Skip to main content

Sinds de update van ons modem in maart 2025 ziet ons netwerk de printer niet meer, melding ‘printer is offline'. De printer staat echter aan en geeft zelf aan verbonden te zijn. 

De printer is een HP LaserJet Pro 300 color MFP M375nw (circa 10 jaar oud).

Voorheen werkte de printer prima, nu alleen nog bekabeld (aan de wifi-versterker) maar dat is ontzettend onhandig. Alle andere apparaten hebben een goede verbinding.

De ‘oplossingen’ van KPN helpen niet: het wifi-netwerk staat op WPA2-Personal, wifi-5 profiel is aangezet en een extra wifi-netwerk 2,4 GHz werkt ook niet (zowel printer als laptop zijn verbonden met dit netwerk maar laptop kan printer niet vinden).

Is er iemand die ons kan helpen? Ik zou heel graag willen dat de printer weer werkt zoals voorheen.

Bij voorbaat dank!

@MariekeHB

Je loopt tegen het “bekende probleem” aan met die nieuwe firmware update/experia boxen. 😏
Vanwege de veranderingen/update in de beveiliging kan je printer kan geen WiFi/WPA2 verbinding meer maken met de nieuwe firmware/experiaboxen
Dat zal waarschijnlijk ook niet meer opgelost gaan worden denk Ik zo.

Zie de vele topics met dezelfde soort printerproblemen waaronder ook dit recente met een gelijksoortige HP laserjet pro 400.

Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem (HP 3050a) (uitgebreide discussie)
Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10 (uitgebreide discussie)
Printer maakt geen verbinding meer, foutmelding over MAC-adres filtering Epson WiFi printer
Printer (Epson WF 7525) krijgt geen verbinding meer na update KPN modem
Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet
Afwijkend IP adres printer na update v10 (HP 3050a)
Epson printer verbind niet meer met Wifi na update V10
HP printer kan geen verbinding maken met Extra Wifi netwerk na update Box 12
Printer Epson SX535WD maakt geen verbinding meer met KPN Box 12
HP LaserJet Professional P1102w (alleen wireless) werkt niet op box12 na update
Printer maakt geen verbinding met wifi, terwijl netwerk wel zichtbaar is (Epson sx535wd)
HP laserjet pro 400 color MFP M475dw printer krijgt geen IP-adres van KPN box 12
WPS voor mijn HP printer werkt niet meer na modem update V10.C.25.01.05 (HP 3050)

Klinkt wel verdacht herkenbaar, heb het echter niet met al mijn apparaten. Vanaf mijn laptop kan ik altijd wel printen, maar mijn vriendin -vanaf een iets oudere laptop- heeft exact dezelfde problemen.

Ik volg even.

Ondanks dat er een goede uitleg is gegeven door Doman is het probleem niet opgelost.

Weet iemand inmiddels hoe dit wel is op te lossen? Het kan toch niet zo zijn dat ik een nieuwe printer moet kopen omdat KPN een update heeft doorgevoerd?

Hoi ​@MariekeHB , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community, al is de aanleiding natuurlijk best wel zuur :( 

Dat is niet de bedoeling van een update en ik kan me het ongemak dat zoiets met zich meebrengt dan ook goed voorstellen, uitermate vervelend. Helaas lees ik vaker dat oudere apparatuur soms moeite hebben met nieuwe standaarden of netwerkinstellingen en daar zou hier ook wel eens sprake van kunnen zijn. 

Maar ik denk natuurlijk graag met je mee want het is in principe niet de bedoeling dat je vanwege een nieuwe update een printer aan moet schaffen. Dat zeg ik wel onder een klein voorbehoud gezien de leeftijd van je printer maar ik heb goede hoop dat we dit weer werkend kunnen krijgen. Zou je mij kunnen vertellen welk type Experia Box je nu in gebruik hebt?

Wat je verder alvast zou kunnen proberen, is om de printer een vast IP adres te geven. Het kan namelijk voorkomen dat oudere apparaten 'de weg kwijt raken' dynamische IP's na een modem reset of update. In het modem kun je het MAC adres van de printer koppelen aan een vast IP adres en daarna op je laptop de printer op 'IP adres installeren' (en dus niet via 'automatisch gevonden printers'). Hoor in ieder geval graag weer van je!

Reageer