Skip to main content

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14
Toon eerste bericht

506 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6938 reacties
  • 24 november 2023

@mikedejong25 Dat is inderdaad vreemd. Bedankt voor het testen! Ik kan dit niet direct plaatsen maar ik neem de feedback mee!

• Topper
  • 15 reacties
  • 27 november 2023
Remco_ schreef:

@mikedejong25 Dat is inderdaad vreemd. Bedankt voor het testen! Ik kan dit niet direct plaatsen maar ik neem de feedback mee!

Ik heb het nu op beide PC's nagekeken en ik zie nu bij beide achter IPv6 connectiviteit "Internet"

Doe ik echter een test via ttps://test-ipv6.com/ ), dan blijkt dat er geen IPv6 adres wordt gedecteerd.

Op een losse laptop en op mijn telefoon beide via Wifi6 werkt dit wel.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 29 november 2023

Over het torrentverkeer, @mikedejong25, het lijkt erop dat hier nog iets meer naar gekeken moet worden. Wellicht staan er wat parameters te krap ingesteld qua aantal op te bouwen sessies door de IPv4 translation engine. Het is doorgezet en wordt meegenomen, maar zal niet op hele korte termijn verholpen zijn. Je kunt, als alternatief, het aantal sessies in je torrent programma wat beperken. Of, als dit instelbaar is, het meer via IPv6 laten lopen. Dan hoeft het niet door de IPv4 translation engine heen.

En wil je de bevindingen over dat IPv6 adres via de feedback knop in de webinterface ook doorgeven? Dan heb je ook de ruimte om daar verdere info over jouw PC's (merk, typenummer, soort netwerkkaart, etc...) bij toe te voegen en komt alles in één keer bij het modemteam terecht. Dat scheelt heen-en-weeren via ons. 

• Topper
  • 15 reacties
  • 2 december 2023
Erik_ schreef:

Over het torrentverkeer, @mikedejong25, het lijkt erop dat hier nog iets meer naar gekeken moet worden. Wellicht staan er wat parameters te krap ingesteld qua aantal op te bouwen sessies door de IPv4 translation engine. Het is doorgezet en wordt meegenomen, maar zal niet op hele korte termijn verholpen zijn. Je kunt, als alternatief, het aantal sessies in je torrent programma wat beperken. Of, als dit instelbaar is, het meer via IPv6 laten lopen. Dan hoeft het niet door de IPv4 translation engine heen​

@Erik_  is het niet mogelijk de juiste waarde van deze parameters "af te kijken" van de V10 aangezien het in die oude software foutloos werkt en als zodanig te implementeren in de huidige software?

Erik_ schreef:

En wil je de bevindingen over dat IPv6 adres via de feedback knop in de webinterface ook doorgeven? Dan heb je ook de ruimte om daar verdere info over jouw PC's (merk, typenummer, soort netwerkkaart, etc...) bij toe te voegen en komt alles in één keer bij het modemteam terecht. Dat scheelt heen-en-weeren via ons. 

Done 🙂

Aniel NUESINK
Helper
Forum|alt.badge.img

4gb werk dus voor geen meter!

Waardeloze belofte!

Hansie-NL
Slimmerik
  • 119 reacties
  • 6 december 2023

En waarmee is er gemeten? Wat voor netwerkkaart en kabel.

Advies is om de Ookla Speedtest app/programma te gebruiken.

De snelheid wordt bepaald door de zwakste schakel.

• Helper
  • 32 reacties
  • 6 december 2023
Hansie-NL schreef:

En waarmee is er gemeten? Wat voor netwerkkaart en kabel.

Advies is om de Ookla Speedtest app/programma te gebruiken.

De snelheid wordt bepaald door de zwakste schakel.

Dit inderdaad ja, even wat meer context, hoe loopt verbinding van de ONT tot je test device?

wjb
Superuser
  • 74601 reacties
  • 6 december 2023

Jouw PC heeft vast en zeker een gewone 1Gbps LAN adapter. Klopt dat?

Daarmee kan je dan natuurlijk nooit hogere snelheden meten dan 1Gbps.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 6 december 2023
mikedejong25 schreef:
Erik_ schreef:

Over het torrentverkeer, @mikedejong25, het lijkt erop dat hier nog iets meer naar gekeken moet worden. Wellicht staan er wat parameters te krap ingesteld qua aantal op te bouwen sessies door de IPv4 translation engine. Het is doorgezet en wordt meegenomen, maar zal niet op hele korte termijn verholpen zijn. Je kunt, als alternatief, het aantal sessies in je torrent programma wat beperken. Of, als dit instelbaar is, het meer via IPv6 laten lopen. Dan hoeft het niet door de IPv4 translation engine heen​

@Erik_  is het niet mogelijk de juiste waarde van deze parameters "af te kijken" van de V10 aangezien het in die oude software foutloos werkt en als zodanig te implementeren in de huidige software?

Vast wel, maar dan moet het alsnog aangepast worden in de nieuwe software. En dan zit je met een hele backlog aan verbeteringen, aanpassingen en nieuwe zaken die gedaan moeten worden. Dus dan is het even de vraag waar op de prioriteitenlijst dit komt te staan.

Aniel NUESINK schreef:

4gb werk dus voor geen meter!

Waardeloze belofte!

Hoi Aniel, zoals de anderen ook al benoemen zijn er meerdere factoren van invloed op het wel of niet halen van de 4 Gbit snelheid op een apparaat. We hebben ook een handig artikel hierover dat je even kunt doorlopen:

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Er zijn enkele berichten verwijderd. Een discussie over de zin en onzin kan op een andere plek gevoerd worden: Zie Verblind door 4 Gbit/s | KPN Community

• Topper
  • 36 reacties
  • 18 december 2023

Heeft er iemand enig idee wanneer aon/gof wordt geupgrade naar x/gpon…

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8323 reacties
  • 19 december 2023
Berto-G schreef:

Dat weet niemand, is koffiedik kijken @Berto-G 

wjb
Superuser
  • 74601 reacties
  • 19 december 2023
Berto-G schreef:

Ik denk dat KPN Netwerk de komende jaren nog wel druk zal zijn met het uitbreiden van haar glasvezelnetwerk en dat daarna pas het vervangen van bestaande infrastructuur opgepakt zal worden.

• Topper
  • 36 reacties
  • 19 december 2023

jarenplan is ook een antwoord :) 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 19 december 2023
Berto-G schreef:

Dit is niet te zeggen. Kwestie van afwachten.

wjb schreef:
Berto-G schreef:

Ik denk dat KPN Netwerk de komende jaren nog wel druk zal zijn met het uitbreiden van haar glasvezelnetwerk en dat daarna pas het vervangen van bestaande infrastructuur opgepakt zal worden.

Maar dit klopt ook niet helemaal. De eerste klanten zijn al overgezet zelfs! Maar dat project gaat lang duren inderdaad.

• Topper
  • 36 reacties
  • 11 januari 2024
Paul_ schreef:
Berto-G schreef:

Dit is niet te zeggen. Kwestie van afwachten.

wjb schreef:
Berto-G schreef:

Maar dit klopt ook niet helemaal. De eerste klanten zijn al overgezet zelfs! Maar dat project gaat lang duren inderdaad.

Als ik het goed begrijp is kpn weldegelijk bezig met aon>gpon

wjb
Superuser
  • 74601 reacties
  • 11 januari 2024

Berto-G schreef:

Als ik het goed begrijp is kpn weldegelijk bezig met aon>gpon

KPN zal geen omzetting doen naar GPON. Als er al iets omgezet wordt dan zal dat naar XGS-PON zijn.

Als jij een eigen ONT wilt gaan gebruiken en nu nog een GPON aansluiting hebt dan zal deze eerst door KPN omgezet worden naar XGS-PON. Er is mij geen enkel gebied bekend waar KPN pro-actief AON aansluitingen omzet naar XGS-PON.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 86 reacties
  • 25 januari 2024

Zover ik weet van een aantal monteurs is er al in een aantal regio’s bezig met de omzetting van aon naar xgs-pon. Later dit jaar op grotere schaal. Voordat alle aon verbindingen zijn omgezet ben je een tijd verder gezien apparatuur vervangen moet worden en de stroom voorziening worden aangepast.

wjb
Superuser
  • 74601 reacties
  • 25 januari 2024
Casper9561 schreef:

Zover ik weet van een aantal monteurs is er al in een aantal regio’s bezig met de omzetting van aon naar xgs-pon. Later dit jaar op grotere schaal. Voordat alle aon verbindingen zijn omgezet ben je een tijd verder gezien apparatuur vervangen moet worden en de stroom voorziening worden aangepast.

Naar mijn weten worden er helemaal geen AON aansluitingen pro-actief naar XGS-PON omgezet.

Dat gebeurt volgens mij alleen nog nadat de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit.

Wat wel gebeurt is dat de PoP's voorbereid worden om XGS-PON aansluitingen aan te kunnen maar er is naar mijn weten geen sprake van pro-actieve omzetting van AON aansluitingen naar XGS-PON aansluitingen.

• Topper
  • 36 reacties
  • 25 januari 2024

@wjb 

“ Dat gebeurt volgens mij alleen nog nadat de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit. ”

Waar kan ik dit doen…?

Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, maar ieder keer krijg ik helaas eruit, advies, blijf maar je postcode checken

pc check geeft max 1gbps aan, maw ik kan geen 4gbps afsluiten

Sinds aankondiging van onderstaand heb ik nog niet gebeld, ik gaat het vandaag nog een x proberen.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
wjb schreef:

Naar mijn weten worden er helemaal geen AON aansluitingen pro-actief naar XGS-PON omgezet.

Dat gebeurt volgens mij alleen nog nadat de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit.

Wat wel gebeurt is dat de PoP's voorbereid worden om XGS-PON aansluitingen aan te kunnen maar er is naar mijn weten geen sprake van pro-actieve omzetting van AON aansluitingen naar XGS-PON aansluitingen.

Dit klopt!

• Topper
  • 36 reacties
  • 25 januari 2024

@Marcia van KPN 

Voor jou ook zelfde vraag

“ Dat gebeurt volgens mij alleen nog nadat de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit. ”

Hoe kan ik een 4gbps afsluiten…?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Indien het beschikbaar is op jouw adres, kun je het bestellen. Via de postcodecheck kun je zien wat er op jouw adres beschikbaar is. Vervolgens kun je zelf jouw abonnement aanpassen (mits 4Gbit beschikbaar is). of je neemt contact op met de klantenservice via 0800-0402. 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 25 januari 2024
Berto-G schreef:

@Marcia van KPN

Voor jou ook zelfde vraag

Hoe kan ik een 4gbps afsluiten…?

Via de postcodecheck, maar pas nadat jouw wijkcentrale gereed is gemaakt voor XGS-PON

• Topper
  • 36 reacties
  • 25 januari 2024

Dank voor de antwoorden.

Komt op volgende neer (zojuist met kpn gebeld)

1 wachten totdat aon>xgs-pon gereed is in pop

2 dan pas je huidig abonnement wijzigen/bestellen/afsluiten