Skip to main content
Beantwoord

Slecht internet in buitenland en ook bellen in de buurt van de grens (met Belgie/Duitsland) werkt slecht

• 12 augustus 2025
  • 5 reacties
  • 83 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben regelmatig in het buitenland (veel Duitsland/Belgiƫ, maar ook Spanje/UK). Ik ondervind dan vaak problemen met mijn internet verbinding (waarbij mijn collega's op het zelfde moment geen probleem hebben, ze maken geen gebruik van KPN).

Daarnaast zit ik wekelijks in de grensstreek met Belgiƫ en ondervind ik rondom de grens (straal van 10 -15 km) enorme problemen met bellen.

Graag hoor ik wat hier aan gedaan kan worden, zeker ook omdat collega's dit probleem niet of veel minder hebben.

Ik gebruik een Samsung Flip 4

Met vriendelijke groet,

Marcel Evers

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Marcel 16, als je regelmatig in het buitenland bent, snap ik heel goed dat je graag wilt weten hoe jij jouw verbinding kunt verbeteren. 

Net als elke andere provider werken we samen met providers in het buitenland. Als je in een ander land komt, maakt jouw mobiel automatisch verbinding met een voorkeursnetwerk. Het betekent niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider kiezen. Het kan helpen om een ander netwerk te kiezen. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of andersom. Dat doe je zo:

• Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 
  • iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)

Voor meer informatie: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming.

Bekijk origineel

5 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 9104 reacties
  • Antwoord
  • 13 augustus 2025

Hi ​@Marcel 16, als je regelmatig in het buitenland bent, snap ik heel goed dat je graag wilt weten hoe jij jouw verbinding kunt verbeteren. 

Net als elke andere provider werken we samen met providers in het buitenland. Als je in een ander land komt, maakt jouw mobiel automatisch verbinding met een voorkeursnetwerk. Het betekent niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider kiezen. Het kan helpen om een ander netwerk te kiezen. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of andersom. Dat doe je zo:

• Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 
  • iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)

Voor meer informatie: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Dankjewel voor de reactie, dit is helaas echter niet de oplossing, als ik al op een ā€œvasteā€ bestemming ben dan gebruik ik inderdaad regelmatig de optie handmatig netwerk selecteren.  Echter als ik onderweg ben (vliegen of auto) dan kan ik niet even een ander netwerk zoeken (zeker in de auto niet).

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Marcel 16 

Uiteraard kun je tijdens het auto rijden niet even handmatig op zoek naar een mobiel netwerk, gezien je anders een ongeluk veroorzaakt.

Maar je kunt natuurlijk wel even de snelweg af, en je auto even parkeren op een rustplaats langs de snelweg, en daar je smartphone handmatig laten zoeken naar beschikbare netwerken.
Kost je misschien 10 minuten, en je kunt gelijk even je benen strekken.

In een rijdende auto kost het je smartphone veel meer moeite om zich goed aan te melden op een buitenlands netwerk, waardoor het simpelweg wat langer kan duren voordat je smartphone zich goed heeft aangemeld op een buitenland mobiel netwerk.

Rondom de grens met BelgiĆ«, maar ook met Duitsland, kun je inderdaad wat problemen ervaren met bellen en internetten, al verschilt dit wel van smartphone op smartphone (Merk, ingebouwde antennes en of het een budget- of high-end toestel betreft).

Rondom de grens zenden de masten minder hard uit, om problemen met het buitenlands mobiel netwerk te voorkomen, andersom geldt hetzelfde.
Dus je hebt dus een grijs gebied (rondom de grens) waar het bereik wat minder kan zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 augustus 2025

Beste Michel, ik zit niet te wachten op dit soort belerende opmerkingen, liever een serieuze reactie waarmee ik wel geholpen kan worden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14
Marcel 16 schreef:

Beste Michel, ik zit niet te wachten op dit soort belerende opmerkingen, liever een serieuze reactie waarmee ik wel geholpen kan worden.

Hoi ​@Marcel 16 

Het is geen belerende opmerking die ik jouw richting stuurde, maar juist een goed advies.
Voor het probleem waar jij (en met jouw nog meerdere, en ook bij andere providers) tegenaan loopt, zijn geen directe oplossingen voorradig.

Want net zoals moderator ​@Denise van KPN  geef ik je het advies om handmatig te zoeken naar een beschikbaar mobiel netwerk, uiteraard op een parkeer- en rustplaats langs de snelweg in bijvoorbeeld Duitsland.

Het probleem waar jij mee te maken heeft, ligt samen met diverse factoren (waarvan ik je enkele heb gegeven), waar geen directe oplossing voor is, anders hadden wij (moderator Denise en ik zelf) je die allang gegeven.

Reageer