Skip to main content
Vraag

TV gids is soms chaotisch na middernacht

• January 10, 2025
  • 43 reacties
  • 560 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 18, 2025

Kortom: de (getoonde) lengte van de programma’s is niet te vertrouwen? Of de gids is niet altijd volledig?

En/of misschien staan er soms spookprogramma’s in?

(Dit alles verklaart natuurlijk niet de dagelijkse gekkigheid vlak na middernacht, die nu al minstens een jaar bekend is.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

De wintertijd is begonnen en nu staat de voortgangsbalk op tv.kpn.com/tv-gids voor alle zenders teveel naar links t.o.v. “NU”, doordat de starttijden te ver naar links staan. Het verschil is echter niet precies een uur; het lijkt alsof 14:00 uur rond 13:25 uur in de gids staat:

Gids op tv.kpn.com: alle starttijden en voortgangsbalken teveel naar links

En gek genoeg lijkt het bij terugkijken naar vannacht nog wel aardig te kloppen, met bijvoorbeeld twee keer 2:00 - 3.00 uur en een journaal om 3:10 uur:

Gids op tv.kpn.com: correct twee keer blok 2:00 - 3:00 uur na ingang wintertijd

De duur van “The Best of Pop” van 5 minuten om 2:10 uur klopt niet met de gebruikte breedte in de gids, en ook niet met de omschrijving die 1u 5m meldt. Voor de aflevering van 1:05 uur klopt het wel:

Gids op tv.kpn.com: foute duur “Best of Pop” van 2:10 uur

Ook Veronica loopt al snel scheef, en dat begint hier al:

Gids op tv.kpn.com: foute weergave Veronica

Bij de beschrijving van “Halloween Kills” staat dat het 1u 40m duurt, terwijl hierboven in de gids dus 2u 40m staat (maar qua breedte wel 1u 40m gebruikt lijkt te worden):

Detail op tv.kpn.com: programma duurt 1u 40m

En “Loop Hart van Nederland” duurt volgens de omschrijving 1u 10m maar volgens de tijdbalk hierboven maar 10 minuten. Wat een chaos.

Detail op tv.kpn.com: programma duurt 1u 10m

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Is die loop (spreek uit loep) maar 1 uur 10 minuten?

Dat kan 's nachts wel 4 uur zijn. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Is die loop (spreek uit loep) maar 1 uur 10 minuten?

Dat lijkt voor vannacht toevallig wel te kloppen, niet echt een “loop” misschien. Maar bijvoorbeeld “Eureka!” dat om 3:00 begon staat al teveel naar links in de tijd:

Dat heeft misschien niet alleen met de wintertijd te maken. Ik vermoed dat optellen van de starttijden en tijdsduren weer (een deel van) de oorzaak laat zien, zoals eerder opgemerkt:

Kortom: de (getoonde) lengte van de programma’s is niet te vertrouwen? Of de gids is niet altijd volledig? Ofwel: voor de positie van een programma op de tijdlijn moet gewoon steeds de begintijd van dat programma gebruikt worden, niet de (berekende) eindtijd van het voorgaande programma?

Maar het feit dat het rond 14:00 uur vandaag niet precies een uur fout is, komt misschien omdat de weergave uitgaat van 24 uur in een dag, in plaats van 25 uur? Ja, ik denk dat die 25 uur het volgende wel verklaart:

Het verschil is echter niet precies een uur; het lijkt alsof 14:00 uur rond 13:25 uur in de gids staat

14 uur × (24/25) = 13,44 = 13:26 uur. Dat klopt wel met dit:

Gids op tv.kpn.com: 14:00 uur als ongeveer 13:26 uur in de gids bij dag van 25 uur?

Bij “Eureka!” om 3 uur is dat 2,88 = 2:53 uur. Dat klopt denk ik minder goed met de positie in de gids, dus daar misschien toch ook fouten met optellen van de starttijden en tijdsduren uit de programmainformatie.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

En mocht het helpen voor als de zomertijd weer begint: vandaag (de dag dat de wintertijd weer ingegaan is) loopt de tijdbalk van de gids ook maar tot zondag 23 uur. Ik kan niet verder naar rechts op tv.kpn.com/tv-gids:

Gids op tv.kpn.com: tijdbalk loopt van 0:00 tot 23:00 uur op dag dat wintertijd begonnen is

(En inderdaad, “Eva” om 23:25 uur = 23,42 × (24/25) = 22,48 = 22:29 uur in de tijdbalk hierboven.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Ik weet vrij zeker dat in mijn browser (Firefox, macOS) de gids gisteren om 00:00 uur begon. Maar ik heb geen screenshots die de gids voor 00:45 uur laten zien. Ik weet wel 100% zeker dat mijn browser gisteren 23:00 uur als einde van de dag liet zien, want toen nog speciaal genoemd:

En mocht het helpen voor als de zomertijd weer begint: vandaag (de dag dat de wintertijd weer ingegaan is) loopt de tijdbalk van de gids ook maar tot zondag 23 uur.

Maar vandaag, dus de maandag na de zondagochtend dat de wintertijd inging, is het toch weer anders. Nu loopt de zondag van gisteren van 01:00 uur tot 23:59 uur:

Gids op tv.kpn.com: op maandag laat gisteren begintijd van 01:00 uur zien (en veel foute starttijden in vergelijking met de tijdbalk)

Gids op tv.kpn.com: op maandag laat gisteren eindtijd van 23:59 uur zien

Dezelfde foute begintijd, maar ook foute eindtijd, voor andere dagen in het verleden. Die lopen nu als je terugkijkt in de gids ineens van 01:00 uur tot 0:59 uur:

Gids op tv.kpn.com: foute starttijd 01:00 bij terugkijken bij dagen vóór einde zomertijd

Gids op tv.kpn.com: foute eindtijd 00:59 bij terugkijken bij dagen vóór einde zomertijd

As je vandaag kijkt, dan is het voor vandaag en later wel oké (waar 27 oktober eerder ook puinhoop was):

Gids op tv.kpn.com: goede begintijd 00:00 voor de dagen na einde zomertijd

Gids op tv.kpn.com: goede eindtijd 23:59 voor de dagen na einde zomertijd

En waar gisteren de starttijd van 14:00 uur nog rond 13:26 uur in de gids stond, is dat vandaag wel goed als je naar gisteren kijkt:

Gids op tv.kpn.com: starttijd van 14:00 uur staat weer goed in de tijd

Hierboven is de dag in de gids dus 24 uur lang, want de gids begint (foutief) een uur te laat, maar heeft (terecht) twee keer het blok van 02:00 - 03:00 uur.

Nou, jullie hebben 5 maanden voordat de zomertijd weer begint.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

@Arjan van KPN, omdat je elders schreef:

Het zou eigenlijk opgelost moeten zijn volgens de ontwikkelaars, dus op dit moment wordt er niet meer aan gewerkt. Dat gaan we natuurlijk wel weer doen, mocht er (weer) iets mis gaan.

Net voor middernacht (en vaak al ook gedurende de dag) is goed te zien dat de voortgangsbalk van best veel zenders niet meer goed uitlijnt naar “NU”. Er loopt in de voorbeelden hieronder niks vóór in de tijd. In andere recente reacties in dit topic ook voorbeelden van overlap in de programma-informatie waarbij de voortgangsbalk van programma’s juist voorbij “NU” lijkt te lopen.

Gids op tv.kpn.com: NPO 1, RTL 7 en Veronica (en meer) lopen eind van de dag uit sync

Dezelfde fout in heel veel andere programma’s als je verder omlaag kijkt:

Gids op tv.kpn.com: nog veel meer voorbeelden van verkeerde uitlijning voortgangsbalk

Deze fout leek eerder dus veroorzaakt door het domweg optellen van de starttijd van het eerste programma van de dag plus alle programmalengtes, in combinatie met programma-informatie die niet klopt. In de online gids kun je ook de officiële starttijden zien (op bijvoorbeeld de TV+ Box niet). Dus dan is vaak goed te zien dat bij foute uitlijning van de voortgangsbalken die starttijden niet op de juiste plek ten opzichte van de groene tijdbalk staan. Gek genoeg in de nieuwe screenshots hierboven wél op de goede plek? In eerdere screenshots was dat anders. Misschien hierboven dan toch (alleen) gerelateerd aan het eind van de dag (terwijl foute programma-informatie ook effect op de weergave kan hebben). Feit blijft dat de voortgangsbalken vaak fout uitgelijnd zijn.

