Skip to main content
Vraag

Op iMac doen alleen NPO1, 2 en 3 het

• 11 januari 2025
  • 14 reacties
  • 108 keer bekeken

Ik probeer in de browser op een nieuwe iMac TV te kijken, maar bij alle andere zenders dan NPO1/2/3 krijg ik geen beeld. Wel geluid, maar zwart beeld. Dit geldt zowel voor Chrome, Safari als Firefox. OS- en alle browser-versies zijn up-to-date.

En er is in de App store geen app te vinden ook. 

Waarom werkt dit niet? En wat is er aan te doen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Dennis Overbeek
Superuser

Beste ​@jph59,

Welke versie heb je op de iMac 🖥️ staan? Raar dat het bij jou niet werkt, ik heb het bij mij gecheckt en bij mij werkt het prima. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 januari 2025
  • MacOS Sequoia 15.2
  • Chrome 131.0.6778.265 (Official Build) (arm64)
  • 133.0.3 (aarch64)
  • Version 18.2 (20620.1.16.11.8)

Volgens mij allemaal up-to-date dus. Denk ook niet dat het daaraan ligt als 3 verschillende browsers het niet doen. Zal wel een of andere codec of zoiets zijn die door allemaal gebruikt wordt. Maar welke mis ik en hoe kom ik eraan? 🤷‍♂️

Dennis Overbeek
Superuser
jph59 schreef:
  • MacOS Sequoia 15.2
  • Chrome 131.0.6778.265 (Official Build) (arm64)
  • 133.0.3 (aarch64)
  • Version 18.2 (20620.1.16.11.8)

Volgens mij allemaal up-to-date dus. Denk ook niet dat het daaraan ligt als 3 verschillende browsers het niet doen. Zal wel een of andere codec of zoiets zijn die door allemaal gebruikt wordt. Maar welke mis ik en hoe kom ik eraan? 🤷‍♂️

@jph59 zou je de “geschiedenis” en de “cookies” eens willen verwijderen uit allebei de browsers? 🤔

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 januari 2025

Nee, dat helpt ook niet helaas.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8070 reacties
  • 15 januari 2025

Vreemd zeg ​@jph59, het heeft in het verleden wel gewerkt? Draait het wel op andere apparaten thuis en heb je niet toevallig iets van beveiligingssoftware of iets dergelijks? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 januari 2025

Er is geen verleden in dit geval. Nog maar kort KPN tv, en dit is een nieuwe iMac.

Voor wat het waard is: de (bijna 10 jaar) oude iMac met intel-processor en MacOS 12 doet het wel.

En nee, niks bijzonders aan beveiliging.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8070 reacties
  • 17 januari 2025

Ik vermoed, en dit is pure speculatie van mijn kant, dat dan toch een probleempje kan zijn met de player in combinatie met gebruikte software en hardware. Ik wil dit eens intern terugkoppelen. Ik vermoed dat er dan een M2/M3/M4 processor inzit. Zou je dat nog even kunnen nalopen? Dan kan ik volledig de specificaties doorzetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 17 januari 2025

Klopt. Zit een M4 in.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8070 reacties
  • 17 januari 2025

Check, dan ga ik dit even intern doorzetten, bedankt!

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN TV apps
  • 380 reacties
  • 17 januari 2025

Interessant, we kunnen niet direct iets bedenken (buiten die M4) wat dit kan zijn. Iemand anders met een M4 in zijn/haar iMac of Macbook die hetzelfde ervaart, dat zou handig zijn.

Tot die tijd toch even nader onderzoeken: we zijn benieuwd of er in chrome dev-tools tabje console soms errors te zien zijn. Dus eerst die zien te openen, dan naar tv.kpn.com en b.v. RTL4 live afspelen.

Daarnaast nog paar opties:
-extern (extra) scherm aangesloten op de iMac? (probeer een [extra] scherm minder, of iets anders, in die trent, het zou hdcp kunnen zijn).
-geen VPN geïnstalleerd?

Zeker als het in Safari ook dit probleem geeft, is dat bijzonder namelijk (NPO123 wel en de rest niet).

Daarnaast graag je forumprofiel invullen indien nog niet gedaan, als we dan ook een voorbeeldmoment hebben dat je RTL4 probeerde af te spelen, kunnen we nog in de logs kijken, indien nodig. Misschien valt ons daar nog iets op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 17 januari 2025

Aha! Het heeft inderdaad te maken met extra schermen. Ik heb twee extra schermen, eentje voor dagelijks gebruik, en een tweede bij m'n fiets/trainer die het ingebouwde scherm mirrort wanneer ik de computer gebruik met Zwift. Dat mirroren gebeurt met Displaylink Manager en zodra ik mirroring uitzet, gaat het goed.

Dat is alleen wel jammer, want ik wil tijdens het zwiften weleens tv kijken op m'n eerste externe scherm en dat werkt nu dus niet.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN TV apps
  • 380 reacties
  • 20 januari 2025

Fijn dat het issue gevonden is. 

Toevalligerwijs dezelfde setup thuis, ook voor Zwift, maar dan Windows. Daarin geen probleem, ook met vier schermen niet.

Meest aannemelijke aanname: MacOS regelt twee schermen volledig via hardware en een derde (en vierde) scherm niet meer direct via hardware maar met een software laag ertussen. En daar valt DRM over, omdat dat eigenlijk als een vorm van screen-recording kan worden gezien (of niet kan worden gecontroleerd dat dat het niet is), precies dat wat DRM moet voorkomen. Collega's melden ook met twee schermen op MacOS geen probleem, maar zodra je een derde scherm aansluit (zelfs met een nVidia GPU), dan gaat dit mis. We vrezen dan ook: geen oplossing tenzij Apple met een volledige hardware oplossing komt of anderszins. 

Heeft de Displaylink Manager wellicht screenrecording rechten gekregen toen het erom vroeg? Wellicht kan dat uitgezet worden (maar werkt het derde scherm ook misschien niet meer als mirror...).

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 januari 2025

Dat lijkt me een accurate analyse. Inderdaad heeft Displaylink Manager recording rechten (nodig). Dan gaat het dus niet werken helaas. Maar bedankt voor het meedenken!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 8070 reacties
  • 20 januari 2025

Bedankt voor het meedenken ​@TV Apps Team en het terugkoppelen van de feedback ​@jph59. Jammer dat het dan toch niet lukt. Ik had niet aan de mogelijkheid van een extra scherm gedacht. Wel grappig om te zien dat we allemaal fietsers zijn 😅 . Ik draai ook Zwift op mijn PC boven en ik kan het tweede scherm ook gewoon gebruiken.

Ik hoop dat je dan een alternatief kan vinden/bedenken ​@jph59

Open gerust nog eens een topic bij eventuele toekomstige vragen!

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic