Skip to main content

Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

Wat ik hier een beetje als diepere gedachte lees is dat mensen zichzelf proberen te overtuigen dat de bekabeling die ze in hun hele pand hebben aangelegd met 1Gb UTP nu toch niet echt eeuwigdurend blijkt te zijn. 

Misschien naar de verkeerde raadgevers geluisterd, want je hele pand vooraf bekabelen is al vele malen in de laatste 50 jaar zinloos gebleken. 

Vandaag was er iemand die schreef dat hij een probleem had met Box 14 maar dat hij wel een 10Gb kabel tussen zijn Glasvezel binnenkomst punt en zijn Box 14 had geplaatst en de rest de bekabeling waar het zat gelijk gelaten en de rest met Wifi 802.11. 

Hij heeft nu een probleem met de Box 14. maar ik dacht, ja waarschijnlijk wil ik dat straks ook (of met een toekomstige 802.13) 

Nu nog niet, maar KPN zet wel de stappen en biedt de ruimte om in eigen tempo mee te gaan.

In eigen tempo mee te gaan? De kpn maakt de meeste onwetende mensen blij met een dooie mus. Want wanneer die eenmaal 4 Gbit/s hebben, komt dan ook de verwachting van een snellere internet verbinding. Wanneer ze er dan achter komen dat ze in nog veel meer erg duurdere apparatuur moeten investeren om die 4 Gbit/s snelheid ook daadwerkelijk te kunnen halen vind ik dit een knap staaltje van misleiding.


Aan de abonnee om te overwegen of die wel of geen gebruik maakt van het aanbod.

Ik weet het wel, een weloverwogen keuze is mijns inziens alleen te maken o.b.v. kennis over het werkelijke verbruik. Dat is feitelijk ook het enige wat ik in dit topic maar blijf zeggen, krijg inzicht in jouw werkelijke verbruik en geloof niet wat die marketeers je doen willen laten geloven.

Weet iemand een programma voor Windows dat kan bijhouden hoeveel data (per dag, per week, per maand ) een persoon heeft "binnengetrokken of verstuurd” ?


Aan de abonnee om te overwegen of die wel of geen gebruik maakt van het aanbod.

Ik weet het wel, een weloverwogen keuze is mijns inziens alleen te maken o.b.v. kennis over het werkelijke verbruik. Dat is feitelijk ook het enige wat ik in dit topic maar blijf zeggen, krijg inzicht in jouw werkelijke verbruik en geloof niet wat die marketeers je doen willen laten geloven.

Weet iemand een programma voor Windows dat kan bijhouden hoeveel data (per dag, per week, per maand ) een persoon heeft "binnengetrokken of verstuurd” ?

In Windows zit gewoon een onderdeel dat “Data Usage” heet. Valt onder Network&Internet

 


Aan de abonnee om te overwegen of die wel of geen gebruik maakt van het aanbod.

Ik weet het wel, een weloverwogen keuze is mijns inziens alleen te maken o.b.v. kennis over het werkelijke verbruik. Dat is feitelijk ook het enige wat ik in dit topic maar blijf zeggen, krijg inzicht in jouw werkelijke verbruik en geloof niet wat die marketeers je doen willen laten geloven.

Weet iemand een programma voor Windows dat kan bijhouden hoeveel data (per dag, per week, per maand ) een persoon heeft "binnengetrokken of verstuurd” ?

Je kunt het netwerkverbruik zien in Taakbeheer

Bovenstaand het verbruik terwijl er via tv.kpn.com naar het journaal gekeken wordt.

Beter is het mijns inziens om het verbruik op de router te meten zodat het verbruik van alle aangesloten apparaten gemeten wordt.

Onderstaand een meting van hetzelfde kijken naar het journaal via tv.kpn.com op mijn EdgeRouter. 

 


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

M.b.v. een aantal slimme aanpassingen (bijv. slimme keuze van programmas) heb ik de prestaties van mijn systeem nog behoorlijk weten op te krikken. En dat komt ook - raar maar waar - tot uitdrukking in een hogere downloadsnelheid.

Of je wel of niet dingen nodig hebt is ook een kwestie van ervaring. Ik hou er nog wel van om te expirimenteren en dan bouw je heel snel kennis op wat je wel of niet moet doen en wat wel of niet goed uitpakt.

Dàt is dan hartstikke mooi, maar de snelheid zal nooit hoger worden dan de lan-adapters door kunnen geven en dat is nu nog- in de meeste gevallen- 1 Gbit/s.

Volgens mij heb je (v)dsl en de snelheden zijn niet te vergelijken met glasvezel. Met glasvezel heb je een symmetrisch snelheid wat met (v)dsl niet het geval is. Je hebt dan een belachelijke lage upload.

