Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 april 2020

Net even mijn laptop op eth2 aangesloten:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 3 april 2020

Dat 169.254.x.x adres geeft aan dat er geen DHCP server gevonden wordt.

Controleer of de DHCP echt niet disabled is.

Start desnoods de EdgeRouter even opnieuw op.

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 april 2020

Ik heb eerst de DHCP server een keer van enable → disable → enable gezet maar dat maakte niets uit.

Toen een reboot ….. en jawel nu doet hij het wel!!!

Eindelijk…

Bedankt wjb!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 3 april 2020
Arthur71 schreef:

Toen een reboot ….. en jawel nu doet hij het wel!!!

Apart dat er een reboot nodig was, dat zou eigenlijk niet nodig hebben moeten zijn.

Vergeet niet een backup te maken van jouw configuratie zodat je altijd weer terug kunt naar deze werkende situatie.

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 4 april 2020

@wjb @Multiedje Hartelijk dank voor de tips!

De familie kan rustig TV- kijken en ik kan op poort 3 en 4 mijn gang gaan.

De eerste keer had de Netgear switch wel een verkeerd IP gekregen maar na een herstart van de router en switch werkt alles.

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 5 april 2020

Toch een klein probleempje.

Tijdens het downloaden van een spel of update van de Xbox begint het beeld te haperen op de TV.

En dat met 500Mbit. Ik heb twee keer een Arris 4K ontvanger en 1 tv stond aan.

Ik heb al gelezen dat Qos niet aan te raden is en Broadcast filtering weinig effect gaat hebben.

Is een rate limit de enige optie om dit te voorkomen of is het een kwestie van uitproberen?

Qos staat nu op 802.1p SCP based is dit juist?

Bij Multicast staat alleen IGMP snooping aan.

Bij Vlan staat alles uit.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020

Als er een download plaatsvindt op de Xbox, wat is dan de verbruikte bandbreedte?

En wat is jouw gecontracteerde bandbreedte?

QoS 802.11p SCP based is goed.

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 5 april 2020

@wjb 

Ik heb een Glasvezel 500Mbit up en down abonnoment.

De Xbox gaf net gemiddeld rond de 225Mbitps met af en toe pieken boven de 300Mbitps en dalen van 160Mitbps. 

De Edgerouter gaf 136Mitbps aan.

De eerste 2 minuten wanneer de dowloadsnelheid onder de 250MBps blijft goede en dan begint het beeld te haperen. Daarna op beeld de melding dat er een probleem is met het internet. Als je na het downloaden een keer heen en weer schakelt is het weer in orde en geen problemen.

Met de speedtest op de vaste pc zit ik rond de 500Mbit up en down.

• Topper
  • 23 reacties
  • 5 april 2020

Even een vraag tussendoor: ik krijg het maar niet voor elkaar om hosts op mijn LAN (Thuis) te pingen op host naam. Hieronder mijn DHCP configuratie. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

set service dhcp-server disabled false
set service dhcp-server global-parameters 'option vendor-class-identifier code 60 = string;'
set service dhcp-server global-parameters 'option broadcast-address code 28 = ip-address;'
set service dhcp-server hostfile-update disable
set service dhcp-server shared-network-name Thuis authoritative enable
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 default-router 192.168.2.254
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 dns-server 192.168.2.254
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 domain-name thuis.local
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 lease 86400
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 start 192.168.2.150 stop 192.168.2.200
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping Jitsi ip-address 192.168.2.32
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping Jitsi mac-address '9a:29:46:3e:0f:d2'
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping sensornode_3 ip-address 192.168.2.73
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping sensornode_3 mac-address 'a0:20:a6:15:db:74'
set service dhcp-server static-arp disable
set service dhcp-server use-dnsmasq enable

Als voorbeeld heb ik twee statistische devices toegevoegd: een jitsi server en een esp32 sensornode.

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 5 april 2020
Jwkoole schreef:

@wjb

Ik heb een Glasvezel 500Mbit up en down abonnoment.

De Xbox gaf net gemiddeld rond de 225Mbitps met af en toe pieken boven de 300Mbitps en dalen van 160Mitbps. 

De Edgerouter gaf 136Mitbps aan.

De eerste 2 minuten wanneer de dowloadsnelheid onder de 250MBps blijft goede en dan begint het beeld te haperen. Daarna op beeld de melding dat er een probleem is met het internet. Als je na het downloaden een keer heen en weer schakelt is het weer in orde en geen problemen.

Met de speedtest op de vaste pc zit ik rond de 500Mbit up en down.

Kleine correctie,

Totaal gebruikte bandbreedte 300Mbit en 136Mbit voor de Xbox volgens de Edgerouter!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020
doubleUS schreef:

Even een vraag tussendoor: ik krijg het maar niet voor elkaar om hosts op mijn LAN (Thuis) te pingen op host naam. Hieronder mijn DHCP configuratie. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

…

Als voorbeeld heb ik twee statistische devices toegevoegd: een jitsi server en een esp32 sensornode.

