Skip to main content
Beantwoord

Kan Box 12 met Superwifi punten zonder kabel

  • 10 December 2021
  • 24 reacties
  • 1614 keer bekeken

Ik heb de box 12 met door de monteur geadviseerde 3 superwifi punten. Hiervan staat er één naast de moden V12 (bekabeld), één richting boven en één richting de tuin. Omdat helemaal boven de wifi nog te wensen overliet heb ik gebeld met de klantenservice, die mij vertelde dat dit geen probleem zou opleveren omdat het bekabelde superwifi punt niet nodig zou zijn. 

Mooi. Loskoppelen dus, maar het blijkt (voor mij) onmogelijk om dan nog groene lampjes te krijgen. Dus hoe werkt dat? Want de handleiding eist bekabeling, de service zegt loskoppelen. En op dit forum staan berichten (van langer geleden) dat niet kan door software problemen of iets dergelijks. 

 

Graag hulp bij het onbekabeld aansluiten van mijn superwifi punten op de box V12 zonder de functionaliteit van de box in te perken. 

log eens in op mijnmodem.kpn en kijk naar de firmware versie.Eindigt die op 448?Dan kan het draadloos.Eindigt het ergens anders op dan kan het nog niet.


@martijn197108 

Ik zit met hetzelfde probleem met een vandaag geleverde box 12 met software version: SGEJ10000312.

Is er een manier om hem te updaten? Dacht ergens gelezen te hebben dat alle box 12 kastjes per begin november de update zouden krijgen.


Ik heb telefonisch begrepen dat de update in december gaat plaatsvinden ipv november. Mij beloofde ze binnen nu en een week. Dus nog even tandenbijten en kabeltjes trekken, maar dan is het opgelost….


@martijn197108

Ik zit met hetzelfde probleem met een vandaag geleverde box 12 met software version: SGEJ10000312.

Is er een manier om hem te updaten? Dacht ergens gelezen te hebben dat alle box 12 kastjes per begin november de update zouden krijgen.

Nee. De 448 update werd wel uitgerold, maar dat is stopgezet, want er zitten allerlei bugs in. Reken er maar niet op dat er dit jaar nog wat gebeurt. 


@Nick83 

Ik zit net dat artikel te lezen op Tweakers…. :-(

Maar dat betekend dus dat ik voor het vervangen van mijn twee experia wifi extenders tot die tijd drie superwifi punten nodig heb ……

Kak!


@Naaitsab wil je nou zeggen dat je de bekabelde experia wifi's gaat vervangen door draadloze super wifi's???? Ik hoop dat ik het niet goed heb.


@Joep1965 

Ja dat wil inderdaad. Deze staan nu namelijk in twee slaapkamers (waaronder 1 onder het bed van mijn jongste) en ik wil wat meer bereik, maar heb ze liever in de gang dan onder het bed van mijn zoon.

En nee ik heb geen optie om daar een netwerk kabel naartoe te trekken….. :-)


Ik neem dan maar aan dat je genoegen neemt met een behoorlijk verlies aan snelheid. Overigens twee wifipunten op één verdieping al veel. Ze zitten elkaar dan meer in de weg dan dat je er baat bij heb. Maar misschien woon je heel groot:wink:


@Joep1965

Heb nog niet naar de uitslag gekeken van de trekking van de staatsloterij, maar dat valt wel mee….

Gaat om 1 kamer per verdieping en niet 2 op dezelfde dat wel…

sowieso ga ik er wel van uit dat een box 12 plus superwifi een beter bereik heeft als hij via ethernet aangesloten is.

 

In dat geval zou ik op de bovenste kamer gedrag de superwifi kunnen aansluiten en op de andere kamer bedraag direct de aansluiting met de tv reciever kunnen maken.

 

Van twee naar een nieuwere (betere?) 

 

NB: ook erg jammer dat er geen ethernet in plus out op zit….


Je kan ze combineren.  Ik zou dan een bekabelde experia wifi in de gang beneden hangen. Eén bekabelde op de 1ste verdieping en één super wifi op de 2de verdieping.  Dan zou je overal een goed signaal moeten hebben.  En maar één draadloze.  Het signaalverlies is dan minimaal.


@Joep1965 

Maar als ik voor de combinatie ga dan zie ik nu dat de experia wifi als primair aangeduid staat.

Dat betekend toch dat de box 12 niet meer de master is?

Hoe zorg ik ervoor dat de box 12 de master is (en ik dus op de begane grond wifi 6 heb)?

Of werkt dat niet zo?

 


Hoe heb je het nu draaien? Box 12 in de meterkast met daarop 2 wifipunten boven en de wifi van de box 12 is uit? 


@Joep1965 

Box 12 in de meterkast (wifi staat aan)

Experia wifi 1e verdieping (geeft kpn app aan primair)

Experia Wifi 2e verdieping

 

Raak dus even in de war van de aanduiding (primair op de Expedia wifi eerste verdieping)


Ik snap nu wel dat je het bereik niet goed vind. Je hebt toch nog niet de update voor de box 12 gehad? Zoniet dan MOET de WiFi uit van de box 12!! Of heb je de update wel?


@Joep1965 

Nee ik heb versie SGEJ10000312 op de box 12.

Maar zeg je nou dat ik de wifi uit moet zetten op de box 12?

Dan heb ik op de begane grond toch minder bereik (waar het meeste gebruik gemaakt wordt van wifi).


Als jij één groot WiFi netwerk wil waarmee je het hele huis door kan lopen zonder opnieuw in te loggen,  zgn fast raming, dan moet de WiFi op het modem uit. Want de box 12 ondersteunt dar niet.  Dat moet die update gaan regelen.  Maar die heb je niet.  Dus blijft je mobiel hangen aan het wifinetwerk van de box 12. Ook als je boven bent. En dat wil je niet.  Ik vermoede al zoiets. Wat je echt het beste kan doen is één experia in de buurt van het modem zetten en de WiFi op het modem uitzetten.  Ik denk dat het probleem met slecht bereik meteen opgelost is.


@Joep1965 

Dan is dat wat ik ga doen totdat de update er is! (leg die superwifi zolang weg)

Bedankt voor je hulp en advies!


Samenvatting :joy: ;

Eén experia wifi naast het modem.  Die op de eerste verdieping laat je staan. Dan druk je 15 seconden op het wifiknopje van de box 12 of in ieder geval zolang dat het WiFi ledje op de box 12 uitgaat.  Daarna ga je naadloos over van het ene wifipunt naar het andere. Laat nog even weten hoe het afloopt. 


De SuperWiFi's kun je prima gebruiken in combinatie met de Experia WiFi's. Er moet er nu nog wel 1 bekabeld aangesloten zijn. Dus je hoeft ze echt niet weg te leggen. Ik heb ook 4 SuperWiFi's en 2 Experia WiFi's in gebruik, werkt prima.


@Nick83 

Dus zou je dan een experia wifi naast de router zetten of een superwifi?


@Nick83

Dus zou je dan een experia wifi naast de router zetten of een superwifi?

Er moet 1 SuperWiFi bekabeld aangesloten zijn. Dat hoeft niet naast de router te zijn, kan ook elders in huis. Bijvoorbeeld onder het bed.


@Nick83 

Dan bied het voor nu niet genoeg meerwaarde en hou ik het voorlopig op twee experia wifi’s totdat de update uitrolt.

Thanks for het meedenken


Als je tv hebt van kpn kan je de experia wifi naast de tv ontvanger zetten. De kabel die nu in de tv ontvanger zit doe je in de experia wifi en met een kort kabeltje verbind je de tv ontvanger met de experia wifi. Nou dan heb je goed wifi in de woonkamer hoor.


@Joep1965 

 

heb het zojuist gedaan zoals je voorstelde en het bereik is inderdaad beter.

heb nog een ethernet verbinding naar de schuur en ga daar mijn superwifi aan koppelen zodat ik daar ook op hetzelfde netwerk zit.

 

thanks!