Klopt helemaal. De maximale snelheid van de LAN adapter kan inderdaad de grote beperkende factor voor de up- & download-snelheden zijn. Maar ik trek veel meer data binnen dan dat ik data verstuur en dan zijn mijn huidige snelheden voor mij voldoende.

En toch zag ik een verbetering in de met name downloadsnelheid als gevolg van het niet meer gebruiken van software die (onnodig ?) veel CPU verbruikte.


Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel? Zo gaat dit ook bij de 4 Gbit/s snelheid. Je zult echt geen 4 Gbit/s door een 1 Gbit/s of 2,5 Gbit/s adapter kunnen “persen".

Ik wens de mensen die dit schijnbaar wel kunnen véél succes.

Hoe weet jij nu welke infrastructuur mensen thuis of op het werk hebben @gensnet? Denk je alles te weten en anderen snappen er niets van? Er zijn heel wat mensen die deskundig zijn, en precies weten waar ze mee bezig zijn.

Nee ik weet niet welke infrastructuur de mensen thuis of op het werk hebben. Er zullen maar weinig mensen thuis een 10 Gbit/s infrastructuur hebben. Bij bedrijven kan en is dat vaak anders. Maar we praten nu over thuis en niet over bedrijven.


Hoezo niet? Deze snelheden zijn nu ook beschikbaar voor voor onze zakelijke klanten welke dat voorheen niet hadden. (Dus niet de privé glaslijntjes maar de standaard pakketten)

 

Verder vindt ik het nog een toegevoegde waarde om te melden dat KPN NIET groot adverteert met deze snelheid op de shop pagina, ik vindt het veel interessanter om 1Gbit te nemen als ik ontwetend zou zijn aangezien daar bij staat dat het ‘t meest gekozen pakket is.


 

Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel? Zo gaat dit ook bij de 4 Gbit/s snelheid. Je zult echt geen 4 Gbit/s door een 1 Gbit/s of 2,5 Gbit/s adapter kunnen “persen".

Ik wens de mensen die dit schijnbaar wel kunnen véél succes.

Hoe weet jij nu welke infrastructuur mensen thuis of op het werk hebben @gensnet? Denk je alles te weten en anderen snappen er niets van? Er zijn heel wat mensen die deskundig zijn, en precies weten waar ze mee bezig zijn.

Nee ik weet niet welke infrastructuur de mensen thuis of op het werk hebben. Er zullen maar weinig mensen thuis een 10 Gbit/s infrastructuur hebben. Bij bedrijven kan en is dat vaak anders. Maar we praten nu over thuis en niet over bedrijven.


Hoezo niet? Deze snelheden zijn nu ook beschikbaar voor voor onze zakelijke klanten welke dat voorheen niet hadden. (Dus niet de privé glaslijntjes maar de standaard pakketten)

 

Verder vindt ik het nog een toegevoegde waarde om te melden dat KPN NIET groot adverteert met deze snelheid op de shop pagina, ik vindt het veel interessanter om 1Gbit te nemen als ik ontwetend zou zijn aangezien daar bij staat dat het ‘t meest gekozen pakket is.

> ontwetend zou zijn aangezien daar bij staat dat het ‘t meest gekozen pakket is.

Dat is dè “tactiek” van de kpn om een produkt aan te prijzen, maar ook dat hebben een heleboel mensen niet in de gaten en geloven “alles” wat de kpn hun zegd en beloofd.


Het is vermakelijk te lezen in het onderwerp “Box 14 haalt maar de helft van 4Gbit/s” hoe bijvoorbeeld monteurs zich in allerhande bochten wringen om bij een klant 4 Gbit/s uit internet snelheid te persen…..


De 4Gbit kan een mooi voordeel bieden voor het 1Gbit pakket.

Als de router achter het XGS-PON glasvezel kastje zit en minimaal een 2.5Gbit poort heeft haal je ook je echte 1Gbit pakket.

Voor een thuisnetwerk zit ik ook nog met twijfels.

Als ik alle switchen en pc,s 10Gbit zal maken wat zal dat doen met energie verbruik.

En dan ook nog van de aanschaf die is gigantisch.

Leuke discussie weer.😜

Wel leuk dat de providers tegen elkaar gaan op 🥊en.

 

 


De 4Gbit kan een mooi voordeel bieden voor het 1Gbit pakket.

Als de router achter het XGS-PON glasvezel kastje zit en minimaal een 2.5Gbit poort heeft haal je ook je echte 1Gbit pakket.

Voor een thuisnetwerk zit ik ook nog met twijfels.

Als ik alle switchen en pc,s 10Gbit zal maken wat zal dat doen met energie verbruik.

