Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 maart 2020

Hallo allemaal 

ik heb even vraag. Ook ik wil de experiabox vervangen voor mijn eigen Router.

Ik heb een Edgerouter x nu heb ik de configuratie geïnstalleerd uit de start topic dat ging allemaal goed. 
Als ik mijn televisiekastje aansluit werkt tv prima alleen zaken als ondemand en Netflix werken niet iemand die weet waar dat aan kan liggen. Ik heb ook nog een Cisco Switch de SG 300 20 liggen als ik die aansluit op mijn Edgerouter x moet ik op die switch dan ook de zelfde vlans aanmaken op die switch en die dan eventueel toekennen aan een bepaalde poort op de switch.

Voor een gastennetwerk moet ik wel een aparte vlan maken en die koppelen aan mijn accespoint 

alvast bedankt voor de reacties     

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020

Heb je na de installatie de EdgeRouter nog een keer opnieuw opgestart?

De standaard configuratie maakt aan de LAN zijde geen gebruik van vlans en daarmee hoeft de switch dus ook geen vlans te ondersteunen.

Als je een gast netwerk wil gaan inrichten dan zal je daarvoor ook op de EdgeRouter een apart vlan moeten gaan configureren met een eigen dhcp server.

Ondersteunt die Cisco switch wel IGMP snooping?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger?

• Topper
  • 18 reacties
  • 26 maart 2020

Hoi @wjb !

Ik heb al een tijdje een draaiende setup, maar wil toch weer eens helemaal schoon beginnen met de laatste versie van het configuratie script voor de ER-4. Is het dan verstandig om een factory reset te doen en dan echt van scratch te beginnen of gewoon zonder factory reset via winSCP het script inladen en z'n werk laten doen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020

Je hoeft geen factory reset te doen om met een schone lei te beginnen.

Waarom.wil je overigens met een schone lei beginnen?

Heb je ondertussen zo veel in de configuratie aangepast dat je "door de bomen het bos niet meer ziet"? :wink:

Je doet er verstandig aan om van de configuratie een backup te maken zodat je deze eenvoudig weer kunt restoren als je terug wilt naar die situatie.

• Topper
  • 18 reacties
  • 26 maart 2020

Heb je ondertussen zo veel in de configuratie aangepast dat je "door de bomen het bos niet meer ziet"? :wink:

Precies dat ja :-p

Backup heb ik bij de hand. Dank voor de snelle reactie!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020
toteki schreef:

Precies dat ja :-p

Backup heb ik bij de hand. Dank voor de snelle reactie!

En maak nu elke keer even een backup zodra je een configuratie hebt waar je wel tevreden over bent. Ook ik heb zo een setje van misschien wel 10 backups waar ik zo naar terug zou kunnen schakelen.

• Topper
  • 23 reacties
  • 26 maart 2020

Heeft iemand al een Cisco SPA112 ATA achter een ERL3 gehangen? Ik ben benieuwd naar de instellingen die op deze ATA moeten worden ingevoerd. Met name welke STUN er gebruikt moet worden. @wjb geeft aan dat deze nodig is i.c.m. een ERL3.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020

Op mijn kantoor heb ik zijn voorganger, de Linksys PAP2T in gebruik.

Ik heb daar even in de configuratie gekeken zie daar onder SIP -> NAT Support Parameters de optie om een stun server te configureren.

Ik neem aan dat de modernere Cisco SPA112 die optie ook heeft. Klopt dat?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de stun server instellingen op de SPA112.

Je zou overigens de stun server van xs4all kunnen proberen.

stun.xs4all.nl port 3478

• Helper
  • 89 reacties
  • 26 maart 2020
wjb schreef:

Zie de onderstaande (werkende) configuratie.

