Nou ja... opnieuw opstarten kan geen kwaad. Een spammer zou zo'n mailtje niet gauw sturen. Want die schiet daar niets mee op. Spammers willen graag dat je op linkjes klikt enzo.
De update komt toch wel. Die kan je niet tegenhouden. Als het in de komende week niet gebeurd, dan gebeurt het later wel een keer.
Ja, die e-mail heb ik vanmorgen ook gehad. En opstarten verliep probleemloos. Ik vraag me alleen af of dit betekent dat ook de V10 geüpdatet gaat worden. Want volgens de update info voor de SW1's werken de geüpdate SW1's niet of niet goed zonder een modem met de KPN Software.
Ik ben niet zo zeer bang voor spammers, maar ik ben wel op mijn hoede als ik iets afwijkends opmerk. Punt 1 is me dit nog niet eerder gevraagd en punt 2 kan KPN dat prima zelf.
Hoe herken ik welk type/versie SW ik heb?
SW1 is wit, SW2 zwart. Softwareversie kan je zien door in te loggen op je modem. Opnieuw opstarten is normaal van toepassing na een update, dus het lijkt vreemd dat dat vooraf zou moeten. KPN stuurt meestal ook nog een sms voorafgaand aan een update.
Ik heb alleen de e-mail gehad, geen sms en ook geen bericht in MijnKPN. Maar dat hoeft ook niet. Kpn gebruikt één of meerdere communicatiekanalen voor dergelijke aankondigingen. En nee, kpn kan dat opstarten niet zelf doen, want de SW1's moeten spanningsloos gemaakt worden (steker uit de wandcontactdoos) en dat kan op afstand niet. Ik weet vrij zeker dat dit geen spam is, maar zelfs als dat wel zo zou zijn, is er geen enkel bwveiligingsrisico door alleen het opnieuw opstarten van SW's.
Overigens heb ik inmiddels van een moderator begrepen dat mijn SW1's voorlopig nog niet aan de beurt zijn, omdat ik een Experiabox V10 heb en dat huishoudmigraties van V10 icm SW's nog niet uitgevoerd worden. Als SW's geüpdatet worden moet nl ook de Experiabox of KPN Box tegelijkertijd geüpdatet worden. De e-mail zou gestuurd zijn op basis van "databasevervuiling" aan de kant van kpn, zie deze reactie.
Michielio schreef:
Punt 1 is me dit nog niet eerder gevraagd …
Eens moet de eerste keer zijn hé? 😉
Michielio schreef:
... en punt 2 kan KPN dat prima zelf.
Dat is nu juist het probleem: dat lukt soms niet.
Hi ​@Michielio., welkom hier. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank.
De update krijg je inderdaad altijd, zoals Marlon aangeeft komt het soms voor dat dit niet automatisch gebeurt dus vandaar het verzoek om het zelf te herstarten. Je kunt dit dus ook eerst nog afwachten.