Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #2

KPN TV+ app 1.131.6

 

Wat zit er in?

 

Soepele overgang Live tv en de Gids

Een mooie verbetering waar hier op het forum regelmatig om is gevraagd. Geluid en beeld blijven nu doorlopen als je vanuit live tv naar de Gids (en weer terug) gaat.
 

Verbetering gebruiksgemak

Bij volledig scherm programma kijken (live /opname/Terugkijken): mogelijkheid om direct naar het menu te gaan met pijltje omhoog. Zo hoef je minder stappen te maken om bij een bepaalde functie te komen:

pijltje omhoog voor het menu

Nieuwe instelling: Beeld

Hierin staan nu de instellingen voor Unicast, Multicast en Beste Kwaliteit. Deze stonden in Informatie, maar dat is minder logisch.

Nieuwe instelling: Beeld

 

Verder in deze update

  • Juiste tijdsaanduiding als een opname wordt bekeken van een programma wat nog live is
  • Talkback: oplossing voor focus problemen in de Gids
  • Reeks kleine andere verbeteringen/bug fixes

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 7 december
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 13 december

Heb je hem na 13 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Het eerste versienummer van deze update was 1.131.4. Deze is uitgerold op 7 en 13 december.

Daarna hebben we een nieuwe versie 1.131.6 gemaakt. Deze heeft een een bugfix aan onze kant, en verder geen wijzigingen waar je als klant iets van merkt. De uitrol hiervan is als volgt:

  • Preselectie: 20 december
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 21 december

Heb je hem na 21 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Goed om te weten

We gaan nu de feestdagenperiode in. In deze tijd voeren we zo min mogelijk updates en andere wijzigingen door. Dat betekent dat er geen update meer komt dit jaar, behalve als het echt nodig is. Fijne feestdagen, en tot de volgende update!

Heb gereset geen verbetering.


Reset helpt niet, nog steeds problemen met het niet synchroon lopen van beeld en geluid, en geregeld een rode foutbalk in beeld


Heb de ontvanger teruggezet naar fabrieksinstellingen nu werkt herrinnering instellen weer zoals gewoonlijk kan alles weer instellen.


Reset helpt niet, nog steeds problemen met het niet synchroon lopen van beeld en geluid, en geregeld een rode foutbalk in beeld

Het niet synchroon lopen van beeld en geluid had ik ook en heb ik opgelost door onder instellingen > geluid > vertraging voor het geluid in te stellen. Wellicht helpt dat bij jou ook.


Reset helpt niet, nog steeds problemen met het niet synchroon lopen van beeld en geluid, en geregeld een rode foutbalk in beeld

Het niet synchroon lopen van beeld en geluid had ik ook en heb ik opgelost door onder instellingen > geluid > vertraging voor het geluid in te stellen. Wellicht helpt dat bij jou ook.

Dit is waarschijnlijk een probleem bij kpn zelf, want ik moet elke keer van zender wisselen om het weer goed te krijgen. Ik heb alle instellingen goed staan


Geluid hapert op irritante wijze, vooral vlak na het opstarten maar ook met enige regelmaat gedurende de avond. Beeld bevriest ook eigenlijk best wel vaak. 


Als ik de radio aanzet (808 Sky) staat het tv-beeld van de laatst bekeken tv-zender door het beeld van de radiozender heen. Als ik de decoder dan aan- en uitzet heeft de decoder de laatste tv-zender onthouden en niet de laatstingestelde radiozender.

 


@Nomen Nominandum Ik heb deze situatie getest, als ik de ontvanger op 808 uitzet, even wacht en hem dan weer inschakel kom ik wel terug op 808. 

Heb je een mogelijkheid de ontvanger eens te resetten? 

Mocht dat het probleem niet oplossen, zou je dan hiervoor een eigen topic willen openen? 


@Nomen Nominandum Ik heb deze situatie getest, als ik de ontvanger op 808 uitzet, even wacht en hem dan weer inschakel kom ik wel terug op 808. 

Heb je een mogelijkheid de ontvanger eens te resetten? 

Mocht dat het probleem niet oplossen, zou je dan hiervoor een eigen topic willen openen? 

