Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 6 november 2024

@dmutsaers, Dat zou je inderdaad met top moeten kunnen zien.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 10 november 2024

Unifi Gateways firmware 4.1.2 (UXG Lite/Max/Pro/Enterprise)

Yep, same issue here - I've rolled back to the 4.0.x release and its fine again. monitoring htop, its the ulogd process - its spins up whenever the iptv box is on and receiving a channel

Unifi Gateways firmware 4.1.2 (UXG Lite/Max/Pro/Enterprise) · fabianishere/udm-iptv · Discussion #358

• Topper
  • 12 reacties
  • 16 november 2024

@wjb, sinds 2 dagen kunnen we van live tv 2-3 seconden kijken, voordat het beeld bevroren raakt.

Terugkijken, opgenomen programma's of streamingdiensten bekijken gaat zonder problemen vanaf het kpn kastje.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Wij gebruiken een edgerouter X overigens.

Ik heb het "restart igmp-proxy" commando in de CLI al uitgevoerd en de router opnieuw opgestart, maar zonder effect helaas.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 november 2024

Staat er een tweede router in jouw netwerk?

Ik neem aan dat jij een "draadloze" verbindingsset in gebruik hebt, klopt dat?

• Topper
  • 12 reacties
  • 16 november 2024

Dank voor de snelle reactie. Wij hebben een TPLink Deco M9Plus in gebruik "achter" de EdgeRouter X, maar de TV is niet draadloos verbonden. Die zit gewoon met een netwerkkabel vast.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 november 2024

Hoe lang heb je die Deco M9 Plus al?

Is die Deco M9 Plus wel netjes met zijn WAN poort op de EdgeRouter aangesloten en niet met zijn LAN poort?

• Topper
  • 12 reacties
  • 16 november 2024

Jazeker, aan de huidige hardware setup en configuratie is al meer dan 1 jaar niets verandert

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 november 2024

Zou jij die M9 Plus eens los willen koppelen en kijken of het probleem dan nog steeds optreedt.

• Topper
  • 12 reacties
  • 16 november 2024

Wat vreemd, je hebt gelijk. 

Het moment dat ik die er tussenuit haal gaat de tv direct verder.

Dit draait al meer dan een jaar zo zonder problemen, dus geen flauw idee waarom nu opeens wel problemen 😅

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 16 november 2024

Is die M9 Plus wellicht 2 dagen terug automatisch voorzien van nieuwe firmware?

Op welke poort is de EdgeRouter aangesloten en is het 100% zeker dat dat de WAN poort van de M9 Plus is?

Wat gebeurt er als je de M9 Plus opnieuw opstart?

• Topper
  • 12 reacties
  • 18 november 2024

Nee er is al sinds enkele maanden geen update meer geweest. De M9 Plus heeft tevens geen dedicated WAN poort en opnieuw opstarten hielp niet om het probleem op te lossen.

Maar voor mijn doeleinden is het niet erg als de TP-link achter mijn switch hangt i.p.v. er voor, dus voor nu werkt alles weer naar behoren. Ik kan er ook niet teveel aan sleutelen, want ik moet mijn gezin thuis ook tevreden houden met stabiel internet & tv 😂

Bedankt voor de tips!

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 22 november 2024
wjb schreef:

De tests t.a.v. Internet, IPTV en telefonie zijn succesvol verlopen en de EdgeRouter is klaar om de rol van de Experia Box over te nemen.

Speedtests geven aan dat ik zowel bekabeld als via wifi de volledige snelheid van mijn glasvezel internetverbinding haal.

Vanavond een avondje proefdraaien om te zien of alles een beetje vloeiend loopt, maar tot nu toe ziet het er veel belovend uit.

Hallo; deze topic is al een tijdje oud, maar ik wilde mijn KPN router ook de deur uit doen. ik dacht dat alle routers wel konden, maar helaas. Ik heb een Asus en TP-link geprobeerd, maar helaas werkt de IPTV niet, het Internet vlan wel.

Ik heb een Ubi EdgeRouter X gekocht en heb de .zip files ingeladen op EdgeRouter X. Is dit alles of moet ik erna nog dingen aanpassen op de router? Ik hoef niks te voorwaarden. Ik heb een RasPi met Pi-Hole erop draaien. Daarvan moet ik wel de DNS van instellen, maar verder heb ik niks. Geen VOIP en maar 1 TV ontvanger.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 22 november 2024

Na het uitvoeren van de configuratiescripts is de EdgeRouter X klaar voor gebruik.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 29 november 2024

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met onderzoek naar een eigen router met glasvezel intern EN KPN tv werkend. Heb veel gezocht en kwam uit bij de TP-Link Archer AX10 v1.0
Heb de voorgaande topics hierover gevolgd, alles daarvan is ondertussen gesloten en kon niet vinden of het al in dit topic was besproken.
Maar ik heb hem eenvoudig werkend gekregen met glasvezel internet (eerst 200Mb/s en nu 1Gb/s).

Korte intro: 
Ik had veel problemen met port forwarding op de Experiabox v10a. Daardoor heb ik al aantal jaar een oude TP-Link AC1750 met OpenWRT in gebruik, met werkende KPN tv. Dit laatste was lastig, met de speciale DHCP opties (die wel kunnen in de OpenWRT) voor de Arris tv boxen die ik toen nog had.
Deze router is alleen niet snel genoeg voor 1Gb/s, dus zocht ik een vervanger.
Intern had ik meerdere VLANS, waaronder speciaal voor de Arris kastjes met hun DHCP options actief.

Ondertussen heb ik alweer een tijd de KPN TV+ kastjes, die lang niet zo moeilijk doen met DHCP en netwerk. Ik had al getest door ze op het “gewone” lan (vlan) aan te sluiten. Wat probleemloos werkte, met multicast en al.

Daardoor kon de Archer AX10 ook gaan werken, welke geen VLAN ondersteund intern (wel extern uiteraard voor WAN). Las in oude topics problemen met hardware hoger dan v1.0, al weet ik niet zeker of dat ook met de KPN TV+ kastje een probleem zou zijn. Ik nam die gok niet en op MP een v.10 gekocht to be safe.

Instellingen waren zeer eenvoudig, zoals al her en der beschreven, maar voor de goede orde hier nog even genoemd:

Ik heb geen VOIP, dus niet kunnen testen.

Aangezien die oude topics van rond of voor de wisseling naar KPN TV+ zijn, vermoed ik dat de problemen van toen vooral met de Arris kastjes te maken had welke die DHCP options nodig hadden.

Met de KPN TV+ kastjes werkt het feilloos op de AX10 ook weer in Multicast en wellicht handig om hier te benoemen voor mensen die hier naar op zoek zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 171 reacties
  • 9 december 2024

Ik heb een edgerouter 4.
Daarachter zitten een paar unifi switches en de apparatuur.

Ik wil openvpn gaan gebruiken op mijn synology.
Ik krijg maar niet de poort open terwijl ik op de router het mijn inziens goed heb ingesteld.

(ik maag gebruik van de sfp module).
Op de nas staat de firewall nu nog uit.

Iemand een idee wat er niet goed gaat?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 9 december 2024

De WAN interface is de pppoe aansluiting.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 171 reacties
  • 9 december 2024

Thanx, Dat was hem :)

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 17 december 2024

Ik ben net over op glasvezel en had hiervoor Ziggo met het modem in bridge modus. Nu met KPN wil ik dus ook de xperia box er tussenuit zodat ik weer een vergelijkbare setup heb.

Ik heb een edgerouter X, dus dat zou gewoon moeten werken. Ik heb geen telefonie, dus dat maakt het makkelijker. Echter heb ik in mijn setup dat ik de Edgerouter over PoE voed via een Unifi PoE switch. Om dit te laten werken heb ik van Eth2 de WAN poort gemaakt en is Eth0 (PoE in) met de Unifi switch verbonden.

Als ik het goed begrijp gaan de scripts/configuratie bestanden wel uit van bepaalde poorten. Ik ben nog aan het proberen uit te pluizen wat er nou precies gedaan wordt en of ik het zelf kan repliceren met behoud van mijn huidige setup.

Mijn vraag dus: klopt het dat ik niet zomaar gebruik kan maken van de zip packages om de juiste configuratie toe te passen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 december 2024
Erwin537 schreef:

Ik ben net over op glasvezel en had hiervoor Ziggo met het modem in bridge modus. Nu met KPN wil ik dus ook de xperia box er tussenuit zodat ik weer een vergelijkbare setup heb.

Ik heb een edgerouter X, dus dat zou gewoon moeten werken. Ik heb geen telefonie, dus dat maakt het makkelijker. Echter heb ik in mijn setup dat ik de Edgerouter over PoE voed via een Unifi PoE switch. Om dit te laten werken heb ik van Eth2 de WAN poort gemaakt en is Eth0 (PoE in) met de Unifi switch verbonden.

Als ik het goed begrijp gaan de scripts/configuratie bestanden wel uit van bepaalde poorten. Ik ben nog aan het proberen uit te pluizen wat er nou precies gedaan wordt en of ik het zelf kan repliceren met behoud van mijn huidige setup.

Mijn vraag dus: klopt het dat ik niet zomaar gebruik kan maken van de zip packages om de juiste configuratie toe te passen?

Geen van de zip packages bevat een configuratie met eth2 als WAN poort en dus kan je ze niet zo maar gebruiken.

Je kunt natuurlijk wel de config.boot die in zo’n zip bestand zit naar believen aanpassen.

Zo zou je alle “eth2” kunnen vervangen door “eth0” en “eth0” door “eth2”. Dat moet natuurlijk wel even in drie stappen “eth0” → “ethx”, “eth2”→ “eth0” en “ethx” → “eth2”.

Daarna wel de interfaces even opnieuw gesorteerd in de configuratie plaatsen.

En als je handmatig de configuratie van jouw EdgeRouter wilt aanpassen dan zijn het de onderstaande aanpassingen waar je aan moet denken:

1. MTU size van eth2 op 1508 zetten.
  2. vlan 6 aanmaken op eth2 met MTU size ook 1508.
  3. pppoe interface aanmaken op eth2.6.
  4. de WAN interface aanpassen van eth2 naar pppoe. 

Je kunt altijd jouw config hier posten (graag voor de overzichtelijkheid in een spoiler element), dan kunnen we je vast helpen.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 december 2024
wjb schreef:
Erwin537 schreef:

[...]

Geen van de zip packages bevat een configuratie met eth2 als WAN poort en dus kan je ze niet zo maar gebruiken.

Je kunt natuurlijk wel de config.boot die in zo’n zip bestand zit naar believen aanpassen.

Zo zou je alle “eth2” kunnen vervangen door “eth0” en “eth0” door “eth2”. Dat moet natuurlijk wel even in drie stappen “eth0” → “ethx”, “eth2”→ “eth0” en “ethx” → “eth2”.

Daarna wel de interfaces even opnieuw gesorteerd in de configuratie plaatsen.

En als je handmatig de configuratie van jouw EdgeRouter wilt aanpassen dan zijn het de onderstaande aanpassingen waar je aan moet denken:

1. MTU size van eth2 op 1508 zetten.
  2. vlan 6 aanmaken op eth2 met MTU size ook 1508.
  3. pppoe interface aanmaken op eth2.6.
  4. de WAN interface aanpassen van eth2 naar pppoe. 

Je kunt altijd jouw config hier posten (graag voor de overzichtelijkheid in een spoiler element), dan kunnen we je vast helpen.

Bedankt voor de bevestiging en toelichting! Gisteren ben ik er mee aan de slag gegaan en dat is helemaal gelukt. Ik ben er uiteindelijk gekomen door mijn eigen config te downloaden en met VS Code een compare te doen op de config uit de zip in de OP. Vervolgens in de config tree de configuratie aangepast aan de hand van de verschillen. Uiteraard niet alles over hoeven nemen. De boot.config uit de OP heeft ook een IPv6 configuratie op de switch interface - die durfde ik niet over te nemen zonder eerst uit te zoeken hoe dat zit. Ik was een beetje bang dat ik dan mogelijk interne devices direct aan het internet blootstel. Daar moet ik me nog wat verder over inlezen.

Ook wel echt directe resultaten van het wegnemen van de dubbele router. Met IPTV had ik voor deze verandering dat het zo een halve minuut duurde voordat de stream begon te spelen na het zappen. Nu nog steeds niet bloed snel, maar ik gok dat het nu ongeveer 2 seconden is. Qua speedtest kom ik nu op +-800/450, dus nog niet de volledige gigabit. Maar ik heb nog niet direct aan de edgerouter geprobeerd, dus mogelijk zit de bottleneck nog ergens anders.

• Helper
  • 44 reacties
  • 20 december 2024

Hallo, ik heb het draadje weer eens gevonden.

WJB, je verbaasd me nog steeds! Je hulp bereidheid, is nog steeds imposant te noemen.

Mijn laaste post is volgens mij ergens tussen page 60 en 80 te vinden. Way back zeg maar!

Even mijn setup. Edgerouter 3 lite kpn tv, cloudkey gen2, 2x unifi ac-lr, unifi switch poe 60 watt, 1 x netgear managed Switch. 

Al die tijd eigenlijk probleemloos gedraaid, op een imgp reboot na dan. Echt nog nooit zoiets stabiels gehad.

Maargoed ik heb het weer eens op mijn heupen, en heb via via een USG pro4 voor een prikkie op de kop kunnen tikken. Die gast verkocht ook krokodillen leren tasies!

Die wil ik ipv de edge router gaan inzetten, gewoon omdat het kan zeg maar!

Natuurlijk heb ik even de begin van dit geweldige topic door genomen. Ik heb dan ook de site gevonden waar je naar toe linkt voor de USG.

Daar heb ik de zip bestand gedownload. In de handleiding staat dat hij voor de usg 3 is geschreven en als je een usg pro 4 inzet dat je dan de bestanden moet aanpassen.

"Let op: deze handleiding is bedoeld voor een Ubiquity Unifi Security Gateway 3. Indien je een USG 4 Pro hebt dien je in de config.gateway.json en kpn.sh de interfaces aan te passen op de manier waarop je je USG 4 Pro hebt aangesloten. Bij de USG 3 is eth0 WAN en eth1 LAN."

Die dus…! Mijn vraag is eigenlijk, Met het aanpassen is het dat je overal waar "eth0" of "eth 1" staat dat je het moet veranderen.  Naar "WAN1" of " LAN1"??

Ik neem aan dat je de 1 of 2 achter wan&lan moet zetten om aantegeven welke poort je gaat gebruiken.

Maakt het nog verschil of je dat met hoofdletters schrijft of niet?

Alvast bedankt

Gr Stefan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 20 december 2024

Wat Henk met die opmerking bedoelt is dat op een USG 3 de WAN poort eigenlijk altijd eth0 is en eth1 altijd de LAN poort.

Op de USG 4 is de WAN1 poort eth2 en de WAN2 poort eth3 en de LAN1 en LAN2 poorten zijn resp. eth0 en eth1.

Als je dus WAN1 gaat gebruiken als WAN poort dan moet je in de json alle eth0 vervangen door eth2 en daarna eth1 door eth0 als je LAN1 gaat gebruiken voor jouw LAN.

• Helper
  • 44 reacties
  • 21 december 2024

Dank je wel, dit verklaart een hoop!

• Helper
  • 44 reacties
  • 21 december 2024

Up and running, die werkt dus ook.

Echter blijft mijn downloadsnelheid een beetje achter!

Niet dat het erg is, er blijft genoeg over.

Maar het zou wel fijn zijn als het wat dichter bij elkaar ligt. Wat kan ik hier zelf aan doen?

Ik heb deze test bekabeld gedaan op mijn laptop

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 21 december 2024

Staat hardware offloading aan en is er geen QoS actief? 

Reageer