Skip to main content
Vraag

HP laserjet pro 400 color MFP M475dw printer krijgt geen IP-adres van KPN box 12

• 14 april 2025
  • 8 reacties
  • 50 keer bekeken

Hallo,

De storing is sinds half maart en ik begreep dat er toen ook een modem update is geweest, daarvoor kon ik gewoon draadloos printen. Dus die laatste modem update is misschien een probleem geweest.

Ik heb 2,4 Ghz, en WPA 2 al gedaan. Printer kan netwerk zien en wachtwoord invoeren en raakt connected, maar…

heeft dan een intern IP-adres: 169.254.166.86

In mijnmodem is de printer ook te zien met dit IP-adres

Wat we hebben gedaan in mijnmodem IP-adres gereserveerd en toegekend. Dat gebeurt ook, maar niet in de printer.

In de printer handmatig IP-adres, subnetmask en router Ip-adres bij gateway ingevuld. hetzelfde als in modem.

Dan pakt hij het IP-adres ook , maar nog steeds kan ik vanuit computer niet bij printer.

Ook niet als computer ook op 2,4 Ghz netwerk zit.

We hebben beveiligingsniveau modem ook al op laag gezet

Volges HP gebeurt er in de DHCP laag mogelijk iets wat te complex is voor deze al wat oudere printer. Is er een manier om de draadloze verbinding te herstellen?

Dank, groet, Florian Bekkers

8 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 april 2025

Is er een expert die hier iets over kan zeggen?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoi ​@FBekkers. Welkom op de community! Wat vervelend dat het draadloos printen niet meer werkt. Soms helpt het om het wifi-netwerk volledig uit de printerinstellingen te verwijderen en opnieuw te verbinden, zeker na handmatige IP-instellingen. Heb je dat al eens geprobeerd?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 april 2025

Beste Vikash, ik heb de printer al een paar keer teruggezet naar default instellingen. Dat is de enige manier die ik vind om het wifi-netwerk te verwijderen. Is dat voldoende denk je?

Ik heb steeds afwisselend een uur met iemand van KOPn en iemand van HP gebeld. Beide dachten over hun grenzen mee. Het probleem lijkt in de DHCP software-laag te zitten.

Het probleem is er sinds de modemupdate van maart. Is er iemand die inzicht heeft op wat in die update zat op het gebied van IP-adressen toedelen aan een apparaat, of wat daarmee te maken heeft? Kan dat onderdeel van de update aangepast worden zodat het contact met printer blijft bestaan? Of is er iets wat we handmatig in de modelinstellingen kunnen doen zodanig dat de printer wel een IP adres ontvangt?

Dank alvast voor jullie expertise hierbij!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

​@FBekkers Heb je al eens geprobeerd om IPv6 tijdelijk uit te schakelen in de instellingen van de modem? We zien soms dat printers daar moeite mee hebben, en dat uitschakelen van IPv6 voor het thuisnetwerk dan verschil kan maken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 april 2025

Er zijn 2 plekken waar IPv6 staat. Die op het tabblad ‘thuisnetwerk’ staat uit.

Die op het tabblad internetverbinding niet. Volgens de KPN’er die ik aan de lijn had ging dat over de externe verbinding en stond dat los van de printer 

Mijn mijnmodem menu ziet er overigens wel heel anders uit dan jouw plaatje. 

Wat is de impact van dit uitzetten? Wordt de externe verbinding dan slechter of onveiliger?

Je zegt tijdelijk, bedoel je weer aanzetten nadat printer hem gepakt heeft, of zal die dan uit moeten blijven?

Dank, 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zou je eens willen proberen of de verbinding met de printer wél werkt wanneer je IPv6 uitschakelt onder het tabblad 'Internetverbinding'?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 20 april 2025

Gewoon je printer op static vrij ip adres instellen.en.in je router op gereserveerd zetten , dat hele dhcp gedoe vind ik maar niks heb thuis bijna alles statisch draaien vooral bij printers nas raspberry etc is dat een must

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 101 reacties
  • 20 april 2025
FBekkers schreef:

Ik heb 2,4 Ghz, en WPA 2 al gedaan. Printer kan netwerk zien en wachtwoord invoeren en raakt connected, maar…

heeft dan een intern IP-adres: 169.254.166.86

Volgens HP gebeurt er in de DHCP laag mogelijk iets wat te complex is voor deze al wat oudere printer. Is er een manier om de draadloze verbinding te herstellen?

Dat is een (mooie) printer uit 2012 zie Ik:
Tweakers: HP LaserJet Pro 400 color MFP M475dw specificaties
Waarschijnlijk heb je ook weer te maken met het nu bekende WiFi compatibiliteitsprobleem van oudere apparaten (dus niet alleen printers!) en de nieuwe KPN firmware/routers.
Door de aangepaste/geüpdatete beveiligingsinstellingen van het WPA 2 protocol van de nieuwe Experiaboxen/firmware kunnen bepaalde oudere printers/apparatuur de beveiligde WPA2 verbinding niet meer maken.
Je moet het zelf maar oplossen via een extra (ouder/compatibel) AP/repeater met een apart SSID of de printer bedraad aansluiten.

​@FBekkers  en vooral ook ​@Vikash van KPN , zie de lange lijst met gelijksoortige topics:

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10 (uitgebreide discussie)
Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem (HP 3050a) (uitgebreide discussie)
Printer maakt geen verbinding meer, foutmelding over MAC-adres filtering Epson WiFi printer
Printer (Epson WF 7525) krijgt geen verbinding meer na update KPN modem
Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet
Afwijkend IP adres printer na update v10 (HP 3050a)
Epson printer verbind niet meer met Wifi na update V10
HP printer kan geen verbinding maken met Extra Wifi netwerk na update Box 12
Printer Epson SX535WD maakt geen verbinding meer met KPN Box 12
HP LaserJet Professional P1102w (alleen wireless) werkt niet op box12 na update
Printer maakt geen verbinding met wifi, terwijl netwerk wel zichtbaar is (Epson sx535wd)

Reageer