Skip to main content
Beantwoord

Experia Box en SuperWifi vervangen voor Fritzbox, welke kan ik het beste nemen?

• 10 augustus 2025
  • 63 reacties
  • 839 keer bekeken

Door constant uitvallen van de superwifi en geen oplossing van kpn na 4x modem wisselen willen we eigenlijk alles naar fritzbox omzetten, welke fritzbox en welke wifi punten van fritz moeten we aanschaffen ? begreep dat je de xperia box los kan koppelen en de fritzbox aansluiten en zou dan weer werken ?

Dank alvast 

Beste antwoord door Chrizziey

Maikel Drost schreef:

als je fritz wilt gebruiken heb je wel enige kennis nodig want het is geen plug en play.

@Maikel Drost Hoezo geen plug en play? Je hoeft alleen KPN als profiel te kiezen en klaar is kees. Ik vind Fritzbox juist wel laagdrempelig voor als iemand geen providerdoos wil maar ook niet alle technische kennis heeft, maak er al jaren met veel plezier gebruik van.

Bekijk origineel

63 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • 441 reacties
  • 10 augustus 2025

Experiabox kan je idd wisselen als je op glasvezel zit. Letop als je overstapt naar ander merk hardware dat ook de support stopt met de helpdesk.

als je fritz wilt gebruiken heb je wel enige kennis nodig want het is geen plug en play.

overigens heeft Ubiquiti ook mooie producten  

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 629 reacties
  • 10 augustus 2025

@Tazzy2007 

de vraag is dan even of je op de glasvezel bent aangesloten of je nog een DSL lijn gebruikt?

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 10 augustus 2025

hallo, idd Glasvezel,  waar kan ik de instellingen vinden hoe het 1 en ander te doen , en dan nog welke fritzbox en wifipunten ? 

dank jullie weer

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 629 reacties
  • 10 augustus 2025

@Tazzy2007 

in de wizzard van de fritzbox kun je kiezen welke provider je hebt, in jou geval dus KPN kiezen. daarna is het in principe gewoon plug en play.

dan is de vraag welke snelheid je hebt en hoeveel wifi punten je op dit moment in gebruik hebt?

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 10 augustus 2025

1 gig en op dit moment 4 zwarte wifi punten, zelfs bedraad aangesloten blijven ze om de paar weken uitvallen hele boel resetten en fan werkt het wel weer maar hele huis is domotica dus rond de 180 devices schijnt die xperia niet leuk te vinden

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11451 reacties
  • 10 augustus 2025

Beste ​@Tazzy2007 persoonlijk zou ik eerst een FB huren bij KPN, dan kun je ervaring op doen. Bevalt het, dan kun je of de huur voortzetten of de huur opzeggen en een eigen FB kopen.

Zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/internet/fritzbox?page=1

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 289 reacties
  • 10 augustus 2025
JanD schreef:

Beste ​@Tazzy2007 persoonlijk zou ik eerst een FB huren bij KPN, dan kun je ervaring op doen. Bevalt het, dan kun je of de huur voortzetten of de huur opzeggen en een eigen FB kopen.

Persoonlijk vind ik €7,50 huur p/m voor een Fritz!Box een belachelijk bedrag, omdat TS beschikt over glasvezel kan hij op de KPN ONT een Fritz!Box 4050 router (welke bij bij mij perfect voldoet) aansluiten, deze is al voor zo’n €100,00 te koop. Deze router heeft tevens wifi 6 aan boord, eventueel bijbehorende Mesh wifi 6 repeaters (Fritz!Repeater 1200 AX) kosten rond de €70,00.

• 798 reacties
  • 10 augustus 2025

Sorry ​@Tazzy2007

Ik moest even glimlachen wel meer mensen doen dit. Dan vragen ze aan iemand “Doordat ik steeds lekke banden heb op mijn fiets, heb ik besloten een auto te nemen. Welke auto kan ik het best nemen”.

Als je problemen hebt vertel dan het probleem. Het kopen van een Fritzbox om daarmee de wifiputen te laten functioneren, lijkt mij uiteindelijk to weer een teleurstelling uit te komen.  

