Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid DSL verbinding periodiek erg traag

  • 18 februari 2025
  • 5 reacties
  • 120 keer bekeken

Goedenavond,

We hebben de laatste 2 weken regelmatig last dat de internetverbinding voor enige tijd vrijwel geheel wegvalt. Veelal duurt dit 10 tot 20 minuten en hierna is de internet snelheid weer “normaal”. Het betreft een DSL verbinding waarmee we normaal gesproken een snelheid halen van circa 32 Mbps. Wanneer de snelheid wegvalt komen we niet verder als circa 0.5 Mbps. Dit is gemeten met een vaste LAN verbinding (CAT 6 UTP) op meerdere PC's.

Wanneer de snelheid wegvalt is het onmogelijk om TV of een streamingdienst te kijken en zelfs het openen van een website is praktisch niet te doen.

Het lastige is dat dit probleem heel wisselvallig is. De ene dag treed dit meermaals per dag (of zelfs meermaals per uur) op en de andere dag (vrijwel) niet.

 

We maken al geruime tijd naar volle tevredenheid gebruik van een eigen Fritzbox 7490. Om uit te sluiten dat de Fritzbox dit probleem veroorzaakt heb ik momenteel de KPN Experiabox V10 teruggeplaatst. Dit heeft geen enkel verschil gemaakt. Zowel met de Fritzbox als met de Experiabox valt de internetverbinding regelmatig vrijwel geheel weg.


Zie hieronder de resultaten van de Ookla speedtest waarop de wegvallende internetverbinding te zien is.



Heeft iemand hier ervaring mee en misschien nog tips wat ik zelf nog kan proberen voor we een monteur laten komen?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Wilco1982, welkom op de community. Die snelheden zijn niet echt om over naar huis te schrijven, zo wisselvallig. Die speedtests waren allemaal via Wifi zo te zien, had je dat ook via een bekabelde aansluiting? Je kunt hier het beste telefonisch contact over opnemen, zodat er direct samen met jou naar de verbinding kan worden gekeken. Achteraf is minder te zien wat er speelt, op het moment zelf is er meer te zien. Je kunt daarvoor een terugbelafspraak maken via onze site.

Bekijk origineel

5 reacties

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 170 reacties
  • 18 februari 2025

@Wilco1982 

Ik zou de KPN klantenservice even bellen voor ondersteuning dit probleem lijkt van buitenaf te komen. Zorg dat u dan de V10 aansluit want een eigen modem wordt geen ondersteuning in verleend.


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 februari 2025

Bedankt voor je reactie. 


Wellicht toeval maar het probleem lijkt tijd gerelateerd te zijn. Elk heel uur lijkt de internet snelheid vrijwel geheel weg te vallen:

Vanavond om 19:00 valt de internetverbinding vrijwel volledig weg voor circa 7 minuten.
Vanavond om 20:00 valt de internetverbinding vrijwel volledig weg voor circa 30 minuten.
vanavond om 21:00 valt de internetverbinding vrijwel volledig weg voor circa 30 minuten.


Diverse speedtests van de afgelopen dagen lijken dit beeld te bevestigen.

 


Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • Antwoord
  • 21 februari 2025

Hoi ​@Wilco1982, welkom op de community. Die snelheden zijn niet echt om over naar huis te schrijven, zo wisselvallig. Die speedtests waren allemaal via Wifi zo te zien, had je dat ook via een bekabelde aansluiting? Je kunt hier het beste telefonisch contact over opnemen, zodat er direct samen met jou naar de verbinding kan worden gekeken. Achteraf is minder te zien wat er speelt, op het moment zelf is er meer te zien. Je kunt daarvoor een terugbelafspraak maken via onze site.


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 februari 2025

Alle speedtests zijn uitgevoerd d.m.v. een vaste LAN verbinding (CAT 6 UTP). Lan verbinding of Wifi maakt overigens geen enkel verschil. Bij beiden zijn de resultaten gelijk.

Afgelopen Woensdag heeft mijn vrouw een belafspraak gehad en is de Experiabox V10 op afstand gereset naar de fabrieksinstellingen. Dit had ik overigens zelf ook al gedaan zonder enige verbetering.

Ook na het resetten bleef het probleem bestaan waardoor de KPN medewerker de conclusie heeft getrokken dat de Experiabox defect zou zijn. Een nieuw exemplaar is afgelopen Woensdag verstuurd en er werd toegezegd dat deze Donderdag bij een pakketpunt zou kunnen worden opgehaald. Hier hebben we echter geen enkel bericht meer over ontvangen en de nieuwe Experiabox blijkt tot op heden ook niet bij het pakketpunt te zijn aangekomen.


Vreemd genoeg heeft het probleem zich vanaf Donderdagmiddag niet meer voorgedaan. De snelheid is vooralsnog weer redelijk stabiel. Als test heb ik gisteren de Fritzbox weer aangesloten en ook hiermee is het probleem tot op heden niet meer voorgekomen.

Voor aanstaande Dinsdag staat weer een belafspraak gepland.


Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • 22 februari 2025

Die terugbelafspraak is wel handig dan inderdaad, mogelijk kan daarbij ook gezien worden wat de status van het modem is. Dat het nu even niet voorkomt is fijn, maar het is nog te kort om met zekerheid te zeggen dat het verbeterd is. Dus kijk dat sowieso even aan, en neem het mee naar de belafspraak dinsdag.


Reageer