Hallo @wjb ik heb mijn N300A IP ingesteld en aangesloten, heb de vif instellingen op eth2 verwijderd en de EB afgekoppeld. Ik kan nu naar buiten bellen. Als ik via mijn mobile mijn mijn vaste lijn bel, gaat de dect over maar als ik hem opneem is er aan beide kanten geen audio. Heb jij enig idee wat er aan de hand kan zijn?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020

Heb je SIP uit staan op de ERL-3?

Welke codecs heb je actief voor de lijn?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 26 maart 2020
wjb schreef:

Heb je na de installatie de EdgeRouter nog een keer opnieuw opgestart?

De standaard configuratie maakt aan de LAN zijde geen gebruik van vlans en daarmee hoeft de switch dus ook geen vlans te ondersteunen.

Als je een gast netwerk wil gaan inrichten dan zal je daarvoor ook op de EdgeRouter een apart vlan moeten gaan configureren met een eigen dhcp server.

Ondersteunt die Cisco switch wel IGMP snooping?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger?

Heb na de installaite de Edgerouter opnieuw opgestart ja

De Cisco switch ondersteunt IGMP snooping. Moet ik dat aanzetten op de Switch als ik die aansluit mijn Edgerouter x?

Het ip adres van de tv ontvanger ga ik morgen even naar kijken en dat zal ik je dan laten weten. alvast bedankt voor je hulp.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 26 maart 2020
Legioen12 schreef:

De Cisco switch ondersteunt IGMP snooping. Moet ik dat aanzetten op de Switch als ik die aansluit mijn Edgerouter x?

Ja, IGMP snooping moet aan staan op de switch.

• Helper
  • 89 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:

Heb je SIP uit staan op de ERL-3?

Welke codecs heb je actief voor de lijn?

Het uitzetten van SIP loste het op! Als codec heb ik alleen G.711 A LAW aan staan. Kunnen die G.722 en G.711 U LAW ook zonder problemen worden aangezet en geeft dat dan nog een beter helderder geluid?

Dus voor de volledigheid, als je de EB voor telefonie vervangt door een N300A IP dan moeten op de ER de VIF instellingen op ETH2 verwijderd worden EN de SIP uit staan.

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:

Op mijn kantoor heb ik zijn voorganger, de Linksys PAP2T in gebruik.

Ik heb daar even in de configuratie gekeken zie daar onder SIP -> NAT Support Parameters de optie om een stun server te configureren.

Ik neem aan dat de modernere Cisco SPA112 die optie ook heeft. Klopt dat?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de stun server instellingen op de SPA112.

Je zou overigens de stun server van xs4all kunnen proberen.

stun.xs4all.nl port 3478

Hieronder enkele screenshots:

Ik hoor graag welke zaken ingevuld moeten worden.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020

Je moet in keder geval "Use outbound proxy" op "yes" zetten en je zult een stun server moeten gebruiken.

Het zou ook kunnen zijn dat je bij Auth ID jouw telefoonnummer moet invullen maar daar ben ik niet zeker van.

Op de ERL-3 moet je SIP uit zetten. (Zie hierboven.)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020
Arthur71 schreef:

Kunnen die G.722 en G.711 U LAW ook zonder problemen worden aangezet en geeft dat dan nog een beter helderder geluid?

Ja, die kunnen ook zonder problemen aangezet worden. G.722 geeft een betere geluidskwaliteit.

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020

@wjb Het lukt me nog niet om de SPA112 aan de praat te krijgen. Ik hou steeds de melding Registration State: failed.

Het volgende heb ik tot nu toe gedaan:

1. Alle interfaces die verwezen naar de Experiabox verwijderd (post 943826).
  2. SIP op de ERL-3 uitgezet (post 944945).
  3. Openbare STUN server opgezocht: stun.solcon.nl:3478 en ingevuld.

Onduidelijk is nu:

• waar ik domein ims.imscore.net overal in moet vullen;
  • waar ik mijn telefoonnummer in moet vullen;
  • waar ik de SIP gebruikersnaam in moet vullen;
  • of ik nog iets in de ERL-3 moet wijzigen qua poorten, NAT o.i.d.

