Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik glasvezel rechtstreeks op mijn FRITZ!Box 5530 XGS-PON aansluiten?

• 16 juni 2025
  • 61 reacties
  • 757 keer bekeken

Ik heb veel soortgelijke discussies op forums gelezen, maar als ik de technische dienst van KPN bel, dwingen ze me om een ​​KPN TK01-converter van glasvezel naar ethernet te gebruiken. Dat wil ik niet! Bovendien lijkt het erop dat de servicetool van KPN voor het registreren van je eigen apparaat niet werkt! Hulp!

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi allemaal,

Goed nieuws: de tool voor vrije modemkeuze werkt op dit moment weer naar behoren.

Werkt de tool niet?

Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice zodat er een ticket aangemaakt kan worden. Of laat het hieronder weten als de servicetool toch niet werkt. Dan geven wij het door aan de beheerders van het systeem.

Bekijk origineel

61 reacties

JanD
Superuser
  • 11622 reacties
  • 16 juni 2025

Beste ​@Filip76 er is inderdaad een storing voor het registreren en opvragen.

Is bekend bij KPN, aan een oplossing gaan ze binnenkort werken, hoop is ook.

Heb je wel internet via de XGS-PON-module, zo ja, dan kun je de XGS-PON pas afmelden

KPN ondersteun het gebruik van eigen apparatuur tot op zekere hoogte, daarvoor heeft men diverse websites ingericht, zie onderstaande links:

EIGEN MODEM EN WAT DAAR BIJ KOMT KIJKEN

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Filip76 

Welkom op het forum van KPN.

KPN ziet het liefst dat je jouw eigen modem gewoon aansluit op het FTU (glasvezelmodem) in de meterkast, en dus niet direct verbind met het glasvezelnetwerk.
Maar dwingen kunnen en mogen ze niet, omdat je als klant de vrijheid hebt qua vrije modem keuze.

De Fritz!Box 5530 Fiber is volledig gemaakt om direct aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk, daar heeft AVM hem ook 100% voor gemaakt.
Het glasvezelmodem (FTU) zit namelijk ook ingebouwd in de Fritz!Box zelf.

Bij XGS-PON moet je jouw eigen Fritz!Box van te voren aanmelden bij KPN, voordat hij aangesloten kan worden op het glasvezelnetwerk.
Je hebt hiervoor het Mac-adres nodig van je Fritz!Box 5530, deze vindt je op de sticker aan de achterzijde van je Fritz!Box.

Via de servicetool online of via de klantenservice kun je dit Mac-adres doorgeven.
Nadat deze is verwerkt in het systeem, kun je gebruik maken van je Fritz!Box 5530 Fiber direct aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN.

Dus probeer eerst de servicetool te openen in een andere browser.
Mocht de tool daar ook niet werken, bel dan opnieuw de klantenservice van KPN (0800-0402) en zeg dat je graag je eigen modem wenst te registeren, en geef het Mac-adres door aan de medewerker zodat deze het kan verwerken in het systeem.

Mocht de medewerker je weer dwingen om de FTU te gebruiken, zeg dan duidelijk dat je ten aller tijden je eigen modem mag gebruiken, ook direct op het glasvezelnetwerk zelf.
KPN mag je daarin niet belemmeren, ook al zien ze het liever anders.
De medewerker dient gewoon mee te werken, en je Fritz!Box te registeren in het systeem.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 230 reacties
  • 16 juni 2025

Michel,  

Ik vind het zinnetje..  "KPN mag je daarin niet belemmeren, ook al zien ze het liever anders" 

opmerkelijk.   

Waarom zou KPN dat anders zien ?   

Laat KPN dan eens duidelijk stellen dat ze eigenlijk TEGEN eigen ONT en modem zijn.. 

Die indruk krijg je hier op het forum trouwens al..  Maar het word nergens door KPN bevestigd of ontkent 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1903 reacties
  • 16 juni 2025

@Eddy75 , ik weet niet of KPN echt zo tegen is. In ieder geval klinkt het uit de woorden van Michiel uit Arnhem wel heel stellig anti.

