Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Zou jammer zijn :sob:

• Topper
  • 19 reacties
  • 12 juni 2021
Henkvideohobby schreef:

Zal het ze in Hilversum nog lukken de klok en scorebord links boven in beeld te krijgen op kan 109&690 voor Nederland morgen gaat spelen?

Ach ja, klein theoretisch voordeeltje van deze omissie voor met name oled-tv-bezitters is dat het kleine inbrandrisico van die statische scorebalk nu afwezig is :)

• Helper
  • 33 reacties
  • 12 juni 2021

Ik was toch te enthousiast. De grijze waas is terug en het beeld is blokkerig. Dus toch maar via normaal HD kijken.

Ik hoop dat de NOS en KPN hier nog iets aan doen. Met alle issues voegt het nu niet zoveel toe.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8
  • 2823 reacties
  • 12 juni 2021
onne81 schreef:

Ik was toch te enthousiast. De grijze waas is terug en het beeld is blokkerig. Dus toch maar via normaal HD kijken.

Ik hoop dat de NOS en KPN hier nog iets aan doen. Met alle issues voegt het nu niet zoveel toe.

Denk niet dat het aan KPN ligt.

Ziggo heeft zelfde gister avond bij me buurman gekeken en nu net weer gekeken en zelfde doffe ellende.

Voorbeschouwing spatzuiver voetbal begint en is meteen dof

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 juni 2021

Beeld blijft inderdaad flets. 661 is stukker mooier qua kleur.

Zo'n beetje alle instellingen geprobeerd op zowel de tv als op decoder.

Beeld scherper? Dat zeker. Kleuren mooi? Nee!

• Helper
  • 33 reacties
  • 12 juni 2021
MennoG78 schreef:
onne81 schreef:

Denk niet dat het aan KPN ligt.

Ziggo heeft zelfde gister avond bij me buurman gekeken en nu net weer gekeken en zelfde doffe ellende.

Voorbeschouwing spatzuiver voetbal begint en is meteen dof

Ja. Ik zag op Twitter wel voorbijkomen dat KPN en Ziggo het signaal op een punt aftappen voor het in de (laatste) NOS studio is. Dat zou het missen van de stand verklaren, of het ook invloed heeft op de grijze waas weet ik niet.

Beeld is wel scherp, die doffe waas stoorde me gisteren in het donker ook minder dan nu met daglicht.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6509 reacties
  • 12 juni 2021

Ik stop met de 4K proef.. ik wordt zo onrustig van de instellingen die continu niet kloppen. Vind het beeld op HD Glas echt 100x mooier en hoef niet elke keer meer met het beeld te spelen. Krijg ik ook nog wat mee vd wedstrijd.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 12 juni 2021
Chrizziey schreef:

Ik stop met de 4K proef.. ik wordt zo onrustig van de instellingen die continu niet kloppen. Vind het beeld op HD Glas echt 100x mooier en hoef niet elke keer meer met het beeld te spelen. Krijg ik ook nog wat mee vd wedstrijd.

Precies, en je hebt het scorebord.

Hype die dus eigenlijk enorm flopt!

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 173 reacties
  • 12 juni 2021
Laupies schreef:

Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

Waar zie jij dat LoveNature in HDR is, c.q. was?

Niet hier bij KPN in het UHD pakket, ook nog nooit geweest. 

De enige zender die langere tijd in HLG was, is Insight UHD geweest, echter nu helaas al enige maanden slechts in UHD-SDR, vanwege technische problemen bij KPN. Via de schotel is Insight UHD nog steeds met HLG gewoon beschikbaar.

Mooi dat scorebord er niet bij gaat komen op de UHD zender, is in verhouding veels te groot.

Kijkt nu veel ruimer, en voor me stuk prettiger. 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

Ik heb nu mooi beeld, maar wat er daarna gebeurd is dat is niet zo mooi! 😔 Christian Eriksen speler van Denemarken kreeg een hartaanval! Gelukkig is die weer bij kennis. Dat was wel schrikken!

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 173 reacties
  • 12 juni 2021
Dennis Schreve schreef:

Helaas op de 8001 zit die functie er niet op om HDR op “aan” of “uit” of op “auto” te zetten. Deze functie kan toch ook op de 8001 toegepast worden?

Functioneert op jouw 8001 op kanaal 109 wel de HLG? Bij de mijne wil het in combi op mijn Panasonic UHD tv niet functioneren,  terwijl het op kanaal 690 wel functioneert, en de tv wel in de HDR modus gaat.

Je schrijft dat je nu goed beeld hebt, op wat voor tv en met welke instellingen?  

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
Tv-fans schreef:

Functioneert op jouw 8001 op kanaal 109 wel de HLG? Bij de mijne wil het in combi op mijn Panasonic UHD tv niet functioneren,  terwijl het op kanaal 690 wel functioneert, en de tv wel in de HDR modus gaat.

Je schrijft dat je nu goed beeld hebt, op wat voor tv en met welke instellingen?  

Bij mij werkt het allemaal, maar beeld is erg donker. Met de 5202 werkt het prima. Ik heb niks aan de instellingen veranderd, dat kan niet met de 8001. Maar wel met de 5202. Daar staat de HDR functie op “Auto”.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

@Jasper, @Paul_ en @Erik_  als je een wedstrijd terug wilt kijken, neemt ie dan ook de instellingen van UHD en HDR? Als we naar live de wedstrijd kijken is die HDR en UHD, maar gaan ze naar de studio dan houd HDR en UHD op met uitzenden. Dit merk ik omdat de beeld dan weer iets lichter wordt. Dus is het met terugkijken ook zo? Of werkt dan de UHD en de HDR niet?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14915 reacties
  • 12 juni 2021

Goede vraag @Dennis Schreve, ik breng 'm even bij @Erik_ onder de aandacht!

• Topper
  • 10 reacties
  • 12 juni 2021

Hallo allen,

ook hier op mijn philips 70 pus 7304 een grijse waas over het beeld. Het beeld van kanaal 191 npo 1 gos, ziet er fantastisch uit, mooie kleuren, helder en scherp. 
de 5202 ontvanger ingesteld op beeldscherm resolutie automatisch, kwaliteit uhd, hdr mode auto. Met deze instellingen schakeld de tv automatisch naar Hdr mode, met de wiite waas.

PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 12 juni 2021

@Charwed 

Het beeld van kanaal 191 npo 1 gos, ziet er fantastisch uit, mooie kleuren, helder en scherp. 

Wat fijn dat je een SD (!) kanaal nog zo mooi vind :blush:

Dan kan je beter kijken via kanaal 1 en niet 191. Via 1 is de NPO HD. (als je glasvezel hebt stem dan af op 661 e.v.)

TIJDELIJKE KANALEN voor NPO 1 momenteel ook nog:
690 NPO 1 4k HDR.
Voor koperaansluitingen met net te lage bandbreedte voor 4k is er nog 109 (UHD met lagere bandbreedte).

• Topper
  • 12 reacties
  • 12 juni 2021

In 59ste minuut een scorebalk in beeld. Jeuj... Zo zie je weer dat de overlays super goed van kleur zijn en bron beeld weer flets... 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021

Ha we hebben een klok :D

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021
MauMaus schreef:

In 59ste minuut een scorebalk in beeld. Jeuj... Zo zie je weer dat de overlays super goed van keur zijn en bron beeld weer flets... 

Bij mij is het beeld echt niet flets te noemen gelukkig! Het geluid is ook gefixt dat loopt nu synchroon voor zover ik dat met het oor kan beoordelen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 juni 2021

Ook hier de klok op 690  beeld lijkt nu ook beter als eerdere wedstrijden 

Ik kan het EK voetbal kijken op zender 690 (NPO 1 in UHD). Het valt mij alleen op dat de tijd en de stand niet in beeld zijn. Bij de reguliere uitzending is dit wel het geval. Ik denk dat KPN vergeten is de overlay te gebruiken bij de zender 690. Hebben meer mensen dit?

• Topper
  • 12 reacties
  • 12 juni 2021
Hermanus schreef:
MauMaus schreef:

In 59ste minuut een scorebalk in beeld. Jeuj... Zo zie je weer dat de overlays super goed van keur zijn en bron beeld weer flets... 

Bij mij is het beeld echt niet flets te noemen gelukkig! Het geluid is ook gefixt dat loopt nu synchroon voor zover ik dat met het oor kan beoordelen.

Als ik mijn tv op bepaalde standen zet waardoor alles 'levendig' wordt ziet het op eerste gezicht er ook goed uit. Zet ik al dat processing uit dan zijn alleen de logo's goed. En dat is dus niet de bedoeling. Hoop echt dat ze dat voor de wedstrijd morgen nog voor elkaar krijgen om te fixen.

Edit.

Ah lekker ze zetten het beeld stil. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 144 reacties
  • 12 juni 2021

Beeld blijft hangen, wat een gepruts 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 juni 2021

Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 144 reacties
  • 12 juni 2021
T R schreef:

Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Ik vind dit ook, beeld is grijzig ik heb m'n tv moeten aanpassen om wat meer heldere kleuren te hebben.