Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 in combinatie met Box 12 werken niet meer goed

• 7 maart 2025
  • 17 reacties
  • 304 keer bekeken

Hier precies hetzelfde probleem als in andere topics:

Na automatische update modem afgelopen week dramatische wifi op telefoons, zeker als je rondloopt. Moet wifi uitzetten en dan weer aan op telefoon, dan pakt hij. Zodra je weer loopt blijft alles hangen. Als ik de snelheid meet (speedtest), dan is er niks aan de hand.

Ben een leek, maar ergens gaat er iets niet goed.

Hier zwarte KPN modem 12 en 3 witte superwifi-punten.

Ook dit is opvallend nieuws van KPN Moderator uit ander topic hierover:

Welke Wifi versterkers gebruiken jullie? Zijn dat de zwarte of witte ronde SuperWifi's? Er is namelijk wel iets veranderd na de update wat betreft de witte SuperWifi versterkers. Deze gebruiken na de update voor de onderlinge communicatie niet meer de 2,4 GHz band, maar alleen nog de 5 GHz band. Dat kan betekenen dat de onderlinge afstand tussen de Wifi-punten verkleint dient te worden zodat ze goed met elkaar contact kunnen maken. 

Dit stond niet in het bericht met de update. Hierdoor heb ik mogelijk meer wifi-punten nodig???

De wifi punten branden trouwens gewoon groen, dus de verbinding zou dan in orde moeten zijn…?

Gisteren al halve dag bezig geweest om superwifi punten te resetten (zonder kabel), vandaag nieuwe poging om ze te resetten bekabeld aan de modem.

Zal het resultaat delen.

17 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8295 reacties
  • 7 maart 2025

Beste ​@Begtie zie onderstaande link voor aanvullende info:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3447 reacties
  • 7 maart 2025
Begtie schreef:

Dit stond niet in het bericht met de update. Hierdoor heb ik mogelijk meer wifi-punten nodig???

Dat staat wel in de update bericht

Wel zit hier een aandachtspunt bij: na de update heeft de SuperWifi 1 alleen nog een 5 GHz backhaul. Het kan dan ook zijn dat je jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 dichter bij elkaar moet zetten.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 7 maart 2025

Dank voor je reactie TDN, ik heb dit niet gevonden of slecht gelezen, want kan het nog steeds niet vinden in de mail en het bericht op de website. Wel op dit community.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3447 reacties
  • 7 maart 2025
Begtie schreef:

Dank voor je reactie TDN, ik heb dit niet gevonden of slecht gelezen, want kan het nog steeds niet vinden in de mail en het bericht op de website. Wel op dit community.

Klik op de link van ​@JanD en zoek naar mijn tekst, het staat in "Wat zit er in de update naar de KPN Software?”

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 9 maart 2025

Dat wordt belafspraak, alle wifi punten aan de kabel gezet en gereset en daarna opnieuw laten installeren. Helaas blijft het internet op mijn mobiel steeds hangen (pagina laad niet) als ik van de ene ruimte naar de andere ruimte (ander wifi-punt) ben gelopen :-(

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hè jammer, dat je er ondanks je inspanningen nog niet uit bent met je SuperWifi ​@Begtie! De snelste weg voor hulp is inderdaad een belafspraak. Een van mijn collega's belt je dan terug wanneer het jou uit komt, en helpt je verder.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 11 maart 2025

Update: belafspraak gemaakt en ben gebeld door KPN:

Problemen die we ondervinden: wifi valt steeds weg (op mobiele telefoon), pagina internet laat niet/blijft hangen als ik verplaats in huis (dus van ene naar andere wifipunt gaat er iets niet goed) en ook tv-beeld hapert  (beeld blijft even hangen) geregeld.

Voorgestelde oplossingen:

Of intellingen terug naar wifi5 ivm vele problemen met de witte superwifipunten (maar niet bekend of deze persoonlijke instellingen bij een volgende update blijven staan i de apparatuur, dus dit vind ik niet zo n geschikte optie)

Of advies om opnieuw alles te installeren. Helaas is dit weer een andere methode als in de app wifi manager wordt weergegeven.

In dit topic wordt het uitgelegd, zo moet ik hem opnieuw installeren/opbouwen. En bij stap 6 minimaal 1 uur het wifi-punt eraan laten hangen:

Hulp gevraagd bij het resetten van Superwifi | KPN Community

Ik ga nu alles opnieuw installeren (voor de derde keer).

Wordt vervolgd.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 12 maart 2025

Update: Problemen naar ‘schone’ herinstallatie gisteren zijn niet opgelost.

Vandaag opnieuw terugggebeld door KPN (na maken terugbelafspraak):

Alle mogelijke oplossingen zijn nu geprobeerd en KPN heeft hier geen oplossing voor momenteel.

Het probleem wordt gemeld bij de afdeling die bezig de modem-update te onderzoeken, omdat er meerdere klachten/problemen zijn gemeld na de update van de modem (box12) in combinatie met de witte superwifi-punten (SW1)

KPN deel de mee dat ze hopelijk binnenkort met een nieuwe update versie van de modem  komen om de (huidige) bug in de laatste update versie te verhelpen.

Kortom: momenteel is er geen oplossing en ik moet maar afwachten wanneer deze er wel is...

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat je nog niet verder bent ​@Begtie. Het bekabeld opnieuw installeren van je SuperWifi helpt in veel gevallen goed. Hoe heb je ze nu aangesloten? En hoe branden de lampjes?

Nog een paar extra tips:

Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Meer informatie over hoe je dit doet lees je in dit topic:

Check of het wifi op 80Mhz staat en niet op 40, door een bug zet wordt die daar soms op gezet.  

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi,

De SW1 zijn nu alleen aangesloten op stroom, vanwege het simpele feit dat ik er geen kabel naar toe kan leggen. Die lengte heb ik niet en dan ligt de kabel in de weg.

Lampjes branden allemaal groen

ja die instellingen WPA2 en die van 80 Mhz ook gecontroleerd met KPN en staan ook allemaal goed.

Dat in veel gevallen na herinstallatie alles weer werkt lijkt mij sterk, omdat er veel meldingen hierover open staan en ik zou ondertussen graag een werkend product willen hebben

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Begtie Dat je niet standaard een kabel naar je SuperWifi kan leggen geeft niet. Belangrijk is wel dat je de schone installatie via een kabel doet, en ze in elk geval 30 minuten de tijd geeft om weer op te starten en gegevens in te laden. Is dat wel gelukt? 

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In het screenshot hierboven zie je waar je dit bij de SuperWifi inziet en aanpast. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12, en eventuele SW2 die aanwezig zijn.

Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal

Voor een SW (1 of 2) doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 18 maart 2025
Alexandra van KPN schreef:

@Begtie Dat je niet standaard een kabel naar je SuperWifi kan leggen geeft niet. Belangrijk is wel dat je de schone installatie via een kabel doet, en ze in elk geval 30 minuten de tijd geeft om weer op te starten en gegevens in te laden. Is dat wel gelukt? 

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In het screenshot hierboven zie je waar je dit bij de SuperWifi inziet en aanpast. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12, en eventuele SW2 die aanwezig zijn.

Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal

Voor een SW (1 of 2) doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

Beste Alexandra,

Schone installatie zeker al uitgevoerd en 1 uur per sw punt eraan laten hangen. Dit helpt alleen niks.

Die andere instellingen ook al lang gecontroleerd zelf en met KPN, alles staat goed.

Ik vind het interessanter hoe het bij het modemteam is, waar kunnen we de stand van zaken vinden en wanneer wordt dit eens opgelost. 
Je moet overal zelf achteraan om informatie en problemen zijn nog steeds niet opgelost, geduld begint op te raken

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 19 maart 2025

Update:

Vandaag maar een klacht ingediend bij KPN omdat je niks hoort van KPN en niks leest over de voorgang.

Netjes teruggebeld door een vriendelijke mevrouw van KPN.

Er is een speciaal KPN modem team opgericht voor dit probleem.

Er moet een speciaal storingsformulier ingevuld worden (serienummer modem nodig). Dit formulier was voor mij op 14 maart al ingevuld, nadat ik zelf maar weer eens telefonisch contact had opgenomen met KPN en ik nog niks gehoord had. 

Formulier maar opnieuw (laten) invullen.

Mevrouw begreep het allemaal, vond het ook allemaal vervelend, maar ook zij weet niks, weet niet wat de behandeltermijn is en wanneer je teruggebeld wordt en kan het speciale KPN modem team ook niet zelf bereiken en of er al een oplossing gevonden is.

Kortom: klacht indienen heeft ook geen zin. Na bijna 4 weken problemen ben ik nog steeds niet geholpen, weet niemand binnen KPN wat de stand van zaken is en kan ik verder in mijn sop gaar koken…

Het is werkelijk dramatisch hoe KPN hier mee omgaat en niet met oplossingen komt of iets laat weten!😡

• Auteur
  • Helper
  • 39 reacties
  • 21 maart 2025

Update:

Na 25 dagen ellende heeft KPN mij eindelijk (voor de eerste keer op eigen initiatief) gebeld ivm de wifi/internet problemen.

De boodschap: De SW1 (de witte super wfi-punten) zijn waardeloos geworden door de software update van de modem.

Ze sturen nu gratis (3) nieuwe super wifi punten op (SW2 / de zwarte) ter compensatie en excuses voor het ongemak.

Dit topic hou ik nog open om verder te berichten wanneer ik ze ontvangen heb en hoe die zwarte SW's werken.

Volgens KPN zijn deze problemen er niet met de zwarte SW2. Ik hoop het ook.

P.s de witte SW1 had ik zelf ooit gekocht en waren mijn eigendom.

• Topper
  • 12 reacties
  • 21 maart 2025

Dank je ​@Begtie de enige post tot nu toe die enige hoop geeft voor een oplossing. Ik had eerder al een klachtenformulier laten invullen met details van modem, maar nog niets gehoord. Daarom zelf net met klantenservice gebeld om nog maar een keer dit formulier te laten invullen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen so please keep us posted!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • 21 maart 2025

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dankjewel voor de update, fijn dat je verder op weg geholpen bent en ik hoop dat 't nu beter werkt. Even ter verduidelijking voor de meelezers, aangezien je in verschillende topics aan het reageren was ​@Begtie.

Voor anderen hier in het topic, mocht je problemen met je SuperWifi 1 ervaren, verwijs ik naar deze verduidelijking van mijn collega Erik:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

In de Kennisbank hebben we deze artikelen uitgebreid met informatie over wat je kunt doen bij problemen met je SuperWifi 1. In veel gevallen helpt een of meerdere van deze dingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie.

Reageer