jouw aansluiting vermeld staat.

Komt dat overeen met jouw publieke IP adres?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022
Ivar_B schreef:

Inderdaad, een hoop verkeer wordt geblokkeerd in de firewall. In mijn geval 600% meer verkeer geblokkeerd dan doorgelaten. In jouw geval is het ~3%. Heb je een tip hoe ik dit ook kan monitoren?

Dat verkeer wordt in ieder geval terecht geblokkeerd immers het voldoet niet aan de voorwaarden om doorgelaten te worden. Ik maak me dan ook niet ongerust over de correctheid van het blokkeren maar meer over de herkomst van dat verkeer.

Ivar_B schreef:

Ik heb de ER4 een week geleden een update gegeven naar v2.0.9-hotfix.4. Daarna heb ik 'm voor de zekerheid een factory reset gegeven en opnieuw ingesteld met het script “Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17)”.

Een factory reset en herinstallatie is niet nodig bij een upgrade van EdgeOS.

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022
wjb schreef:

Heb jij eerst de KPN Box aangesloten gehad?

Kijk eens in mijnKPN wat daar als IP adres voor jouw aansluiting vermeld staat.

Komt dat overeen met jouw publieke IP adres?

Nee, ik heb de edgerouter aan. Ja, het openbare IP-adres komt overeen. Ik begin te denken dat de foutmelding misleidend is en wordt weergegeven omdat ik geen VOIP op mijn abonnement heb: de link van de configuratiepagina zou me naar een tool moeten brengen om de S/N van een nieuwe NTU te registreren,

maar de url toont iets met betrekking tot VoIP (https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials). Als ik dat deel verwijder, zie ik niets gerelateerd aan de NTU-registratie

Ik denk dat KPN nog niet klaar is voor mensen die de meegeleverde NTU vervangen willen

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022

Je zegt dat je een EdgeRouter gebruikt.

Er is geen XGS-PON SFP module voor de EdgeRouter en dus zal je de ONT van KPN moeten blijven gebruiken en hoef je dus ook niets in die KPN Servicetool te doen.

Overigens toont die servicetool bij mij wel de optie om een eigen NTU/ONT te installeren.

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022
wjb schreef:

Je zegt dat je een EdgeRouter gebruikt.

Er is geen XGS-PON SFP module voor de EdgeRouter en dus zal je de ONT van KPN moeten blijven gebruiken en hoef je dus ook niets in die KPN Servicetool te doen.

Overigens toont die servicetool bij mij wel de optie om een eigen NTU/ONT te installeren.

Natuurlijk weet ik dat die router het niet zal redden, ik heb een vervanging met een SFP + -poort.

Kunt u die pagina openen zonder de experia-box aan te sluiten? Heb je VOIP bij je abonnement inbegrepen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 24 augustus 2022
santam85 schreef:

Natuurlijk weet ik dat die router het niet zal redden, ik heb een vervanging met een SFP + -poort.

Maar ook daar is nog geen XGS-PON SFP module voor op de markt, tenzij het een FRITZ!Box 5590 betreft.

santam85 schreef:

Kunt u die pagina openen zonder de experia-box aan te sluiten? Heb je VOIP bij je abonnement inbegrepen?

Ja, ik kan die pagina prima openen en, zoals wellicht bekend, gebruik ik een EdgeRouter 4. Ik heb overigens wel telefonie van KPN.

• Topper
  • 13 reacties
  • 24 augustus 2022

Maar ook daar is nog geen XGS-PON SFP module voor op de markt, tenzij het een FRITZ!Box 5590 betreft.

Ik was van plan om het te proberen met https://www.fs.com/it/products/141199.html

• Topper
  • 26 reacties
  • 25 augustus 2022
santam85 schreef:

Ik was van plan om het te proberen met https://www.fs.com/it/products/141199.html

Wel duur, heb er een van een tientje gehad. Welke? dan moet ik zoeken..

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 25 augustus 2022
bc12 schreef:
santam85 schreef:

Wel duur, heb er een van een tientje gehad. Welke? dan moet ik zoeken..

Dat zal dan een SFP module voor AON aansluitingen geweest zijn.

De SFP modulen voor XGS-PON zijn inderdaad duur.

Dit is overigens de eerste XGS-PON module (buiten die van de FRITZ!Box) die door een consument gekocht kan worden. Let er wel goed op of deze SFP+ module voldoet aan de technische specificaties van KPN. 

Houdt er ook rekening mee dat je er nog niet bent met die SFP module. Je zult ook een OneClick reinigingspen moeten aanschaffen immers elke keer dat je de glasvezel aansluit zal je deze moeten reinigen om demping te voorkomen.

Persoonlijk zou ik gewoon de door KPN geleverde ONT blijven gebruiken, dat apparaat doet prima zijn werk.

