Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

@gensnet

Heb je ook een eerlijk screenshot van dit scherm.

Van jou fritzbox.

 

> Heb je ook een eerlijk screenshot van dit scherm. Van jou fritzbox.

Nou dank je de koekoek. Om dan weer een slechte kannonade over mij heen te krijgen. Het gaat hier overigens over XGSPON van de kpn en dus niet om AON bij welke andere provider.


@gensnet

Heb je ook een eerlijk screenshot van dit scherm.

Van jou fritzbox.

 

> Heb je ook een eerlijk screenshot van dit scherm. Van jou fritzbox.

Nou dank je de koekoek. Om dan weer een slechte kannonade over mij heen te krijgen. Het gaat hier overigens over XGSPON van de kpn en dus niet bij andere providers.

Ik zit nog gewoon bij kpn en mijn screenshot is van het netwerk en provider kpn.

Staat er trouwens los van.

Maar laat maar. 


Dus als ik dit goed begrijp kan de fritzbox 5590 met een XGSPON adapter aangesloten worden rechtstreeks op de glasvezel aansluiting zonder dat je een XGSPON ONT (dat zwarte kastje) nodig hebt? 

 

Alvast bedankt!


Dus als ik dit goed begrijp kan de fritzbox 5590 met een XGSPON adapter aangesloten worden rechtstreeks op de glasvezel aansluiting zonder dat je een XGSPON ONT (dat zwarte kastje) nodig hebt? 

Klopt, maar waarom zou je "dat zwarte kastje" ertussenuit willen snijden?


Dus als ik dit goed begrijp kan de fritzbox 5590 met een XGSPON adapter aangesloten worden rechtstreeks op de glasvezel aansluiting zonder dat je een XGSPON ONT (dat zwarte kastje) nodig hebt? 

Klopt, maar waarom zou je "dat zwarte kastje" ertussenuit willen snijden?

Stroom verbruik, het scheelt weer een stekker. Het is weinig, maar het scheelt toch. Bedankt voor je antwoord! :)


Dus als ik dit goed begrijp kan de fritzbox 5590 met een XGSPON adapter aangesloten worden rechtstreeks op de glasvezel aansluiting zonder dat je een XGSPON ONT (dat zwarte kastje) nodig hebt? 

Klopt, maar waarom zou je "dat zwarte kastje" ertussenuit willen snijden?

Stroom verbruik, het scheelt weer een stekker. Het is weinig, maar het scheelt toch. Bedankt voor je antwoord! :)

Dus jij gaat ruim €100,- extra uitgeven om per jaar wellicht zo'n €15,- te besparen?


Laat mijn autisme nou even z’n ding doen 😆

 

Je hebt wel gelijk natuurlijk. Het scheelt niet veel, maar met de huidige stroomprijzen is het op langere termijn wellicht een goed idee. Daarbij komt dat je weer een component uit de keten haalt en het geheel dus simpeler maakt wat in mijn boek altijd een goed idee is. 


Het scheelt niet veel, maar met de huidige stroomprijzen is het op langere termijn wellicht een goed idee.

Maar als het breakevenpoint verder dan zo’n vijf jaar in de toekomst ligt dan moet je je afvragen of het zin heeft immers waarschijnlijk vervang je tegen die tijd die router weer en heb je dus feitelijk niets bespaard.

 

Daarbij komt dat je weer een component uit de keten haalt en het geheel dus simpeler maakt wat in mijn boek altijd een goed idee is. 

Dat moet je je echt afvragen. Weet dat je de glasvezel elke keer met een speciale reinigingspen moet reinigen als je deze op de ftu of op de FRITZ!box aansluit.

Daarnaast zal KPN jou vragen om “dat zwarte kastje” terug te plaatsen als er onverhoopt een storing optreedt waarbij je support van de klantenservice nodig hebt.


Uit “eigen ervaring” weet ik dat deze “tegen” argumenten (lees enorm veel tegengas) allemaal onzin zijn om toch vooral de kpn de hand boven het hoofd te houden. Ik heb namelijk al vanaf 30 mei 2022 de xgs-pon glasvezel probleemloos rechtstreeks aangesloten. Waarom iemand de glasvezel rechtstreeks wil aansluiten hoeft niemand rekening verantwoording voor af te leggen en zeker niet in dit forum.


