Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 7 februari 2022
Hageneis schreef:

@Nick83  Ik wil met name mijn werklaptop kunnen gebruiken op de 5 GHz- band wegens de krappe bandbreedte op 2,4 GHz.

Dat kan met Extra WiFi. Daarmee kunt u een apart 5 GHz netwerk maken. Met een aparte naam.

Hageneis schreef:

En apparaten van bezoekers. Die wil ik niet in mijn thuisnetwerk hebben om veiligheidsredenen. Dit lijkt me precies de toepassing waarvoor een gastnetwerk bedoeld is.

Dat klopt. Dat kan ook met het gastennetwerk. 

• Helper
  • 36 reacties
  • 7 februari 2022

@Nick83 Volgens jouw eerdere antwoord zit het Extra Wifi op hetzelfde subnet als het reguliere thuisnetwerk. Dat ik om veiligheidsredenen per se niet.

Ik begrijp werkelijk niet waarom KPN deze wijziging zo door moet drukken. Bandsteering is niet zo geweldig. Voor een stabiele verbinding gebruik je idealiter aparte SSID’s.

Maar geef klanten dan in ieder geval zelf de keuze.

Erik_ schreef:
Grandmaster_E schreef:

Na meer dan vijf maal de Box 12 een harde reset te hebben gegeven, krijg ik maar niet de 516-update. En ik lees ook dat na een harde reset de Wi-Fi-instellingen vanzelf worden teruggezet, dit is echter bij mij niet het geval. Ik ben echt alle instellingen kwijt en ik krijg ook geen update. De klantenservice komt niet verder dan “wat raar” en hier op het forum word ik ook niet verder geholpen. Het lijkt wel alsof mijn Box 12 door KPN wordt aangemerkt als een eigen router en ik verder buiten het KPN-systeem val. Ik kan wel gaan wachten, maar waarop? Het werkt bij iedereen, behalve hier, dus lijkt een onderzoek mij gerechtvaardigd.

Dit klinkt inderdaad niet helemaal in orde, @Grandmaster_E. Welke firmware versie heb je nu? Als je nog je forumprofiel zou willen aanvullen met naam en geboortedatum, dan gaan we een kijkje nemen wat er aan de hand is en wat we kunnen doen.

Dank Erik. Ik zit nu nog steeds op de SGEJ10000312. Hard resetten via de knop werkt niet en het terugzetten van de fabrieksinstellingen via de webinterface werkt ook niet.

Ik heb mijn profiel aangevuld met de gegevens van de contractant.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 7 februari 2022
Hageneis schreef:

@Nick83 Volgens jouw eerdere antwoord zit het Extra Wifi op hetzelfde subnet als het reguliere thuisnetwerk. Dat ik om veiligheidsredenen per se niet.

U wilt iets wat KPN niet ondersteund. Dat zult u dus een eigen router aan moeten schaffen. Dat het in het verleden gewerkt heeft is fijn, maar het is nooit zo bedoeld geweest op de manier zoals u het gebruikt.

Hageneis schreef:

Ik begrijp werkelijk niet waarom KPN deze wijziging zo door moet drukken. Bandsteering is niet zo geweldig. Voor een stabiele verbinding gebruik je idealiter aparte SSID’s.

Maar geef klanten dan in ieder geval zelf de keuze.

Dat doet KPN ook. Met Extra WiFi. Maar u wilt er geen gebruik van maken.

Als je je apparaten in allerlei verschillende subnetten wilt isoleren, dan heb je echt een eigen router nodig. KPN bied dat gewoon niet. 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 199 reacties
  • 7 februari 2022

Na lang twijfelen de Box 12 maar aangesloten en ging niet geweldig het draadloos wifi opnieuw connecten mobiel tv en randapparatuur ging super traag om verbinding te krijgen.

Het wifi gedeelte nog slechter dan de V8 modem in reikwijdte je moet haast naast de modem gaan zitten.

vaste verbinding 1 Gb slecht niet stabiel en schommelt of zakt terug ene keer upload of download.

zoal afbeelding.

inloggen kan ik nu niet meer op moment in de modem met eigen gemaakte wachtwoord, KPN heeft het wachtwoord weer verandert en moet de admin wachtwoord van de modem weer gebruiken wat een gehannes, mijn laatste inlog was software 312. de nieuwe update geen idee 

Tot op heden ben ik niet tevreden met de box 12 modem en moet geen geklooi met instellingen  hebben, verder zitten er geen super wifi of extenders achter alleen een switch van netgear maar die hebben nooit geen problemen opgeleverd.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 7 februari 2022
J.E schreef:

...alleen een switch van netgear maar die hebben nooit geen problemen opgeleverd.

Wat is het type van die switch?

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 199 reacties
  • 7 februari 2022
Nick83 schreef:
J.E schreef:

...alleen een switch van netgear maar die hebben nooit geen problemen opgeleverd.

Netgear prosafe GS105E

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 7 februari 2022
J.E schreef:
Nick83 schreef:
J.E schreef:

Netgear prosafe GS105E

Ok. Hoe lang draait de KPN Box nu? Draait het inmiddels een beetje stabiel? Tv in ieder geval?

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 199 reacties
  • 7 februari 2022
Nick83 schreef:
J.E schreef:
Nick83 schreef:
J.E schreef:

Netgear prosafe GS105E

Ok. Hoe lang draait de KPN Box nu? Draait het inmiddels een beetje stabiel? Tv in ieder geval?

De Kpn box draait ongeveer iets langer dan een maand maar niet stabiel op vaste verbinding vaste kabel met cat5  cat6 of cat8 maakt niet uit en uitgewisseld had nog een paar kabels liggen.

Met de tv totaal geen problemen niets op aan te merken, het wifi bij de dochters lopen wel eens vast en klagen over geen verbinding wat met de V8 modem niet het geval was.

Vaste verbinding 1 computer rechtstreeks zonder switch op de box poort 1 woonkamer op poort 2 naar tv met switch en op poort 3 naar de meterkast daar zit ook een switcht met vaste kabel naar de zolder, de box zelf is in de woonkamer gemonteerd waar ook de oude V8 zat en daar zit ook het kPN NT aansluitkastje.

Jose_
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+10
  • Oud Moderator
  • 1963 reacties
  • 7 februari 2022
Grandmaster_E schreef:
Erik_ schreef:
Grandmaster_E schreef:

Na meer dan vijf maal de Box 12 een harde reset te hebben gegeven, krijg ik maar niet de 516-update. En ik lees ook dat na een harde reset de Wi-Fi-instellingen vanzelf worden teruggezet, dit is echter bij mij niet het geval. Ik ben echt alle instellingen kwijt en ik krijg ook geen update. De klantenservice komt niet verder dan “wat raar” en hier op het forum word ik ook niet verder geholpen. Het lijkt wel alsof mijn Box 12 door KPN wordt aangemerkt als een eigen router en ik verder buiten het KPN-systeem val. Ik kan wel gaan wachten, maar waarop? Het werkt bij iedereen, behalve hier, dus lijkt een onderzoek mij gerechtvaardigd.

Dit klinkt inderdaad niet helemaal in orde, @Grandmaster_E. Welke firmware versie heb je nu? Als je nog je forumprofiel zou willen aanvullen met naam en geboortedatum, dan gaan we een kijkje nemen wat er aan de hand is en wat we kunnen doen.

Dank Erik. Ik zit nu nog steeds op de SGEJ10000312. Hard resetten via de knop werkt niet en het terugzetten van de fabrieksinstellingen via de webinterface werkt ook niet.

Dank voor het invullen van je gegevens @Grandmaster_E. Een kleine 15 minuten geleden heb ik vanaf hier jouw modem een reset gegeven. Volgens mijn gegevens heeft je modem nu de SGEJ10000516 software. :blush:

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 februari 2022

Hoe zit het nu met de nummerweergave. Is dat ook weer in orde gekomen bij deze update ? Nadat ik de Box 12 kreeg werkte de nummerweergave op mijn Gigaset Dect toestellen niet meer. Ik ben benieuwd of het bij iemand wel werkt.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 februari 2022

Klappert bij mij nog steeds, begon met de v448, is nu op sommige dagen erger met de v516. Ziet er zo uit in de logs, lijkt wel verkeert om wat er gelogd wordt.

07.02.2022 14:08:12 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

07.02.2022 14:08:10 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

Jose_ schreef:
Grandmaster_E schreef:
Erik_ schreef:
Grandmaster_E schreef:

Dank voor het invullen van je gegevens @Grandmaster_E. Een kleine 15 minuten geleden heb ik vanaf hier jouw modem een reset gegeven. Volgens mijn gegevens heeft je modem nu de SGEJ10000516 software. :blush:

Dank Jose, ik zag je bezig. En het heeft inderdaad gewerkt! Ben blij van de DNS-bug te zijn verlost.

wjb
Superuser
  • 74525 reacties
  • 7 februari 2022
mv588 schreef:

Klappert bij mij nog steeds, begon met de v448, is nu op sommige dagen erger met de v516. Ziet er zo uit in de logs, lijkt wel verkeert om wat er gelogd wordt.

Vergeet nu toch alsjeblieft die Debug en Info meldingen in de log, die zijn niet interessant

De bovenstaande logmeldingen kloppen als een bus. Er wordt een TR-069 sessie opgezet (initiated) met het centrale beheerplatform van kpn t.b.v. het verwerken van eventuele configuratiewijzigingen. Twee seconde later zijn die verwerkt en wordt de sessie dus beëindigd (closed). 

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 februari 2022
wjb schreef:
mv588 schreef:

Vergeet nu toch alsjeblieft die Debug en Info meldingen in de log, die zijn niet interessant

De bovenstaande logmeldingen kloppen als een bus. Er wordt een TR-069 sessie opgezet (initiated) met het centrale beheerplatform van kpn t.b.v. het verwerken van eventuele configuratiewijzigingen. Twee seconde later zijn die verwerkt en wordt de sessie dus beëindigd (closed). 

Dat verklaart die logs dan, het kan dan ook alleen de WIFI zijn nu die voor alle devices weg valt. Zal kijken of ik op een bekabeld device een check kan zetten. Merk het nu alleen op wat er op de WIFI zit. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Hageneis schreef:

@Nick83  Ik wil met name mijn werklaptop kunnen gebruiken op de 5 GHz- band wegens de krappe bandbreedte op 2,4 GHz. En apparaten van bezoekers. Die wil ik niet in mijn thuisnetwerk hebben om veiligheidsredenen. Dit lijkt me precies de toepassing waarvoor een gastnetwerk bedoeld is.

Overstappen op een (eventueel eigen Fritz!Box) lost al je problemen op. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 februari 2022

Ik heb mijn oude Eperiabox V8 weer terug gezet. Nummerherkenning werkt weer prima ! Van mij mag de Box12 zolang terug in de doos. Ik wacht op een update met werkende nummerherkenning.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 februari 2022

Box12 met 516 en de drie superwifi’s hebben nu ook de laatste firmware gekregen. Zeer goed en stabiel signaal op alle verdiepingen. Enige is dat als ik op de Mac inlog op het modem en ik klik bijvoorbeeld op een superwifi, dat ik er dan uit wordt gegooid en opnieuw op het modem moet inloggen. Maar daar kom ik wel overheen. 
Dank KPN👍🏼

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17560 reacties
  • 7 februari 2022
Sparks56 schreef:

Ik heb mijn oude Eperiabox V8 weer terug gezet. Nummerherkenning werkt weer prima ! Van mij mag de Box12 zolang terug in de doos. Ik wacht op een update met werkende nummerherkenning.

Dat ligt niet noodzakelijk aan de (juiste) update. Mijn Panasonic Dect set werkt prima op de Box 12 bij deze versie en alle voorgaande. Ik heb wel vaker klachten gelezen op het forum over (sommige) Dect sets waar het idd al eerder niet werkte.

• Topper
  • 15 reacties
  • 7 februari 2022

Is het nu de bedoeling dat je de "Extra WiFi" aanzet en deze een apart ssid geeft, of geef ik deze hetzelfde ssid mee en draait het dan mee in het mesh netwerk?

• Helper
  • 33 reacties
  • 7 februari 2022
Nick83 schreef:

Ik heb deze update al. Al een dag of 4. En ik ben niet de enige. Heb er meer over gelezen.

vreemd  heb wel sms gehad maar staat nog op de  312   ook al geresset gedaan verandert niks 

• Helper
  • 33 reacties
  • 7 februari 2022
Jose_ schreef:
Grandmaster_E schreef:
Erik_ schreef:
Grandmaster_E schreef:

Dank voor het invullen van je gegevens @Grandmaster_E. Een kleine 15 minuten geleden heb ik vanaf hier jouw modem een reset gegeven. Volgens mijn gegevens heeft je modem nu de SGEJ10000516 software. :blush:

ik heb dus wel een sms  gehad vorige week al nu staat nog steeds op de 312  software  harde resset help niet  wat kan ik doen heb dus ook superwiffi  erop zitten

• Topper
  • 17 reacties
  • 7 februari 2022
Marcia_ schreef:

@JpRvz ik heb vanuit ons ook eens een fabrieksreset gedaan. Heb je nu wel de nieuwste firmware? Anders moet ik het uit laten zoeken voor je. 

Onwijs bedankt! Dit was de oplossing. 

Bart_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties
  • 7 februari 2022
ulbert schreef:

ik heb dus wel een sms  gehad vorige week al nu staat nog steeds op de 312  software  harde resset help niet  wat kan ik doen heb dus ook superwiffi  erop zitten

In principe zul je 'm gewoon binnenkrijgen, @ulbert We kunnen natuurlijk even kijken of vanuit ons ook jouw KPN Box een reset kunnen geven, om de update te forceren? Zou je, als je dat liever hebt, jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? 

• Helper
  • 33 reacties
  • 7 februari 2022
Bart_ schreef:
ulbert schreef:

In principe zul je 'm gewoon binnenkrijgen, @ulbert We kunnen natuurlijk even kijken of vanuit ons ook jouw KPN Box een reset kunnen geven, om de update te forceren? Zou je, als je dat liever hebt, jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? 

Ik ga dat morgen doen oke lukt mij nu niet , collega heeft op afstand ook geprobeerd maar zonder resultaat  helaas

Reageer