Een Fritzbox is een router met ingebouwd modem, net als de Experiabox. Uit nostalgie met de oude modems om een telefoonsignaal om te zetten naar digitaal blijft KPN het waarschijnlijk nog steeds modem noemen. 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 11 augustus 2025

Mijn ervaringen met fritzbox in het verleden zijn veel beter dan met de xperia box , na al die modemwissels en 999 x een reset uitvoeren ben ik er wel ff klaar mee en wil dit gewoon ff proberen,  de helpdesk van KPN kan me met de huidige situatie niet helpen snappen het ook niet en moet maar resetten elke meer dat is geen oplossing 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1163 reacties
  • 11 augustus 2025

Deze combinatie draaid hier al vele jaren probleemloos, en sinds mei 2022 via ftth 100/100 Mb/s zonder enige onderbreking. 

Heb overigens 2 FRITZ!Repeaters 3000 gekoppeld. De 2e staat niet op het schema omdat deze via de interne klok pas om 08.00 uur bijschakeld. 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 11 augustus 2025

Heb een 7590ax gekocht via MP ben heel benieuwd dank voor jullie hulp en tips

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2651 reacties
  • 12 augustus 2025

Hey ​@Tazzy2007. Welkom op de KPN Community! Je hebt hier al gelijk wat bijval wat betreft de keuze voor een FRITZ!Box en ook krijg je goede tips en adviezen. Mooi om te zien. Je hebt ook al gelijk een keuze gemaakt voor een FRITZ!Box zie ik. Dat gaat vast goedkomen zo. Heb je er ook wat repeaters bij aangeschaft? 

Jammer dat de Experia Box en de SuperWifi punten niet naar wens functioneerden en dat we je daarbij niet konden ondersteunen. Ik hoop echt dat de FRITZ!Box je veel beter gaat bevallen. Mocht je ergens tegenaan lopen, dan weet je dat hier voldoende kennis zit om je verder te helpen! 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 12 augustus 2025

nog geen repeaters weet niet zo goed welke dus advies welkom

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11451 reacties
  • 12 augustus 2025
Tazzy2007 schreef:

Beste ​@Tazzy2007 even de website van AVM raadplegen, zie hieronder de link:

https://nl.fritz.com/

• 798 reacties
  • 12 augustus 2025
Tazzy2007 schreef:

Als je voor de Fritzbox hebt gekozen, dan heeft ​@Berrie_Kaas je vraag ten aanzien van de repeaters gegeven. Of dat de juiste is weet ik niet, maar je hebt wel advies gehad. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1163 reacties
  • 12 augustus 2025

@Tazzy2007 je hebt kunnen lezen welke repeaters ik gebruik. Welke jij aan wilt schaffen wordt mede door je portemonnee bepaald. 

Fritzshop.nl heeft een keur aan repeaters en kan je ook prima adviseren. Ook via MP zijn royaal repeaters te koop.

Denk dat een keuze voor “Fritz! WLAN Repeater 1750E” een goede keuze zal zijn. Deze prik je direct in een WCD, anders de Fritz! Repeater 3000 of 6000. Deze worden gevoed middels een adapter.

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • 1110 reacties
  • 12 augustus 2025

ik heb goede ervaring met FRiTZ!box 4690 AVM FRITZ!Box 4690 (Int. Edition) 

ook ideaal als je 4gb verbinding hebt en heeft 1x RJ-45 (alleen WAN) 3x Ethernet 2.5Gbps, 2x Ethernet 10G/1G

( het is wel een Router dus geen modem ) je kunt hem op de glasvezel Ont aansluiten 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1421 reacties
  • 12 augustus 2025

Volgens AVM is de 1750E (bij mij ook in m’n mesh netwerk) vervangen door de 2400. Werkt als een tierelier. 

https://fritzshop.nl/end-of-life/8-fritzrepeater-1750e.html

Kortom: inderdaad genoeg kennis in de community!

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 37 reacties
  • 12 augustus 2025

Ik gebruik de fritzbox 5690 pro met de 1200ax als repeater in mijn appartement dat geheel is voorzien van domotica en dat werkt wel zo perfect dat ik echt geen ander modem/router zou willen.

De domotica werkt perfect op lan als op wifi en gebruik glasvezel 1Gb. De 5690 pro is echt geweldig en makkelijk in te stellen. Misschien dat je er er iets mee kunt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1163 reacties
  • 12 augustus 2025
Berrie_Kaas schreef:

@Tazzy2007 je hebt kunnen lezen welke repeaters ik gebruik. Welke jij aan wilt schaffen wordt mede door je portemonnee bepaald. 

Fritzshop.nl heeft een keur aan repeaters en kan je ook prima adviseren. Ook via MP zijn royaal repeaters te koop.

Denk dat een keuze voor “Fritz! WLAN Repeater 1750E” een goede keuze zal zijn. Deze prik je direct in een WCD, anders de Fritz! Repeater 3000 of 6000. Deze worden gevoed middels een adapter.

Onder Fritzshop.nl (hierboven) zit een niet goed werkende link.

Dit is de juiste: https://fritzshop.nl/

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 13 augustus 2025

Dank jullie allen ben zeker geholpen gaan eens zoeken

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 13 augustus 2025
dommeke schreef:

Sorry ​@Tazzy2007

Ik moest even glimlachen wel meer mensen doen dit. Dan vragen ze aan iemand “Doordat ik steeds lekke banden heb op mijn fiets, heb ik besloten een auto te nemen. Welke auto kan ik het best nemen”.

Als je problemen hebt vertel dan het probleem. Het kopen van een Fritzbox om daarmee de wifiputen te laten functioneren, lijkt mij uiteindelijk to weer een teleurstelling uit te komen.  

Een Fritzbox is een router met ingebouwd modem, net als de Experiabox. Uit nostalgie met de oude modems om een telefoonsignaal om te zetten naar digitaal blijft KPN het waarschijnlijk nog steeds modem noemen. 

sorry voor de late reactie op jouw leuke reply, het is zo dat sinds de laatste fw update mijn netwerk om de zoveel dagen opeens 1 voor 1 de zwarte wifi punten beginnen te knipperen , na een reset werkt alles wel weer maar toch, vervolgens na gesprek met helpdesk de wifi punten bedraad gemaakt, gelukkig niet lastig aangezien ons huis helemaal bedraad is, maar probleem blijft, er is ondertussen al 4 of 5 x een modem wissel gedaan maar ook dit loste het probleem niet op, de modem lijkt ook helemaal vast te zitten want een reset , paperclip aan de achterzijde werkt totaal niet en alleen een reset via de webinterface of helpdesk werkt dan maar lijkt me niet de oplossing dus vandaar 

• 798 reacties
  • 13 augustus 2025

Ik heb weinig verstand van de wifi punten (bij andere leveranciers in de wereld heten het Mesh routers), maar als je een wifi formwarder bedraad aansluit op je Experiabox, moet je de wifi op de router (Experiabox) uitschakkelen anders gaat het rondzingen en loopt dan gewoon vast. (Ik wilde het ook proberen deze maand, dus dat was het resultaat). . 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 13 augustus 2025
dommeke schreef:

Ik heb weinig verstand van de wifi punten (bij andere leveranciers in de wereld heten het Mesh routers), maar als je een wifi formwarder bedraad aansluit op je Experiabox, moet je de wifi op de router (Experiabox) uitschakkelen anders gaat het rondzingen en loopt dan gewoon vast. (Ik wilde het ook proberen deze maand, dus dat was het resultaat). . 

klopt is ook gebeurd

Forum|alt.badge.img+16
  • 6670 reacties
  • Antwoord
  • 13 augustus 2025
Maikel Drost schreef:

@Maikel Drost Hoezo geen plug en play? Je hoeft alleen KPN als profiel te kiezen en klaar is kees. Ik vind Fritzbox juist wel laagdrempelig voor als iemand geen providerdoos wil maar ook niet alle technische kennis heeft, maak er al jaren met veel plezier gebruik van.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic