Skip to main content

SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten

SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

504 reacties

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 8 februari 2022
Kleefei schreef:

Ik ben sinds een paar maanden klant en heb de V12 box, met witte superwifi punten. (zonder wifi 6 dus)

De 2e netwerk poort zou hier ideaal zijn, komt er ook een inruil programma beschikbaar?

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit niet zo is. Ik heb 5 weken geleden 2 superwifi punten besteld en deze nog niet aangesloten, omdat ik erachter kwam dat ik geen vrije poorten meer had. Nu ze met de firmware update wel draadloos aangesloten kunnen worden kom ik er via het forum achter dat ik dan ook m'n wifi 6 kwijt zal raken (niemand die mij dit vertelde bij het bestellen). Een belletje naar de helpdesk levert niks op. De twee weken bedenktijd zijn voorbij, dus ik heb dikke pech. Voel me wel een beetje in de kou gezet...

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022

Paul, misschien een gekke vraag, maar ik heb beide superwifi 2 punten op elkaar aangesloten via een lan verbinding om optimaal gebruik te maken de snelheden.

Alleen nu valt mij op als je er bij eentje de kabel lostrekt, ook meteen het primare punt wijzigt. Dit is niet meer handmatig aan te passen. Hoe kun je het primare punt weer aanpassen naar diegene die je zelf wilt? 

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Auteur
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 8 februari 2022
Chrizziey schreef:

Paul, misschien een gekke vraag, maar ik heb beide superwifi 2 punten op elkaar aangesloten via een lan verbinding om optimaal gebruik te maken de snelheden.

Alleen nu valt mij op als je er bij eentje de kabel lostrekt, ook meteen het primare punt wijzigt. Dit is niet meer handmatig aan te passen. Hoe kun je het primare punt weer aanpassen naar diegene die je zelf wilt? 

Geen gekke vraag hoor.

Dan kan (en kon) niet. De master wordt bepaald door interne regels van het systeem. De bekabelde zal altijd het primaire punt zijn.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022
Paul_ schreef:

Geen gekke vraag hoor.

Dan kan (en kon) niet. De master wordt bepaald door interne regels van het systeem. De bekabelde zal altijd het primaire punt zijn.

Ahh helder, naja ik heb het system weten te foppen door de kabels nogmaals los te trekken en na het tweemaal knipperen krijg ik het punt in kwestie weer als primair.  Dacht misschien is hier nog een andere makkelijkere optie voor. 

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 8 februari 2022

Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Hier is een Experia WiFi het primaire punt. Het staat nog in de schuur ook.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022
Nick83 schreef:

Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Nou ja dat is het gekke, alle apparatuur heeft mij mij een voorrangspositie op het primaire punt. Ik merkte zodra deze wijzigde ook meteen alles overhevelde, zo was mijn deurbel ineens verbonden met de slaapkamer. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 8 februari 2022

Paar vraagjes over deze SuperWifi 2.

Sinds kort 1 Gbps glasvezel van KPN. In huis had ik al een netwerk met Orbi RBK50 en 1 satelliet.

Snelheid(up/down) die ik haal met de Orbi’s liggen zo een 2-300 onder die van de Box12 WiFi ( gemeten met een iPad Pro 2021 en OpenSignal Speedtest) . Snelheden met de Orbi liggen rond de 500 Mbps (waar maak je je druk over ….snel genoeg toch?), waarschijnlijk het maximaal haalbare met de Orbi’s. Prettig aan de Orbi’s is dat ze 3-4 ethernetpoorten hebben, waaraan enkele bedrade apparaten.

• met de box 12 moet er 1 superwifi 2 bedraad aangesloten worden?
  • zouden snelheden hoger komen te liggen dan met Orbi’s?
  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?
  • zijn de superwifi’s alleen met KPN apparatuur / modem te gebruiken?

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Auteur
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 8 februari 2022
rienm schreef:
  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?

Goede vragen. :slight_smile:

• Nee, niet zodra je de laatste update hebt van de Box 12.
  • Geen idee eerlijk gezegd..
  • Ik weet niet wat je bedoelt met “gewoon”. Maar ja, je kunt een switch aansluiten.
  • Nee, kan in principe ook achter eigen apparatuur.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
Paul_ schreef:
rienm schreef:

Goede vragen. :slight_smile:

• Nee, niet zodra je de laatste update hebt van de Box 12.
  • Geen idee eerlijk gezegd..
  • Ik weet niet wat je bedoelt met “gewoon”. Maar ja, je kunt een switch aansluiten.
  • Nee, kan in principe ook achter eigen apparatuur.

PS, wil je de switch toch gebruiken moet het wel IGMP Snooping ondersteunen:

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
rienm schreef:

Paar vraagjes over deze SuperWifi 2.

Als er geen iTV achter de "super"WiFi 2 aangesloten wordt dan kan je inderdaad ook een "gewone" switch gebruiken, deze hoeft dan geen IGMP snooping te ondersteunen. 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
wjb schreef:

Als er geen iTV achter de "super"WiFi 2 aangesloten wordt dan kan je inderdaad ook een "gewone" switch gebruiken, deze hoeft dan geen IGMP snooping te ondersteunen. 

Helder! :wink: Dat was ik nog vergeten te vertellen. Was het bericht aan het aanpassen, maar nu niet meer nodig met jou berichtje. :sunglasses:

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 8 februari 2022
Paul_ schreef:

hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
rienm schreef:

hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
wjb schreef:

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

@wjb zo te zien aan jou smiley ben je er niet blij mee. Want dat zou weer “verstoringen” kunnen geven?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022

Mij valt ook op dat als je opdracht geeft het lampje van het punt uit te zetten, dat zodra je het punt een reset geeft en het opstart proces is afgerond het lampje weer doodleuk steady groen blijft branden. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 8 februari 2022
wjb schreef:
rienm schreef:

Is ook niet de bedoeling de WiFi van de box 12 uit te schakelen, wel om “boven” een extra WiFi punt te hebben, waaraan ik ook bedraad apparatuur kan aansluiten. 

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
Dennis Schreve schreef:
wjb schreef:

@wjb zo te zien aan jou smiley ben je er niet blij mee. Want dat zou weer “verstoringen” kunnen geven?

Het is zijn mijns inziens foute keuzen die kpn maakt door dergelijke functionaliteit als het uitzetten van de wifi op de V12 onmogelijk te maken.

Ik snap dat het maar een heel klein percentage van de abonnees is die zoiets wil, maar zelfs dan zou zoiets gewoon mogelijk moeten zijn. Zelf heb ik met reden gekozen voor een router zonder wifi want wat heb ik nu toch aan wifi in mijn meterkast.

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
rienm schreef:
wjb schreef:
rienm schreef:

Is ook niet de bedoeling de WiFi van de box 12 uit te schakelen, wel om “boven” een extra WiFi punt te hebben, waaraan ik ook bedraad apparatuur kan aansluiten. 

Waarvan wil je de wifi dan wel uit zetten?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 92 reacties
  • 8 februari 2022
wjb schreef:
rienm schreef:
wjb schreef:
rienm schreef:

Waarvan wil je de wifi dan wel uit zetten?

Sorry voor verwarring, TimeCapsule was in het verleden mijn WiFi router.. de WiFi daarvan heb ik uitgeschakeld. 

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
Chrizziey schreef:

Mij valt ook op dat als je opdracht geeft het lampje van het punt uit te zetten, dat zodra je het punt een reset geeft en het opstart proces is afgerond het lampje weer doodleuk steady groen blijft branden. 

Wat versta je nu onder een reset? Even uit en weer aan of een echte reset?

In geval van een echte reset kan ik me heel goed voorstellen dat de led met opzet weer aan gezet wordt zodat je als gebruiker in ieder geval kunt zien wanneer hij weer "alive and kicking" zou moeten zijn.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022
wjb schreef:

Gewoon de stekker eruit en er in, moest eventjes wat kabels aanpassen en vind het wel irritant dat die dan zijn instelling continu vergeet daar in. 

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
Chrizziey schreef:
wjb schreef:

Gewoon de stekker eruit en er in, moest eventjes wat kabels aanpassen en vind het wel irritant dat die dan zijn instelling continu vergeet daar in. 

Bij even uit en weer aan zouden natuurlijk alle instellingen behouden moeten blijven.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 8 februari 2022

Hmm interessant wel.. Uhmmm @Paul_ ? :thinking:

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 8 februari 2022
Chrizziey schreef:
Nick83 schreef:

Nou ja dat is het gekke, alle apparatuur heeft mij mij een voorrangspositie op het primaire punt. Ik merkte zodra deze wijzigde ook meteen alles overhevelde, zo was mijn deurbel ineens verbonden met de slaapkamer. 

Dat zou dan heel fout zijn... 🙁

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 8 februari 2022
Nick83 schreef:
Chrizziey schreef:
Nick83 schreef:

Dat zou dan heel fout zijn... 🙁

Ik sta nergens meer van te kijken. Als mijn tablet met een Experi WiFi op 2e verdieping verbonden wordt (-85dBm) terwijl ik op de begane grond naast een Experia WiFi sta (-35dBm) dan vraag je je af hoe de smart-roaming functie (niet) werkt.