• Topper
  • 13 reacties
  • 3 september 2022

Tot op heden maak ik gebruik van een Edgerouter 12 met de hier besproken configuratie. Alles loopt prima. Mijn AP’s (Zyxel NAP102) zijn toe aan vervanging. De snelheid laat te wensen over en de Nebula licentie is me te duur. Nu overweeg in een aantal AP’s van TP-link wifi 6 uit de Omada serie (EAP 670). Als ik als leek met een boerenverstand, de snelheden bekijk (tot 4800 mbps) denk ik dat dat dat nooit gaat lukken als de AP’s verbonden zijn via een  1 Gbs netwerkkabel met de router. Uiteraard is de snelheid van de glasvezel naar ‘buiten’ ook beperkt tot 1 Gb. Maar intern (LAN) zou dus een hogere doorvoer snelheid te halen zijn.

Vragen:

•  is het zinvol om te kijken naar een router met een 2.5 Gb-poort. Deze zijn beperkt te vinden, zijn duur en/of hebben geen ingebouwde firewall. Welke router zouden jullie adviseren die probleemloos deze KPN-configuratie + IPTV + telefonie aan kunnen.
  • Levert het winst (snelheid / stabiliteit) op om de router via een SFP-module aan te sluiten op de glasvezel?

Alvast dank!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74501 reacties
  • 3 september 2022
HTD schreef:

Als ik als leek met een boerenverstand, de snelheden bekijk (tot 4800 mbps) denk ik dat dat dat nooit gaat lukken als de AP’s verbonden zijn via een  1 Gbs netwerkkabel met de router.

Daar heb je volkomen gelijk in, meer dan 1Gbps zal er niet verwerkt kunnen worden.

Vraag is echter of je ooit meer dan 1Gbps via jouw wifi netwerk zal verbruiken.

Je hebt een EdgeRouter en dus heb je een gedetailleerde inzage in jouw werkelijke verbruik. Ik neem aan dat je dan ook al tot de conclusie bent gekomen dat 1Gbps abonnementen meer met marketing te doen hebben dan met dat jij er voordeel van zult hebben. Zelf heb ik een 200Mbps abonnement omdat wij met ons gezin af en toe de 100Mbps aantikken maar de 200Mbps eigenlijk vrijwel nooit halen.

HTD schreef:

is het zinvol om te kijken naar een router met een 2.5 Gb-poort. Deze zijn beperkt te vinden, zijn duur en/of hebben geen ingebouwde firewall. Welke router zouden jullie adviseren die probleemloos deze KPN-configuratie + IPTV + telefonie aan kunnen.

Een 2,5Gbps adapter heeft mijns inziens alleen nut als je verwacht binnen jouw thuisnetwerk meer dan 1Gbps via die adapter te gaan verstouwen. Ik zie nog niet hoe je dat voor elkaar zou weten te krijgen.

HTD schreef:

Levert het winst (snelheid / stabiliteit) op om de router via een SFP-module aan te sluiten op de glasvezel?

Nee, dat heeft helemaal geen impact op de snelheid.

• Helper
  • 32 reacties
  • 3 september 2022

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds twee weken in een nieuwe woning getrokken, en daarmee ook een nieuwe gebruiker van het KPN netwerk.

Na wat verbouwingen en kabels trekken ben ik eindelijk toegekomen aan het inrichten (aanpassen) van het netwerk.

Ik heb een Experiabox V12 ontvangen, en die werkt in de meterkast prima.

in mijn vorige woning had ik een ziggo aansluiting met een modem in bridge modus waar ik een sophos XG aan had gekoppeld. Deze routeerde dan al het verkeer van de betreffende netwerken.
Een zelfde constructie wil ik op de KPN verbinding ook. Echter is mijn kennis/Ervaring op KPN gebied nog even 0,1 en zoek ik jullie hulp.

Mijn doel:
vanaf de NTU naar een Unifi switch, welke het verkeer transparant via een vlan naar een andere plek in de woning doorzet.

Op een ander switch wil ik dit vlan oppakken, en mijn ESX host in laten gaan en onsluiten op mijn virtuele Sophos XG.

Echter ben ik er niet zeker van of ik KPN moet laten weten dat ik mijn eigen modem/router wil gebruiken of dat ik deze direct op de NTU kan aanlsuiten en een PPPoE verbinding kan opzetten.

Ik heb op de Unifi switches VLAN6 aangemaakt. Zowel tagged als Untagged (native) kan ik via mijn sophos geen PPPoE verbinding opzetten.

Op de sophos heb ik op de betreffende interface een vlan interface gemaakt met vlan 6.

Ook heb ik geprobeerd om mijn laptop direct aan de NTU te hangen, en daarmee een PPPoE verbinding op te zetten, maar ook deze mislukt. Hoogstwaarschijnlijk omdat er geen VLAN op de ethernet poort zit.

Ik heb deze thread al doorgelopen, maar ik heb het duwtje in de goede richting nog niet gevonden.

Overigens heb ik de Experia box wel weer aangesloten. en deze op de unifi switch aangesloten. De sophos weer teruggezet op DHCP en dan krijg ik netjes verkeer binnen. Welliswaar met Dubbel NAT, maar dat terzijde. Dit betekend dat mijn vlans wel werken zoals ik zou verwachten (geen rouge DHCP servers gedetecteerd.

Wellicht dat een simpele tekening een aanvullen kan zijn:

Op Unifi beneden als boven heb ik vlan 6 tagged en untagged op de betreffende poorten gezet, zonder resultaat.

Reageer