Skip to main content
Vraag

Na software update Experia box V10A werkt Epson printer niet meer

• 3 april 2025
  • 7 reacties
  • 57 keer bekeken

Na software update Experia Box V10A werkt mijn netwerkprinter Epson Stylus Office BX535WD niet meer!

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 3 april 2025

• Helper
  • 4 april 2025

Een repeater of AP is nodig, als het signaal zwak is. Kan je op de printer zien of het verbonden is of niet? Zo niet, dan moet je de printer opnieuw verbinden met het Wireless.  Dit kan d.m.v. de setup opnieuw uit te voeren met USB kabel.

Probeer dit ook aan te passen in de experia box:

Verander WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n. Door de update is het beveiligings-niveau verhoogd, maar oudere apparatuur kan daar niet meer overweg. Met deze setting werkt het wellicht weer wel.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 4 april 2025
Gino-D schreef:

Een repeater of AP is nodig, als het signaal zwak is.

Verander WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n. Door de update is het beveiligings-niveau verhoogd, maar oudere apparatuur kan daar niet meer overweg. Met deze setting werkt het wellicht weer wel.

Het probleem is de (incompatible) WPA2 mode van de recente firmware/modems met de oudere apparaten.
De “oplossing” is dan om de verbinding via een extra (ouder/compatibel) AP/repeater te maken met een apart SSID.

Uit ander genoemde topic:

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experia Box V10

Doman schreef:

Het probleem zal wel in de aangepaste/geüpdatet beveiligingsinstellingen van het WPA 2/(3?) protocol van de Experiabox V10 zitten waardoor de oudere printers/apparatuur de beveiligde WPA2 verbinding niet meer kan maken.

In het eerder genoemde topic uit een forum van Ziggo met de HP-3050a werkte de WPA2 verbinding ook niet meer met hun nieuwste generatie Sagemcom (WPA2/3) modems.
Zonder beveiliging kwam de verbinding wel prima tot stand.
Op de oudere Ziggo modems met maximaal WPA2 werkte het nog prima.
Via een extra 2.4GHz AP/Repeater met alleen WPA2 werkte het ook weer.

Ik heb de repeater vandaag gekregen en aangesloten. Dit is de oplossing!

Dus blijkbaar is de WPA2 only mode bij de nieuwe generatie modems/routers/updates toch niet compatibel met bepaalde oudere apparaten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hi ​@Hansie585, welkom bij onze community. 

Ik heb de printer even opgezocht en dit is inderdaad een iets ouder model. Als ik de specificaties zie ondersteunt de printer WEP 64 Bit, WEP 128 Bit, WPA PSK (TKIP), WPA PSK (AES). Maar niet WPA2. Hoe is de printer aangesloten, is dit via WiFi of met een netwerkkabel op de modem? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 7 april 2025
Alex van KPN schreef:

Hi ​@Hansie585, welkom bij onze community. 

Ik heb de printer even opgezocht en dit is inderdaad een iets ouder model. Als ik de specificaties zie ondersteunt de printer WEP 64 Bit, WEP 128 Bit, WPA PSK (TKIP), WPA PSK (AES). Maar niet WPA2.

De printer is toch wel WPA2 compatible volgens de tech specs.
En het werkte toch ook wel met de oude firmware.
Ook met oudere WPA2 AP/router werkte eenzelfde type printer:

Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experia Box V10

pim-pavel schreef:

De printer kan verbinding maken met mijn oude Zyxel mbv WPA2-PSK, maar niet met de Experia Box v10 mbv WPA2-Personal. Ik weet helaas niet welk beveiligingsprotocol gebruikt werd door de voorgaande firmware van de Experia Box v10 ...

Epson Europe: BX535WD/SX535WD Technical Specifications

Network Interface Specification

Wireless LAN
Standard:
IEEE 802.11b/g/n *1
Security:
WEP (64/128bit)
WPA-PSK(TKIP/AES) *2
Frequency Band:
2.4 GHz
Communication Mode:
Infrastructure mode,
Ad hoc mode
Wired LAN
Standard:
Ethernet 100BASE-TX/10BASE-T
*1 Complies with either IEEE 802.11b/g/n or IEEE 802.11b/g depending on location of purchase.
*2 Complies with WPA2 with support for WPA/WPA2 Personal.

Dat bij de nieuwste firmware de WPA only mode ook is verwijderd heeft er mogelijk ook wat mee te maken? 🤔

Welk type heeft het KPN modem: een WPA of WPA2 beveiliging?

Marlon92 schreef:
JanD schreef:

Beste ​@Mariavddc de V10 heeft WPA/WPA2 of WPA2, waarbij uitsluitend WPA2 gebruiken de voorkeur heeft.

Met de nieuwe firmware heeft de v10 alleen nog maar WPA2-Personal. Verder niets.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
Hansie585 schreef:

Na software update Experia Box V10A werkt mijn netwerkprinter Epson Stylus Office BX535WD niet meer!

Heeft u bij wifi signaal instellingen/zelf instellen al eens bij 2.4Ghz de b/g/n mode geselecteerd en bij de wifi ssid deze op WPA2 only gezet?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

​Doman, dan heb ik het verkeerd gezien, vandaar mijn vraag of het via WiFi is aangesloten. Dat kon ik niet opmaken uit zijn startbericht. 

Dan is het proberen waard om onder Extra netwerk bij 2,4GHz het op WPA2 in te stellen.

Reageer