Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021
slingshot schreef:

Ik heb ook nog een probleem denk ik.

De configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic zorgt rule 30 van WANv6_IN er voor dat ICMPv6 echo requests doorgelaten worden. 

Kijk dus of inkomend ICMPv6 toegestaan is in de firewall van het gebruikte apparaat.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021
slingshot schreef:

Na de aanwijzingen gevolgd te hebben in bovenstaand artikel op basis van de opmerking van @wjb over windows 10 en de firewall is het probleem opgelost:

@wjb Kan het geen kwaad om de firewall hiervoor aan te passen?

Nee, dat kan geen kwaad, de firewall zorgt er voor dat van buitenaf alleen onschuldige echo requests doorgelaten worden. IPv6 leunt sterk op ICMP dus is voor een juiste werking het openzetten van ICMPv6 een vereiste.

• Topper
  • 18 reacties
  • 17 februari 2021
slingshot schreef:

@toteki Als je klikt op icon rechtsboven zie je wat er “mis” is.
Ik heb ook nog een probleem denk ik.

Ik ga dit artikeltje even bekijken: https://noobient.com/2018/08/02/passing-icmpv6-on-windows-defender-firewall/

Na de aanwijzingen gevolgd te hebben in bovenstaand artikel op basis van de opmerking van @wjb over windows 10 en de firewall is het probleem opgelost:

@wjb Kan het geen kwaad om de firewall hiervoor aan te passen?

Ik heb deze ook open gezet in windows defender en nu is ICMP bij ipv6 connectivity ook groen. Nu alleen nog uitzoeken waarom mijn standaard chrome browser default ipv4 pakt ipv ipv6..

• Topper
  • 18 reacties
  • 17 februari 2021

Pfff eff corporate vpn over het hoofd gezien! Works like a charm nu!

En nu weer genieten van een probleemloze en up to date configuratie :sunglasses:

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 17 februari 2021

@toteki top dat het werkt. Ik heb alleen op mijn Android telefoon een score van 4. Lijkt of mijn Samsung S10 geen IPv6 hebt aanstaan. Ik ben aan het googlen ;)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021
slingshot schreef:

@toteki top dat het werkt. Ik heb alleen op mijn Android telefoon een score van 4. Lijkt of mijn Samsung S10 geen IPv6 hebt aanstaan. Ik ben aan het googlen ;)

Weet je zeker dat die S10 een wifi verbinding heeft en niet dat je via 4G aangesloten bent?

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
slingshot schreef:

Weet je zeker dat die S10 een wifi verbinding heeft en niet dat je via 4G aangesloten bent?

Ja dezelfde als de laptop met de score van 20/20.

Bij 4g hetzelfde resultaat.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021

Via 4G is het normaal dat je een lage score haalt.

Een score van 4 betekent zo ongeveer dat het apparaat geen IPv6 verbinding heeft en waarschijnlijk ook geen IPv6 adres zal hebben.

Kan je een kijken of jouw S10 überhaupt een IPv6 adres heeft als deze via wifi aangesloten is?

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 17 februari 2021

Ik heb de wifi aan en uitgedaan en nu werkt het. Top.

Ik zie inderdaad ook een IPv6 adres.

Bij 4g, van KPN, werkt het niet, daar zie ik ook geen IPv6 adres ondanks dat het protocol op ipv4/IPv6 staat dus dat ligt aan KPN neem ik aan.

• Topper
  • 21 reacties
  • 17 februari 2021
MarcelSt schreef:
wjb schreef:
MarcelSt schreef:

Ander iets wat mij te binnen schiet, gebruikt IPTV soms ook IPv6?

Nee, het IPTV platform gebruikt geen IPv6.

check

wjb schreef:

Wat is het subnet van jouw gewone LAN?

172.16.1.0/24

wjb schreef:

Ben jij een ex Telfort abonnee?

nope, ben paar jaar geleden van Ziggo kabel naar KPN FTTH gegaan. 

Hallo,

Ik had het zelfde probleem als ik het adres van mijn router invulde bij de DHCP instellingen (voor itv)

Door deze niet in te vullen gaat het goed.

Kan dit het probleem zijn, of is dat niet mogelijk?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021
Woppybob schreef:

Ik had het zelfde probleem als ik het adres van mijn router invulde bij de DHCP instellingen (voor itv)

Wijzig de range in 192.168.4.1 t/m 192.168.4.253 en zet de router op 192.168.4.254.

Vul bij de (v)lan voor IPTV ook het router adres in. In mijn geval is vlan 4 op eth2 het IPTV netwerk.

• Helper
  • 28 reacties
  • 17 februari 2021

Hallo,

Weet iemand toevallig welke scripts ik voor de Ubiquite EdgeRouter PoE (https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-poe/) moet gebruiken ipv de EB?

Heb daarnaast 2 TV ontvangers welke ik hier ook op wil aansluiten.

Thanks alvast! :) 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 17 februari 2021
Harmpie21 schreef:

Hallo,

Weet iemand toevallig welke scripts ik voor de Ubiquite EdgeRouter PoE (https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-poe/) moet gebruiken ipv de EB?

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X met eth1 voor TV ontvanger zijn geschikt voor de EdgeRouter PoE.

• Helper
  • 28 reacties
  • 18 februari 2021
wjb schreef:
Harmpie21 schreef:

Hallo,

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X met eth1 voor TV ontvanger zijn geschikt voor de EdgeRouter PoE.

Dank @wjb ! 

Begrijp ik het goed dat ik op eth1 een switch moet gebruiken voor beide TV's? Uiteraard een switch die IGMP support? Of is het ook mogelijk om eth2 bijvoorbeeld hier ook voor te configureren? En dan eth3 voor een UniFi Access point & eth4 voor gewoon internet? Indien mogelijk, welke config heb ik hiervoor nodig?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 18 februari 2021
Harmpie21 schreef:

Begrijp ik het goed dat ik op eth1 een switch moet gebruiken voor beide TV's? Uiteraard een switch die IGMP support? Of is het ook mogelijk om eth2 bijvoorbeeld hier ook voor te configureren? En dan eth3 voor een UniFi Access point & eth4 voor gewoon internet? Indien mogelijk, welke config heb ik hiervoor nodig?

Bij de ER-PoE staat eth1 sowieso buiten de ingebouwde switch, vandaar dat alleen de genoemde configuratiescripts geschikt zijn voor de ER-PoE. Als je handmatig bij de IGMP proxy server de downstream interface op switch0 zet i.p.v. eth1 dan kunnen eth2, 3 en 4 gebruikt worden om televisies aan te sluiten. Toch raad ik dat af want de ingebouwde switch van EdgeRouters ondersteunt geen IGMP snooping en dat betekent dat de TV streams "vrolijk" op alle poorten van de switch doorgestuurd worden. Dat is iets dat je moet vermijden en al helemaal als je daar ook wifi accesspoints op aan gaat sluiten.

Persoonlijk zou ik inderdaad een Netgear GS105Ev2 op eth1 aansluiten en daarop de TV ontvangers.

Edit: Het is ook mogelijk om eth2 uit de switch te halen en deze op dezelfde wijze als eth1 te configureren met een eigen DHCP server. Door eth2 dan als downstream interface aan de IGMP proxy server toe te voegen zou je jouw gewenste situatie kunnen realiseren.

• Helper
  • 28 reacties
  • 18 februari 2021
wjb schreef:
Harmpie21 schreef:

Bij de ER-PoE staat eth1 sowieso buiten de ingebouwde switch, vandaar dat alleen de genoemde configuratiescripts geschikt zijn voor de ER-PoE. Als je handmatig bij de IGMP proxy server de downstream interface op switch0 zet i.p.v. eth1 dan kunnen eth2, 3 en 4 gebruikt worden om televisies aan te sluiten. Toch raad ik dat af want de ingebouwde switch van EdgeRouters ondersteunt geen IGMP snooping en dat betekent dat de TV streams "vrolijk" op alle poorten van de switch doorgestuurd worden. Dat is iets dat je moet vermijden en al helemaal als je daar ook wifi accesspoints op aan gaat sluiten.

Persoonlijk zou ik inderdaad een Netgear GS105Ev2 op eth1 aansluiten en daarop de TV ontvangers.

Edit: Het is ook mogelijk om eth2 uit de switch te halen en deze op dezelfde wijze als eth1 te configureren met een eigen DHCP server. Door eth2 dan als downstream interface aan de IGMP proxy server toe te voegen zou je jouw gewenste situatie kunnen realiseren.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik bij het bestandje config.boot:

Het volgende veranderen vanaf regel 188:

ethernet eth2 {
        address 192.168.1.254/24
        description "Televisie poort"
        duplex auto
        mtu 1500
        speed auto
    }

En de volgende code verwijderen uit regel 234 & 235:

interface eth2 {
            }

En tussen regel 255 & 256 het volgende toevoegen:

}
        interface eth2 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1

• Topper
  • 21 reacties
  • 18 februari 2021
wjb schreef:
Woppybob schreef:

Wijzig de range in 192.168.4.1 t/m 192.168.4.253 en zet de router op 192.168.4.254.

Vul bij de (v)lan voor IPTV ook het router adres in. In mijn geval is vlan 4 op eth2 het IPTV netwerk.

Nu werkt het, bedankt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 18 februari 2021
Harmpie21 schreef:

ethernet eth2 {
        address 192.168.1.254/24
        duplex auto
        mtu 1500
        speed auto
    }

interface eth2 {
            }

}
        interface eth2 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1

Verander niets rechtstreeks in de config.boot want als je daar een foutje maakt dan is de kans dat de enige uitweg een factory reset is.

Wijzigingen doe je via de GUI.

eth2 zal een eigen DHCP server moeten krijgen en niet mee kunnen liften op 192.168.1.254/24.

Daarnaast zal je bij de downstream interfaces de specifieke subnetten moeten aangeven.

Bij eth1 is dat dus 192.168.1.0/24 en bij eth2 192.268.?.0/24.

Mijn advies: Maak een DHCP server voor 192.168.0.0/24 en koppel die aan switch0. Koppel de dhcp server voor 192.168.2.0/24 aan eth2.

• Topper
  • 12 reacties
  • 18 februari 2021

Ik heb al 2 jaar een edgerouter lite in gebruik naar volle tevredenheid. Echter frustreerde het me dat ik geen IPv6 had. vanavond de laatste versie van de hier geplaatste config geladen. echter nog steeds niks.
voor de zekerheid maar de oude Experiabox v9 aangesloten om te controleren of ik een IPv6 adres krijg en ja hoor voilla IPv6.

Ik kan me volgens mij herinneren dat ik het ooit wel werkend gehad heb met een config van Kriegsman. Maar niet meer met de configuratie hier van het forum.

wat zie ik over het hoofd?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 19 februari 2021
bmkromm schreef:

Ik heb al 2 jaar een edgerouter lite in gebruik naar volle tevredenheid. Echter frustreerde het me dat ik geen IPv6 had. vanavond de laatste versie van de hier geplaatste config geladen. echter nog steeds niks.

Als IPv6 actief is op jouw aansluiting dan zou je met de "standaard" configuratie uit de scripts gewoon IPv6 adressen moeten krijgen.

Krijgt jouw LAN interface (eth1) ook geen IPv6 adres?

• Topper
  • 12 reacties
  • 19 februari 2021
wjb schreef:
bmkromm schreef:

Als IPv6 actief is op jouw aansluiting dan zou je met de "standaard" configuratie uit de scripts gewoon IPv6 adressen moeten krijgen.

Krijgt jouw LAN interface (eth1) ook geen IPv6 adres?

Als ik mijn Experiabox aansluit en ik krijg op mijn laptop een IPv6 adres dan kan ik toch aannemen dat IPv6 actief is?

Sluit ik de Edgerouter weer aan dan krijg ik alleen een IPv4 adres.

Zal vanavond ETH1 even controleren neem aan dat dit in de Webinterface te zien is?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 19 februari 2021
bmkromm schreef:

Zal vanavond ETH1 even controleren neem aan dat dit in de Webinterface te zien is?

Zie het screenshot van de dashboard in het startbericht van dit topic.

• Helper
  • 28 reacties
  • 19 februari 2021
wjb schreef:
Harmpie21 schreef:

ethernet eth2 {
        address 192.168.1.254/24
        duplex auto
        mtu 1500
        speed auto
    }

interface eth2 {
            }

}
        interface eth2 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1

Verander niets rechtstreeks in de config.boot want als je daar een foutje maakt dan is de kans dat de enige uitweg een factory reset is.

Wijzigingen doe je via de GUI.

eth2 zal een eigen DHCP server moeten krijgen en niet mee kunnen liften op 192.168.1.254/24.

Daarnaast zal je bij de downstream interfaces de specifieke subnetten moeten aangeven.

Bij eth1 is dat dus 192.168.1.0/24 en bij eth2 192.268.?.0/24.

Mijn advies: Maak een DHCP server voor 192.168.0.0/24 en koppel die aan switch0. Koppel de dhcp server voor 192.168.2.0/24 aan eth2.

Dank, heb nu alles werkend, echter op 1 of andere manier krijg ik de portforwarding niet goed om op mijn syno in te loggen. 

De syno zit aangesloten op de eth3 vandaar uit naar een switch in de meterkast, en dan door naar de een andere switch. 

Wanneer ik dus naar: ***.diskstation.me:5000 toe ga, krijg ik het login scherm van de EdgeRouter.
Heb uiteraard de portforwarding poort 5000 naar intern 5000 en het interne IP adres gegeven.

Intern kan ik de syno wel netjes benaderen. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74609 reacties
  • 19 februari 2021

Heb je eth3 en eth4 nog ssmen in switch0 opgenomen?

Zo ja, gebruik dan switch0 als LAN interface.

• Helper
  • 28 reacties
  • 19 februari 2021

@wjb , waar kan ik dit checken dat ze in switch0 zitten?

Edit:

Gevonden, en daar zat deze al in:

Reageer