En na middernacht is het ook nog steeds meteen feest. Meer dan genoeg screenshots eerder in dit topic, en in het oudere Gids tv.kpn.com is 's nachts van de leg. Maar voor de volledigheid nog weer even een nieuw bewijs:

Gids op tv.kpn.com: chaos na middernacht

En inderdaad, als je dan naar gisteren gaat, dan is er niks te zien:

Gids op tv.kpn.com: leeg op primetime als je vlak na middernacht een dag teruggaat

Dat de gids voor gisteren op primetime leeg is, komt doordat voor gisteren dan ook alle programma’s op een grote hoop na middernacht getoond worden:

Gids op tv.kpn.com: ook chaos in weergave van vorige dag na middernacht

Idem voor dagen in de toekomst, zoals morgen na middernacht:

Gids op tv.kpn.com: ook chaos (en onterechte voortgangsbalken) in weergave van toekomstige dag na middernacht

Hierboven dus ook onterecht voortgangsbalken in beeld (we kijken immers niet naar nu, 4 november, maar naar morgen 5 november, dus zo’n 24 uur vooruit).

En ook voor bijvoorbeeld vandaag en morgen een lege gids op primetime. (Maar nu geen enkel probleem voor zaterdag 1 november en eerder, en ook alles oké voor donderdag 6 november en later? Het is een rare bug.)

Dus ahum, nee, nog niet opgelost. (En de overgang naar de zomertijd komt er ook weer aan, wat ook problemen geeft; nog minder van vijf maanden!)

En had ik al eens gezegd dat een overzicht van bekende problemen heel fijn zou zijn? Dat je weet dat rapporteren zin heeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Het hele zaakje beweegt trouwens ook nog steeds als je er met je muis overheen beweegt.

En voor de volledigheid: het lijkt dus dat na middernacht (en nu, 02:35 uur nog steeds) de lengte van de tekst in een programmaomschrijving bepaalt wat de getoonde breedte van een programma is. Dus de programmatitel, of de aanduiding voor starttijd en lengte, net wat het langst is.

Ik zie dat de div dan geen element style zoals “width: 400px;” heeft:

Gids op tv.kpn.com: na middernacht voor sommige dagen geen “style” in HTML

Op andere dagen op ongeveer hetzelfde moment (dus ook na middernacht) wél een element style, en daar wordt de gids dan wel goed weergegeven:

Gids op tv.kpn.com: na middernacht voor andere dagen wél “style” in HTML

In detail:

Gids op tv.kpn.com: geen element style

Gids op tv.kpn.com: style="width: 400px;"

Dus de informatie die van de server komt is incompleet. (Of een script voegt die style niet toe.)

Bovenstaande is niet het enige probleem. Foute programma-informatie en de overgang naar wintertijd/zomertijd geven ook problemen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Hmmm, op dit moment in al mijn browsers op tv.kpn.com/tv-gids, ook na opnieuw starten en legen cache:

Gids op tv.kpn.com: leeg (omdat de programma’s links buiten beeld staan)

Gek genoeg wel oké als progressive web app:

Gids in tv.kpn.com geïnstalleerd als PWA: wel oké

Bij mij is bovenstaande een Chrome app op macOS. In Chrome zelf wel een lege gids.

In de PWA was ik blijkbaar ingelogd, in mijn browsers niet. Ik kreeg daar zonet een melding dat ik uitgelogd ben, en nu ook daar een lege gids. Maar ook na weer inloggen.

(In de laatste screenshot ook iets andere styling van de menu items, maar daar is de tekst “TV Gids” wit omdat ik blijkbaar nog nergens anders in het scherm geklikt had.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Inmiddels is de gids weer normaal gevuld voor vandaag (in browser en in de PWA), als je ingelogd bent. En ook als je daar gewoon alle zenders laat zien, niet alleen favorieten.

In mijn screenshots van vannacht en eerder was ook ik ook niet ingelogd.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

En inmiddels is inloggen ook niet meer nodig. Oké, er lijkt wel aan gewerkt te worden?

Oh, alweer stuk. Of het is gewoon nog steeds dezelfde willekeur die ik een jaar geleden alleen vlak na middernacht zag, waar het ineens even goed kan zijn en snel daarna niet meer. Maar nu dus ook uren na middernacht.

Ik zie trouwens geen extra foutmeldingen in de browser JavaScript console als de gids leeg lijkt doordat de style="width: ..." niet goed wordt toegevoegd. En ook de XHR-verzoeken om gidsinformatie lijken hetzelfde en gaan gewoon goed en ongeveer even snel. Het resultaat van die XHR-verzoeken is ook ongeveer even groot (als er al verschil is, dan lijkt de foute 0,5 MB kleiner?), maar misschien evengoed anders waardoor redelijk willekeurig wel/geen goede gids getoond wordt; dat kan een ontwikkelaar op dit moment mooi tijdens kantooruren uitzoeken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

Voor toekomstige lezers, elders schreef KPN gisteren: 

Ik heb net wat meer informatie ontvangen over de gids op tv.kpn.com en de rare kuren die het vertoont vooral rond middernacht. Dit is wel bekend bij het TV-team, alleen wordt er voorlopig nog even weinig mee gedaan. Dat heeft te maken met hoe manuren nu worden ingezet en het vooruitzicht op een nieuwe app voor de browser.

