Skip to main content
Beantwoord

Experia Box V10 - Veelgestelde vragen

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

357 reacties

wjb
Superuser
  • 74636 reacties
  • 8 oktober 2017
Kanaal 13 wordt niet ondersteund door apparaten van Amerikaanse makelij. Dus als je een iPhone, iPad of Mac hebt, vergeet kanaal 13.
Richtlijn is dat een co-channel (20->40MHz) alleen gebruikt mag worden als daar geen andere wifi zender of actief is. Experia Boxen van KPN houden zich keurig aan die richtlijn. Dat kan helaas niet van wifi accesspoints gezegd worden.
Het co-channel ligt 4 channels hoger of lager.
Bijvoorbeeld: channel 1 en 5, 6 en 10 of 11 en 7.

• Slimmerik
  • 60 reacties
  • 8 oktober 2017
wjb schreef:
Kanaal 13 wordt niet ondersteund door apparaten van Amerikaanse makelij. Dus als je een iPhone, iPad of Mac hebt, vergeet kanaal 13.
Richtlijn is dat een co-channel (20->40MHz) alleen gebruikt mag worden als daar geen andere wifi zender of actief is. Experia Boxen van KPN houden zich keurig aan die richtlijn. Dat kan helaas niet van wifi accesspoints gezegd worden.
Het co-channel ligt 4 channels hoger of lager.
Bijvoorbeeld: channel 1 en 5, 6 en 10 of 11 en 7.

Wat heeft de antwoord met mijn vraag te maken?

Ik heb alleen vastgesteld, door met een Windows laptop en InSSIDer te meten, dat de v10box bij kanaal 13 geen 40MHz wil toepassen.

Zeker al een jaar of twee kunnen Apple producten al op kanaal 13 werken. Tenminste mijn iPhone 5s en mijn iPad kunnen het, de iMac had er nooit problemen mee.

Waar is je richtlijn onderbouwd in de standaard?

wjb
Superuser
  • 74636 reacties
  • 8 oktober 2017
HansAnders schreef:
Wat heeft de antwoord met mijn vraag te maken?
Best wel veel.

HansAnders schreef:
Ik heb alleen vastgesteld, door met een Windows laptop en InSSIDer te meten, dat de v10box bij kanaal 13 geen 40MHz wil toepassen.
Waarschijnlijk omdat er op kanaal 9 een andere wifi zender zit en de richtlijnen nu eenmaal voorschrijven dat je dan geen 40MHz mag instellen. Je hoeft me niet te geloven dat die richtlijn er is, maar die is er dus wel.

HansAnders schreef:
...Zeker al een jaar of twee kunnen Apple producten al op kanaal 13 werken. Tenminste mijn iPhone 5s en mijn iPad kunnen het, de iMac had er nooit problemen mee.
Heel interessant, ik heb nog nooit gehoord van een iPhone of iPad die op kanaal 13 kon werken, maar goed, voor alles is een eerste keer.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 11 december 2017
Hoi,

Een vraag over de handleiding op de eerste pagina: bij het kopje "poort forwarding" geeft de een-na-laatste afbeelding van dit kopje aan dat je "modus" verandert naar "aangesloten apparaten". Echter, de enige optie die ik bij "modus" lijk te hebben is "IP adres". Weet iemand wellicht wat er hier mis gaat bij mij?

Alvast bedankt

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 12 december 2017
Hoi,

Dat is veranderd in een firmware update. Ik heb helaas nog niet de tijd genomen op de hele handleiding daarop aan te passen, maar IP Adres gebruiken en dan het IP-Adres invullen kan ook!

Robin

Allart
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Oud Community Manager
  • 1861 reacties
  • Antwoord
  • 10 januari 2018
Voor alle lezers: heeft deze informatie over de Experiabox v10 niet het antwoord opgeleverd dat je zocht. Kijk dan ook op onze website, voor meer informatie over een storing met internet bijvoorbeeld.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 januari 2018
Admin toegang vanaf de Internet uitzetten!

Tot mijn grote verbazing zie ik dat de V10 port 80 richting de Internet open heeft staan en dat er geen optie bestaat om deze af te sluiten. Dit is in principe een gevaarlijke situatie daar admin toegang tot de router vanaf de internet mogelijk is.

Graag verneem ik hoe ik admin toegang vanaf de Internet naar mijn Modem kan voorkomen. Of welke maatregels KPN neemt om verder misbruik door derden te voorkomen.

Met vriendelijke groeten,

Daniel

wjb
Superuser
  • 74636 reacties
  • 28 januari 2018
DaniT schreef:
Tot mijn grote verbazing zie ik dat de V10 port 80 richting de Internet open heeft staan en dat er geen optie bestaat om deze af te sluiten.
De Experia Box is niet vanaf Internet te beheren en TCP poort 80 staat niet open richting Experia Box. Wel kan je TCP poort 80 forwarden naar een achterliggend LAN IP adres waarmee de webserver op dat apparaat benaderd zal worden.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 januari 2018
wjb schreef:
DaniT schreef:
Tot mijn grote verbazing zie ik dat de V10 port 80 richting de Internet open heeft staan en dat er geen optie bestaat om deze af te sluiten.
De Experia Box is niet vanaf Internet te beheren en TCP poort 80 staat niet open. Wel kan je TCP poort 80 forwarden naar een achterliggend LAN IP adres waarmee de webserver op dat apparaat benaderd zal worden.

Check 👍🏽
Als ik daadwerkelijl op een externe netwerk zit is het modem inderdaad niet bereikbaar. Als je op je thuis netwerk zit wordt je externe netwerk Adres 77.163.x.x blijkbaar vertaalt naar de Interne adres..

Joerske
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 5 april 2018
Is het mogelijk om een TimeCapsule (uit 2011) aan te sluiten aan de ExperiaBox?

Ik word over 3 weken klant van KPN en heb momenteel de TimeCapule nog als eigen router in gebruik, rechtstreeks aan de glasvezelmodem van mn provider. Mijn Wifi komt dus vanaf de Time Capsule.

Als ik KPN-klant wordt, zal de ExperiaBox welke ik krijg (en ik neem aan dat dat de V10 is) de wifi gaan verzorgen (neem i kaan), maar ik wil alleen weten of ik de TimeCapsule wel gewoon kan aansluiten/gebruiken.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 5 april 2018
Die kan je daar achter aansluiten ja: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

• 13282 reacties
  • 6 april 2018
Joerske schreef:
(en ik neem aan dat dat de V10 is)
Dat is niet zeker, de V9 kan ook nog.

• 13282 reacties
  • 6 april 2018
Op 't gevaar af dat een dergelijke vraag al eerder gesteld is: hoe stel ik Cloudflare (1.1.1.1/1.0.0.1 c.q. 2606:4700:4700::1111/2606:4700:4700::1001) als DNS-server op de V10?

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 6 april 2018
Je kan ISP DNS uitzetten onder Instellingen. Dan krijg je een vakje zichtbaar waar je 1.1.1.1 in kan vullen.

Het is op dit moment niet mogelijk om het IPv6 DNS adres of een 2e IPv4 server te gebruiken op de V10. Dan zou je het dus op het apparaat zelf moeten instellen.

Robin

• 13282 reacties
  • 6 april 2018
OK, ty!. Bij mij staat ISP DNS al uit (weet niet waarom) maar in het vakje is nog niets ingevuld. Ga ik proberen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 29 april 2018
Hoe kan ik bij in de Experiabox V10 oude lan verbindingen verwijderen? Mijn wifi staat uit. Dit heb ik via een andere apparaat geregeld. Toch zie ik veel ipadressen bij LAN instellingen staan waarvan ik zeker weet dat die niet meer gebruikt worden. Hier zitten ook ipads tussen dus dit vind ik wel raar.

Sander

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 30 april 2018
Niet. Daar staan recent actieve verbinden. Dus alles wat in je netwerk zit.

Ferenc
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 21 reacties
  • 2 mei 2018
Ik wilde even zeggen dat ik dit artikel super vind, ben net over van OnsBrabantNet naar KPN en bovenstaande heeft me erg goed geholpen! :)

Dank Robin! 👍🏼

Joerske
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 8 mei 2018
Ferenc schreef:
Ik wilde even zeggen dat ik dit artikel super vind, ben net over van OnsBrabantNet naar KPN en bovenstaande heeft me erg goed geholpen! :)

Dank Robin! 👍🏼

Ik ga vandaag over van OBN naar KPN en vroeg me af of ik mijn Apple Time Capsule aan de Experiabox kan hangen. Maar schijnt dus moeityeloos te zijn

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 8 mei 2018
Niet heel lastig, je kan het beste dit topic daarvoor gebruiken: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Joerske
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 8 mei 2018
RobinFlikkema schreef:
Niet heel lastig, je kan het beste dit topic daarvoor gebruiken: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Thanks, ga i kdoen zodra mn iMac gerepareerd is, die gaf gisteren ineens de geest.
KPN monteur komt vandaag alles installeren haha

Oliver_V10
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 2 juli 2018
Robin,

Ik kreeg van de medewerker van Epson te horen dat het erg simpel was, de zogn grijze wifi-knop op de vorige Experia modem, de wifiknop op de Epson XP 212, allebei aktiveren en klaar.
Doe ik dit bij mijn nieuwe Experia V10, dan werkt dit niet?

Hoe geef ik mijn printer een vast IP-adres te geven in DHCP Binding?
Als ik de printer invoer als nieuw apparaat incl. naam printer, ip-adres en mac-adres in de DCHP binding en ik save deze invoer...waar zie ik dan dat de printer, als wifi printer gebruikt kan worden?
Ik bedoel, ik zou het toch moeten kunnen zien in de lijst van zichtbare wifi apparaten, mobiel, pc, etc?
Ik zie die pc, mobiel, etc die idd wifi is, géén printer?

Ik dacht, oké... dus doe ik de usb kabel van de printer erin en koppel die aan de usb-ingang no. 1 op de Experia V10.
Maar dan...waar is dat ding zichtbaar in de modem?
Waar is überhaupt die usb-poort in de Experia V10 voor?

Ciao 😉

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Auteur
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 2 juli 2018
Hoi,

Je hebt weer WPS gebruikt? De knop op de V10 moet je eventjes indrukken dan verandert het WiFi lampje.

De USB Poort is voor dongels.

Een binding is op dit moment niet nodig. Na het aanmaken van de binding zie je die printer nergens in Windows totdat hij gekoppeld is.

Oliver_V10
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 2 juli 2018
Bedankt, Robin. Ik kijk ff wat ik verder doe. Je hebt goeie tips Daar kan ik wat mee 😉

wjb
Superuser
  • 74636 reacties
  • 3 juli 2018
De TV ontvangers moeten niet op jouw Netgear aangesloten worden, maar op de Experia Box.