Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

• Topper
  • 12 reacties
  • 12 juni 2021

Hmm nadat het beeld stil viel hadden ze even het normale signaal erop gezet. Nu weer UHD. 

Op 690 lijken de kleuren nu wel ietsjes beter geworden...(ook echt nog niet perfect, maar stuk beter) 109 is bij mij nog die waas. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021
T R schreef:

Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Ik heb dezelfde maar echt prima beeld!

• Topper
  • 19 reacties
  • 12 juni 2021

Qua stabiliteit is het allemaal nog wel erg broos, al neem ik aan dat dat vooral aan de NPO is om te verbeteren.

Zoals @MauMaus aangeeft, had zowel 690 als 109 ruim een minuut een freeze. Klok en geluid liepen wel door, en op reguliere NPO 1 was niks aan hand. Rond 22.15 uur was er op 690 ook een paar keer een merkwaardig heen en weer geschakel tussen het normale sdr-signaal van reguliere NPO 1 en het uhd-signaal, getuige de wisselende logo's die in beeld kwamen en het kwaliteitsverschil van de beelden. Ook nog keer een volledig groen beeld voor paar seconden.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 juni 2021
Hermanus schreef:
T R schreef:

Het 4k beeld op 690 is niet goed, er zit een soort grijze waas over het beeld. Wit is niet wit maar meer grijs, ook zijn de kleuren slechter dan op 1. Bij mijn kastje van de kpn, de ZXV8001 is het volgens mij ook niet mogelijk de hdr uit te schakelen? Zijn er mensen die echt een goed beeld hebben met dit kastje? Is dit een verouderd model oid?

Oke, dan zal het de tv zijn. Apart is dat ik het alleen bij dit specifieke 4k kanaal heb. De andere 4k kanalen en netflix geven wel een prima beeld. Ik kijk trouwens op een sony bravia tv. Klopt het wel dat je de hdr instelling bij je kpn kastje niet kan wijzigen?

• Topper
  • 18 reacties
  • 12 juni 2021

Bij mij is kanaal 690 echt veel te donker, daarbij valt me op de scorebalk heel erg licht is en het beeld verder echt te donker. Lijkt me echt een kwestie van meer contrast aan de kant van KPN. Als ik Netflix kijk in 4K is het beeld onwaarschijnlijk goed.

Philips OLED  805 KPN 4K ontvanger internetsnelheid 200mBit glasvezel 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021
Joriss schreef:

Qua stabiliteit is het allemaal nog wel erg broos, al neem ik aan dat dat vooral aan de NPO is om te verbeteren.

Zoals @MauMaus aangeeft, had zowel 690 als 109 ruim een minuut een freeze. Klok en geluid liepen wel door, en op reguliere NPO 1 was niks aan hand. Rond 22.15 uur was er op 690 ook een paar keer een merkwaardig heen en weer geschakel tussen het normale sdr-signaal van reguliere NPO 1 en het uhd-signaal, getuige de wisselende logo's die in beeld kwamen en het kwaliteitsverschil van de beelden. Ook nog keer een volledig groen beeld voor paar seconden.

Hier ook zichtbaar. Zullen wel aan het sleutelen zijn. Overwerk op de zaterdag avond :)

peter-keetfm
Wijsgeer

Misschien hadden ze het beter een beta (test) versie kunnen noemen

Ik hoop dat het morgen met NL beter is

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021
T R schreef:
Hermanus schreef:
T R schreef:

Oke, dan zal het de tv zijn. Apart is dat ik het alleen bij dit specifieke 4k kanaal heb. De andere 4k kanalen en netflix geven wel een prima beeld. Ik kijk trouwens op een sony bravia tv. Klopt het wel dat je de hdr instelling bij je kpn kastje niet kan wijzigen?

Ik heb een LG oled maar dat zal niet veel verschil geven denk ik. Voor zover ik weet kan je dat niet wijzigen nee..

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 144 reacties
  • 12 juni 2021
Herbertje schreef:
Laupies schreef:

Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Bedankt, dit hielp bij mij! 👍

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 juni 2021

Haha, wel grappig dat ze nu het scorebord hebben toegevoegd en aan het spelen waren met de positie van het NOS logo.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36639 reacties
  • 12 juni 2021

@M.J.B. Visser Dat ligt niet aan KPN. Ook bij andere providers is dit zo. Naar verwachting wordt dit binnen enkele dagen gefixt door de NPO. 

Nicolala
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 juni 2021

Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Nicolala
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 juni 2021

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 13 juni 2021
Nicolala schreef:

Het beeld op NPO1 UHD is nog steeds knudde. Wat een blamage voor de NPO. Maanden kunnen ze zich voorbereiden en dan krijgen we toch een misbaksel uit de Hilversumse keuken.

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 13 juni 2021

Ik heb gisteravond even gekeken naar kanaal 109 maar snel terug gezapt naar NPO1. Het beeld op kanaal 109 was zeer slecht, donker en kleurloos. Alsof men vergeten was de stadion lichten aan te doen. Het zag er niet uit. Vanavond kanaal 690 proberen.

• Topper
  • 19 reacties
  • 13 juni 2021
wjb schreef:
Nicolala schreef:

Sterker nog, bij het WK in 2018 was er precies hetzelfde probleem met de 4K test waar de abonnees met een ZXV8001 destijds aan deel konden nemen. Ze hebben dus drie jaar de tijd gehad om van dat debacle te leren en blijkbaar hebben ze dat verzuimd te doen.

Zouden de issues dan vooral spelen bij mensen met de ZTE-decoder? Dat zou in ieder geval sommige meldingen kunnen verklaren.

Mijn voorlopige mening over 690 en de uhd-beelden:

Hier de VIP5205 en oled-tv en ik moet zeggen dat kanaal 690 wel degelijk een aanzienlijke verbetering oplevert. Je ziet details op de grasmat, die allemaal overgaan in een grote, vage, groene blubber op kanaal 1. Daarnaast zie je bijv ook dat de witte lijnen bij 690 gewoon strak en recht blijven tijdens panning shots; bij kanaal 1 zie je dan al meteen kartelranden ontstaan. En toen Eriksen nog speelde, kwam ie een keer wat dichter in beeld bij camera langs de zijlijn. Had toen net geschakeld naar kanaal 1, oei zeg! Wat een pixelhoofd. Dat was op 690 ongetwijfeld heel anders.

Kanaal 690 en dus de uhd-zender is gewoon zoals het eigenlijk altijd zou moeten zijn. Terugschakelen naar het reguliere NPO 1 is dan wel lichtelijk pijnlijk om te zien.

Qua hdr is het wmb ook niet verkeerd, maar voetbalwedstrijden zijn daar misschien niet de beste showcase voor en lastige is ook dat er talloze verschillende tv's gebruikt worden die lang niet allemaal in staat zijn hdr tot zijn recht te laten komen. Als backlight bij een goedkopere lcd-tv vol aan gaat, kan dat zomaar tot fletser beeld leiden. Sowieso helpen die ips-panelen van goedkopere tv's ook al niet, met hun niet al te hoge contrast.

Na de goal van Zwitserland zag je overigens dat de juichende, elkaar feliciterende spelers wat dichter in beeld kwamen via camera langs de zijlijn. Oei, dat was me een partij ghosting en oogde als 480p. Was gewoon op 690. Volgens mij besloot de regisseur toen heel snel om gauw naar andere camera te schakelen. Geen idee hoe het kon dat die beelden van paar seconden zo lelijk waren, maar misschien ook wel dat niet elk stadion identieke apparatuur en infrastructuur heeft. 

Dit soort voorbeelden, samen met alle (stabiliteits) issues vanuit de productie/studiokant maken dat het allemaal nog wel wat beter kan. Maar laat onverlet dat de uhd-zender stukken beter is en dat echt eens hoog tijd wordt dat dit vaker terugkomt en meer de standaard wordt. 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 13 juni 2021
Joriss schreef:
wjb schreef:
Nicolala schreef:

Zouden de issues dan vooral spelen bij mensen met de ZTE-decoder? Dat zou in ieder geval sommige meldingen kunnen verklaren.

Nee, ook op de 5202 spelen exact dezelfde issues. Het is een samenspel tussen TV ontvanger en televisie die dit issue veroorzaakt. Mijn Sony KD-43XD8305 ondersteunt zowel HLG als HDR10 en toch is het beeld rampzalig slecht, echt niet om aan te zien. En dat terwijl ander HDR bronnen, zoals de Netflix app op onze 5202, een perfect beeld geven.

• Topper
  • 15 reacties
  • 13 juni 2021

Het 4 k beeld op kanaal 690 ziet er niet uit?, ik heb een goede tv die uhd en hdr kan ontvangen , maar dit beeld van kanaal 690, lijkt of er een mist over ligt, jammer!

• Topper
  • 19 reacties
  • 13 juni 2021
wjb schreef:
Joriss schreef:
wjb schreef:
Nicolala schreef:

Nee, ook op de 5202 spelen exact dezelfde issues. Het is een samenspel tussen TV ontvanger en televisie die dit issue veroorzaakt. Mijn Sony KD-43XD8305 ondersteunt zowel HLG als HDR10 en toch is het beeld rampzalig slecht, echt niet om aan te zien. En dat terwijl ander HDR bronnen, zoals de Netflix app op onze 5202, een perfect beeld geven.

Ja vreemd. En jammer natuurlijk. Nou is het bij sommigen ook een kwestie van spelen met de tv-beeldinstellingen en soms simpelweg andere hdr-modus kiezen om het e.e.a. te verbeteren, maar goed, dat zal jij allang geprobeerd hebben.

King006
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1266 reacties
  • 13 juni 2021

Voorlopig komt de tekst uit de begin post van KPN nog niet echt van pas “We zijn achter de schermen druk bezig om de beleving zo compleet mogelijk te maken. Naast HDR wordt er nog gewerkt aan een dolby 5.1 geluidssignaal”

Dat geluidsspoor. Is dat al Dolby 5.1? Want daarover lees ik niets meer?

En wanneer komt KPN met een reactie op de vele klachten? Neem toch aan, dat KPN in contact staat met NPO?

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 13 juni 2021
Joriss schreef:

Nou is het bij sommigen ook een kwestie van spelen met de tv-beeldinstellingen en soms simpelweg andere hdr-modus kiezen om het e.e.a. te verbeteren, maar goed, dat zal jij allang geprobeerd hebben.

Inderdaad, HDR mode op 5202 staat op "automatisch" en op de Sony zowel "Auto", HDR10 als HLG geprobeerd. Kies ik voor HDR10 of HLG dan zijn de kleuren van de "gewone" zenders weer verminkt dus dat is helemaal geen optie.

Nu maakt het ons ook niets uit, wij kijken toch geen voetbal.

• Topper
  • 15 reacties
  • 13 juni 2021

IK heb inderdaad ook in mijn instellingen gekeken, hdr ook nog uitgeschakend toen weer ingeschakeld, ligt niet aan mijn tv want ik heb ook bij netflix heel goed beeld, en als ik via mijn apple tv kijk dan is het nog veel beter zeker de hdr uitzendingen, en ook heb ik glasvezel verbinding dus daar kan het niet aan liggen, dus 4 k kijken ek voetbal zit er hellaas niet niet in denk ik, dus KPN, los het op want dit is echt geen kijken.

gr Marian

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 13 juni 2021
Marianna1 schreef:

... dus KPN, los het op want dit is echt geen kijken.

De vraag is of het wel KPN is die het op moet lossen. Het lijkt er op dat het probleem hogerop bij NPO gezocht moet worden immers abonnees van Ziggo ervaren precies dezelfde problematiek.

• Topper
  • 15 reacties
  • 13 juni 2021

Oke, maar het blijft balen!, dan maar via glasvezel  661 blijven kijken,en NPO niets betalen  voor deze uhd waardeloos beeld uitzendingen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 58 reacties
  • 13 juni 2021

Sinds gisterenavond een duideljke verbetering te zien op kanaal 690. Het sprankelijke ontbreekt nog.

Ik heb goede hoop dat het in de komende dagen nog beter wordt.