(En anders dan gisterochtend, lijkt alles vanochtend wel weer normaal.)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • November 6, 2025

Dank Arjan van B voor het delen van de update van mijn collega en je naamgenoot, wilde het net ook doen hier. 😊

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

@Arjan van KPN, toch ter info: nu is de gids ook weer leeg. (Zoals bekend: doordat alles na middernacht in de gids gezet wordt zonder rekening te houden met de lengte van programma’s; er wordt alleen naar de lengte van de tekst gekeken.)

Wel/niet inloggen maakt niet uit. Wissen van de cache leek één keer te helpen, daarna gewoon weer leeg, ook bij opnieuw wissen. En ik had de gids de laatste dagen niet eens bekeken.

Gids op tv.kpn.com: leeg als je naar “NU” kijkt

Gids op tv.kpn.com: programma’s worden achter elkaar gezet zonder naar de tijdsduur te kijken

Gids op tv.kpn.com: zelfde probleem bij klikken “gisteren”, en bij enkele dagen in het verleden

Gids op tv.kpn.com: zaterdag en eerder (en morgen en later) wél oké

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • November 25, 2025

Er is een aanpassing gedaan waardoor dit web-gids-na-middernacht-kuren hopelijk voor een groot deel voorbij is. Wellicht nog net in de eerste paar minuutjes na 00:00 dat het kán voorkomen als je pech hebt of goed ‘mikt’, maar zeker niet meer helemaal tot 01:00 uur of zelfs langer zoals in het verleden. 
We zijn benieuwd of jullie dit zo ervaren. En indien nog wel problemen, graag het tijdstip vermelden van een eventueel screenshot en of je het na een reload van de pagina nog steeds had.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

@TV Apps Team, dat ziet er goed uit. Alleen nét na middernacht nog even alles op een grote hoop, maar dat was al aangekondigd. Ook terug naar “Gisteren” (wat je naar primetime brengt) gaat gewoon goed. 👍

Ter info: ik zie wel dat de voortgangsbalken niet helemaal kloppen. Maar de programmablokken lijken wel op de goede plek te staan. (In oktober leken de voortgangsbalken niet goed uitgelijnd doordat de programmablokken op de verkeerde plek in de tijd stonden. Maar dat lijkt wel goed te zijn, als ik snel kijk.) Dat staat het gebruik niet in de weg gelukkig. En het lijkt vanzelf beter in sync te komen.

Gids op tv.kpn.com: programma’s lijken goed, maar voortgangsbalken niet uitgelijnd met “NU”

Gids op tv.kpn.com: heel kort chaos om 00:01 uur

Gids op tv.kpn.com: programma’s lijken goed, maar voortgangsbalken niet uitgelijnd met “NU”

Gids op tv.kpn.com: primetime voor “Gisteren” is prima om 00:03 uur

Gids op tv.kpn.com: voortgangsbalken voor gisteren nog steeds fout om 00:09 uur

Gids op tv.kpn.com: voortgangsbalken al beter uitgelijnd met “NU” om 00:40 uur

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Inmiddels geen live programma’s meer die gisteren al begonnen zijn, en alle voortgangsbalken zijn nu goed uitgelijnd.

Gids op tv.kpn.com: uitlijning voortgangsbalken oké als programma na 0:00 uur begonnen is

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • November 26, 2025

Die voortgangsbalk incorrect voor en na middernacht is een frontend berekenings fout. Inderdaad heel ander domein wat met de fix niets te maken had, dus dat dat er nog is, is geen verrassing.

Dat issue is voor dagoverschrijdende programma's het geval en dat zijn er natuurlijk wel een hoop. De berekening voor de weergave van die balk doet dan net alsof het programma startte of eindigde om 00:00, i.p.v. de échte start of eindtijd te hanteren (buiten beeld). Daarom ziet dat er zo uit. Bug staat genoteerd en we zullen kijken of we het nog kunnen fixen 🤞.

Inmiddels geen live programma’s meer die gisteren al begonnen zijn, en alle voortgangsbalken zijn nu goed uitgelijnd.

Ik checkte precies dat ook en kon er ook geen vinden meer. 😅