Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

• Slimmerik
  • 60 reacties
  • 13 december 2020

Groningen hier.

• Topper
  • 21 reacties
  • 13 december 2020

Oost Brabant

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 13 december 2020

Zuid-oost Brabant

Joris62
Superuser
Forum|alt.badge.img+9
  • Superuser
  • 1160 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
SledgehammerNL schreef:

Ik weet dat jij een Edgerouter gebruikt. Bij mij draait een Fritz!Box. Toen ik nog een 2952v2 had (nu 2 x 5202) ervaarde ik ook geen snelheids-issues. Zou er dan ergens een link kunnen liggen tussen de Experiaboxen i.c m. 2260/2952? Of is dat heel ver gezocht? 

Mijn ouders hebben een Experia Box V10 en een HMB2260. Ook zij ervaren geen problemen.

Ik denk eerder aan een routeringsprobleem op specifieke routers van KPN waardoor bepaalde content vertraagd wordt. ....

Lijkt mij onwaarschijnlijk. Zelfde ontvanger aan zelfde modem, zonder tussentijdse herstart van modem of ontvanger, verslechterd van 2 - 3 seconden binnen een aantal dagen naar rond de 10 seconden. En dat geleidelijk, altijd slechter wordend. Lijkt me sterk dat routering binnen een week stapsgewijs zo veranderd. Een keer opeens op een andere server van een cluster terecht komend, die slechter werkt, oké, dat kan. Maar elke dag een andere server, die dan net weer slechter werkt dan die van de dag ervoor, no way.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 13 december 2020

Zuid-Holland. Superslecht, traag, vaak worden opnames niet geladen. Drama!

• 0 reacties
  • 13 december 2020

Ik heb net gezien dat Jarco Kriek op Totaal TV zijn verhaal over dit probleem heeft aangepast. Het komt nu realistischer  overheen  conform de ervaringen in dit forum. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 13 december 2020

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Joris62 schreef:

Lijkt me sterk dat routering binnen een week stapsgewijs zo veranderd.

Het is ook niet de routering die stapsgewijs verandert. Het niet of vertraagd kunnen ophalen van content zou zomaar kunnen leiden tot het niet correct opschonen van de cache waardoor het geheugen volloopt en daardoor de performance steeds slechter wordt.

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 136 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
rindertb schreef:

@wjb: Heb jij een idee of het probleem regiogebonden kan zijn?

Dat zou heel goed kunnen, sterker nog, het zou me niets verbazen.

Hier Gelderland tegen Overijssel en Flevoland aan

Zoals ze dat hier zo mooi zeggen:

Zo traag als dikke stront tegen de bult op met wind tegen

Nou, dan weet je het wel….

sailorbobby
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 180 reacties
  • 13 december 2020

Noord-Holland noord ook steeds trager en na reset iets voor korte tijd sneller

Joris62
Superuser
Forum|alt.badge.img+9
  • Superuser
  • 1160 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
Joris62 schreef:

Lijkt me sterk dat routering binnen een week stapsgewijs zo veranderd.

Het is ook niet de routering die stapsgewijs verandert. Het niet of vertraagd kunnen ophalen van content zou zomaar kunnen leiden tot het niet correct opschonen van de cache waardoor het geheugen volloopt en daardoor de performance steeds slechter wordt.

Tja, maar dan is het dus (o.a.) slecht geprogrammeerde code op de ontvangers, die geheugen niet goed opschoont. Maar dit kon ja niet, heeft mij hier weken geleden iemand met meer dan 30 jaar ervaring in het vak verteld als ik deze code fout als (een van) de redenen voor de traagheid ging opperen.  Ach ja, voortschrijdend inzicht zullen wij dan maar zeggen.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Joris62 schreef:

Tja, maar dan is het dus (o.a.) slecht geprogrammeerde code op de ontvangers, die geheugen niet goed opschoont. 

Klopt, vandaar ook die nieuwe html versie (4.111.214) die helaas weer andere dingen liet omvallen.

Joris62 schreef:

Maar dit kon ja niet, heeft mij hier weken geleden iemand met meer dan 30 jaar ervaring in het vak verteld als ik deze code fout als (een van) de redenen voor de traagheid ging opperen.

Wie heeft je dat dan verteld?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 66 reacties
  • 13 december 2020
SledgehammerNL schreef:
wjb schreef:
gdf schreef:

Ga er maar van uit dat alle niet 4k decoders een trage gids hebben.

Echt ... dus mijn HMB2260 heeft ook een trage gids …

Ik weet dat jij een Edgerouter gebruikt. Bij mij draait een Fritz!Box. Toen ik nog een 2952v2 had (nu 2 x 5202) ervaarde ik ook geen snelheids-issues. Zou er dan ergens een link kunnen liggen tussen de Experiaboxen i.c m. 2260/2952? Of is dat heel ver gezocht? 

PS ik ga er nu even vanuit dat klanten met een andere router dan de EB en problemen hebben zich nu melden 😉.

@wjb Die snelheid had ik tot 2 december ook met mijn 2952 v2. Nu na de laatste update begint het na een herstart met 3 seconden en elke dag verder kun je daar 1 tot 2 seconden bij optellen.

Ik zie ook elke keer weer voorbij komen dat maar een klein gedeelte van de abonnees deze traagheid ervaart. De 5202 en 8001 gebruikers hebben geen last van een trage ontvanger, ook de gebruikers van een 2260 en 2952 die nog een oude Motorola in gebruik hebben of nog niet afgemeld is hebben geen last van een trage ontvanger (die zitten nog steeds op de oude software)

Blijft over de 2260 en 2952 gebruikers die met de nieuwe software draaien en ik vermoed toch dat die ontvangers allemaal trager geworden zijn sinds de nieuwe update. En ja, ook de 2260 van jou is trager geworden ook al blijf je het steeds ontkennen. Dat filmpje is van 25 oktober, toen was mijn ontvanger ook zo 'snel’.

@SledgehammerNL Hier een FRITZ!Box 7583 YS in gebruik.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Dirck schreef:

Blijft over de 2260 en 2952 gebruikers die met de nieuwe software draaien ...

Verreweg het overgrote meerendeel van de abonnees heeft een 2260 of 2952 met de nieuwe software.

Dirck schreef:

En ja, ook de 2260 van jou is trager geworden ook al blijf je het steeds ontkennen.

Inderdaad het is allemaal veeeel trager geworden… :relaxed:

Joris62
Superuser
Forum|alt.badge.img+9
  • Superuser
  • 1160 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
Joris62 schreef:

Tja, maar dan is het dus (o.a.) slecht geprogrammeerde code op de ontvangers, die geheugen niet goed opschoont. 

Klopt, vandaar ook die nieuwe html versie (4.111.214) die helaas weer andere dingen liet omvallen.

Joris62 schreef:

Maar dit kon ja niet, heeft mij hier weken geleden iemand met meer dan 30 jaar ervaring in het vak verteld als ik deze code fout als (een van) de redenen voor de traagheid ging opperen.

Ene wjb. Zie hier twee voorbeelden waar je stellig verteld dat dit de reden niet kan zijn (bijvoorbeeld omdat dat dan al lang door de pilot opgemerkt moest zijn):

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Joris62 schreef:
wjb schreef:
Joris62 schreef:

Joris62 schreef:

Ene wjb. Zie hier twee voorbeelden waar je stellig verteld dat dit de reden niet kan zijn (bijvoorbeeld omdat dat dan al lang door de pilot opgemerkt moest zijn):

Precies, dat schreef ik inderdaad en dus nogmaals de vraag wie geschreven heeft dat het niet kan dat een slecht geprogrammeerde code kan zorgen voor het vollopen van het geheugen?

Ik niet in ieder geval. Kijk vooral even naar het vet gedrukte stukje en lees de berichten ervoor nog even door zodat je ook de context van die berichten weer helder op jouw netvlies hebt. 

Kaljo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 224 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

Jazeker. Dit heeft niet de snelheid van de oude software en is daarmee een achteruitgang. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 13 december 2020
Kaljo schreef:
wjb schreef:
gdf schreef:

De laadsnelheid in het filmpje komt overeen met die van mijn 2952. Waar jij @wjb dat niet traag vindt, ervaar ik dat wel als stroperig en traag. Ik noem het nog net niet onacceptabel. Traag / niet-traag zijn dus subjectieve begrippen.

Na de update van afgelopen week was de laad-tijd tijdelijk 1 seconde en dat vond ik wel prima.

Na het terugzetten van de vorige software-versie is de laad-tijd v.d. gids op mijn 2952 ineens 4 secs terwijl dat vóór de (mislukte) update van afgelopen week nog 2 secs was. Het is nu dus alleen maar slechter geworden.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Katana321 schreef:

Na de update van afgelopen week was de laad-tijd tijdelijk 1 seconde en dat vond ik wel prima.

Bij mij had, zoals je in dit bericht kunt lezen, die laatste update juist een averechtse uitwerking op de snelheid van mijn HMB2260.

Katana321 schreef:

Traag / niet-traag zijn dus subjectieve begrippen.

Dat klopt en ook ik heb aangegeven dat de gids trager laadt dan het oude menu.

Ik denk dat een groot gedeelte van de abonnees laadtijden ervaart zoals wij die ook ervaren en dat er slechts een klein percentage abonnees is die slechtere laadtijden ervaart.

• Helper
  • 30 reacties
  • 13 december 2020

Hier ook vreselijke traagheid op een 2260 in Utrecht. Gids duurt ca. 7 sec. Gelukkig gaat XS4all een 5202 opsturen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 300 reacties
  • 13 december 2020
retuoW schreef:

Hier ook vreselijke traagheid op een 2260 in Utrecht. Gids duurt ca. 7 sec. Gelukkig gaat XS4all een 5202 opsturen.

Vast een ‘nieuwe’ gebruikte ;)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 13 december 2020
wjb schreef:

Katana321 schreef:

Traag / niet-traag zijn dus subjectieve begrippen.

Dat klopt en ook ik heb aangegeven dat de gids trager laadt dan het oude menu.

Ik denk dat een groot gedeelte van de abonnees laadtijden ervaart zoals wij die ook ervaren en dat er slechts een klein percentage abonnees is die slechtere laadtijden ervaart.

Maar mijn boodschap ging verder dan wat jij nu zegt. Mijn boodschap ging over de subjectieve ervaring. Waar jij over jouw filmpje zegt dat de snelheid weliswaar trager is dan voorheen maar voor jou geen probleem, zeg ik dat die snelheid voor mij wél een probleem is.

Daarbij komt ook nog het volgende: mijn ervaring op mijn werk is dat gebruikers vaak ict-problemen accepteren als een feit. Terwijl ik dat niet doe en het meld bij de helpdesk. Mijn collega's melden die problemen dan niet. 

Het kan daarom zomaar zijn dat veel kpn-klanten met gids-laadtijden van 2 seconden zitten en dat gewoon accepteren omdat ze denken dat er niets aan gedaan kan worden. Ik accepteer die trage/stroperige werking niet en meld het bij kpn en/of hier op het forum.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 december 2020

Html versie 4.110.208

vip 2952

Het duurt dik 5 seconde voordat de tv gids opstart, vorige een monteur lang gestuurd gekregen?? Die hier uiteraard niks aan kan doen, toevallig wel een update gehad die avond waardoor die weer wat sneller werd.

nu weer traag, ik word hier echt gek van. Wanneer is dit opgelost? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 13 december 2020

En dan komt er ook nog bij: ik lees hier veel klachten over “Uitgelicht". Dat is een menu-onderdeel dat ik niet gebruik. Mij zul je daar dan ook niet over horen. Maar dat betekent niet dat er geen probleem kan zijn met “Uitgelicht".

Zo kan het ook zomaar zijn dat sommige mensen de gids helemaal niet gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze een papieren gids gebruiken. En als je de kpn-gids niet gebruikt, kom je die trage werking ook niet tegen en zul je er ook niet over klagen.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 13 december 2020
Katana321 schreef:

Het kan daarom zomaar zijn dat veel kpn-klanten met gids-laadtijden van 2 seconden zitten en dat gewoon accepteren omdat ze denken dat er niets aan gedaan kan worden. 

KPN heeft een prima zicht op de grootte van de groep die nog slechtere laadtijden ervaren op basis van de hoeveelheid meldingen daaromtrent.

De reden waarom, volgens mij, deze discussie telkens weer terugkomt is de stelling dat KPN daarom de uitrol maar moet terugdraaien en het oude platform weer in gebruik zou moeten nemen.

Dat is waar ik tegen ageer immers dat gaat ons niet verder helpen en dat is mijns inziens ook niet de juiste stap als de groep met getroffenen (echt slechte laadtijden) klein is. Begrijp me (opnieuw) niet verkeerd, dat is natuurlijk heel vervelend voor die abonnees en ik hoop dan ook dat er op korte termijn een definitieve oplossing zal gaan komen.