Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 27 april 2020
Winnieandbuzz schreef:

Tijdens de hapering van audio wordt er niet gelijktijdig gedownload en behalve wat kleine apparatuur (bijv. hue bridge) is er verder niets wat aan staat. Zou aanzetten hardware offloading een verschil kunnen maken? Zijn er nadelen aan het inschakelen van hardware offloading?

Zo te lezen staat HW offloading nu uit, deze zou ik sws aanzetten. Tevens kan je dan testen of dit voor je huidige settings verschil uitmaakt.

Er zijn bij mijn weten alleen maar voordelen aan het inschakelen van HW offloading. Is tevens een klusje van nog geen 5 minuten en je hebt het ook zo weer uitgezet.

ps geef voor de zekerheid na het aanpassen even een SW reboot;-)

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 27 april 2020
mvug schreef:

@wjb ik vraag me afof jij dit misschien weet… Ik heb af en toe (bijna dagelijks) dat mn internbet verbiding wegvalt (glasvezel). Ik zie dit in /var/log/messages staan. Weet jij of ik hier iets mee kan doen?

Apr 27 14:27:35 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 27 17:36:45 Thuis pppd[2867]: Serial link appears to be disconnected.
Apr 27 17:36:51 Thuis pppd[2867]: Connection terminated: no multilink.
Apr 27 17:36:51 Thuis pppd[2867]: Modem hangup

Dat de serial link down gaat is uiteraard niet goed.

Komt de verbinding vanzelf weer terug en hoe lang duurt dat dan?

Of moet je hier zelf wat voor doen en zo ja, wat dan?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 27 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:

@wjb ik vraag me afof jij dit misschien weet… Ik heb af en toe (bijna dagelijks) dat mn internbet verbiding wegvalt (glasvezel). Ik zie dit in /var/log/messages staan. Weet jij of ik hier iets mee kan doen?

Apr 27 17:36:45 Thuis pppd[2867]: Serial link appears to be disconnected.
Apr 27 17:36:51 Thuis pppd[2867]: Connection terminated: no multilink.
Apr 27 17:36:51 Thuis pppd[2867]: Modem hangup

Dat de serial link down gaat is uiteraard niet goed.

Komt de verbinding vanzelf weer terug en hoe lang duurt dat dan?

Of moet je hier zelf wat voor doen en zo ja, wat dan?

ik heb een script draaien wat pppoe herstart… maar vaak is toch n reboot nodig...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 27 april 2020
mvug schreef:

ik heb een script draaien wat pppoe herstart… maar vaak is toch n reboot nodig...

Zou jij de volgende keer de NTU eens even stroomloos kunnen maken en kijken of daarna de verbinding vanzelf weer in de lucht komt.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 27 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:

Zou jij de volgende keer de NTU eens even stroomloos kunnen maken en kijken of daarna de verbinding vanzelf weer in de lucht komt.

Ik heb ff de firmware teruggezet naar 2.0.8-hotfix eens kijken wat dit doet...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 27 april 2020
mvug schreef:

Welke versie van de firmware had je dan draaien?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 27 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:

dev-stretch (soort nightly). Ze verwachten deze week 2.0.9-beta3 uit te brengen…

Voor zover ik kan zien nog niet deze fout gehad… zal morgen nog eens de logs nakijken...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 27 april 2020
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

dev-stretch (soort nightly). Ze verwachten deze week 2.0.9-beta3 uit te brengen...

En had je deze problemen dan sinds dat je die development versie in gebruik hebt genomen?

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 27 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

dev-stretch (soort nightly). Ze verwachten deze week 2.0.9-beta3 uit te brengen...

En had je deze problemen dan sinds dat je die development versie in gebruik hebt genomen?

lastig te zeggen… ik laat 2.0.8 eens even tijd draaien kijken wat dat doet… De logs waren me eerder niet opgevallen...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 27 april 2020
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

lastig te zeggen… ik laat 2.0.8 eens even tijd draaien kijken wat dat doet… De logs waren me eerder niet opgevallen...

Ik hoop dat je jouw bevindingen hier zult posten.

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 27 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

Uiteraard! Denk komende week wel meer data te hebben

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 28 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

Net even gekeken… nog geen problemen gezien...

• Slimmerik
  • 134 reacties
  • 28 april 2020
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:
wjb schreef:
mvug schreef:

helaas t lijkt wel erop dat verbinding nog wat wegvalt… al zie ik dit niet in de logs… echter zie ik wel weer:

Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 28 april 2020

Die melding is dat op de WAN poort een corrupt datapakketje ontvangen is.

Gezien de lage frequentie is het allemaal niet zo spannend.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 28 april 2020

Avond @wjb,

Ik heb vanavond diverse forums zitten doorspitten over het gedrag van de ER bij zware downloads en windows updates op de EdgeMax lijn. Met windows updates ben je niet de enige, zie topic:

LINK

Bij (zware) downloads kom ik steeds bij dezelfde oplossing terecht, de oplossing zou zijn door Smart Queue Management aan te zetten op het maximum wat je lijn aan kan. Als je deze niet zou gebruiken dan krijg je last van bufferbloat wat resulteert in het dichtslippen van je WAN verbinding.

Nu wil ik wel eens SQM uittesten echter wil ik ook niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, heb jij dit wel eens aangezet en vervalt daarmee tevens je HW offloading?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 28 april 2020

Ik ervaar geen enkel probleem bij zware downloads maar alleen bij Windows 10 updates.

Ik ga geen QoS inrichten omdat dan geen hardware offloading meer mogelijk is en dat heeft een enorme impact op de maximale throughput. Zo kan een ERL-3 met hardware offloading 1Gbps verstouwen terwijl zonder hardware offloading 300Mbps zo ongeveer het maximum is.

Daar komt bij dat ik constateer dat zelfs bij een workload van maar 30Mbps deze problematiek optreedt en met een dergelijk lage workload zou smart queuing eigenlijk geen toegevoegde waarde kunnen hebben.

• Topper
  • 34 reacties
  • 30 april 2020

Mijn ER draaide al 2 maanden vlekkeloos maar sinds gisteren (ergens laat in de middag/begin van de avond) heb ik ineens geen TV meer. De zenders worden niet geladen en de TV blijft dus ook ‘hangen’. Ik heb niets aan de config gedaan en snap echt niet wat het zou kunnen zijn. Iemand enig idee wat ik allemaal zou kunnen testen of waar ik bijvoorbeeld logs kan inzien?

• Helper
  • 89 reacties
  • 30 april 2020

Ik was eergisteravond een serie op Netflix aan het kijken toen spontaan het beeld zwart werd en vervolgens de ontvanger opnieuw werd opgestart. Daarna werkte alles weer! Weet niet of het aan de ontvanger ligt, of dat KPN iets deed of iets anders... 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 30 april 2020
GvanH schreef:

Mijn ER draaide al 2 maanden vlekkeloos maar sinds gisteren (ergens laat in de middag/begin van de avond) heb ik ineens geen TV meer. De zenders worden niet geladen en de TV blijft dus ook ‘hangen’. Ik heb niets aan de config gedaan en snap echt niet wat het zou kunnen zijn. Iemand enig idee wat ik allemaal zou kunnen testen of waar ik bijvoorbeeld logs kan inzien?

Heb je gekeken of de IGMP proxy server nog draait?

Je kunt deze opnieuw starten door in de cli het commando restart igmp-proxy in te geven.

Heb je daarna weer televisie?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 30 april 2020
Arthur71 schreef:

Ik was eergisteravond een serie op Netflix aan het kijken toen spontaan het beeld zwart werd en vervolgens de ontvanger opnieuw werd opgestart. Daarna werkte alles weer! Weet niet of het aan de ontvanger ligt, of dat KPN iets deed of iets anders... 

Ik denk eerder dat dit een probleem in de TV ontvanger geweest is. Ik heb eerder dergelijke berichten hier op het forum gezien, ook gewoon in combinatie met een Experia Box.

• Helper
  • 89 reacties
  • 30 april 2020
wjb schreef:
Arthur71 schreef:

Ik denk eerder dat dit een probleem in de TV ontvanger geweest is. Ik heb eerder dergelijke berichten hier op het forum gezien, ook gewoon in combinatie met een Experia Box.

Ja dat verwacht ik ook

• Topper
  • 34 reacties
  • 30 april 2020
GvanH schreef:

Ik heb heel even de EB aangesloten en daar werkte TV na een tijdje weer. Nu dus de ER er weer tussen en so far so good. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 30 april 2020
GvanH schreef:

Ik heb heel even de EB aangesloten en daar werkte TV na een tijdje weer. Nu dus de ER er weer tussen en so far so good. 

Dat zou uiteraard niet nodig hoeven zijn.

Als dit ooit nog eens een keer gebeurt, herstart dan eerst eens de IGMP proxy server.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 96 reacties
  • 2 mei 2020

@GvanH @wjb Sinds ik de EdgeRouter gebruik heb ik twee keer meegemaakt dat het beeld op de TV ontvanger haperde of er überhaupt geen beeld was. Dit was beide keren na herstarten van de EdgeRouter. Inloggen via SSH op de EdgeRouter en vervolgens het `restart igmp-proxy` commando uitvoeren loste de problemen op.

In de release notes van de nog niet uitgebrachte EdgeOS 2.0.9 las ik wel dat meerdere issues m.b.t. IGMP proxy opgelost zijn, dus wellicht is dit dan ook niet meer nodig. ;-)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74569 reacties
  • 2 mei 2020
JorisV. schreef:

@GvanH @wjb Sinds ik de EdgeRouter gebruik heb ik twee keer meegemaakt dat het beeld op de TV ontvanger haperde of er überhaupt geen beeld was. Dit was beide keren na herstarten van de EdgeRouter. Inloggen via SSH op de EdgeRouter en vervolgens het `restart igmp-proxy` commando uitvoeren loste de problemen op.

In de release notes van de nog niet uitgebrachte EdgeOS 2.0.9 las ik wel dat meerdere issues m.b.t. IGMP proxy opgelost zijn, dus wellicht is dit dan ook niet meer nodig. ;-)

Het is bekend dat na het opstarten van de EdgeRouter vaak nog een restart igmp-proxy gegeven moet worden voordat deze goed werkt. Het lijkt er op dat de IGMP proxy server te vroeg in het boot proces gestart wordt waarbij er op dat moment nog geen verbinding is op vlan 4.

Ook ik heb een 2 of 3 keer meegemaakt dat de IGMP proxy server opnieuw gestart moest worden, dus laten we hopen dat dit met EdgeOS 2.0.9 definitief tot het verleden behoort.

Reageer