Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8845 reacties

• Topper
  • 21 reacties
  • 23 december 2020
wjb schreef:

Voor IPTV zijn er een aantal zaken.

1) Router moet naast een pppoe verbinding op vlan 6 ook een verbinding o.b.v. dhcp op vlan 4 maken. Hierbij moet de optie IPTV_RG meegegeven worden en moet de subnet-mask, het router adres (gateway) en rfc3442-classless-static-routes opgevraagd worden.

2) Er moet een IGMP proxy server actief zijn op de router die upstream met vlan 4 verbonden is.

3) rfc3442-classless-static-routes moet actief zijn op de router.

4) Verkeer naar 213.75.112.0/21 moet naar vlan 4 gerouteerd worden waarbij natting gehanteerd moet worden.

thanks.

puntje 1, 2 and 3 check. 

puntje 4 is ‘under investigation’ 

-wouter

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 23 december 2020

Door rfc3442-classless-static-routes zou de kernel die route automatisch moeten maken op het moment dat de DHCP verbinding op vlan 4 tot stand komt.

Het enige is dat je dan nog een source NAT rule zou moeten maken.

• Topper
  • 11 reacties
  • 24 december 2020

Hallo allemaal, hier een rare situatie, draai reeds ruim een jaar tot volle tevredenheid met de Edgerouter lite3. In het begin even een probleempje gehad met de IMGP proxy, maar door deze opnieuw te starten hier geen probleem meer. Tot 2 dagen terug ik via mijn Fire TV stick naar een serie op netflix wou kijken. Er was geen netwerk, tv kijken geen probleem, tv opnieuw opgestart, geen netwerk. boel in de meterkast opnieuw opgestart, nog niets. Dacht zal nog eens op het forum kijken, zag daar een aanpassing in de script ten aanzien van het opstarten van de IMGP proxy, deze gedownload en uitgevoerd, andere dag werkte de tv stick weer, dus snel een serie gekeken. Echter vanavond weer hetzelfde probleem, boel weer opgestart, inmiddels nieuwste firmware op edgerouter gezet v2.0.9 boel weer opnieuw opgestart maar geen resultaat. Er is fysiek niets veranderd, maar krijg geen verbinding met het netwerk lijkt het wel en dit van de ene op de andere dag. Iemand enig idee?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 24 december 2020

Heb je wel verbinding als je bekabeld aansluit?

Heeft de TV ontvanger wel of geen verbinding?

• Topper
  • 11 reacties
  • 24 december 2020

wjb wat ben jij snel, had niet zo snel antwoord verwacht :-)

Wat betreft het netwerk, snap er niets van alles werkte tot van de week gewoon en dit dus sinds ruim een jaar.  Fysiek is er niets veranderd, geen kastje of switch of wat dan ook veranderd, TV kijken via KPN geen enkel probleem, en toch krijg ik op mijn intel NUC en mijn fire tv stick geen verbinding. Raar maar waar.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 24 december 2020

Is die Intel NUC bekabeld aangesloten?

• Topper
  • 11 reacties
  • 24 december 2020

de intel nuc en tv stck zijn beide bekabeld aangesloten op dezelfde switch heb inmiddels maar wifi aangezet op de tv stick kan de familie tenminste serie kijken LOL

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 24 december 2020

Zou jij die Intel NUC eens rechtstreeks op de EdgeRouter kunnen aansluiten.

Doet hij het dan wel?

• Topper
  • 11 reacties
  • 24 december 2020

Sorry wjb, dat gaat niet lukken familie gaat er niet in mee. Ga het morgenvroeg even testen, maar voor nu kan ik wel zien dat de NUC geen ip adres heeft, ik snap er werkelijk geen jota meer van. TV heeft wel gewoon beeld dat gedeelte werkt dus wel. Intel NUC heeft geen IP en ook de fire Stick via draad heeft geen IP. Ga morgen even verder testen zodra ik weer wat weet meld ik het hier even, bedankt in ieder geval voor je tijd. Fijne dagen alvast.

• Helper
  • 107 reacties
  • 25 december 2020

vraagje, is het een heel bewuste reden om hostfile-update uit te schakelen? tree>service>dhcp-server>hostfile-update: disable

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 26 december 2020
EPiC schreef:

vraagje, is het een heel bewuste reden om hostfile-update uit te schakelen? tree>service>dhcp-server>hostfile-update: disable

Als deze op enable staat dan worden alle aangesloten apparaten automatisch in de hosts file opgenomen. Zelf ben ik van mening dat je alleen servers die je op hun naam wilt kunnen benaderen hier in opneemt en niet elke PC, tablet of telefoon die zich op het netwerk aanmeldt. Vandaar dat deze op disable staat.

• Helper
  • 107 reacties
  • 26 december 2020
wjb schreef:
EPiC schreef:

Als deze op enable staat dan worden alle aangesloten apparaten automatisch in de hosts file opgenomen. Zelf ben ik van mening dat je alleen servers die je op hun naam wilt kunnen benaderen hier in opneemt en niet elke PC, tablet of telefoon die zich op het netwerk aanmeldt. Vandaar dat deze op disable staat.

vrij logische benadering, vind ik een logische beredenering ook, bedankt voor de verduidelijking en onderbouwing 👌

• Topper
  • 13 reacties
  • 27 december 2020

Draai nu bijna jaar mikrotik router. Werkt perfect maar wanneer krijgen de sip gegevens dan. Ben eigenlijk wel klaar met die losse modem voor de telefonie:( Weet iemand wanneer dat vrij gegeven word?

• 0 reacties
  • 27 december 2020
Smaling schreef:

Draai nu bijna jaar mikrotik router. Werkt perfect maar wanneer krijgen de sip gegevens dan. Ben eigenlijk wel klaar met die losse modem voor de telefonie:( Weet iemand wanneer dat vrij gegeven word?

Hallo @Smaling , die zijn binnen dit forum te vinden.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 27 december 2020
Smaling schreef:

Draai nu bijna jaar mikrotik router. Werkt perfect maar wanneer krijgen de sip gegevens dan.

Die zijn al sinds 25 maart 2020 beschikbaar.

Zie https://kpn.com/sip.

• Topper
  • 13 reacties
  • 27 december 2020
JanD schreef:
Smaling schreef:

Hallo @Smaling , die zijn binnen dit forum te vinden.

Had al gezocht.. Zal eens nog verder gaan kijken bedankt voor de info:)

• Topper
  • 13 reacties
  • 27 december 2020
wjb schreef:
Smaling schreef:

Draai nu bijna jaar mikrotik router. Werkt perfect maar wanneer krijgen de sip gegevens dan.

Die zijn al sinds 25 maart 2020 beschikbaar.

Zie https://kpn.com/sip.

Gevonden!! bedankt voor de moeite :P eindelijk die modem weghalen haha

• Helper
  • 54 reacties
  • 28 december 2020

Goedemorgen @wjb,

Wat een machtig mooi Topic om te gebruiken maar ook te volgen bij bijvoorbeeld updates, ed (ook de KPN staat niet stil :) ). Waarvoor mijn dank alvast vooraf!

Puntje waarom ik op dit Topic ben 'gestuit’ is omdat ik zit met een Glasvezel aansluiting van KPN i.c.m. VOIP & IPTV, alles via de Xperiabox en uiteraard de zwarte compacte glasvezelmodem.

Nu is het deel van IPTV er als laatste bij gekomen en gooit wat roet in het eten. Deze ontvangers (6 stuks) moeten namelijk rechtstreeks aangesloten worden op het modem i.p.v. op mijn eigen netwerk (achter de Unifi Edgerouter X).

Om nou 6 nieuwe UTP kabels te trekken ben ik van mening dat met een aantal aparte VLAN's ik een heel eind kan komen op mijn eigen netwerk. Zodoende kwam ik jou Topic tegen en heb dan ook de configfile ingeladen en geïnstalleerd, werkt echt perfect, top!

Maar nu komt het volgende, wat ik 'had’ wil ik eigenlijk terug. Mijn Hoofd-Subnet (No VLAN Tagging), was toegewezen aan subnet 192.168.8.1/24 en daarnaast had ik nog een tweetal gast VLAN's op resp. ID10 & ID20 (10.0.10.1/24 & 10.0.20.1/24).

Mijn vragen zijn nu;

• Kan ik het subnet 192.168.2.254/24 'gewoon' veranderen in 192.168.8.1/24 zonder dat de IPTV Ontvangers de verbinding verliezen? (ik bedoel; snappen ze het als ze een adres krijgen van een ander subnet dan 192.168.2.254/24 ?
    - Zoja, welke punten moet ik dan allemaal aanpassen in de config?
  • De VLAN's, kan ik die ‘gewoon’ toevoegen op de switch0 en DHCP Servers toewijzen zoals ik dat in de oude situatie ook heb gedaan?

Het netwerk qua bekabeling is nogal groot en indien alles dubbel uitgevoerd moet worden, is dat een enorme klus.

Alvast ontzettend bedankt voor je reactie en tijd.
Ik wacht even rustig af.

Groeten Wouter

• Topper
  • 13 reacties
  • 28 december 2020

Goedemorgen WJB en andere,

Dank voor alle input en discussie. Ik heb drie vragen. Eerst een korte inleiding.

Zelf heb ik nu een jaar of 3 gebruik van een Edgrouter X, ingesteld volgens Kriegsman en Pim Windershoven. Alles werkt prima en stabiel. Het enige wat eens in de zoveel tijd moet gebeuren is het corrigeren van de static ip-route. Deze adressering veranderd nog wel eens en met name bij opnieuw opstarten na een vakantie krijg ik nog wel eens de 561-error. Maar dat hoort er een beetje bij, denk ik dan maar. Of….(vraag 1.)

Afgelopen week heb ik mijn snelheid verhoogd van 200/200 naar 1000/500

Mijn vragen:

1. Heeft iemand een oplossing voor dat de static ip-route automatisch gecorrigeerd wordt?
  2. Is het zinvol om over te stappen van mijn Edgerouter X naar een Edgerouter 4, ivm een hogere doorvoorsnelheid? Bij een speed-test kom ik voor alsnog lang niet aan die 1000/500
  3. Kan een Edgerouter X FSP of een Edgerouter 4 direct op de glas-kabel aangesloten worden zonder tussenkomst van da NTU en levert dat wat op? (mn snelheid) 

Alvast dank voor het meedenken!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 28 december 2020

@wverbeek

Je kunt het subnet voor jouw thuis netwerk probleemloos veranderen van 169.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24 door deze aan te passen op de onderstaande plekken:

• DHCP server "Thuis"
  • IP adres van switch0
  • Source address in source NAT rule IPTV.

Je zult jouw apparatuur en de TV ontvangers opnieuw moeten opstarten om ze een IP adres uit het nieuwe subnet te laten krijgen.

Je kunt ook rustig weer jouw gast vlans opzetten op switch0. Zet wel de optie vlan-aware van switch0 op enable.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 28 december 2020
HTD schreef:

Mijn vragen:

1. Heeft iemand een oplossing voor dat de static ip-route automatisch gecorrigeerd wordt?
  2. Is het zinvol om over te stappen van mijn Edgerouter X naar een Edgerouter 4, ivm een hogere doorvoorsnelheid? Bij een speed-test kom ik voor alsnog lang niet aan die 1000/500
  3. Kan een Edgerouter X FSP of een Edgerouter 4 direct op de glas-kabel aangesloten worden zonder tussenkomst van da NTU en levert dat wat op? (mn snelheid) 

1.) De configuratiescripts in het openingsbericht bevatten de rfc3442-classless-static-routes en daarmee hoeft die static route niet meer gedefinieerd te worden, dat gebeurt dan automatisch.

2.) De EdgeRouter 4 is een stuk krachtiger dan de EdgeRouter X. Met de ER-X is 1Gbps haalbaar maar alleen als er weinig parallelle sessies zijn en hardware offloading aan staat.

Als je nu veel lagere snelheden meet dan zal je toch bij KPN moeten aankloppen.

3.) Dat kan alleen bij AON glasvezelaansluitingen, niet bij GPON. Je zult daar overigens geen snelheidswinst door behalen en ik zou daar dan ook geen inspanningen voor doen.

• Helper
  • 28 reacties
  • 28 december 2020

Dag,

Ik probeer KPN ITV werkend te krijgen maar het lukt me niet. Internet wel maar IPTV niet. 

Nu bedacht ik me later of mijn setup de boel niet verstoort. Ik kan dit helaas niet anders inzetten. Ik heb een switch achter de switch in de meterkast zitten en vraag me af of het dan goed gaat met de VLAN's? Ik heb het nog niet direct getest dus dat ga ik maar eens doen. Maar wellicht kan iemand hier al iets over roepen;

Ik krijg een foutcode 561 op de ITV. 

Moet ik op beide switches de VLAN instellen of kan het ook zoals ik het eerder had, alleen VLAN op Switch 2 woonkamer voor de ITV? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 28 december 2020

Op geen van de switches hoeven vlans ingesteld te worden.

Heb je de installatieprocedure van @coolhva gevolgd?

• Helper
  • 28 reacties
  • 28 december 2020
wjb schreef:

Heb je de installatieprocedure van @coolhva gevolgd?

Jazeker die met de VLAN gevolgd. Alleen dan moet je wel een VLAN Koppelen aan de betreffende poort staat er. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74499 reacties
  • 28 december 2020
TobyJanssen schreef:
wjb schreef:

Heb je de installatieprocedure van @coolhva gevolgd?

Jazeker die met de VLAN gevolgd. Alleen dan moet je wel een VLAN Koppelen aan de betreffende poort staat er. 

Dan zal je inderdaad dat vlan op beide switches moeten plaatsen.

Waarom heb jij de procedure met de vlan gevolgd en niet gewoon zonder vlan?