En dan ook nog van de aanschaf die is gigantisch.

Leuke discussie weer.😜

Wel leuk dat de providers tegen elkaar gaan op 🥊en.

 

 

> Als de router achter het XGS-PON glasvezel kastje zit en minimaal een 2.5Gbit poort
> heeft haal je ook je echte 1Gbit pakket.

Een xgs-pon ont heeft standaard altijd een 2,5 Gbit/s lan-poort aansluiting. Volgens mij had de g-pon ont ook al een 2,5 Gbit/s lan-poort. Hoger kom je daarmee echt niet tot die 4 Gbit/s.

> En dan ook nog van de aanschaf die is gigantisch.

En dat weten de meeste mensen dus niet dat de aanschaf van 10 Gbit/s apparatuur inderdaad aardig peperig is.


@gensnet

XGS-PON ONT = 10 Gbit (lan poort)

GPON ONT (wat ik heb bij Odido) = 2,50 Gbit down en 1,25 Gbit up. (Huawei ONT 1Gbit lan poort)

 


@peter-keetfm

Met het 1 Gbit pakket kan je met een router met een 2.5 Gbit poort inderdaad het maximale uit het pakket halen. Geen ca 930 tot 980 Mbit/s maar ca 1.1 Gbit/s De Box 14 kan onder gunstige omstandigheden en met goed functionerende ONT (Genexis vs NOKIA) 4Gb/s mogelijk maken.

De volledige 4Gb/s op 4 machines, via een dure switch en ander apparatuur. Ik héb 10Gb apparatuur, en dat is niet goedkoop. (Hobby's zijn meestal kostbaar 😆)

Het energieverbruik van de ONT en de BOX 14 heb ik een paar dagen geleden eens gemeten. Rond de 6.5 a 7 Watt per uur voor de ONT en De Box 14 kwam tot 20 Watt per uur met een licht belastte 10 Gb poort. En ik maar denken dat de coax versie duurde zou zijn. De Ziggo connectbox komt zelden tot nooit boven de 10 Watt per uur uit. @gensnet@wjb Ik snap en weet best wat jullie zeggen.

Er is ook voor mij geen noodzaak om 4Gb internet af te nemen maar het is leuk om mee te stoeien en ik kan en wil het nog betalen. En, ik ervaar wel degelijk een groot verschil in reactiesnelheid tussen mijn oude 1Gb profiel en het huidig 4Gb profiel. In verhouding is de Ziggo verbinding met 200Mb down en 30Mb up inmiddels helemaal een verschrikking.

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

 

 


@peter-keetfm

 

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

 

 

Dat is met een Fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.

De T-mobile (Odido) Huawei ONT gebruik ik niet.

 


  

En dat is dus niet zo, veel mensen maken die keuze veelal uit onwetendheid en niet omdat ze dat nodig en gewenst vinden. 

En precies dat kan jij helemaal niet weten. Het is nogal bevoogdend zoals jij over andere abonnees denkt, vind je niet?

Maar hij heeft wel een punt. Hoe vaak ik in mijn tijd als monteur wel niet bij een stel ouderen kwam wat gigabit internet af ging nemen maar niet eens een computer hebben, enkel een mobiele telefoon. De vraag komt dan natuurlijk waar het voor gebruikt wordt: “Ja alleen wat berichtjes versturen eigenlijk”. Die mensen zouden aan een 5/5 abonnement al ‘te veel’ hebben. Sure, voor de kleinkids wil je ook wat en een 5/5 bestaat niet dus dan zou 50/50 meer dan genoeg zijn. Dit was geen uitzondering. Men neemt gigabit omdat het de eerste 6 maanden toch niets extra kost en past dat niet aan. Aan het dataverbruik hebben ze het veelal echt niet nodig.

Er gebeurd wat dat betreft echt wel heel veel uit onwetendheid op internetverbindingen gezien hoor. Heb het vaak zat meegemaakt.

 

Vandaag was er iemand die schreef dat hij een probleem had met Box 14 maar dat hij wel een 10Gb kabel tussen zijn Glasvezel binnenkomst punt en zijn Box 14 had geplaatst en de rest de bekabeling waar het zat gelijk gelaten en de rest met Wifi 802.11. 

Hij heeft nu een probleem met de Box 14. maar ik dacht, ja waarschijnlijk wil ik dat straks ook (of met een toekomstige 802.13) 

Je weet dat de volledige wifi standaard is ondergebracht in IEEE standaard 802.11 met daarin subversies zoals bijvoorbeeld B, G, N, AC en AX? 802.13 bestaat niet.