... om toch vooral de kpn de hand boven het hoofd te houden. ...

Als je dit schrijft naar aanleiding van mijn bedenkingen dan sla je de plank volledig mis. Ik ben de laatste die KPN de hand boven het hoofd zal houden, mijn adviezen -voor wat ze waard zijn- zijn altijd bedoeld om de abonnee te helpen,

Ik meen het oprecht dat het vervangen van de ONT van KPN door een eigen ONT (SFP XGS-PON) module helemaal niets zal opleveren en meer nadelen heeft dan voordelen. Ik snap dat er mensen zijn die een behoorlijke aversie hebben tegen apparatuur die door de provider geleverd wordt en dat is mijns inziens ook zeer op z'n plaats als we het over router (Experia/KPN Box) en/of wifi apparatuur hebben. Maar die "domme" NTU/ONT doet zijn werk uitstekend en dat moet je die mijns inziens gewoon blijven laten doen.


Iedere keer de glasvezel aansluiting schoonmaken? Hoe vaak ga je dan die stekker er uit en in doen? Wat een onzin argument. KPN is gewoon niet blij met de vrije modem keuze. Ze proberen van alles om mensen te weerhouden om een Fritzbox rechtstreeks aan de glasvezel aan te sluiten. 


KPN is gewoon niet blij met de vrije modem keuze. 

Vreemd, KPN was de eerste die een vrije modemkeuze toestond (25 maart 2020) en deed dat ook nog eens uit eigen beweging.

KPN heeft overigens niets met mijn advies te maken, dat advies dat ik geef daar sta ik 100% achter en zal ik blijven verkondigen omdat dat mijns inziens in het belang van de abonnee is. (Minder kosten, veel meer keuze, lager risico en beduidend minder rompslomp mocht je onverhoopt de ondersteuning van de klantenservice van kpn nodig hebben.)

Laat die NTU/ONT gewoon lekker z'n ding doen, dat doet hij meer dan uitstekend.


Iedere keer de glasvezel aansluiting schoonmaken? Hoe vaak ga je dan die stekker er uit en in doen? Wat een onzin argument. KPN is gewoon niet blij met de vrije modem keuze. Ze proberen van alles om mensen te weerhouden om een Fritzbox rechtstreeks aan de glasvezel aan te sluiten. 

……… Weer iemand die het begrijpt en door alle onzin argumenten heen prikt die hier de “gevestigde orde” mensen bang mee maakt.

wjb > sta ik 100% achter en zal ik blijven verkondigen omdat dat mijns inziens in het belang van de abonnee is.

Wat weet jij van het belang af van de/een abonnee? Helemaal niets!


Ik voorzie dat dit een discussie gaat worden die niks met de vraag van de TS te maken heeft. Berichten die offtopic zijn, worden verwijderd. 


Ik heb een Fritz!Box 5530 fiber en een XSG-PON sfp en alles aangesloten.

Daarna KPN gebeld om het modem vrij te schakelen.

Dat kon, maar ik moest dan wel €6,49 per maand extra gaan betalen. 😡

Hoezo vrije modem keuze? Het is sinds 28 jan 2022 niet toegestaan extra te factureren of meer kosten in rekening te brengen dan wat het werkelijk kost.

Ik heb dit geweigerd omdat ik denk dat het niet mag. Is er een KPN medewerker die hierop een antwoord weet?

 


Ik heb een Fritz!Box 5530 fiber en een XSG-PON sfp en alles aangesloten.

Daarna KPN gebeld om het modem vrij te schakelen.

Dat kon, maar ik moest dan wel €6,49 per maand extra gaan betalen. 😡

Hoezo vrije modem keuze? Het is sinds 28 jan 2022 niet toegestaan extra te factureren of meer kosten in rekening te brengen dan wat het werkelijk kost.

Ik heb dit geweigerd omdat ik denk dat het niet mag. Is er een KPN medewerker die hierop een antwoord weet?

Het is echt pure onzin, KPN is verplicht om jouw XGS-PON SFP kostenloos te registreren.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om dit alsnog in orde te maken.


Dat hoop ik ook.

 


Kan je overigens jouw ONT niet registreren via de KPN servicetool voor een eigen "modem".

Bron


KPN is gewoon niet blij met de vrije modem keuze. 