Iemand ervaring met deze ATA i.c.m. KPN?

• Topper
  • 19 reacties
  • 27 maart 2020

Nu heeft KPN de SIP vrijgegeven (XS4all had dit geloof ik al ). Nu hoor ik veel kreten als “eindelijk kan mijn experiabox de deur uit en schaf ik een DECT basisstation aan”. 

Maar wat zijn de voordelen van zo'n station boven je experiabox gewoon bridged aan je edgerouter te hangen puur als VOIP centrale? In de script staat deze op VLAN 0.7 → 2.7 geloof ik en zo heb ik mijn fritzbox hieraan gehangen. Mijn vraag is eigenlijk. Waarom zou ik mijn fritzbox/EB moeten inruilen voor een DECT basisstation voor VOIP. Wat zijn de voordelen (uitgaande van bv een gezinssituatie met een duo handset dect telefoon)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020
Tupos schreef:

Maar wat zijn de voordelen van zo'n station boven je experiabox gewoon bridged aan je edgerouter te hangen puur als VOIP centrale?

Dat kan je natuurlijk gewoon blijven doen, daar is niets op tegen.

Wel is het zo dat die Experia Box constant met van allerlei dingen bezig blijft om de Internet verbinding actief te krijgen wat uiteraard niet lukt.

Het stroomverbruik van zo'n Experia Box ligt ook iets hoger dan van een VoIP ATA.

• Topper
  • 19 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:
Tupos schreef:

Maar wat zijn de voordelen van zo'n station boven je experiabox gewoon bridged aan je edgerouter te hangen puur als VOIP centrale?

Dat kan je natuurlijk gewoon blijven doen, daar is niets op tegen.

Wel is het zo dat die Experia Box constant met van allerlei dingen bezig blijft om de Internet verbinding actief te krijgen wat uiteraard niet lukt.

Het stroomverbruik van zo'n Experia Box ligt ook iets hoger dan van een VoIP ATA.

:thumbsup: thanks!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020
doubleUS schreef:

@wjb Het lukt me nog niet om de SPA112 aan de praat te krijgen. Ik hou steeds de melding Registration State: failed.

Het volgende heb ik tot nu toe gedaan:

1. Alle interfaces die verwezen naar de Experiabox verwijderd (post 943826).
  2. SIP op de ERL-3 uitgezet (post 944945).
  3. Openbare STUN server opgezocht: stun.solcon.nl:3478 en ingevuld.

Onduidelijk is nu:

• waar ik domein ims.imscore.net overal in moet vullen;
  • waar ik mijn telefoonnummer in moet vullen;
  • waar ik de SIP gebruikersnaam in moet vullen;
  • of ik nog iets in de ERL-3 moet wijzigen qua poorten, NAT o.i.d.

Iemand ervaring met deze ATA i.c.m. KPN?

Kan je nog een keer een screenshot plaatsen van de instellingen van de lijn?

Ik heb helaas geen SPA112 VoIP ATA maar toch mag het niet zo spannend zijn. :thinking:

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020

Volgens mij zijn dit de belangrijkste schermen van de Cisco SPA112:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020

Kan jij bij de "Subscriber Information" de volgende wijzigingen doorvoeren.

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020

Helaas geen verbetering. Waar zou het domein ims.imscore.net ingevuld moeten worden?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74566 reacties
  • 27 maart 2020
doubleUS schreef:

Helaas geen verbetering. Waar zou het domein ims.imscore.net ingevuld moeten worden?

Kan je bij de proxy server ims.imscore.net invullen.

Bij de uitgaande proxy wel gewoon voip1-ext.kpn.net laten staan.

Wellicht heb je ook iets aan dit bericht op het Telfort forum.

Daar wordt overigens ook aangegeven dat SIP-ALG op de router juist aan zou moeten staan.

Reageer