 

Afijn. Er is juist een nieuwe standaard gekomen, de 5Gbase-T en 2.5Gbase-T die op bestaande gigabit-bekabeling (CAT 5E dus) snelheden tot 5Gbit mogelijk moet maken. Uiteindelijk zullen de apparaten toch onderling bepalen op welke snelheidsstandaard ze opereren. De zogenoemde auto-negotiation. Sowieso wordt het stukje bekabeling soms sterk overdreven, zo lang het 4 koperparen heeft zoals alles boven CAT 5 is er een hoop mogelijk. Meermaals een gigabit verbinding gedraaid over oude kabels die volgens spec gelimiteerd zouden moeten zijn op 100Mbps. Is het raadzaam? Nee. Kan het? Als de apparatuur vindt van wel dan zeker!

Dood staren naar spec is lang niet altijd nodig in deze zin. Zo is upgraden naar CAT6a ook niet altijd nodig, op de lengtes die we over het algemeen in de woningen tegen komen is CAT 6 voldoende voor verbindingen tot 10Gbps full duplex.

 

Met het 1 Gbit pakket kan je met een router met een 2.5 Gbit poort inderdaad het maximale uit het pakket halen. Geen ca 930 tot 980 Mbit/s maar ca 1.1 Gbit/s

Niet te ver gaan. Bij gigabit abonnementen staat het dataprofiel nog steeds op 970Mbps omdat KPN ook nog een tegenhangend netwerk heeft wat op AON draait waar gigabit de max is. Hier zal ook met 2,5Gbps apparatuur geen 1.1Gbps uit de wijkcentrale komen rollen. 

 

Er is ook voor mij geen noodzaak om 4Gb internet af te nemen maar het is leuk om mee te stoeien en ik kan en wil het nog betalen. 

Dit stukje herken ik wel. Ik heb geen optie voor 4Gbps -want AON- en nou zou dat mij een beetje te ver gaan gezien ik daar een significante netwerkupgrade voor zou moeten uitvoeren. Ik heb het echter wel met 1Gbps. Nodig? Vast niet, ik moet nog steeds goede monitoring op dat vlak opzetten. Leuk? Zeker!

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

Ieder ONT op GPON zal op deze snelheden intrainen omdat het de standaard specs zijn volgens de standaard. Op een 1Gbps-poort is zoiets onmogelijk te halen omdat de processor in de NIC het niet kan verwerken. Peter heeft zijn router direct aan de GPON-lijn van T-Mobile gehangen en daarmee opereert de Fritzbox ook als ONT.


@NHendriks 

Over ontwetend, ik denk niet dat KPN hier iets te verwijten valt. Wel toen ze zonodig Wifi moesten propaganderen in een folder, omdat je er thuis vanuit je auto de kachel mee kon voorverwarmen. Volgens mij hebben ze daar toch wel van geleerd. In weze heeft  de monteur @Ik_Combineer ook al gesteld zonder die kachel aan te halen. 

Over je directe reactie naar mij toe. IEEE802.13 bestaat nog niet (het nummer is wel gereserveerd). Dat is opengehouden voor nieuwe draadloze verbindingen (en vraag niet welke, want dat is nog nergens bekend). IEEE802.12 is teruggeroken. Verbeteringen in IEEE802.11 veranderen de systematiek niet, alleen de prestaties. 

Ik hoop dat IEEE802.13 een draadloze verbinding zal opleveren die minder gevoelig is voor spionnage en een stabielere verbinding mogelijk gaat maken. (Of het sneller is, is eigenlijk minder van belang). 


@NHendriks 

Over ontwetend, ik denk niet dat KPN hier iets te verwijten valt. Wel toen ze zonodig Wifi moesten propaganderen in een folder, omdat je er thuis vanuit je auto de kachel mee kon voorverwarmen. Volgens mij hebben ze daar toch wel van geleerd. In weze heeft  de monteur @Ik_Combineer ook al gesteld zonder die kachel aan te halen. 

Over onwetendheid wat bandbreedte betreft is KPN inderdaad niets te verwijten behalve dat correcte terminologie en werkelijke scenario's schetsen waarin dergelijke bandbreedtes van toepassing zouden kunnen zijn. Als een provider (welke dan ook) een keer eerlijk is over wat je nodig hebt voor je verwacht verbruik dan hoef je niet te stoppen met deze abo's maar men neemt ze minder snel af. 

Over wifi denk ik dat iedere provider hier wel iets aan te verwijten valt. Als iets minder heftige proposities gehanteerd waren in het verleden die wifi tot ‘ieder gaatje’ zouden garanderen dan had je veel minder het maatschappelijk gedachtegoed gecreëerd dat wifi het domein is van de provider en dat die maar moet zorgen dat het werkt.

 

Over je directe reactie naar mij toe. IEEE802.13 bestaat nog niet. Dat is opengehouden voor nieuwe draadloze verbindingen (en vraag niet welke, want dat is nog nergens bekend). IEEE802.12 is teruggeroken. Verbeteringen in IEEE802.11 veranderen de systematiek niet, alleen de prestaties. 

Ik hoop dat IEEE802.13 een draadloze verbinding zal opleveren die minder gevoelig is voor spionnage en een stabielere verbinding mogelijk gaat maken. (Of het sneller is, is eigenlijk minder van belang). 

Geen idee waar je deze informatie vandaan haalt. 802.12 is de spec van 100BaseVG, een spec uit 1995 die niet perse iets met draadloze verbindingen te maken heeft.

Veranderingen in 802.11 veranderen zeker wel de systematiek. Van extra frequentiebanden tot nieuwe modulatietechnieken. Iedere subversie van de standaard (dus AC, AX etc etc) betreft eigenlijk een eigen standaard. 802.11 is niets meer dan een verzamelnaam waar alles omtrent ‘Wireless LAN’ in valt. De huidige standaarden zijn ook mega stabiel, het ligt echter aan apparatuur in combinatie met wettelijke normen waardoor problemen mogelijk ontstaan.

Veranderingen in 802.15 veranderen ook de systematiek. Kijk maar naar Bluetooth vs Zigbee. Compleet verschillende soorten technieken maar beiden vallen binnen de 802.15-reeks.


NHendriks scnreef:

Over onwetendheid wat bandbreedte betreft is KPN inderdaad niets te verwijten behalve dat correcte terminologie en werkelijke scenario's schetsen waarin dergelijke bandbreedtes van toepassing zouden kunnen zijn. 

KPN over de benodigde bandbreedte.


Als een provider (welke dan ook) een keer eerlijk is over wat je nodig hebt voor je verwacht verbruik dan hoef je niet te stoppen met deze abo's maar men neemt ze minder snel af. 

En waarom zou een provider dat moeten doen? Ik denk dat de productinformatie uitstekend is. Wat je ermee doet, is aan de abonnee van de dienst. Waarom zou dat anders zijn dan bij andere producten? Ik zie ook wel eens mensen rijden in een SUV waarvan ik denk, je kan ook in een kleine Subaru rijden. Goedkoper in afschrijving, brandstof, wegenbelasting, maar het punt is, de consument kan zelf bepalen wat zij wil.

Providers hebben de plicht om objectieve productinformatie te verstrekken, en zij geven zelfs informatie over wat je mag verwachten qua bandbreedte (85% van de aansluitsnelheid). Dat is allemaal prima.

En, je kan natuurlijk altijd je gecontracteerde snelheid aanpassen als je minder of meer bandbreedte zou willen.


NHendriks scnreef:

Over onwetendheid wat bandbreedte betreft is KPN inderdaad niets te verwijten behalve dat correcte terminologie en werkelijke scenario's schetsen waarin dergelijke bandbreedtes van toepassing zouden kunnen zijn. 

KPN over de benodigde bandbreedte.

Nou, kijk eens aan wat een voorbeeldige provider we hebben! 👍


NHendriks scnreef:

Over onwetendheid wat bandbreedte betreft is KPN inderdaad niets te verwijten behalve dat correcte terminologie en werkelijke scenario's schetsen waarin dergelijke bandbreedtes van toepassing zouden kunnen zijn. 

KPN over de benodigde bandbreedte.

Alleen jammer dat er in de webshop compleet andere informatie verteld wordt als je op ‘Meer informatie’ klikt: https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen/. In de webshop komt al meer de standaard ‘marketingpraat’ omhoog met terminologie als het volgende:

KPN SuperFiber 1: tot 1 Gbit/s downloaden en tot 1 Gbit/s uploaden
Dé internetbundel voor nog sneller internet. En in de hoogste kwaliteit. Of je nou urenlang wil gamen, Youtuben of Netflixen. Je krijgt ultrasnel internet met een superstabiele verbinding. Zo kan jij altijd online je ding doen!”

Dit is geen voorlichting, dit is gewoon marketing.

 

Als een provider (welke dan ook) een keer eerlijk is over wat je nodig hebt voor je verwacht verbruik dan hoef je niet te stoppen met deze abo's maar men neemt ze minder snel af. 

En waarom zou een provider dat moeten doen? Ik denk dat de productinformatie uitstekend is. Wat je ermee doet, is aan de abonnee van de dienst. Waarom zou dat anders zijn dan bij andere producten? Ik zie ook wel eens mensen rijden in een SUV waarvan ik denk, je kan ook in een kleine Subaru rijden. Goedkoper in afschrijving, brandstof, wegenbelasting, maar het punt is, de consument kan zelf bepalen wat zij wil.

Providers hebben de plicht om objectieve productinformatie te verstrekken, en zij geven zelfs informatie over wat je mag verwachten qua bandbreedte (85% van de aansluitsnelheid). Dat is allemaal prima.

En, je kan natuurlijk altijd je gecontracteerde snelheid aanpassen als je minder of meer bandbreedte zou willen.

Waarom ze dat moeten doen? Voorlichting, eerlijkheid, transparantie. Tuurlijk mag de klant volledig zelf bepalen wat ze ermee doen maar als je als dienstverlener weet dat het gros van je klantenbestand niet beschikt over de volledige kennis om weloverwogen keuzes te maken dan zie ik het als taak van de dienstverlener om deze mensen correct te informeren. Er zijn nu klanten die meer betalen dan nodig omdat ze denken dat ze iets nodig hebben omdat ze niet de kennis beschikken om hier een weloverwogen keuze in te maken. Nogmaals, uiteindelijk bepaald de klant zelf of die je advies meeneemt in zijn besluit maar dan heb je als dienstverlener in ieder geval wel je plicht vervuld.

Toen ik nog als monteur werkte kwam dit ook vaker voor en dan zie je: klanten hebben echt geen idee. Ze waarderen zo'n advies echt wel, vooral destijds toen het prijsverschil tussen 50Mbps en 1000Mbps rond de 15 euro lag. Dat is best een flinke besparing op jaarbasis. 

De concurrentie doet dit velen malen beter. Nog steeds niet helemaal correct want het is iets te generaliserend (gamen en bestanden downloaden is niet hetzelfde..) maar het is een stuk beter dan wat KPN doet om een advies te geven:

 

Overigens vind ik de vergelijking met een auto kopen niet helemaal relevant. Het is algemene kennis dat een grotere auto meer verbruikt, duurder is in de verzekering en wegenbelasting en noem het maar op. Bij een internetverbinding bestaat die algemene kennis niet. Men denkt die gigabit nodig te hebben omdat providers hen dat vertellen met leuke marketingpraatjes maar ondertussen vergeten ze ook dat er nog hele gebieden zijn waar men zonder de glasvezel en een 100Mb lijntje precies hetzelfde doen en tegen geen enkele bottleneck aanlopen.

Mijn punt is vooral dat ik graag zou zien dat voorlichting gebeurd op basis van feitelijke informatie, niet met marketingpraatjes. 

Bij Ziggo gebeurd precies hetzelfde.. Het eerste stukje tekst die je ziet triggered al gelijk om voor het duurste abonnement te gaan ‘want dat heb je nodig voor de toekomst’. Natuurlijk zeggen ze dat niet exact maar als ik dit zou lezen als onwetende consument dan ga je natuurlijk wel nadenken over die snelheden, ondanks dat die toch 17 euro per maand duurder zijn.

 

Het feit dat internet tegenwoordig toch wel echt een basisbehoefte is geworden maakt dat ik vind dat die eerlijke voorlichting wel echt belangrijk is en het niet ergens weggestopt moet worden. Laat in de webshop ook die eerlijke info geven zoals KPN blijkbaar in een blogitem weggestopt op de site doet. Deze tekst vind ik bijvoorbeeld prachtig, jammer dat het zo weggestopt is:

Optimist, Ik krijg een beetje het gevoel alsof je de wereld iets te rooskleurig ziet in deze sector en vergeet hoe weinig de consument echt begrijpt van deze sector en de termen die voorbij komen. Ik ben echt zo enorm veel voorbeelden tegengekomen in mijn tijd als monteur bij KPN en men heeft echt géén idee. Misschien één bezoek per week waar de klant wel iets wist of zelf kundig genoeg was om het zonder de oprechte adviezen van de monteur te doen. Ik roep niet maar wat, ik heb het zelf minimaal de helft van mijn klantbezoeken meegemaakt. Je moet advies geven, sommige klanten vragen het zelf al, anderen moet je het vertellen omdat ze bang zijn dat we denken dat ze dom zijn. Feit is en blijft dat die voorlichting nodig is.

We leven in een digitaal tijdperk maar mensen hebben echt geen flauw idee wat er allemaal bij komt kijken. Voorbeeld ook over wifi, ik heb oprecht dagelijks uit moeten leggen waarom het modem die hun studentenkamer prima kon voorzien van internet niet meer volstaat om een heel nieuwbouwhuis te voorzien van wifi en dat er toch echt bekabelde access points nodig zijn. Hier heb ik overigens niet alleen KPN apparatuur aanbevolen, als ik voelde dat de klant toch iets meer wilde dan ging ik kijken naar wat voor deze klant interessant was en aan de hand daarvan deed ik een aanbeveling.


Het stukje over wat je mag verwachten is gewoon indekken, heeft niks met voorlichting te maken. Het staat ook in de algemene voorwaarden en op die manier kan een provider het afwuiven als de abonnementssnelheid niet kan worden gehaald, bijvoorbeeld omdat koperkabels in de grond slechter worden bij DSL.


Als een provider (welke dan ook) een keer eerlijk is over wat je nodig hebt voor je verwacht verbruik dan hoef je niet te stoppen met deze abo's maar men neemt ze minder snel af. 

partial quote

Waarom zou dat anders zijn dan bij andere producten? Ik zie ook wel eens mensen rijden in een SUV waarvan ik denk, je kan ook in een kleine Subaru rijden. Goedkoper in afschrijving, brandstof, wegenbelasting, maar het punt is, de consument kan zelf bepalen wat zij wil.

 

Een beetje Off Topic, wil een moderator dit later even weghalen. 

Beter dit soort anologieen niet gebruiken. Ik deed eens hier hetzelfde over een eerste Namio en een Mercedes. En toen schreef de persoon (die ook actief is in dit topic) iets van. “Ik rijd in een Mercedes en ik heb mijn eigen overwegingen hiervoor”). Ik moest toegeven hij had gelijk. 😄


Optimist, Ik krijg een beetje het gevoel alsof je de wereld iets te rooskleurig ziet in deze sector en vergeet hoe weinig de consument echt begrijpt van deze sector en de termen die voorbij komen. 

Daar ben ik dan ook een optimist voor. De analogie met bijvoorbeeld een auto gaat wat mij betreft prima op, ook daar wordt veel marketing bedreven.

Waar ik me nogal aan stoor bij sommige berichten (en dan bedoel ik niet jouw posts), is dat iedereen over één kam geschoren wordt: het is niet nodig, kan niet gebruikt worden, mensen weten niet wat ze kopen, etc etc alsof KPN een grote boeman is, en wij consumenten daar slachtoffer van wordt.

Eigen verantwoordelijkheid is belangrijk. Indien je een beperkt budget hebt, dan kies je echt niet zomaar voor 4Gb/s Internet als dat een stuk duurder is dan een goedkoper abonnement. En ja, er zullen best mensen zijn die maar iets kiezen, zonder te weten of zij dat wel nodig hebben.

Uiteindelijk is keuzevrijheid een groot goed, en ja, daarmee komt dat je je moet verdiepen of om advies moet vragen aan vrienden of zelfs de provider. Daar is niets mis mee denk ik. Je kan je bandbreedte altijd nog aanpassen.


Een beetje Off Topic, wil een moderator dit later even weghalen. 

Beter dit soort anologieen niet gebruiken. Ik deed eens hier hetzelfde over een Fiat en een Mercedes. En toen schreef de persoon (die ook actief is in dit topic) iets van. “Ik rijd in een Mercedes en ik heb mijn eigen overwegingen hiervoor”). Ik moest toegeven hij had gelijk. 😄

En dat is precies de strekking van mijn betoog. We hoeven er geen mening over te hebben, de abonnee kan zelf kiezen wat zij wil, om welke reden (of geen reden) dan ook.


@peter-keetfm

 

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

 

 

Dat is met een Fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.

De T-mobile (Odido) Huawei ONT gebruik ik niet.

 

> Dat is met een Fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.

En dan functioneert de FRITZ!Box 5590 fiber als ONT met een 2,5 Gbit/s WAN of LAN 5-poort. Dan heb je in feite al een 2,5 Gbit/s router met de FRITZ!Box 5590 fiber. De FRITZ!Box 5590 fiber kan weliswaar 10 Gbit/s snelheid aan, maar kan die snelheid nog niet doorgeven aan een WAN- of LAN-poort.

Routers die de snelheid van 10 Gbit/s doorgeven aan een WAN- of LAN-poort zijn nog zeldzaam en duur. Er is een nieuwe FRITZ!Box 5690 xgs op komst en die heeft een 10 Gbit/s WAN- of LAN-poort.

Dus wanneer je dat apparaat rechtstreeks aansluit op glasvezel, kun je dat apparaat gebruiken als 10 Gbit/s router in ieder geval al voor je interne netwerk gebruiken. Een 10 Gbit/s router is bij mij nu dè enige zwakke schakel in mijn interne netwerk.


  

En dat is dus niet zo, veel mensen maken die keuze veelal uit onwetendheid en niet omdat ze dat nodig en gewenst vinden. 

