Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 15 juni 2021
renebennie schreef:

Speciaal voor dit EK een UHD 4K tv aangeschaft. Bij KPN een 4 K abon. genomen ( met Arris vip 5202).

Tot nu toe alleen nog maar op kanaal 661 gekeken. Vele malen helderder dan kanaal 690.

Ik hou mij maar vast aan :  Wat niet is kan nog komen.

Vlak na de finale komt de NPO of KPN er waarschijnlijk achter dat er helaas nog een schakelaartje verkeerd stond. 🤣

• 0 reacties
  • 15 juni 2021

Hoi Allemaal en alle anderen,

Ook vandaag weer een schitterend beeld op mijn tv.
690 Kanaal NPO 1 4K, zo laten niets meer aan doen.
Och een goede tv is het eerste werk.:wink:
Ook mooi 5.1 Geluid, wat wil een mens nog meer dan Sonos.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 58 reacties
  • 15 juni 2021
genetic schreef:

Hoi Allemaal en alle anderen,

Ook vandaag weer een schitterend beeld op mijn tv.
690 Kanaal NPO 1 4K, zo laten niets meer aan doen.
Och een goede tv is het eerste werk.:wink:
Ook mooi 5.1 Geluid, wat wil een mens nog meer dan Sonos.

Bofkont…...

PeterG
Superuser
  • 61158 reacties
  • 15 juni 2021

Ik ben toch redelijk blij dat ik mij niet heb laten leiden door de commerciële hysterie rondom tv uitzendingen in 4k.

Ik houd het maar bij On Demand. Met de apps in mijn 4k UHD televisie (43 inch).

Ik heb prima beeld via NPO 1 Digitenne. Wel iets mooier dan NPO 1 (1) via ITV.

• 13281 reacties
  • 15 juni 2021

Bij mij mag het blijven zoals het is  mooi helder beeld. Maar ik gebruik dan ook geen preset beeld instellingen, maar m'n eigen settings en die gaan tot nu toe altijd goed. 

• Slimmerik
  • 51 reacties
  • 15 juni 2021

Uiteindelijk heb ik gisteren toch maar telefonisch het 4K abonnement afgesloten en vandaag is (heel netjes, zo snel!) de nieuwe Arris STB geleverd. Zojuist heb ik hem aangesloten, maar kanaal 690 kent ie nog niet. Mijn internetsnelheid kan het hem niet zijn met glasvezel 200/200 volgens mij. Moet ik wachten tot het 4K abonnement geactiveerd is? Dat gebeurt donderdag las ik in de mail.

Overigens is direct al zichtbaar dat kanaal 109 wat grijzer is dan 661. Toch heb ik het idee dat109 scherper is.

Lisa
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+17
  • Oud moderator
  • 7930 reacties
  • 15 juni 2021

@ReinierVdP Nee, ook zonder dat het pakket actief is zou je met de juiste apparatuur de zender moeten kunnen benaderen. En inderdaad, 200/200 is ruimvoldoende snelheid:smile: . Wellicht dat het even duurt voordat wij de activatie van de nieuwe ontvanger volledig verwerkt hebben. Kun je het kastje eens een paar minuten stroomloos maken? Wellicht geeft dit het proces een zetje:wink:

• Topper
  • 18 reacties
  • 15 juni 2021

Hier ook weer slecht vandaag! Weer veel te donker, kleuren zijn wel goed!

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

Helaas bij mij ook weer erg donker op mijn Samsung TV, aangesloten ZTE ZXV8001. Alles geprobeerd, maar krijg het beeld niet lichter! Ik zou die HDR op de 8001 uit willen zetten, maar helaas zit die functie er niet op. Graag een update om ook op de 8001 het HDR uit te kunnen zetten.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 juni 2021

De wedstrijd van Portugal zag er nog vrij donker uit, maar ik heb het idee dat er wat gewijzigd is voor deze partij, het oogt grotendeels een stuk helderder en meteen een lust voor het oog! De kleuren spatten van het scherm.