Als je een static mapping maakt dan moet die binnen de DHCP pool vallen. Jij hebt wel een hele kleine pool ingesteld (150-200). Waarom gebruik je maar zo'n kleine pool?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020
Jwkoole schreef:

Totaal gebruikte bandbreedte 300Mbit en 136Mbit voor de Xbox volgens de Edgerouter!

En je hebt hardware offloading zoveel mogelijk enabled?

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 5 april 2020
wjb schreef:
Jwkoole schreef:

En je hebt hardware offloading zoveel mogelijk enabled?

@wjb 

Het enige wat ik tot nu toe gedaan is  je script Edgeroute lite 3 met telefonie in de router geladen, de Netgear switch GS108E toegepast.

Vandaag heb ik statische IP's aan alles toegewezen behalve de KPN tv-kastjes. Gisteravond kwam ik achter het haperend beeld.

Hardware offloading zal ik naar gaan zoeken hoe dit werkt.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020

@Jwkoole,

Toen ik de ER lite 3 gebruikte had ik hier ook last van. De boosdoener was toen de pc van mijn zoon die op hetzelfde subnet zat als de tv boxen. Nu met de ER4 zit hij op een eigen subnet op eth2 en heb ik er geen last meer van, zelfs niet als hij de lijn dichttrek. Subnet 2 kan middels firewall rules niet op Subnet 1 waar de tv boxen op zitten. Tv blijft soepel doorlopen en ik gebruik geen QoS. 
Probeer eens(als dat mogelijk is) de boosdoener op een eigen subnet te plaatsen, dus niet op de Switch waar de tv op zit.

Succes!

Edit: Overigens gebruikte mijn zoon toen torrents, dit zorgde voor veel haperingen. Normale downloads (file) ging weer wel goed

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 5 april 2020
Multiedje schreef:

@Jwkoole,

Toen ik de ER lite 3 gebruikte had ik hier ook last van. De boosdoener was toen de pc van mijn zoon die op hetzelfde subnet zat als de tv boxen. Nu met de ER4 zit hij op een eigen subnet en heb ik er geen last meer van, zelfs niet als hij de lijn dichttrek. Subnet 2 kan middels firewall rules niet op Subnet 1 waar de tv boxen op zitten. Tv blijft soepel doorlopen en ik gebruik geen QoS. 
Probeer eens(als dat mogelijk is) de boosdoener op een eigen subnet te plaatsen, dus niet op de Switch waar de tv op zit.

Succes!

Edit: Overigens gebruikte mijn zoon toen torrents, dit zorgde voor veel haperingen. Normale downloads (file) ging weer wel goed

Dank je wel voor de tip! 

ik neem aan dan de switch voor de TV op eth 3 van mijn Router. Kan ik dan ook Eth 3 en 4 in bridge modes zetten voor de twee TV's? samen op één DHCP server?

Ondertussen zal ik mij verdiepen in Hardware offloading.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020
Jwkoole schreef:
Multiedje schreef:

@Jwkoole,

Toen ik de ER lite 3 gebruikte had ik hier ook last van. De boosdoener was toen de pc van mijn zoon die op hetzelfde subnet zat als de tv boxen. Nu met de ER4 zit hij op een eigen subnet en heb ik er geen last meer van, zelfs niet als hij de lijn dichttrek. Subnet 2 kan middels firewall rules niet op Subnet 1 waar de tv boxen op zitten. Tv blijft soepel doorlopen en ik gebruik geen QoS. 

Succes!

Dank je wel voor de tip! 

ik neem aan dan de switch voor de TV op eth 3 van mijn Router. Kan ik dan ook Eth 3 en 4 in bridge modes zetten voor de twee TV's? samen op één DHCP server?

Ondertussen zal ik mij verdiepen in Hardware offloading.

Even denken, ik ga er vanuit dat ik (bijna) hetzelfde principe hanteer als de Experiabox en met bijna bedoel ik dat de ER lite 3 en ER4 geen Switch functionaliteit hebben, dus poorten hard configureren op hun eigen subnet. De experiabox heeft wel switching, het maakt dus niet uit wat je aansluit op welke poort, de aangesloten devices krijgen vanuit dezelfde DHCP hun lease. Als je een 2e of 3e poort op de Edgerouter definieert en verder geen firewall rules inzet dan kan eth2 of eth3 nog steeds bij eth1, ondanks het eigen subnet. Deze moet je dan ook middels firewall rules afschermen.

Wat wil je dan in bridge modes gaan zetten?

ik zou zeggen, zorg eerst voor een stabiel netwerk hebt waar je tv op zit en houdt deze zo dicht mogelijk in de buurt van de Experiabox settings en zet de rest van de familie op een eigen subnet;-)

• Topper
  • 23 reacties
  • 5 april 2020
wjb schreef:
doubleUS schreef:

…

Als je een static mapping maakt dan moet die binnen de DHCP pool vallen. Jij hebt wel een hele kleine pool ingesteld (150-200). Waarom gebruik je masr zo'n kleine pool?

Ik was in de veronderstelling dat, omdat je een statische mapping maakt, deze buiten de pool moest vallen. Blijkbaar dus niet, weer wat geleerd! 😉.