En precies dat kan jij helemaal niet weten. Het is nogal bevoogdend zoals jij over andere abonnees denkt, vind je niet?

Maar hij heeft wel een punt. Hoe vaak ik in mijn tijd als monteur wel niet bij een stel ouderen kwam wat gigabit internet af ging nemen maar niet eens een computer hebben, enkel een mobiele telefoon. De vraag komt dan natuurlijk waar het voor gebruikt wordt: “Ja alleen wat berichtjes versturen eigenlijk”. Die mensen zouden aan een 5/5 abonnement al ‘te veel’ hebben. Sure, voor de kleinkids wil je ook wat en een 5/5 bestaat niet dus dan zou 50/50 meer dan genoeg zijn. Dit was geen uitzondering. Men neemt gigabit omdat het de eerste 6 maanden toch niets extra kost en past dat niet aan. Aan het dataverbruik hebben ze het veelal echt niet nodig.

Er gebeurd wat dat betreft echt wel heel veel uit onwetendheid op internetverbindingen gezien hoor. Heb het vaak zat meegemaakt.

 

Vandaag was er iemand die schreef dat hij een probleem had met Box 14 maar dat hij wel een 10Gb kabel tussen zijn Glasvezel binnenkomst punt en zijn Box 14 had geplaatst en de rest de bekabeling waar het zat gelijk gelaten en de rest met Wifi 802.11. 

Hij heeft nu een probleem met de Box 14. maar ik dacht, ja waarschijnlijk wil ik dat straks ook (of met een toekomstige 802.13) 

Je weet dat de volledige wifi standaard is ondergebracht in IEEE standaard 802.11 met daarin subversies zoals bijvoorbeeld B, G, N, AC en AX? 802.13 bestaat niet.

 

Afijn. Er is juist een nieuwe standaard gekomen, de 5Gbase-T en 2.5Gbase-T die op bestaande gigabit-bekabeling (CAT 5E dus) snelheden tot 5Gbit mogelijk moet maken. Uiteindelijk zullen de apparaten toch onderling bepalen op welke snelheidsstandaard ze opereren. De zogenoemde auto-negotiation. Sowieso wordt het stukje bekabeling soms sterk overdreven, zo lang het 4 koperparen heeft zoals alles boven CAT 5 is er een hoop mogelijk. Meermaals een gigabit verbinding gedraaid over oude kabels die volgens spec gelimiteerd zouden moeten zijn op 100Mbps. Is het raadzaam? Nee. Kan het? Als de apparatuur vindt van wel dan zeker!

Dood staren naar spec is lang niet altijd nodig in deze zin. Zo is upgraden naar CAT6a ook niet altijd nodig, op de lengtes die we over het algemeen in de woningen tegen komen is CAT 6 voldoende voor verbindingen tot 10Gbps full duplex.

 

Met het 1 Gbit pakket kan je met een router met een 2.5 Gbit poort inderdaad het maximale uit het pakket halen. Geen ca 930 tot 980 Mbit/s maar ca 1.1 Gbit/s

Niet te ver gaan. Bij gigabit abonnementen staat het dataprofiel nog steeds op 970Mbps omdat KPN ook nog een tegenhangend netwerk heeft wat op AON draait waar gigabit de max is. Hier zal ook met 2,5Gbps apparatuur geen 1.1Gbps uit de wijkcentrale komen rollen. 

 

Er is ook voor mij geen noodzaak om 4Gb internet af te nemen maar het is leuk om mee te stoeien en ik kan en wil het nog betalen. 

Dit stukje herken ik wel. Ik heb geen optie voor 4Gbps -want AON- en nou zou dat mij een beetje te ver gaan gezien ik daar een significante netwerkupgrade voor zou moeten uitvoeren. Ik heb het echter wel met 1Gbps. Nodig? Vast niet, ik moet nog steeds goede monitoring op dat vlak opzetten. Leuk? Zeker!

 

EDIT: Mooie cijfers voor een 1 Gbit poort

Ieder ONT op GPON zal op deze snelheden intrainen omdat het de standaard specs zijn volgens de standaard. Op een 1Gbps-poort is zoiets onmogelijk te halen omdat de processor in de NIC het niet kan verwerken. Peter heeft zijn router direct aan de GPON-lijn van T-Mobile gehangen en daarmee opereert de Fritzbox ook als ONT.

> GPON-lijn van T-Mobile gehangen en daarmee opereert de Fritzbox ook als ONT.

En heeft dan al een 2,5 Gbit/s router met een FRITZ!Box 5530 of 5590 fiber. Maar hij zal wat snelheid met GPON nooit hoger komen dan 1 Gbit/s omdat dit de maximale snelheid van GPON is.


Reageer