Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 maart 2021
Apollo schreef:

Maar goed ik zal dus de V10 1x fysiek moeten aansluiten op de LAN interface van PFsense om vervolgens deze aan te kunnen sluiten op de switch die dan vervolgens op de LAN interface is gekoppeld.

Nee, je zult de V10 één keer "normaal" op de NTU aangesloten moeten hebben om hem daarna op de switch aan te kunnen sluiten.

• Helper
  • 178 reacties
  • 14 maart 2021
wjb schreef:
Apollo schreef:

Maar goed ik zal dus de V10 1x fysiek moeten aansluiten op de LAN interface van PFsense om vervolgens deze aan te kunnen sluiten op de switch die dan vervolgens op de LAN interface is gekoppeld.

Nee, je zult de V10 één keer "normaal" op de NTU aangesloten moeten hebben om hem daarna op de switch aan te kunnen sluiten.

Bedankt voor de suggestie, dit heb ik gedaan en ik kon nu wel bellen. Vervolgens de ExperiaBox aan de switch gekoppeld op VLAN 6 en ik krijg nu ‘Dit nummer is niet in gebruik 1888 helpt u graag verder’. Volgensmij ligt het bij PFsense zelf heb ik het idee..

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 maart 2021

Maar zoals ik eerder al zei moet de Experia Box op vlan 7 aangesloten worden.

• Helper
  • 178 reacties
  • 14 maart 2021
wjb schreef:

Maar zoals ik eerder al zei moet de Experia Box op vlan 7 aangesloten worden.

Helaas werkte dit ook niet… Ik krijg weer het ‘ophang’ deuntje.. In plaats van ‘Dit nummer is niet in gebruik 1888 helpt u graag verder’

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 maart 2021

Heb je dan wel een bridge tussen vlan 7 aan de WAN zijde en vlan 7 aan de LAN zijde en zorg je er voor dat alleen vlan 7 via die switch tagged aan de Experia Box aangeboden wordt?

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 357 reacties
  • 14 maart 2021

voorheen enkele jaren de fritzbox 7583 als modem gehad. echter sinds de aanschaf van een ander DECT toestel voldoet de fritzbox 7583 niet meer.

nu gekozen voor de ZTE H186 DSL NT als modem. en de ubiquiti edgerouter 4 als router. dit werkt nu enkele weken uitstekend zonder enkel probleem, via het script van wjb.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 14 maart 2021
joey92 schreef:

nu gekozen voor de ZTE H186 DSL NT als modem. en de ubiquiti edgerouter 4 als router. dit werkt nu enkele weken uitstekend zonder enkel probleem via het script van wjb.

Dank je voor jouw bericht. Ik heb de ZTE H186 DSL NT in het startbericht van dit topic als geschikt modem opgenomen.

• Helper
  • 178 reacties
  • 15 maart 2021
wjb schreef:

Heb je dan wel een bridge tussen vlan 7 aan de WAN zijde en vlan 7 aan de LAN zijde en zorg je er voor dat alleen vlan 7 via die switch tagged aan de Experia Box aangeboden wordt?

Bedankt voor de suggestie. Ik had inderdaad op de LAN zijde nog geen VLAN 7 gedefinieerd. Alhoewel deze het ook niet meteen deed. Moest nog even het een en ander tweaken/terugzetten. Nu doet de telefonie het ook. Bedankt! :)

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 357 reacties
  • 15 maart 2021
wjb schreef:
joey92 schreef:

nu gekozen voor de ZTE H186 DSL NT als modem. en de ubiquiti edgerouter 4 als router. dit werkt nu enkele weken uitstekend zonder enkel probleem via het script van wjb.

Dank je voor jouw bericht. Ik heb de ZTE H186 DSL NT in het startbericht van dit topic als geschikt modem opgenomen.

even terug komend op de ZTE H186. ik was nog 1 dingetje vergeten te melden

er lijkt wel een issue te zijn met de upload snelheid. deze komt niet hoger dan 22Mbit upload per lijn. dus met pair bonding kom je niet hoger dan 44Mbit upload. het maakt dan ook niet uit welke router ik hierachter hang. het zit hem puur in de ZTE H186.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 15 maart 2021
joey92 schreef:

er lijkt wel een issue te zijn met de upload snelheid. deze komt niet hoger dan 22Mbit upload per lijn. dus met pair bonding kom je niet hoger dan 44Mbit upload. het maakt dan ook niet uit welke router ik hierachter hang. het zit hem puur in de ZTE H186.

Wat geeft jouw Experia box dan als attainable rates bij de VDSL lijnen?

Een snelheid van 100/20 Mbps per lijn is vrij normaal bij VDSL verbindingen.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 357 reacties
  • 15 maart 2021
wjb schreef:
joey92 schreef:

Wat geeft jouw Experia box dan als attainable rates bij de VDSL lijnen?

Een snelheid van 100/20 Mbps per lijn is vrij normaal bij VDSL verbindingen.

ik heb een bonded vectoring verbinding. dus 200 down en 60 up met zowel de experia box als met de fritzbox. 

de H186 traint ook netjes in met deze snelheid. maar als ik een speedtest doe komt deze niet boven de 44mbit upload uit. en met de experiabox gewoon netjes 60 upload.

joey92 schreef:

voorheen enkele jaren de fritzbox 7583 als modem gehad. echter sinds de aanschaf van een ander DECT toestel voldoet de fritzbox 7583 niet meer.

nu gekozen voor de ZTE H186 DSL NT als modem. en de ubiquiti edgerouter 4 als router. dit werkt nu enkele weken uitstekend zonder enkel probleem, via het script van wjb.

Heb je ook IPTV? Is het mogelijk een overzichtje te maken met welke instellingen je hebt gebruikt in de ZTE H186 DSL? Ik zit te denken om ook mijn Fritz te vervangen door dit modem.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 17 maart 2021
PietheinStrengholt schreef:

Heb je ook IPTV? Is het mogelijk een overzichtje te maken met welke instellingen je hebt gebruikt in de ZTE H186 DSL? Ik zit te denken om ook mijn Fritz te vervangen door dit modem.

De Zyxel VMG4005-B50A is ook geschikt als modem voor VDSL aansluitingen van KPN incl. IPTV.

Zie openingsbericht van dit topic voor alternatieven.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 357 reacties
  • 17 maart 2021

jaa IPTV werkt hier ook gewoon achter.

deze werkt out of the box. ik heb hier verder niks aan hoeven instellen.

wjb schreef:

De Zyxel VMG4005-B50A is ook geschikt als modem voor VDSL aansluitingen van KPN incl. IPTV.

Zie openingsbericht van dit topic voor alternatieven.

het is voor mij niet zo'n probleem dat upload niet zo snel is. 44mbit upload is voor mij meer dan genoeg. heb alleen een paar IP camera's die wat upload snelheid nodig hebben.

ko3st1
Helper
  • 40 reacties
  • 17 maart 2021

Ik zit nu nog bij KPN glasvezel 500/500 met 2 tv kastjes en ik overweeg om over te stappen naar T-mobile. Voor het zelde geld kan ik dan in theorie gaan voor 1G/1G. Kortom ik overweeg om de overstap te maken naar T-mobile, maar ik wil aan jullie eerst nog het volgende voorleggen:

Wat gebeurt er als ik met met dezelfde hardware configuratie en zoveel mogelijk met hetzelfde software als bij KPN, overstap naar T-mobile. Ik maak ook bij T-mobile dan bewust geen gebruik van het door hen meegeleverde modem, maar ik blijf mijn huidige EdgeRouter-4 modem gebruiken.

Concreet: Wat denk je dat er gebeurt als ik het wjb  script dat nu draait op ER-4 bij KPN, zoveel mogelijk over neem en bijvoorbeeld alleen het (vaste) KPN IP-adres verander in het nog te verkrijgen nieuwe T-mobile IP-adres?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 17 maart 2021
ko3st1 schreef:

Concreet: Wat denk je dat er gebeurt als ik het wjb  script dat nu draait op ER-4 bij KPN, zoveel mogelijk over neem en bijvoorbeeld alleen het (vaste) KPN IP-adres verander in het nog te verkrijgen nieuwe T-mobile IP-adres?

Er stast geen (vast) KPN IP-adres in dat script, hwt IP adres wordt bepaald doordat er een pppoe verbeinding op vlan 6 opgezet wordt. Bij T-Mobile moet een verbinding op vlan 300 o.b.v. DHCP opgezet worden. Bij T-Mobile is vlan 640 voor IPTV.

Er zijn dus wel een paar aanpassingen te doen.

Overigens is het eenvoudiger om als basis een Telfort script te gebruiken i.p.v. een script voor KPN.

ko3st1
Helper
  • 40 reacties
  • 17 maart 2021

Aangezien ik bij T-mobile in principe ook weer twee tv kastjes wil gaan gebruiken, kan ik dan het beste voor mijn ER-4 ditvolgende Telfort script gebruiken als uitgangspunt?

Telfort zonder telefonie via Experia Box (zip 20 februari 2021 15:57).

Welk Telfort script kun je mij adviseren als ik met ER-4 kies voor maar 1 tv kastje?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 17 maart 2021
ko3st1 schreef:

Aangezien ik bij T-mobile in principe ook weer twee tv kastjes wil gaan gebruiken, kan ik dan het beste voor mijn ER-4 ditvolgende Telfort script gebruiken als uitgangspunt?

Telfort zonder telefonie via Experia Box (zip 20 februari 2021 15:57).

Welk Telfort script kun je mij adviseren als ik met ER-4 kies voor maar 1 tv kastje?

Degene waar je al aan refereert.

ko3st1
Helper
  • 40 reacties
  • 17 maart 2021

Merci wjb. 

Bedankt voor jullie hulp. Het is trouwens gelukt met de Zyxel VMG4005-B50A. Mooi fijn en klein kastje. Ik hoefde niks in te stellen. Inpluggen en klaar. De Unifi USG, die er achter hangt, had wel wat configuratie nodig. Met de volgende instellingen heb ik nu alles goed werkend:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 18 maart 2021

Het is trouwens gelukt met de Zyxel VMG4005-B50A. Mooi fijn en klein kastje. Ik hoefde niks in te stellen. Inpluggen en klaar.

Alleen jammer dat zo'n kastje toch weer ruim €100,- kost. Maar goed, vrijheid heeft een prijs. :wink:

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 maart 2021

ik heb al enige dagen een probleem, mijn tv signaal hapert regelmatig.

het lijkt alsof de laatst gekozen stream blijft “hangen”.  ook met de tv box uit. ik zie in mijn edgeroute rinterface dat er vanuit Vlan 4 komt steeds 7Mbps binnen komt maar er gaat geen stream mijn interne netwerk op.

iemand dit eerder gezien of weet waar ik naar moet kijken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 21 maart 2021

Geef in de cli eens het commando "restart igmp-proxy". Is het probleem dan verholpen?

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 maart 2021

nope,

data blijft binnekomen.

• Topper
  • 14 reacties
  • 22 maart 2021

Hallo, ik maak gebruik van de Edgerouter Lite-3 in combinatie met de config (wel IPv6 disabled)
En ik krijg de laatste tijd heel vaak de stb-nmc-400 melding.

Ik moet dan inloggen en een "restart igmp-proxy” command geven

zou het kunnen dat mijn switch niet goed ingesteld is?
Onderstaand is de IGMP config in mijn switch (een Zyxel GS1900-24E)

(en de advanced config:

)
De config van de router staat volgens mij ook goed;

Ik kijk niet heel vaak meer live-tv maar als het om de 30 minuten gebeurd is het toch behoorlijk storend :frowning2:

Please help :upside_down:

Reageer