Skip to main content

Het EK 2024 in UHD bij KPN

Het EK 2024 in UHD bij KPN
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

494 reacties

Ik heb de VIP5202 met een Fritz box en 1000 mbit glasvezel, alles bekabeld met goede kabels aangesloten. 
Als ik het ek in uhd op kanaal 690 bekijk, bevriest het veel na 1 minuut kijken. Ik heb de VIP5202 al gereset maar zonder resultaat. Iemand suggesties?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23321 reacties
  • 15 juni 2024
JeroenDijkhof schreef:

Ik heb de VIP5202 met een Fritz box en 1000 mbit glasvezel, alles bekabeld met goede kabels aangesloten. 
Als ik het ek in uhd op kanaal 690 bekijk, bevriest het veel na 1 minuut kijken. Ik heb de VIP5202 al gereset maar zonder resultaat. Iemand suggesties?

Hi @JeroenDijkhof, welkom hier. 

Werkt alles verder wel goed op de ontvanger? Ik lees dat je de ontvanger hebt gereset, heb je deze stappen gevolgd op onze kennisbank

Mocht dit ook niet helpen, zou je een eigen topic aan willen maken zodat we hier specifiek naar kunnen kijken, dan blijft het hier overzichtelijk.

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024

Wel leuke toevoeging dat UHD beeld is bij mij wel stuk scherper als normaal beeld is ook mooier van kleur veel voller en scherper.

Als ik kijk hoeveel mbit er loopt is dit tussen de 19 en 21 mbit

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024
PADaryL schreef:

Heel leuk dat UHD! Wel mooier, echter wordt nu alleen op beeld gelet…

normale NPO heeft wel betere audio… die heeft Dolby… de UHD heeft stereo…

waarom niet ook de UHD met dolby??

Ik heb hier gewoon Dolby met NPO1 UHD

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024
PeterG schreef:

Wat betreft Stereo op NPO 1 UHD:

Er waren problemen met het Dolby geluid. Wel zo'n 15 hikups per minuut. Daarop heeft KPN besloten het stereo geluid door te geven.

Volgende week gaan ze weer een poging doen om het 5.1 geluid door te geven. Zonder hikups dan.

Beter goed stereo dan bagger 5.1 mensen. En het is tv en geen film ofzo. Dan is beeld toch wel het voornaamste. 🙂

Het stereo vind ik overigens veel fijner dan dat surround 5.1 op NPO 1. Daar is de commentator best zacht. Moet dan mijn center maximaal zetten….

Zo te zien al gedaan want ik heb weer Dolby nu

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 15 juni 2024

Nou ik heb UHD uitgezet beeldkwaliteit is echt een stuk beter zelfde het geluid! Maar dan gaat op alle kanalen het beeld stotteren. Vooral op het UHD kanaal (ned1) en ja mijn tv kan het aan. Alles geprobeerd wat kpn aangeeft maar helaas. 

Jammer had het graag in UHD willen kijken😢

• Topper
  • 35 reacties
  • 15 juni 2024
MennoG78 schreef:
PeterG schreef:

Er waren problemen met het Dolby geluid. Wel zo'n 15 hikups per minuut. Daarop heeft KPN besloten het stereo geluid door te geven.

Volgende week gaan ze weer een poging doen om het 5.1 geluid door te geven. Zonder hikups dan.

Beter goed stereo dan bagger 5.1 mensen. En het is tv en geen film ofzo. Dan is beeld toch wel het voornaamste. 🙂

Het stereo vind ik overigens veel fijner dan dat surround 5.1 op NPO 1. Daar is de commentator best zacht. Moet dan mijn center maximaal zetten….

Volgens mij niet hoor. Gewoon nog alleen stereo.

Waar zie je dat het dolby is? Kan het zijn dat je versterker het omzet vanwege een instelling of op een pro-logic stereo stand staat? 

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024
JWittenberg schreef:
MennoG78 schreef:
PeterG schreef:

Waar zie je dat het dolby is? Kan het zijn dat je versterker het omzet vanwege een instelling of op een pro-logic stereo stand staat? 

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

Op de TV+ box geeft hij dit door aan me TV die zegt ook Dolby  via Optical naar me soundbar zegt hij ook Dolby gister was het nog Stereo

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 42 reacties
  • 15 juni 2024

Lang verhaal kort: dooie mus. Niet voor het eerst, overigens 😒

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024
ArnoK schreef:

Hoezo dooie mus is compleet verschil met het normale beeld en geluid dus taal geen dooie mus

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 42 reacties
  • 15 juni 2024
MennoG78 schreef:
ArnoK schreef:

Hoezo dooie mus is compleet verschil met het normale beeld en geluid dus taal geen dooie mus

Mag jij vinden. Idee een 10, uitvoering een 3.

• Topper
  • 35 reacties
  • 15 juni 2024
MennoG78 schreef:
JWittenberg schreef:
MennoG78 schreef:
PeterG schreef:

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

Op de TV+ box geeft hij dit door aan me TV die zegt ook Dolby  via Optical naar me soundbar zegt hij ook Dolby gister was het nog Stereo

Bizar, hier vip5202 alleen stereo. Raar dat het gedrag zo verschilt per platform. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 59 reacties
  • 15 juni 2024
steffen1 schreef:

net uhd uitgezet en het beeld is veel helderder en duidelijker, die uhd van npo is niet echt handig ps wij hebben net een nieuwe tv met alle uhd en andere mogelijkheden erop. 

Ik had daar vooral bij Samsung last van. Bij Philips zag het er wel aardig uit. Samsung op dynamisch zetten vond ik weer wat overdreven kleuren opleveren en was op andere zenders niet om aan te zien. Ook al is je TV nieuw ik vond deze website een goede hulp om natuurlijk beeld te krijgen. https://www.test-aankoop.be/hightech/tv-s/module/de-optimale-beeldinstelling-voor-uw-televisie

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 juni 2024

Mooi scherp maar helaas donker beeld met fletse kleuren via het UHD kanaal op m’n LG C2.

Uiteraard HDR10 aangezet, HDR-continue/automatisch beide geprobeerd en meerdere restarts gedaan van de DIW7022.

Als ik ook kijk bij de input status overlay (linksonder op de foto’s) van de tv staat er ook simpelweg dat er géén HDR binnenkomt van de DIW7022.

Jammer want zo is het (los van de scherpte winst) ondermaats en niet bruikbaar in mijn ogen…

• 2 reacties
  • 15 juni 2024

Dat Teletekst niet wordt doorgegeven op kanaal 690 (i.c.m de Arris vip5202)  is misschien niet zo'n ramp. Wel is het jammer dat de ondertiteling hiermee ook komt te vervallen voor hen die dit nodig hebben

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2755 reacties
  • 15 juni 2024
ArnoK schreef:
MennoG78 schreef:
ArnoK schreef:

Mag jij vinden. Idee een 10, uitvoering een 3.

Ook dat mag jij vinden

Hier spatzuiver beeld en super strak en perfect geluid

PeterG
Superuser
  • 60960 reacties
  • 15 juni 2024

Geluid is hier Dolby stereo ​​​​​​.  2.0 dus. Omdat ontvanger geluid staat op Dolby Digital Plus.

Dan zet ie pcm stereo naar Dolby stereo.

Maar geen surround 5.1.

Alleen links en rechts 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 juni 2024

Ik kreeg een melding op tv dat ik UHD kan activeren voor voetbal EK. Zender npo1. Vreselijk!!! We zien bijna niets zo donker.Hoe krijg ik het weer hersteld? Heb al bij instellingen gekeken maar weet niet hoe ik npo 1 voetbal EK van UHD afkrijg. Rest vd zenders staab gelukkig goed.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 juni 2024
richard4353 schreef:
steffen1 schreef:

net uhd uitgezet en het beeld is veel helderder en duidelijker, die uhd van npo is niet echt handig ps wij hebben net een nieuwe tv met alle uhd en andere mogelijkheden erop. 

Ik had daar vooral bij Samsung last van. Bij Philips zag het er wel aardig uit. Samsung op dynamisch zetten vond ik weer wat overdreven kleuren opleveren en was op andere zenders niet om aan te zien. Ook al is je TV nieuw ik vond deze website een goede hulp om natuurlijk beeld te krijgen. https://www.test-aankoop.be/hightech/tv-s/module/de-optimale-beeldinstelling-voor-uw-televisie

Hoe zet je uhd uit op npo 1 ( voetbal ek) rest vd zenders is gelukkig al uit

PeterG
Superuser
  • 60960 reacties
  • 15 juni 2024

Uitzetten via de infobalk @Femmie27 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 juni 2024

Nou Peter G. Heel erg bedankt!! Kleine handeling maar kwam er zelf niet op , nogmaals bedankt!!!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 574 reacties
  • 15 juni 2024
Roy74 schreef:
wjb schreef:
steffen1 schreef:

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Dat is juist. Ik heb bij een tv met dolby vision het beeld gezien bij deze instelling. Resultaat was een wazig en dof beeld. Op mijn tv met alleen HDR10 was het wel vrij aardig maar ik begrijp na alle reacties hier dat het per merk verschilt en dat ook de tv instellingen nog een aardige rol hebben.

Lijkt me dan vrij lastig om een eenduidige kwaliteit te bieden want ik schat in dat velen de tv gewoon willen aanzetten en kijken,

dolby vision had ik juist goed beeld maar donker. hdr 10 werd het waziger en nog donker. daarna op sdr gezet enachtig mooi vloeind beeld. je kan aan de grasmat zien dat het sdr is. 

wat er duidelijk gebeurd met hdr dolby vision: te veel kleurvezadiging, daardoor wordt het onnatuurlijker. dan kan je wel weer gaan spelen met de instelling dynamisch ed maar dat elke keer te moeten vind ik niet acceptabel.

mijn persoonlijke mening: uhd tov sdr vind ik geen toegevoegde waarde zolang het op 1080p blijft. 

• Helper
  • 46 reacties
  • 15 juni 2024

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

• Topper
  • 35 reacties
  • 15 juni 2024
barrymossel schreef:

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

Correct! 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 574 reacties
  • 15 juni 2024

wat ik hier lees wordt ook wel verwarrend:

de diw7022 instellingen :hdr sdr enz. 

de tv instellingen hdr enz. 

deze worden steeds door elkaar benoemd.

wat er wordt vergeten zie ik: welke hdmi versies.. hdmi 1.4 2.0 2.1 hebben enorme verchillen incl de kabels. jawel het is niet een 1 en 0 maar ook foutcorrecties  heb je een kabel van bv action moeten er meer foutcorrecties uit worden gevoerd met direct gevolg op het beeld. de corectie is in het beeld. geluid gaat altijd wel goed op sync. na.