Jarenlang bij Xs4all een goede verbinding gehad. Sinds de migratie naar KPN regelmatig uitval van de verbinding. WIFI doet het gewoon maar met speedtest 0,1-0,5 Mb/s of zelfs geen verbinding. Dit duurt 15 minuten en lost zichzelf op. Gebeurt ook als ik met de LAN kabel verbonden ben. Soms werkt LAN wel en via WIFI niet. Trad eerst op de jarenlange stabiele DSL verbinding en moest overstappen op glasvezel dan zou het opgelost zijn. Overgestapt op XS4all glasvezel en modem fabrieksinstellingen gezet. Probleem wel minder maar niet opgelost. Overgegaan in migratie naar KPN internet via glasvezel. Eerste paar dagen geen probleem. Probleem weer volop terug. In elk geval altijd tussen 17:30 en 18:30 uur minimaal 15 minuten geen verbinding of doorvoersnelheid. Maar ook elders op de dag. Ondertussen elke paar dagen automatisch een nieuwe verbinding door het modem opgezet, iets dat vroeger ook nooit gebeurde. Maar het probleem ligt zeker niet aan KPN zegt de helpdesk. Of ze kunnen het niet zien. Eigenlijk mag ik alleen bellen als het probleem optreedt. Heb uitgelegd dat probleem 15 minuten duurt en de wachttijd bij KPN altijd langer dan 15 minuten is. Dat wordt dus lastig. Dat herkent de helpdesk. De migratie van XS4all naar KPN levert een hausse van telefoontjes op blijkbaar.
Helpdesk van KPN heeft een script: fabrieksinstellingen herstellen (is gebeurd), nu een nieuw modem (Fritzbox 7390), maar aan troubleshooting wordt niet (meer) gedaan.
In het forum lees ik overbelasting van het netwerk door de TV's, IGMP-snooping (inclusief volledig onbegrijpelijke encyclopedie uitleg) maar niet echt oplossingen. Wie weet een oplossing?
Op de resterende momenten van de dag is de download super stabiel op 120 en upload 150. Als ik speedtest start weet ik de uitkomst al. Gaat die naar een KPN server dan is de snelheid stabiel. Gaat de speedtest naar Wegberg of Dusseldorf is er blijkbaar een probleem en heb ik de genoemde internetproblemen.
Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid