Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

rbootsman
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 december 2022

aangepast.

Weet nu niet of ik een stapje dichterbij ben of nog verder weg ben, maar heb nu foutcode 307

rbootsman
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 december 2022

Working now!

stond nog een foutieve gateway in dhcp server voor 1.4🥳

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 14 december 2022
rbootsman schreef:

stond nog een foutieve gateway in dhcp server voor 1.4🥳

Welke gateway stond er dan?

rbootsman
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 december 2022

Er stond 192.168.4.254 ipv 192.168.4.1. Das de gateway voor dit vlan. 

nu interactief kijken🙌

dank je wel voor de hulp🙌🙌

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 14 december 2022
rbootsman schreef:

Er stond 192.168.4.254 ipv 192.168.4.1. Das de gateway voor dit vlan. 

Vreemd want in de config.boot die je eerder gepost hebt stond het IPv4 adres voor eth1.4 op 192.168.2.254.

• Helper
  • 32 reacties
  • 21 december 2022

EdgeMAX EdgeRouter Firmware v2.0.9-hotfix.5 is uit.

Voor meer informatie zie link:

• Topper
  • 18 reacties
  • 21 december 2022
Wavestar schreef:

EdgeMAX EdgeRouter Firmware v2.0.9-hotfix.5 is uit.

Voor meer informatie zie link:

Deze is al bijna 2 weken geleden uitgekomen, ik draai deze versie al 11 dagen namelijk.

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 december 2022

Hoi. 

Ik heb een enkele weken geleden Edge Router X gekocht. Ik heb settings geupload voor tv een ontvanger en internet.(geen vaste lijn).

Is het normaal dat na de update tv ontvanger is maar 100mb. Hetzelfde probleem is voor ps5 tenzij op andere router (dezelfde kabel is gewoon 1gb). 

Andere probleem is dat de port forward functie blijkt niet werken naar behoren. 

Ik weet niet of in de eerst bericht stond dat moest eth1 zijn ? En ik had switch 0.

Uiteindelijk nu heb ik factory reset gedaan en ik kan niet meer op de router inloggen. 🙉

Suggesties ? 

(PS ik hoop dat mijn krom Nederlandse taal redelijk duidelijk was 😜)

Gr Filip

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 2 januari 2023

Goedemorgen,

Ik zat eens voor de gein in “mijn KPN” te kijken en zag daar opeens de optie “ipv6”. Toen ik deze optie opende zag ik daar mijn adres, echter het viel mij op dat deze een prefix van /48 heeft. Als ik in de instellingen van mijn Edgerouter kijk zie ik dat er een prefix van /64 ingesteld is, moet deze dan ook niet 48 zijn?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 2 januari 2023
vicking schreef:

Goedemorgen,

Ik zat eens voor de gein in “mijn KPN” te kijken en zag daar opeens de optie “ipv6”. Toen ik deze optie opende zag ik daar mijn adres, echter het viel mij op dat deze een prefix van /48 heeft. Als ik in de instellingen van mijn Edgerouter kijk zie ik dat er een prefix van /64 ingesteld is, moet deze dan ook niet 48 zijn?

Het IPv6 adres van een device (ook de EdgeRouter) is een /64 adres. De standaard configuratie verkrijgt een /48 prefix van KPN en deelt /64 IPv6 adressen uit.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 4 januari 2023

Binnenkort wil ik mijn Edgerouter 4 direct op het glas aansluiten (als alle spullen binnen zijn). Nu zie ik dat er een aparte config is voor internet via de SFP poort. Is het een grote aanpassing om dit handmatig om te zetten wanneer ik zover ben? Zodat mijn huidige instellingen bewaard blijven en ik niet opnieuw hoef te beginnen met het configureren van bepaalde zaken?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 4 januari 2023
vicking schreef:

Nu zie ik dat er een aparte config is voor internet via de SFP poort. Is het een grote aanpassing om dit handmatig om te zetten wanneer ik zover ben? 

Als je in de config.boot alle entries eth0 vervangt door eth3 dan werkt het weer. Daarna kan je eth0 weer toevoegen.

Zojuist ook een Edgerouter X aangesloten, configs uitgevoerd zoals aangegeven in de download en ik was up-and-running zonder experiabox in minder van 5minuten, waarvoor dank wjb!

Wel ervaar ik dezelfde problemen als JasiorR eerder aangaf dat de port forwarding niet werkt met deze settings:

Inmiddels ben ik erachter dat de portforwarding wel werkt, want via roaming werkt het prima en er kunnen backups gemaakt worden via HyperBackup naar mijn Synology via die poort. Alleen lijkt er iets in de routering binnen het netwerk niet goed te gaan. Zodra ik namelijk hetzelfde adres vanuit mijn eigen netwerk wil benaderen werkt het niet meer.

Qua kabels en settings op andere apparaten is niets aangepast sinds overstappen op de Edgerouter X.

Ik verwacht dat het een simpele aanpassing is, maar ik kom er nog niet achter wat het is, iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 januari 2023

Ik heb hetzelfde probleem. 

Als ik sluit mijn Linksys velop direct aan het modem mijn ps5 heeft wel nat open(alle benodigde ports op Linksys zijn open). Als ik sluit op Edge router x heb nat type ,, moderate” 

Ik probeerde mijn ps5 direct aan Edge router x aansluiten en Linksys achter Edge router met zelfde resultaat… Ben beetje aan het zoeken op Edge Router community en blijkbaar meer mensen heeft deze probleem waar de oorzaak niet duidelijk is ... 

Wat betreft tv ontvanger ik heb ook zelfde issue (100mb). Voor de factory reset mijn ps5 was ook volgens Edge router alleen 100mb. Na de factory reset het is 1 gig geworden. Tv ontvanger is helaas 100 mb gebleven. Raar 😏

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 5 januari 2023
JasiorR schreef:

Tv ontvanger is helaas 100 mb gebleven. Raar 😏

Nee, dat is niet raar want de TV ontvangers van KPN hebben een 100Mbps LAN poort.

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 januari 2023

Op zich hier heb ik minder last van tv hapert niet dus prima. Jammer dat de ports forward werkt niet (bij mij iig)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 5 januari 2023
Bas Gabriels schreef:

Ik verwacht dat het een simpele aanpassing is, maar ik kom er nog niet achter wat het is, iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

Heb je wel een vinkje staan bij Hairpin NAT?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 5 januari 2023
JasiorR schreef:

Jammer dat de ports forward werkt niet (bij mij iig)

Plaats eens een screenshot van jouw Port Forwarding tabblad met een vinkje bij "Show advanced options".

wjb schreef:
Bas Gabriels schreef:

Heb je wel een vinkje staan bij Hairpin NAT?

Jazeker:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 5 januari 2023

@Bas Gabriels, Jij hebt toch een EdgeRouter X?

Zet de LAN interface dan op switch0 i.p.v. eth1.

Probeer ook protocol "Both" te vermijden. Kies eigenlijk altijd voor TCP of UDP.

wjb schreef:

Probeer ook protocol "Both" te vermijden. Kies eigenlijk altijd voor TCP of UDP.

Super, dat was hem! Ik had zo goed als alle interfaces al gehad behalve switch0.

Heb je toevallig een kleine uitleg waarom dit hierop moet staan voor de Edgerouter X? Leer ik er ook nog wat van i.p.v. klakkeloos iets over te nemen 😅

JasiorR
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 januari 2023
wjb schreef:

Ik heb idd op ,,Both” maar wel op switch. Ik heb met en zonder  de harpin nat vinkje geprobeerd geen effect. Enige ding die heb ik aangepast is gebruiker toevoegen ,,static IP lease “ voor ps5 en ports natuurlijk. Ik zal so veranderen naar TCP/utp

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74582 reacties
  • 5 januari 2023
Bas Gabriels schreef:

Heb je toevallig een kleine uitleg waarom dit hierop moet staan voor de Edgerouter X?

De switch0 is de overkoepelende interface van de eth poorten. Hij voegt de eth poorten als het ware samen in één "logische" interface.

• Helper
  • 28 reacties
  • 5 januari 2023

Maak gebruik van het "Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).” script op mijn edgerouter 6P. 
Geen problemen twee weken lang, moest vandaag kabeltje verleggen dus even lan aansluiting los gemaakt, nu alleen ellende met de tv.
5205 van stroom, router van stroom enz, maar elke keer stb-nmc-400 melding, na kort beeld te zien.
Maar weer even KPN modem terug gezet omdat familie tv wilt gebruiken.
Iemand enig idee of dit vaker gebeurd dat het “opeens” niet meer werkt?

Reageer