KPN levert eigen apparatuur om een goede klantervaring te geven. 99% van de gebruikers is daar tevreden mee. Maar er zijn ook mensen die graag op hun eigen manier de internettoegang regelen. Daar is de vrijheid in modemkeuze voor. 

KPN levert zelfs technische specificaties (en ook best op niveau!!) waardoor je zelfs met de meest exotische routers nog verbinding kan maken: als je maar weet wat het betekent en hoe je het instelt. KPN levert daar geen handleidingen voor: als je het zelf wil doen, mag je het ook zelf uitzoeken.

Hier op de KPN Community is genoeg support en ondersteuning vanuit de gebruikers plus enkele KPN medewerkers die het ook leuk vinden om dit zelf in te stellen of uit te zoeken.

Overigens zag ik dat de Servicetool momenteel niet werkt...

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 230 reacties
  • 16 juni 2025

Ik ben in dit geval ook zeer sceptisch naar KPN.  

In de meeste andere gevallen ben ik zeer pro en positief over  KPN.  

Maar ik wilde graag antwoord van Michel. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 16 juni 2025
Filip76 schreef:
Ik heb veel soortgelijke discussies op forums gelezen, maar als ik de technische dienst van KPN bel, dwingen ze me om een ​​KPN TK01-converter van glasvezel naar ethernet te gebruiken. Dat wil ik niet! Bovendien lijkt het erop dat de servicetool van KPN voor het registreren van je eigen apparaat niet werkt! Hulp!

Niet dat ik wil “beweren” dat ik “expert” ben in het rechtstreeks op glasvezel aansluiten van een FRITZ!Box 5530 fiber of FRITZ!Box 5590 fiber, maar ik heb daar wel “enige” ervaring mee als tweede in heel Nederland die een FRITZ!Box rechtstreeks op glasvezel wilde aansluiten. Dat is inmiddels alweer drie (30 mei 2022) jaar geleden! En dat bevalt nog steeds erg goed.

Wat mij meteen opvalt is dat je de glasvezelkabel om de FTU heen hebt gewikkeld omdat waarschijnlijk die te lang is. Dit is erg riskant met die gele glasvezelkabel. De glasvezelkabel kan niet zo erg goed over “te” scherpe bochten……… Beter is dit gewoon los in een rolletje aan de houten wand te bevestigen met kabelhouders. Of een korte (1 meter) glasvezelkabel kopen.

Als ik het goed zie heb je in de FTU een groene SC/APC connector en in de FRITZ!FTP+ XGS-PON een blauwe SC/UPC connector zitten. Dàt is goed.

Je moet nu alleen via dat servicetool het aanvragen om de FRITZ!Box 5530 fiber als “eigen” ONT te gaan gebruiken en je Modem-id (staat op de blauwe FRITZ! Notes) door te geven. Maar als dat niet wil, heb je een probleem. Met de helpdesk van de kpn bellen heeft geen zin, omdat die nog na drie jaar niet weten wat je nu wilt. Ik heb daar destijds veel frustraties en ergenis mee gehad toen ik voor een tweede keer het Modem-id moest doorgeven.

Ik heb toen het telefoonnummer bewaard van diegene die toen belde. Maar dat telefoonnummer zet ik hier niet in het forum, want dan gaat jan en alleman dat te pas en te onpas bellen.

Stuur me maar een privé e-mail bericht.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+14
Eddy75 schreef:

Michel,  

Ik vind het zinnetje..  "KPN mag je daarin niet belemmeren, ook al zien ze het liever anders" 

opmerkelijk.   

Waarom zou KPN dat anders zien ?   

Laat KPN dan eens duidelijk stellen dat ze eigenlijk TEGEN eigen ONT en modem zijn.. 

Die indruk krijg je hier op het forum trouwens al..  Maar het word nergens door KPN bevestigd of ontkent 

Hoi ​@Eddy75 

Ik zie niet wat er opmerkelijk is aan mijn geschreven zin.
KPN ziet het liefst dat je het modem door middel van een UTP kabel aansluit op het glasvezelmodem (FTU) in de meterkast, en dat je het glasvezelmodem er dus niet af haalt omdat dit een zekere risico met zich mee brengt (denk aan schade aan het glasvezel).
Deze regel geldt trouwens ook bij de andere providers met glasvezelabonnementen.

Maar als je zorgvuldig en beheerst het glasvezelmodem eraf schuift, en je schuift daar een passende cover patch overheen (zoals TS ​@Filip76 heeft gedaan), kan KPN je daarin niet belemmeren/dwingen om de FTU te gebruiken.
Mede klanten met een Fritz!Box 5530 of 5590 Fiber sluiten hun Frits!Box liever direct aan op het glasvezelnetwerk via een geschikte SFP module.

Het stappenplan staat ook gewoon op de website van AVM:

FRITZ!Box voor gebruik op de glasvezelaansluiting van KPN configureren

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 16 juni 2025

https://nl.fritz.com/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-kpn-configureren/

Dit is een uitleg uit het zicht van AVM en bovendien ontbreekt er essentiële informatie over o.a. de connectoren en andere dingen als FTU coverpatch……. Je kunt dus eigenlijk niets met dat “stappenplan” van AVM :-(

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 230 reacties
  • 16 juni 2025

Michel,  bedankt. 

Er zijn trouwens ook mensen die de Glasvezel slopen terwijl ze de Nokia of GeneXis ONT erover proberen te schuiven.    Dat risico is dan weer minder geloof ik   :P 

Ik denk dat KPN ervoor moet zorgen dat de service tools 24/7 up moeten zijn.  

Dit jaar zijn die al zeker 4 maanden niet bereikbaar geweest en het is nu pas Juni.  

Ik neem toch aan dat ze niet de indruk willen wekken dat ze vrije ONT en modem keuze actief tegenwerken door "per ongeluk” die server niet te checken en/of repareren.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 juni 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:

Via de servicetool online of via de klantenservice kun je dit Mac-adres doorgeven.

Dat is precies wat ik gedaan heb. Het antwoord van de technische afdeling was: je moet KPN XGS-PON-modem gebruiken. Ze waren niet geïnteresseerd om mijn modem te registreren. Dus hoe overtuig ik ze ervan om hun TK01-modem niet te gebruiken?

Helaas werkt de servicetool, voor zover ik kan nagaan, niet (je kunt je glasvezelmodem bijvoorbeeld niet zelf registreren).

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 juni 2025
gensnet schreef:

Je moet nu alleen via dat servicetool het aanvragen om de FRITZ!Box 5530 fiber als “eigen” ONT te gaan gebruiken en je Modem-id (staat op de blauwe FRITZ! Notes) door te geven. Maar als dat niet wil, heb je een probleem. Met de helpdesk van de kpn bellen heeft geen zin, omdat die nog na drie jaar niet weten wat je nu wilt. Ik heb daar destijds veel frustraties en ergenis mee gehad toen ik voor een tweede keer het Modem-id moest doorgeven.

Ik heb toen het telefoonnummer bewaard van diegene die toen belde. Maar dat telefoonnummer zet ik hier niet in het forum, want dan gaat jan en alleman dat te pas en te onpas bellen.

Stuur me maar een privé e-mail bericht.

De servicetool werkt al een tijdje niet.

Ik stuur u een privébericht.

Bedankt!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7602 reacties
  • 16 juni 2025

Allereerst: super vervelend dat de servicetool het nu niet doet! Excuses voor het ongemak!

Ik wil graag een paar punten verduidelijken:

Mocht de medewerker je weer dwingen om de FTU te gebruiken, zeg dan duidelijk dat je ten aller tijden je eigen modem mag gebruiken, ook direct op het glasvezelnetwerk zelf.
De medewerker dient gewoon mee te werken, en je Fritz!Box te registeren in het systeem.

KPN mag je daarin niet belemmeren”: In de praktijk wordt niemand belemmerd in het gebruik van een eigen modem. Klanten hebben die vrijheid, maar er zijn wel bepaalde technische en administratieve stappen nodig om het goed te laten werken, zeker bij gebruik direct op het glasvezelnetwerk.

Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat de klantenservice deze registratie direct kan uitvoeren. We hebben het signaal intern doorgezet en ik ga navragen of dit op dit moment via de klantenservice te regelen is. Zodra ik daar duidelijkheid over heb, laat ik het hier weten.

Tot slot wil ik opmerken dat je aannames en de toon van je bericht enigszins suggestief zijn, ​@Michel.uit.Arnhem. Ik wil je vragen om hier in de toekomst rekening mee te houden. 

Eddy75 schreef:

Je hebt helemaal gelijk dat onze servicetools 24/7 beschikbaar zouden moeten zijn, ​@Eddy75: dat is ook zoals het hoort.

Op dit moment lijkt de tool inderdaad niet te werken. Dit is intern doorgegeven en ik ga ervan uit dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Zodra dat het geval is, laten we dat hier in de community weten.

Ik begrijp dat je met de beste bedoelingen je ervaring deelt, ​@gensnet, en dat je anderen wilt helpen. Toch wil ik je erop wijzen dat het niet is toegestaan om telefoonnummers via privéberichten te delen, ook niet met goede bedoelingen.
We hechten veel waarde aan veilige communicatie en verwachten dat die altijd via de juiste, gecontroleerde kanalen verloopt, binnen de richtlijnen van onze community.

Daarnaast, en dat zul je hopelijk ook begrijpen, is het niet wenselijk om zonder toestemming het telefoonnummer van iemand anders te delen, zelfs niet buiten het openbare forum om. Dat kan voor die persoon tot ongewenste situaties leiden.

Nogmaals: vanuit de community is het signaal inmiddels bij de juiste personen neergelegd. Het is nu afwachten tot het is opgelost: uiteraard geven we een update zodra er nieuws is.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 230 reacties
  • 16 juni 2025

@Shyrin van KPN 

Enorm bedankt voor je uitleg.  

Ik hoop echt dat de problemen die  al het hele jaar met de service tool zijn nu op betrouwbare en snelle  wijze worden opgelost zodat zoveel mogelijk klanten van KPN kunnen genieten van de diensten ook met eigen apparatuur, wat KPN eigenlijk uit zou moeten dragen en toe zou moeten juichen  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 juni 2025
Shyrin van KPN schreef:

Allereerst: super vervelend dat de servicetool het nu niet doet! Excuses voor het ongemak!

Ik wil graag een paar punten verduidelijken:

KPN mag je daarin niet belemmeren”: In de praktijk wordt niemand belemmerd in het gebruik van een eigen modem. Klanten hebben die vrijheid, maar er zijn wel bepaalde technische en administratieve stappen nodig om het goed te laten werken, zeker bij gebruik direct op het glasvezelnetwerk.

Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat de klantenservice deze registratie direct kan uitvoeren. We hebben het signaal intern doorgezet en ik ga navragen of dit op dit moment via de klantenservice te regelen is. Zodra ik daar duidelijkheid over heb, laat ik het hier weten.

Tot slot wil ik opmerken dat je aannames en de toon van je bericht enigszins suggestief zijn, ​@Michel.uit.Arnhem. Ik wil je vragen om hier in de toekomst rekening mee te houden. 

Eddy75 schreef:

Je hebt helemaal gelijk dat onze servicetools 24/7 beschikbaar zouden moeten zijn, ​@Eddy75: dat is ook zoals het hoort.

Op dit moment lijkt de tool inderdaad niet te werken. Dit is intern doorgegeven en ik ga ervan uit dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Zodra dat het geval is, laten we dat hier in de community weten.

Ik begrijp dat je met de beste bedoelingen je ervaring deelt, ​@gensnet, en dat je anderen wilt helpen. Toch wil ik je erop wijzen dat het niet is toegestaan om telefoonnummers via privéberichten te delen, ook niet met goede bedoelingen.
We hechten veel waarde aan veilige communicatie en verwachten dat die altijd via de juiste, gecontroleerde kanalen verloopt, binnen de richtlijnen van onze community.

Daarnaast, en dat zul je hopelijk ook begrijpen, is het niet wenselijk om zonder toestemming het telefoonnummer van iemand anders te delen, zelfs niet buiten het openbare forum om. Dat kan voor die persoon tot ongewenste situaties leiden.

Nogmaals: vanuit de community is het signaal inmiddels bij de juiste personen neergelegd. Het is nu afwachten tot het is opgelost: uiteraard geven we een update zodra er nieuws is.

Beste Shyrin,

Kunt u mij dan uitleggen waarom de technishe medewerker van KPN wilde me niet helpen?

Ik heb gevraagd om mijn ONT in het KPN systeem te registreren in plaats van die van KPN, zodat ik direct van glasvezel naar mijn toestel kan sluiten.

Ik heb het heel uitgebreid uitgelegd, maar uw collega was er heel duidelijk over.

Ze zei letterlijk: "Als het je niet bevalt, ga je maar ergens anders heen" tegen een trouwe klant al 18 jaar.

Mvg,

Filip

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 16 juni 2025

>  Ze zei letterlijk: "Als het je niet bevalt, ga je maar ergens anders heen" tegen een
> trouwe klant al 18 jaar.

Dàt kan ik je wel vertellen. Wanneer een kpn medewerker het niet meer weet gaan ze hun eigen onkunde verbergen door chagrijnig te worden en hebben dan een kort lontje. Dàt is mij namelijk ook overkomen dat een technisch medewerker uiterst onbeschoft de telefoon erop gooide. Ik heb toen even met mijn hoofd geschud van wat heb ik nu aan mijn fiets hangen? Met andere woorden wat heb ik misdaan? Je staat dan echt met je rug tegen de muur en blijft met het probleem zitten.

Het is een moderator in dit forum te danken dat die naar een goede en kundige medewerker op zoek is gegaan. Die belde na een kleine week terug en was het in wel geteld 3 seconden klaar.

Vrije modem/router keuze is er nu ruim drie en half jaar en nog steeds worden kpn klanten die hun router rechtstreeks op glasvezel willen aansluiten “stiekempjes” tegengewerkt omdat kpn medewerker niet weten hoe dat moet/gaat. Natuurlijk kan een kpn medewerker dit niet meteen weten omdat ze dat ook de tijd moeten krijgen om dat hun eigen te maken, maar ze hebben nu drie en half jaar de tijd daarvoor gehad. De kpn zou eens bij Freedom moeten gaan kijken hoe die dat doen. Een klant belt de helpdesk die dan weet meteen wat een klant wil en het wordt meteen geregeld.

JanD
Superuser
  • 11622 reacties
  • 16 juni 2025

Beste ​@Filip76 , heb je wel een werkenden verbinding op kunnen bouwen met de aangesloten XGS-PON?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 juni 2025

Beste ​@JanD,

Ik heb het niet geprobeerd, maar er is geen reden om eraan te twijfelen.

Toen KPN de glasvezel aan het installeren was, hebben ze hun ONT getest en die werkte prima.

Daarna heb ik hem eraf gehaald.

Mvg,

Filip

JanD
Superuser
  • 11622 reacties
  • 16 juni 2025

Toch zul je volgens mij  eerst een werkende verbinding via xgs pon op moeten bouwen om daarna die verbinding af te kunnen melden en een eigen router aansluiten. ​@Filip76 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 666 reacties
  • 16 juni 2025

@JanD heeft hier inderdaad gelijk in ja. je moet eerst een werkende verbinding maken met de ONT en de router geleverd door KPN. deze laat je ongeveer 30min aangesloten zodat de verbinding werkend is opgeleverd in het order systeem. pas hierna kun je je eigen ONT/SFP aanmelden in plaats van de door KPN geleverde ONT.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 16 juni 2025

Dat is het probleem niet. De kpn werkt wat het rechtstreeks aansluiten op glasvezel betreft nog steeds niet echt met een klant mee. Niet na drie en half jaar :-( Ze propageren nog altijd hun eigen FTU alsof er niets anders bestaat. Daar hebben ze- omdat ze dat zelf zo gemaakt hebben- verstand van en “vreemde” dingen als een eigen modem/router hebben ze bewust geen “verstand” van en zodra ze horen dat een klant “vreemde” apparatuur dan van de kpn gebruikt, haken ze al snel af.

De kpn komt met allerhande argumenten waarom ze dat rechtstreeks op glasvezel aansluiten niet echt stimuleren. Maar veel van die argumenten zijn compleet onzin, maar een klant laat zich beïnvloeden omdat die het ook niet weet. Je even van tevoren informeren en je gezonde verstand gebruiken kom je al een heel eind in de goede richting……..

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5200 reacties
  • 16 juni 2025

KPN kiest de makkelijkste route "we ondersteunen alleen KPN apparatuur” en bij problemen vragen ze altijd de KPN apparatuur terug te plaatsen om de meten. Maar bij de hoeveelheden van KPN apparaten (5 verschillende modems, 3 verschillende wifi versterkers en meer dan 3 verschillende glasvezelskastjes) neemt KPN te veel hooi op zijn vork en maakt zelfs diverse problemen met eigenen firmwares, de bij hersteller firmware niet bestaan. Ik heb met eigenen apparaten bij KPN eigenlijk nooit problemen gehad.

Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren. Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen en het zou werken. Het enige probleem kan zijn, dat als KPN probeer een nieuwe firmware voor de ONT te installeren, kan KPN zien dat toch een andere XGS-PON module is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 16 juni 2025
TDN schreef:

KPN kiest de makkelijkste route "we ondersteunen alleen KPN apparatuur” en bij problemen vragen ze altijd de KPN apparatuur terug te plaatsen om de meten. Maar bij de hoeveelheden van KPN apparaten (5 verschillende modems, 3 verschillende wifi versterkers en meer dan 3 verschillende glasvezelskastjes) neemt KPN te veel hooi op zijn vork en maakt zelfs diverse problemen met eigenen firmwares, de bij hersteller firmware niet bestaan. Ik heb met eigenen apparaten bij KPN eigenlijk nooit problemen gehad.

Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren. Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen en het zou werken. Het enige probleem kan zijn, dat als KPN probeer een nieuwe firmware voor de ONT te installeren, kan KPN zien dat toch een andere XGS-PON module is.

> Ik heb met eigenen apparaten bij KPN eigenlijk nooit problemen gehad.

Nou dan heb je geluk gehad of een kundige kpn medewerker getroffen…...

> Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren.
> Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen en het zou werken.

Zo gaat dit bij een AON-glasvezel, maar echt niet met een XGS-PON-glasvezel om die rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel. Je moet het “Modem-id” aan de kpn doorgeven wil dat werken. En daar zit nu nèt de kneep. Dat heeft de kpn erg moeilijk gemaakt voor klanten die hun router rechtstreeks op glasvezel willen aansluiten. Andere providers dan de kpn zijn wat dat betreft vele malen gebruiksvriendelijker voor hun klant en regelen dat meteen, maar bij de kpn word je onnodig aan het lijntje gehouden met niet steekhoudende argumenten. Je moet dit met een servicetool regelen en dat servicetool werkt de meeste tijd niet en hoe moet je dat dan regelen als zelfs een kpn technische medewerker van toeten nog blazen weet?

En kom bij mij nu niet met tegenargumenten, want ik heb daar echt errrggg veel ervaring mee. Probeer dan maar eens voor een tweede keer (want dat gaat met dat servicetool maar één keer en geen tweede keer) om dat Modem-id door te geven………. Frustratie en ergenis zijn dan gegarandeerd!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5200 reacties
  • 17 juni 2025
gensnet schreef:
TDN schreef:

Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren. Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen

Zo gaat dit bij een AON-glasvezel, maar echt niet met een XGS-PON-glasvezel om die rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel. Je moet het “Modem-id” aan de kpn doorgeven wil dat werken.

Wat begrijpt je onder KPN ONT? Een ONT werkt alleen met passieve glasvezel en niet AON (actief). Clonen betekent dat Fritz!box doet alsof hij de originele KPN ONT is.

gensnet schreef:

En kom bij mij nu niet met tegenargumenten, want ik heb daar echt errrggg veel ervaring mee. Probeer dan maar eens voor een tweede keer

Ik had gedaan, hoef niet te proberen. Zie hier dat ook iemand gelukt was.

gensnet schreef:

(want dat gaat met dat servicetool maar één keer en geen tweede keer) om dat Modem-id door te geven………

Dat hoeft niet bij clonen. Je kan zo vaak wisselen tussen Fritz!box en combinatie KPN-ONT+Modem. Het serienummer blijft hetzelfde

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 814 reacties
  • 17 juni 2025
TDN schreef:
gensnet schreef:
TDN schreef:

Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren. Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen

Zo gaat dit bij een AON-glasvezel, maar echt niet met een XGS-PON-glasvezel om die rechtstreeks aan te sluiten op glasvezel. Je moet het “Modem-id” aan de kpn doorgeven wil dat werken.

Wat begrijpt je onder KPN ONT? Een ONT werkt alleen met passieve glasvezel en niet AON (actief). Clonen betekent dat Fritz!box doet alsof hij de originele KPN ONT is.

gensnet schreef:

En kom bij mij nu niet met tegenargumenten, want ik heb daar echt errrggg veel ervaring mee. Probeer dan maar eens voor een tweede keer

Ik had gedaan, hoef niet te proberen. Zie hier dat ook iemand gelukt was.

gensnet schreef:

(want dat gaat met dat servicetool maar één keer en geen tweede keer) om dat Modem-id door te geven………

Dat hoeft niet bij clonen. Je kan zo vaak wisselen tussen Fritz!box en combinatie KPN-ONT+Modem. Het serienummer blijft hetzelfde

Allemaal informatie van AVM. Die is overduidelijk niet op de hoogte hoe de kpn XGS-PON registreerd.

Alleen met AON-glasvezel schijn je het mac-adres van de ONT te kunnen clonen maar dat werkt niet met XGS-PON! Bij AON-glasvezel heet dat ONT en bij XGS-PON FTU…...

Als je dan ook nog niet in dat servicetool kunt komen, kun je dat rechtstreeks op XGS-PON echt vergeten. DAT WIL DAN ECHT NIET! Niemand in de kpn gelederen weet dan wat je wilt en daarom blijf je met je “probleem” zitten. Als je dan geluk heb en iemand treft bij de kpn heb je een geringe kans de router rechtstreeks te kunnen aansluiten met XGS-PON glasvezel. Maar de kpn staat daarover echt niet te juichen om dit voor hun trouwe klanten snel te regelen.

Ze hebben nu tijd genoeg gehad (drie en half jaar) om dit systeem te automatiseren. Ze zullen blijven volhouden dat er nog maar erg weinig mensen die hun router rechtstreeks op glasvezel aan willen sluiten en daarom dit proces niet gaan automatiseren. Maar ze gaan echt niet zeggen dat dit er veel meer mensen zijn die hun router rechtstreeks op glasvezel willen aansluiten dan alleen in dit forum. 

En wanneer je dan zo eigenwijs bent door het het zo steeds te proberen zoals hier vermeld, wens ik je succes……….

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 230 reacties
  • 17 juni 2025

Ik quote even uit het beleidsregel  vrije modemkeuze 

Beleidsregel vrije keuze modem en andere eindapparaten

5. Ingeval eindgebruikers specifieke gegevens van de aan te sluiten eindapparaat dienen te verstrekken aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk om de interoperabiliteit te waarborgen, rust op die aanbieder de verplichting om een proces in te richten dat waarborgt dat de specificaties binnen één werkdag na ontvangst van deze gegevens die door de eindgebruiker zijn gestuurd in de administratie zijn opgenomen, zodat het eindapparaat aangesloten kan worden. Dit proces dient te worden gepubliceerd.

Ondertussen is die ene werkdag verstreken dus wettelijk blijft KPN nu in gebreken?   

Het proces dat is ingericht is “gewoon” 4 maanden niet bereikbaar!!!!

Is dit 1970 of 2025 ?   

Reageer