Ik ervaar met de TV+ box dat het contrast niveau veels te hoog is. Wanneer ik een Contrast Calibration video afspeel via youtube app op de box, dan zou je verwachten dat je bepaalde wit waardes zou moeten zien knipperen. Door de contrast settings van de TV aan te passen zou je bij lagere waardes meer details moeten kunnen zien en bij hogere waardes vindt er normaal gesproken ‘clipping’ plaats waardoor enig contrast in witte vlakken verdwijnt, bijvoorbeeld bij wolken op het scherm of iemand met een witte blouse aan in de studio. Bij juiste settings is hier ook een contrast/nuance in te zien.
Momenteel als ik de video afspeel, dan zie ik een groot wit vlak, zonder dat enige van de referentie witte waardes knipperen. Dat lijdt bij mij tot de conclusie dat de wit waarde van de box veel te hoog staat ingesteld. Ik ervaar dit ook met tv kijken, bijvoorbeeld, zoals boven gezegd iemand met een witte blouse in een studio. Ik ervaar dit als de tv's in een winkel, welke om met elkaar te concurreren, op de de demo stand zijn gezet.
Wanneer ik dezelfde video afspeel op de ingebouwde youtube app van de TV, dan zie ik diverse lijnen knipperen en heeft het instelling van de contrast waarde ook effect.
Ik zie geen mogelijkheden om dit via de settings van de box te beïnvloeden.
Ervaren andere mensen dit ook? Is dit iets waar de ontwikkelaars van KPN wat aan kunnen doen?
Setup: LG oled tv, box via HDMI direct aan tv aangesloten. HDR setting uit op de box (dus SD aan). Alle contrast enhancer settings van de tv staan uit. Deep colour op HDMI input aan. Verder heb ik een een chromecast met google tv, waarbij dit issue niet speelt (en verder met dezelfde tv settings)
Groet