Skip to main content
Vraag

Ondertiteling blijft regelmatig vast hangen

• January 11, 2026
  • 27 reacties
  • 524 keer bekeken

De ondertiteling blijft steeds vast hangen. Na 3 keer loopt het weer vast. Al een aantal dagen.

27 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Is dit de ondertiteling van de programma's op de KPN TV-box? Welke TV box heb je? En heb je hem al eens opnieuw opgestart?

• Deelnemer
  • January 13, 2026

Hallo, ik heb deze ellende ook sinds kort. Experia 10 a box. Ramp als je slechthorend bent. Ik overweeg een overstap naar de concurrent….

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Hallo, ik heb deze ellende ook sinds kort. Experia 10 a box. Ramp als je slechthorend bent. Ik overweeg een overstap naar de concurrent….

Heb je de tv box al eens volledig opnieuw opgestart? De modem is overigens niet verantwoordelijk voor ondertiteling. 

• Deelnemer
  • January 13, 2026

Dag Arien, dit heb ik gedaan maar helaas niet het gewenstebresultaat😩

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Heb je dit op een bepaalde tv zender? Ik heb ook vaak ondertiteling aan staan, ik merk geen problemen. 

• Deelnemer
  • January 13, 2026

Ik heb het bij RTL en SBS. Ik ga er vrijdag weer verder mee. Dank voor je tijd en reactie.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Ga eens naar instellingen -> Apparaat -> Apps -> Kies: KPN TV+  -> Cachegeheugen wissen

Ik weet niet of de ondertitelingsfunctie hieronder valt, maar het valt te proberen. 

• Deelnemer
  • January 14, 2026

Blijft bij mij bij alle zenders hangen. Eigenlijk na de updates van begin januari 2026

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@ErwinHendriks en ​@Mr. Sec, ik zie hier nu enkele topics over. Heeft het wissen van het cachegeheugen geholpen? Jullie gebruiken allebei de TV+ ontvanger? Welke softwareversie staat daarop?

• Deelnemer
  • January 14, 2026

Hallo. Cache geleegd, maar geen verbetering.Na ongeveer 30 seconden stopt de ondertiteling en als je dan naar een andere zender gaat en weer terug dan loopt het weer even door.  Ik zie het o.a. bij ESPN, BBC, Duitse zenders. 

• Deelnemer
  • January 14, 2026

Hoi Thomas van KPN. Hoe kan ik de software versie van tv ontvanger achterhalen. Ik heb er twee. De ene heeft het probleem niet. Net bij mijn dochter gekeken. Die heeft een andere aanbieder. Ziggo. Zij heeft deze problemen niet. Breder programma, goedkoper en geen gedoe. Wordt wel aantrekkelijk……

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Mocht het helpen: geen klachten bij mensen die ik ken met de TV+ Box altijd op unicast (vanwege de opmaak van de ondertiteling). Ik heb het niet zelf gezien. Glasvezel, bedraad direct aan Box 12 modem.

Ze kijken vooral NPO en RTL. In een ander topic zijn er klachten over (trage?) ondertiteling die alléén bij Veronica lijken te bestaan, maar deze mensen kijken geen Veronica.

• Nieuwkomer
  • January 14, 2026

Ondertiteling blijft hangen. Ook als ander tv-programma begint

• Deelnemer
  • January 14, 2026

Dank allen voor de reacties/adviezen en jullie tijd.
Heel vreemd. Ik heb het het probleem nu op mijn ene tv met KPN ontvanger ook bij npo. Ondertiteling loopt 3 a 4 zinnen mee en slaat dan vast. Schakelen naar André zender en weer terug en dan weer 3 a4 zinnen goed. Rampzalig. Echter, op onze andere tv met andere KPN ontvanger niet. Op elke zender die het aanbied gewoon ondertiteling … Wellicht is de KPN ontvanger stuk. Ik ga ze vrijdag omruilen en er eens goed voor zitten en zal mijn ervaringen met jullie delen. Fijne avond.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

In dit artikel kun je vinden hoe je de softwareversie kunt achterhalen: 

In dit artikel kun je vinden hoe je je ontvanger op Unicast zet, dat wil ook nog wel eens helpen.

• Deelnemer
  • January 16, 2026

De KPNbox (alles gloedje nieuw) is bij mij in oktober 2025 geplaatst; de TV een maand daarna.  

De problemen zijn ontstaan na diverse meldingen op het scherm ‘wij halen nieuwe producten voor u op . Hier en daar een zender weg … en de ondertiteling die het bij veel zenders niet meer doet. 

Een oplossing? Testen door KPN? Een update?

• Deelnemer
  • January 16, 2026

Goedemiddag, ik heb de ontvangers omgeruild en toen was het probleem verplaatst. Het zat dus in de KPN TV ontvanger. Gebeld met KPN en de medewerker heeft mij door een stappenplan geloodst. Terug naar fabrieksinstellingen, het hele circus doorlopen, en het probleem was opgelost. Ik hoop voor de lange termijn maar dat zal de tijd leren. Allemaal dank voor het meedenken. Groet, E.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@ErwinHendriks,​ @Neol, ​@JandeR we hebben dit in onderzoek.

• Ervaren jullie dit issue nog steeds?
  • Ook na een reset van de ontvanger?
  • Met zowel unicast als multicast?
  • Om welk specifiek programma gaat het, hebben jullie daar een voorbeeld van inclusief het tijdstip en het kanaal?
  • Gaat dit over algemene ondertiteling of specifiek over ondertiteling voor doven en slechthorenden?
  • Zouden jullie je profiel willen invullen?

Let op:
Ondertiteling voor doven en slechthorenden kunt je zelf inschakelen via Teletekstpagina 888 (voor Linux) of bij TV+ via de minigids-knop.

Sillycious
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Best treurig dat je als slechthorende tv op je iPad moet kijken, omdat de ondertiteling van geen kant loopt op je lekkere grote 65 inch TV. Ik hoop dat het snel opgelost is. Dat het aan de KPN box ligt, moge duidelijk zijn. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

In dit artikel kun je vinden hoe je je ontvanger op Unicast zet, dat wil ook nog wel eens helpen.

En als je daarna weer naar multicast teruggaat, vergeet dan niet om ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten. Dat gaat gek genoeg niet vanzelf.

• Deelnemer
  • January 21, 2026

Hallo, ja, dit probleem is er nog steeds. En het gaat om ondertiteling, de oude 888 zeg maar. Dit is niet alleen voor doven en slechthorenden maar ook voor mensen die bijv. het Engels of Duits minder machtig zijn. Of gewoon om tijdens het luisteren naar muziek ook TV te kijken.

Zoals ik eerder schreef: ondertiteling bij films op bijv NPO is natuurlijk prima. Het gaat om ondertiteling bij de BBC, de Duitse zenders; ondertiteling van Nieuwsprogranmma’s.

De hele reutemeteut terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik nog niet gedaan. 

Unicast en multicast gaat mij boven de pet. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Sillycious 

​ ​we hebben dit in onderzoek.

• Om welk specifiek programma gaat het, hebben jullie daar een voorbeeld van inclusief het tijdstip en het kanaal?
  • Gaat dit over algemene ondertiteling of specifiek over ondertiteling voor doven en slechthorenden?

Let op:
Ondertiteling voor doven en slechthorenden kunt je zelf inschakelen via Teletekstpagina 888 (voor Linux) of bij TV+ via de minigids-knop.

Sillycious
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

@Sillycious 

​ ​we hebben dit in onderzoek.

Let op:

Ik heb de oplossing gevonden door na een paar minuten na begin programma op terugkijken te klikken, dan doet de ondertiteling het wél. Maar het is natuurlijk niet zoals het hoort.

ja, ik heb dit probleem nog steeds ondanks alle tips. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Ik heb de oplossing gevonden door na een paar minuten na begin programma op terugkijken te klikken, dan doet de ondertiteling het wél. Maar het is natuurlijk niet zoals het hoort.

De meestgebruikte zenders gebruiken het zogenaamde “multicast” voor live kijken, en “unicast” voor terugkijken, kijken van het begin, opnames, en voor pauzeren. Dat het bij terugkijken wel werkt, betekent waarschijnlijk dat het probleem alleen in multicast bestaat. En dat het in unicast goed werkt. (Voor zover de ondertiteling in unicast goed werkt...)

Als workaround kun je je TV+ Box dan tijdelijk instellen om bij videomodus altijd “unicast” te gebruiken. (Ik ken mensen die dat hebben vanwege de betere opmaak van de ondertiteling. En zij hebben nu geen probleem met vastzittende ondertiteling.) Je hebt dan wel een iets lagere beeldkwaliteit. Als je ooit weer naar multicast teruggaat, vergeet dan niet om ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten. Dat gaat niet vanzelf.

Of als je dat allemaal teveel gedoe vindt: even pauzeren en weer verder kijken zorgt er ook voor dat een live uitzending overschakelt naar unicast. Het is na pauzeren immers niet live meer.

En het is dus in onderzoek.

Sillycious
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

De meestgebruikte zenders gebruiken het zogenaamde “multicast” voor live kijken, en “unicast” voor terugkijken, kijken van het begin, opnames, en voor pauzeren. Dat het bij terugkijken wel werkt, betekent waarschijnlijk dat het probleem alleen in multicast bestaat. En dat het in unicast goed werkt. (Voor zover de ondertiteling in unicast goed werkt...)

Als workaround kun je je TV+ Box dan tijdelijk instellen om bij videomodus altijd “unicast” te gebruiken. (Ik ken mensen die dat hebben vanwege de betere opmaak van de ondertiteling. En zij hebben nu geen probleem met vastzittende ondertiteling.) Je hebt dan wel een iets lagere beeldkwaliteit. Als je ooit weer naar multicast teruggaat, vergeet dan niet om ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten. Dat gaat niet vanzelf.

Of als je dat allemaal teveel gedoe vindt: even pauzeren en weer verder kijken zorgt er ook voor dat een live uitzending overschakelt naar unicast. Het is na pauzeren immers niet live meer.

En het is dus in onderzoek.

U gaat niet in op mijn oplossing, maar zolang het duurt is dit wellicht een goede oplossing voor andere (slechthorende) kijkers.