Lees bij anderen wel weer negatieve reacties, maar voor mij mag dit voor de rest van het toernooi zo blijven! 

• 0 reacties
  • 15 juni 2021

Hoi @Dennis Schreve en andere,

Dennis Schreve schreef:

Helaas bij mij ook weer erg donker op mijn Samsung TV, aangesloten ZTE ZXV8001. Alles geprobeerd, maar krijg het beeld niet lichter! Ik zou die HDR op de 8001 uit willen zetten, maar helaas zit die functie er niet op. Graag een update om ook op de 8001 het HDR uit te kunnen zetten.

En het is niet mogelijk om de HDR op je Samsung tv uit te schakelen ?
Uit welk jaar is je tv ? 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 15 juni 2021

Om 690 helder te krijgen met een Arris ontvanger en 2020 Samsung QLED TV:

- Ontvanger beeldscherm instelling HDR op ‘Aan’ (dus niet ‘Auto’)
- Beeldinstelling TV: Filmmodus, helderheid 50 (= hoogste), kleurtint warm2
- Algemene instelling TV, ECO oplossing: Ecomodus, lichtsensor uit

Beeld is daarmee perfect en beter dan 661. In plaats van een HLG signaal stuurt de ontvanger een HDR10 signaal naar de TV. Voor deze TV werkt dat beter. Voor andere merken is de ‘HDR Auto’ stand van de ontvanger wellicht beter.

• Slimmerik
  • 51 reacties
  • 15 juni 2021

Dank voor de snelle reactie @Lisa! Helaas na een paar minuten stroomloos nog geen kanaal 690 beschikbaar.

• Slimmerik
  • 51 reacties
  • 15 juni 2021

Overigens heb ik de HDR op de Arris naar Auto gezet ipv aan en dat geeft een veel mooier en kleurrijker beeld op 109! Daardoor ging mijn Lg televisie naar HLG. Scherpte lijkt daar overigens wel iets minder van te worden, kan dat?

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 juni 2021

Enig idee of zender Ek 690 4k nog gaat verbeteren ? zender blijft donker!

NPO 1 regulier is stuk lichter.

heb je daar de hele santenkraam voor opgetuigd teleurstellend

• Topper
  • 18 reacties
  • 15 juni 2021

Ja dat kan zeker! 109 is namelijk geen UHD maar “slechts” hd, maar wel met HighDynamicRange(HDR) wat de kleuren opleukt.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
ReinierVdP schreef:

Uiteindelijk heb ik gisteren toch maar telefonisch het 4K abonnement afgesloten en vandaag is (heel netjes, zo snel!) de nieuwe Arris STB geleverd. Zojuist heb ik hem aangesloten, maar kanaal 690 kent ie nog niet. Mijn internetsnelheid kan het hem niet zijn met glasvezel 200/200 volgens mij. Moet ik wachten tot het 4K abonnement geactiveerd is? Dat gebeurt donderdag las ik in de mail.

Overigens is direct al zichtbaar dat kanaal 109 wat grijzer is dan 661. Toch heb ik het idee dat109 scherper is.

Hallo @ReinierVdP 

Er draait elke twee uur een applicatie welke checkt of er nieuwe klanten zijn die in aanmerking komen voor het EK 4K pakket. Voorwaarden zijn voldoende snelheid, maar ook een bruikbare iTV ontvanger. Deze applicatie ziet alleen aangesloten ontvangers, dus omdat jij die van jouw blijkbaar net hebt aangesloten zul je even moeten wachten tot de applicatie dit ziet.

Als het goed draait deze applicatie weer net iets voor 22:00, dus als je over een paar minuten nog steeds geen EK 4K kanaal ziet, vul dan je iTV abonnementsnummer in op je profiel en dan een moderator vragen deze intern aan mij door te geven zodat ik voor je kan kijken waarom jij dit kanaal niet ziet.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 15 juni 2021

Zie opmerking martin444 over instelingen hierboven . Ik heb hierdoor een

lichter beeld op kanaal690

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
Lisa schreef:

@ReinierVdP Nee, ook zonder dat het pakket actief is zou je met de juiste apparatuur de zender moeten kunnen benaderen. En inderdaad, 200/200 is ruimvoldoende snelheid:smile: . Wellicht dat het even duurt voordat wij de activatie van de nieuwe ontvanger volledig verwerkt hebben. Kun je het kastje eens een paar minuten stroomloos maken? Wellicht geeft dit het proces een zetje:wink:

Elke 2 uur draait er een batch: 13 over om nieuwe accounts te ontdekken en 58 over om deze het nieuwe pakket te geven. De batch ziet alleen aangesloten STBs, dus nieuw aangesloten STBs kan maximaal 2 uur duren voordat deze gevonden worden.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 juni 2021
Wibo02 schreef:

Ja dat kan zeker! 109 is namelijk geen UHD maar “slechts” hd, maar wel met HighDynamicRange(HDR) wat de kleuren opleukt.

ik heb van kpn 690 doorgekregen @UHD het is zeker scherp maar donker de 109 is slechter qua scherpte wel

lichter 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
genetic schreef:

Hoi @Dennis Schreve en andere,

En het is niet mogelijk om de HDR op je Samsung tv uit te schakelen ?
Uit welk jaar is je tv ? 

@genetic helaas is dat niet uit te zetten. Deze Samsung komt uit 2020, ze gaan er maar vanuit dat HDR standaard is bij Samsung, en ik heb alles afgezocht.

Samsung UE43TU7170S

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 juni 2021

661 gebruik ik normaliter @Glasvezel 

690 blijft aan de donkere kant in vergelijk met 661 tja kinderschoenen en wat is de kip en wat het ei. NPO zorgt feitelijk voor doorgifte en KPN schijnt er ook iets mee te doen maar wat is niemand duidelijk. Behalve de juiste TV juiste pakket @4k en arris 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

@Jeroen-bart Engelen zouden jullie eens kunnen kijken waarom het beeld bij sommige tv’s vrij donker blijven? Ik heb van alles geprobeerd om het lichter te krijgen. Mogen we bij de volgende update ook de functie op de ZTE ZXV8001 hebben om de HDR op “AUTO” / “AAN” / “UIT” te zetten? Ook al zijn deze 4K ontvangers wat ouder, maar het zou een hoop leed weg nemen.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
carrieon schreef:

661 gebruik ik normaliter @Glasvezel 

690 blijft aan de donkere kant in vergelijk met 661 tja kinderschoenen en wat is de kip en wat het ei. NPO zorgt feitelijk voor doorgifte en KPN schijnt er ook iets mee te doen maar wat is niemand duidelijk. Behalve de juiste TV juiste pakket @4k en arris 

@carrieon welke merk en type tv ontvanger heb je? De 5202 of de 8001? Op de 5202 kun je de HDR-functie ook uitschakelen:

Instellingen → Beeldscherm → HDR

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 15 juni 2021
Dennis Schreve schreef:

@Jeroen-bart Engelen zouden jullie eens kunnen kijken waarom het beeld bij sommige tv’s vrij donker blijven? Ik heb van alles geprobeerd om het lichter te krijgen. Mogen we bij de volgende update ook de functie op de ZTE ZXV8001 hebben om de HDR op “AUTO” / “AAN” / “UIT” te zetten? Ook al zijn deze 4K ontvangers wat ouder, maar het zou een hoop leed weg nemen.

Er zullen vast geen speciale ontwikkelingen meer gedaan worden voor de 8001, deze TV ontvanger zal na de 1853 waarschijnlijk als eerste het veld moeten ruimen.

Overigens is het nog maar de vraag of die HDR optie enig soelaas zou bieden. Op de 5202 heeft die optie bij mij in ieder geval geen enkele invloed op de beeldkwaliteit op mijn Sony televisie. Hoe ik hem ook instel, de kwaliteit blijft ronduit slecht.