Vreemd, KPN was de eerste die een vrije modemkeuze toestond (25 maart 2020) en deed dat ook nog eens uit eigen beweging.

KPN heeft overigens niets met mijn advies te maken, dat advies dat ik geef daar sta ik 100% achter en zal ik blijven verkondigen omdat dat mijns inziens in het belang van de abonnee is. (Minder kosten, veel meer keuze, lager risico en beduidend minder rompslomp mocht je onverhoopt de ondersteuning van de klantenservice van kpn nodig hebben.)

Laat die NTU/ONT gewoon lekker z'n ding doen, dat doet hij meer dan uitstekend.

En de vrije keuze is reuze nou ja niet bij kpn.

Ik wil in mijn woning geen provider spullen aangesloten hebben. (mijn doelstelling)

Zoals je weet had ik al een fritzbox direct op glasvezel.

En huistelefoon via de fritzbox.

Ik had nog wel die losse ontvanger nodig.

De Android tv app was een grote + van kpn maar viel ook af kwa beperkingen.

Daarom de overstap gemaakt naar T-mobile.

Alles draait nu binnen huis op eigen apparatuur geen tv ontvanger (s) meer van de provider.

Jammer dat kpn geen volwaardige tv app heeft. (zelfde als de tv ontvanger)

Niet echt 2022 bij Canaldigitaal kon ik al jaren geleden via schotel direct op de tv kijken.

 

 

 

 

 


Ik heb een Fritz!Box 5530 fiber en een XSG-PON sfp en alles aangesloten.

Daarna KPN gebeld om het modem vrij te schakelen.

Dat kon, maar ik moest dan wel €6,49 per maand extra gaan betalen. 😡

Hoezo vrije modem keuze? Het is sinds 28 jan 2022 niet toegestaan extra te factureren of meer kosten in rekening te brengen dan wat het werkelijk kost.

Ik heb dit geweigerd omdat ik denk dat het niet mag. Is er een KPN medewerker die hierop een antwoord weet?

 

Ik heb een privé bericht van je ontvangen maar kan die niet beantwoorden omdat je mij niet zou “volgen”.

Ook al vreemd :-(

Er heerst een heleboel wazige informatie omtrent kpn-glasvezel die vaak een eigen leven gaat leiden omdat kpn-medewerkers het zelf ook niet (meer) weten. Gelukkig had ik met erg vriendelijke kpn-medewerkers te maken die ik niets hoefde uit te leggen wat ik nu wilde.

Ik heb ook nu weer het idee dat de kpn-medewerker nog niet goed weet wat een klant nu precies wil. Je moet duidelijk aangeven wat je wilt. De FRITZ!Box 5530 fiber wordt met glasvezel een “router”. Je wilt de eigen gekochte router rechtstreeks op glasvezel aansluiten zonder tussenkomst van de kpn ont.

Ik heb dat via het servicetool https://servicetools.kpn.com/v2/#/ gedaan en ik heb daar dus niets voor betaald. Ik ken ook iemand die dit ook zo heeft en ook die heeft er niets voor betaald.

Je geeft het Modem-ID van de FRITZ!Box 5530 fiber door en daarna wordt je gebeld wanneer de router geregistreerd wordt. Je moet dan wel de bestaande kpn ont van de ftu afschuiven. Je moet dan wel een coverpatch ftu en glasvezelkabel met groen SC/APC naar blauw SC/UPC connectors hebben. De groene SC/APC connector haal je voorzichtig uit de coverpatch en doet dan weer de groene SC/APC connector in de coverpatch en het andere uiteinde met een blauwe (een groene werkt ook prima) SC/UPC connector doe je in de FRITZ!FTP+ XGS-PON-module. Je moet dan nog wel wat in de verbinding in de FRITZ!Box 5530 fiber veranderen naar kpn. De 2,5 Gb. lan-poort gewoon gaan gebruiken als een normale lan-poort.

Ik heb het idee (vanwege het bedrag van € 6,49 per maand) dat er een FRITZ!Box 7590 per maand gehuurd wordt van de kpn. De kpn verhuurt helemaal geen FRITZ!Box 5530 of 5590 fiber. Die moet je zelf aanschaffen en in een FRITZ!Box 7590 zit helemaal geen FRITZ!SFP+ XGS-PON-module. Hieruit blijkt duidelijk dat ze bij de kpn niet weten wat je wilt.

 


Ik zie hier een paar interessante zaken voorbij komen. Als jullie het niet erg vinden, dan vat ik het samen.

AVM zal ook in Nederland de FRITZ!Box 5530 en 5590 XGS.PON op de markt brengen. Door logistieke redenen heeft dit veel langer geduurd dan gewenst. Het licht aan het eind van de tunnel is zichtbaar.

Zover ik weet moet een aanbieder een alternatief product activeren zonder extra kosten. Tenminste, zo lees ik de regels van de ACM.

Als je G.PON hebt, wordt je eerst gemigreerd naar XGS.PON bij KPN als je een eigen modem wil gebruiken. Dat is naar mijn mening prima.

Bij FTTH Active, AON. Kan direct gebruikt worden zonder migratie.

T.a.v. ONT plus router of All-In-One. Hier geef ik graag de volgende gedachten gang mee:

-Bij het begin van xDSL is men begonnen met een Modem met daarachter een router.

-Bij het begin van DOCSIS (Internet over kabel) is men begonnen met een modem met daarachter een router.

-Er zijn in de markt bijna geen xDSL en DOCSIS modems meer te vinden. Het zijn bijna allemaal Modem/routers.

-We willen allemaal energie zuinig zijn in de huidige tijd. Hier helpt ook de besparing van een paar Watt. We hebben in Nederland een paar miljoen FTTH lijnen.

-Er zijn nu al Europese Landen waar de aanbieders bij hun glasvezel lijnen alleen nog geïntegreerde modem/routers leveren. En dus geen ONT en Router meer. 

 

Als je niet comfortabel voelt bij FTTH (Techniek, Stekkers en kabels) blijf dan bij jouw ONT plus een router (Bijvoorbeeld de FRITZ!Box 4060, 7590 AX etc.) De FTTH industrie zal verder standaardiseren en daarmee zal het direct aansluiten steeds eenvoudiger worden op alle typen netwerken.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric van Uden

 


-Er zijn in de markt bijna geen xDSL en DOCSIS modems meer te vinden. Het zijn bijna allemaal Modem/routers.

En dat is wat mij betreft precies verkeerd. Wat mij betreft worden DOCSIS/xDSL modems alsmede NTU/ONT’s en de router altijd fysiek los van elkaar gehouden en wordt het modem cq. NTU/ONT binnen het abonnement door de provider geleverd. Dit verlaagt de “switching costs” immers daardoor is de router altijd mee te nemen als je van provider switcht. 

Wat mij betreft zou er maar één FRITZ!Box moeten zijn met SFP+ slot waarbij er zes SFP modulen geleverd kunnen worden.

  1. RJ45 LAN module
  2. AON module
  3. G-PON module
  4. XGS-PON module
  5. DOCSIS 3.1 module
  6. xDSL modem module

 


-Er zijn in de markt bijna geen xDSL en DOCSIS modems meer te vinden. Het zijn bijna allemaal Modem/routers.

En dat is wat mij betreft precies verkeerd. Wat mij betreft worden DOCSIS/xDSL modems alsmede NTU/ONT’s en de router altijd fysiek los van elkaar gehouden en wordt het modem cq. NTU/ONT binnen het abonnement door de provider geleverd. Dit verlaagt de “switching costs” immers daardoor is de router altijd mee te nemen als je van provider switcht. 

Wat mij betreft zou er maar één FRITZ!Box moeten zijn met SFP+ slot waarbij er zes SFP modulen geleverd kunnen worden.

  1. RJ45 LAN module
  2. AON module
  3. G-PON module
  4. XGS-PON module
  5. DOCSIS 3.1 module
  6. xDSL modem module

 

> Wat mij betreft zou er maar één FRITZ!Box moeten zijn met SFP+ slot waarbij er
> zes SFP modulen geleverd kunnen worden.

Eén FRITZ!Box. Dat zou  “ideaal” zijn, maar dat gaat nooit lukken omdat elk netwerk weer een andere structuur is. Wat te denken van een kabelboer netwerk? Wat te denken van de soorten koperdraad netwerk? Wat te denken van de diverse soorten glasvezelnetwerken? Netwerken zijn daar te verschillend voor.

Eric van Uden schrijft: De FTTH industrie zal verder standaardiseren en daarmee zal het direct aansluiten steeds eenvoudiger worden op alle typen netwerken.

Dàt is juist, maar die ontwikkeling gaat erg traag als je nu ziet hoe lang het al duurt voordat een FRITZ! SFP+ XGS-PON-module èn een FRITZ!Box 5590 fiber in Nederland verkrijgbaar is.

Ik was me er toentertijd van bewust dat ik een “proefkonijn” was om xgs-pon glasvezel zonder kpn ont aan te willen sluiten en dat dit hier met de nodige “tegenwerking” ging; werd door de “gevestigde orde” totaal afgebrand. Dat een “normaal” denkend mens het wel uit z'n hoofd zou laten om de “raad” van die “gevestigde orde” niet op te volgen.

Maar ik heb mijn “eigen zin” gedaan en me niet laten beïnvloeden door wie dan ook en de verwachtte “mislukking” is er niet gekomen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad!


Eén FRITZ!Box. Dat zou  “ideaal” zijn, maar dat gaat nooit lukken omdat elk netwerk weer een andere structuur is.

Natuurlijk wel, dat is nu net waarom ik spreek over zes verschillende SFP modulen, voor elk type netwerk één.

Zelf heb ik een SFP RJ45 module in het SFP slot van mijn EdgeRouter zitten en daarmee is deze met een gewone netwerkkabel op de NTU aangesloten. Vervang ik die SFP module door een SFP AON module dan kan ik deze direct op de glasvezel aansluiten. Ik hoef daar zelf niets voor aan te passen in de configuratie van mijn EdgeRouter.

 

Ook het argument dat je stroom zou besparen door de NTU/ONT te vervangen is maar zeer relatief en zelfs in twijfel te trekken.

Een FRITZ!Box 5590 heeft een maximaal opgenomen vermogen van 30 watt terwijl mijn EdgeRouter 4 maximaal 13 watt verstookt en samen met de 4 watt voor mijn KPN NTU verbruikt mijn opstelling dus beduidend minder stroom. 


Eén FRITZ!Box. Dat zou  “ideaal” zijn, maar dat gaat nooit lukken omdat elk netwerk weer een andere structuur is.

Natuurlijk wel, dat is nu net waarom ik spreek over zes verschillende SFP modulen, voor elk type netwerk één.

Zelf heb ik een SFP RJ45 module in het SFP slot van mijn EdgeRouter zitten en daarmee is deze met een gewone netwerkkabel op de NTU aangesloten. Vervang ik die SFP module door een SFP AON module dan kan ik deze direct op de glasvezel aansluiten. Ik hoef daar zelf niets voor aan te passen in de configuratie van mijn EdgeRouter.

 

Ook het argument dat je stroom zou besparen door de NTU/ONT te vervangen is maar zeer relatief en zelfs in twijfel te trekken.

Een FRITZ!Box 5590 heeft een maximaal opgenomen vermogen van 30 watt terwijl mijn EdgeRouter 4 maximaal 13 watt verstookt en samen met de 4 watt voor mijn KPN NTU verbruikt mijn opstelling dus beduidend minder stroom. 

> Zelf heb ik een SFP RJ45 module in het SFP slot van mijn EdgeRouter
> zitten en daarmee is deze met een gewone netwerkkabel op de NTU aangesloten.

Ik denk nu dat je het wat te eenvoudig voorstelt. Een Edgerouter aansluiten via de NTU zal wel gaan omdat je dan met de EdgeRouter de NTU niet vervangt.

> Vervang ik die SFP module door een SFP AON module dan kan ik deze direct op de glasvezel aansluiten.

Dàt gaat dan niet lukken, omdat je dan de EdgeRouter als NTU gaat gebruiken. De SFP+ AON-module is speciaal gemaakt om een NTU te vervangen en een andere router dan waar een SFP+ AON-module voor is gemaakt werkt die echt niet in de EdgeRouter.

Nu heeft ook niet iedereen met glasvezel een AON-verbinding maar een GPON of XGS-PON-verbinding en die werkt anders dan een AON-verbinding waar gebruikers zelf meer kunnen “regelen”, “instellen” of “aansluiten” wat nu nog niet met XGS-PON kan.