Gedaan @Rutger_ :

 


Het valt ons nu op dat na de laatste update het scherm bij Radio (en uit geschakelde schermbeveiliging) niet meer echt zwart is maar grijzig.
Is nooit zo geweest!


Ik heb het tv kastje toch maar even gereset, al heb ik daar direct spijt van. Beeld en geluid instellingen worden niet meer bewaard, het wegvallen van het geluid en bevriezen van het beeld blijft helaas wel. 


Sinds deze update heb ik continu na een paar minuten dat het beeld vastloopt en een soort van rare trucjes uithaald in live tv. Allebei de ontvangers doen dit. Dit was voor de update niet zo. De dagelijkse resets lossen dit issue niet op. 


Hi @EricNL1965! Ai, da's niet de bedoeling. Zou je hier een eigen topic voor aan willen maken? Dan kan het daar verder met je opgepakt worden. 🙂

Voor jou hetzelfde verzoek @RoJu. Zou je in dat topic dan ook een foto willen plaatsen van wat je ziet?  


Hi @Chrizziey, lang niet gezien! 😄 Jammer dat het nu net met TV issues is. 😅

Wil je hier ook een eigen topic voor aanmaken? Dan kunnen we daar verder troubleshooten en blijft het hier overzichtelijk. Wel dank voor het melden hier! 


Na update gaat het scherm niet meer op zwart als ik bvb radio zender beluister. Scherm blijft actief donkergrijs. 

Voor de update was het scherm echt zwart en uit, had het idee dat deze uitgeschakeld werd (en ook weer in) door de box via CEC als deze functie op de tv aanwezig is!?

Kan ook zijn dat de screensaver achtergrond geen rgbw waarde had voor de update..…

Dit idee had ik dan weer niet omdat het altijd even duurde voor het scherm aanschakelde als je volume ofzo wijzigde.


Na de update gaat hij uit zichzelf naar een ander zender, waardoor ik zelf weer de afstandsbediening moet pakken om weer de goede zender te selecteren


Zwartwaarde van het scherm bij radio luisteren hebben we doorgegeven, gaan ze fixen. 

Wat de zwartwaarde betreft, zie ik nu, is dit eerder aangegeven! 
Dus als het beeld grijzig is bij het radio luisteren; is bekend!


Sinds de laatste update heb ik problemen met de opnames. Na het bekijken van een opname wil ik deze verwijderen. Voor de update drukte je op de afstandsbediening op het terug knopje en kon je de opname vervolgens verwijderen. Nu na de update blijft hij niet meer op de betreffende opname staan, maar springt hij terug naar de allerlaatste opname in de lijst en moet je zelf weer op zoek gaan naar de opname die je net had bekeken om deze te kunnen verwijderen.

Ook de gele balk in een opname is niet meer aanwezig.

En wanneer komt de Verticale gids weer terug?


Die ondertiteling op de TV+ Box komt op mij zeer amateuristisch over. Gelukkig heb ik het ook niet nodig maar ik kan me heel goed indenken dat het zeer op je zenuwen gaar werken als je echt afhankelijk bent van die ondertiteling.

Ik hoop oprecht dat KPN er iets aan gaat doen. Zie ook punt 23 van de feature requests TV+.

Helemaal mee eens. Helaas staat over dat punt inmiddels in TV+ Bekende bevindingen:

 

Toelichting Oplossing Opgelost in update
TV kijken

Ondertiteling houdt zich niet aan de instellingen

Opgelost voor Opnames en Terugkijken. 

Opgelost waar mogelijk voor live tv.

In KPN TV+ app 1.109.8 opgelost voor Opnames en Terugkijken.

 In de update naar 0.24.24 zit de aanpassing dat lettergrootte instellen ook daadwerkelijk werkt. Wel is het zo dat bij ondertiteling voor live tv de verschillende kleuren niet aangepast kunnen worden, noch de zwarte achtergrondbalk.

 

In diezelfde bekende bevindingen trouwens niks over de gekke uitlijning, extra regels, en de kleur die bij terugkijken na een tel kan veranderen.

Overigens is het niet altijd zo lelijk (hoewel bij het voorbeeld in die link dan wél weer lelijk bij terugkijken), dus het kán best goed natuurlijk.

Ik raad mensen die afhankelijk zijn van de onderiteling nog steeds aan om weg te blijven bij de TV+ Box. (Anderen trouwens ook: blijf waar je bent totdat de minimale dingen van TV+ goed werken.)


Ik wil graag de ondertiteling op wat kleiner hebben, maar dan is het helemaal geen gezicht, dus dat ook graag nog eens verhelpen.

En is het de mogelijk dat opnames en terugkijken ook nog in multicast gaat komen of is dat niet de bedoeling?


Zwartwaarde van het scherm bij radio luisteren hebben we doorgegeven, gaan ze fixen. 

Wat de zwartwaarde betreft, zie ik nu, is dit eerder aangegeven! 
Dus als het beeld grijzig is bij het radio luisteren; is bekend!

Zo blijkt maar weer: het is niet te volgen?

Sommigen vinden dat bekende bugs niet op TV+ Bekende bevindingen horen. Maar ik ben nog steeds van mening dat het érg handig zou zijn als er ergens een lijst met dit soort dingen is. Zodat je ook niet pas na het melden te horen krijgt “We hebben dit n.a.v. een eerdere melding doorgegeven aan het tv team”. (En wat mij betreft is dat gewoon dezelfde lijst als dat overzicht van bekende bevindingen, maar ergens anders is ook prima.)


Als ik al deze reacties lees hebben veel klanten last van beeld/geluid. Zo ook ondergetekende. 

De volgende klachten komen bij mij voor,

 

Verschil in geluidniveau van radio naar tv vv

Onderlinge tv zenders  veel verschil in geluid. 

Terug kijken van opgenomen programma.s krijgt geluid niet goed.  

Wegvallen van geluid 1 a 2 seconden. 

 

Wat mij opvalt is als er een tijdje geen update is geweest langzaam maar zeker beeld en geluid gelijk lopen. 

Na een update is het gelijk lopen weer weg. 

 

Jammer dat het maar niet lukt om dit goed te krijgen. 


@Marjella-bella Wat vreemd dat de tv tijdens het kijken ineens naar een andere zender gaat. Zou je hiervoor een eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we uitzoeken hoe dit kan gebeuren. 

 

@Dirck 

Sinds de laatste update heb ik problemen met de opnames. Na het bekijken van een opname wil ik deze verwijderen. Voor de update drukte je op de afstandsbediening op het terug knopje en kon je de opname vervolgens verwijderen. Nu na de update blijft hij niet meer op de betreffende opname staan, maar springt hij terug naar de allerlaatste opname in de lijst en moet je zelf weer op zoek gaan naar de opname die je net had bekeken om deze te kunnen verwijderen.

Ook de gele balk in een opname is niet meer aanwezig.

En wanneer komt de Verticale gids weer terug?

Het eerste deel van je reactie is bekend en hier wordt naar gekeken. Ook de verticale gids staat op de planning. Het is nog niet duidelijk wanneer dit beschikbaar wordt. 

 

@Arjan van B Bedankt voor de feedback! Over de lijst met bekende bevindingen hoor ik vaker mensen. Ik zal zorgen dat deze met het team besproken wordt. Zodat hij wellicht completer en overzichtelijker kan worden. 

 

@huistijger Ik begrijp dat het dus wel gelukt is om de tekst kleiner te maken, maar dat de ondertiteling dan niet mooi weergegeven wordt? Op welke grote heb je hem dan ingesteld? 

 

@Heb ik weer Bedankt voor je reactie! Een aantal dingen die je noemt staan tussen de bekende bevindingen in dit topic. 

Sommige dingen duren helaas langer om op te lossen dan anderen, maar we zijn continue bezig dingen te verbeteren. Tussentijds zou ik adviseren het eerdere genoemde topic in de gaten te houden. 


Na een nachtje van het stroom te zijn geweest worden de instellingen voor beeld en geluid weer bewaard gelukkig. Het haperende beeld en geluid na het opstarten blijft helaas, valt ook op dat het geluid vaker wegvalt gedurende een paar seconden tijdens het tv kijken. 


Hi Eric. Dat hoort toch niet zo. 

Hi @EricNL1965! Ai, da's niet de bedoeling. Zou je hier een eigen topic voor aan willen maken? Dan kan het daar verder met je opgepakt worden. 🙂

Zou je alsnog het advies van Sanne willen volgen en een eigen topic willen aanmaken?