Ik heb nu de pool vergroot van 192.168.2.1 t/m 192.168.2.253. Overigens kan ik de hosts nog steeds niet op naam pingen. Kan het zijn dat dit even duurt voordat dit is doorgevoerd? Of moet ik nog iets anders doen?

Als ik een nslookup naar de jitsi.thuis.local uitvoer dan krijg ik dit:

nslookup jitsi.thuis.local

Server: 2a02:xxxx:xxxx::53

Address: 2a02:xxxx:xxxx::53#53

** server can't find jitsi.thuis.local: NXDOMAIN

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020

@doubleUS ,

Ik denk dat jullie het over wat anders hebben. Statische IP adressen mogen NIET in je dhcp pool vallen, wel hetzelfde subnet uiteraard.Als voorbeeld, als je een statisch IP 192.168.2.1 hebt aangemaakt dan moet de pool starten op 192.168.2.2 - 192.168.2.xxx. Anders zou je DHCP server op je router mogelijk het adres nog een keer uitdelen .

mogelijk zit de verwarming in het statische mapping

• 13273 reacties
  • 5 april 2020

Behalve als je de statische IP-adressen laat toewijzen via DHCP-binding, wat in de meeste gevallen de voorkeur heeft. 

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020
Henk2304 schreef:

Behalve als je de statische IP-adressen laat toewijzen via DHCP-binding, wat in de meeste gevallen de voorkeur heeft. 

Ik gebruik al jaren 192.168.2.1-192.168.2.15 voor devices (IP camera's, switches, NAS, controllers) waarvan ik niet wil dat ze op wat voor manier wijzigen of last hebben van een DHCP van een (andere of nieuwe) router. Dit had ik op de Experiabox, ER lite 3 en nu de ER4

Als je een andere Router aansluit dan zijn deze reserveringen weg en krijgen de devices een nieuw IP adres..Uiteraard zijn dit devices waar je netjes een vast IP adres op kan invoeren. De overige devices telefoons, laptops ect. krijgen een IP van de DHCP server.

Deze range met IP adressen staan netjes met MAC adressen en wachwooden in excel ;-)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020
doubleUS schreef:

Ik was in de veronderstelling dat, omdat je een statische mapping maakt, deze buiten de pool moest vallen. Blijkbaar dus niet, weer wat geleerd! 😉.

Klopt, een static mapping moet binnen de DHCP pool liggen.

Als ik een dns lookup doe dan wordt deze wel netjes resolved.

Voorbeeld:

Dit is mijn N300A IP die zelfs in een ander subnet opgenomen is.

Heb je de System name server ingesteld staan.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020
wjb schreef:
doubleUS schreef:

Klopt, een static mapping moet binnen de DHCP pool liggen.

Hoi wjb,

Ben ik nou helemaal van het pad af of…

Als je een statisch IP adres aanmaakt mag deze niet binnen je DHCP pool liggen (die de Router uitdeelt). Met DHCP bindings is dat anders want dan maak je het device statisch op de router die je op dat moment gebruikt. Echter hang je ditzelfde device aan een andere router dan krijgen deze gewoon opnieuw een ander IP adres.

Als je bv een NAS statisch maakt op het device zelf dan behoud deze altijd het ingegeven IP adres ongeacht of je van router wisselt.

Dus ik denk dat we DHCP-bindings en statisch instellen op het device door elkaar halen.

Of mis ik iets?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020
Multiedje schreef:

Of mis ik iets?

Inderdaad, je mist iets. :wink:

Met een "static mapping" of ook wel "DHCP binding" zet je een IP adres dat door de DHCP server uitgegeven wordt vast zodat altijd hetzelfde IP adres aan het apparaat toegewezen wordt. Daarom moet een static mapping dus altijd binnen de DHCP pool liggen. Als je een IP adres vast instelt op een apparaat zelf dan moet het IP adres buiten de DHCP pool liggen.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 april 2020
wjb schreef:
Multiedje schreef:

Of mis ik iets?

Inderdaad, je mist iets. :wink:

Met een "static mapping" of ook wel "DHCP binding" zet je een IP adres dat door de DHCP server uitgegeven wordt vast zodat altijd hetzelfde IP adres aan het apparaat toegewezen wordt. Daarom moet een static mapping dus altijd binnen de DHCP pool liggen. Als je een IP adres vast instelt op een apparaat zelf dan moet het IP adres buiten de DHCP pool liggen.

Hahha, dan hebben we het toch over iets anders. Ik heb het over statische IP adressen op het device zelf, dus geen bindings!

Ik dacht al ben ik nu al die jaren in de IT werkzaam en heb ik iedereen het verkeerde advies gegeven:joy:

Nu Blijft wel de vraag of @doubleUS het nu over echte ;-) statische adressen heeft of over bindings/mapping

Cheers

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 5 april 2020
Multiedje schreef:

Nu Blijft wel de vraag of @doubleUS het nu over echte 😉 statische adressen heeft of over bindings/mapping

Nee hoor, dat is geen vraag want dat heeft hij al duidelijk gemaakt in dit bericht:wink:

Reageer