Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

• 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

SuperWifi 2
Achterkant

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

Veelgestelde vragen

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.

Update: 04-07-2023

Het werkt net als achter een Experiabox v10 of ouder model.

wifi van de v10 gaat uit

bij de fritzdoos bepaal je dat zelf

Ja klopt. Maar ik doel op de werking van de SuperWiFi's. De werking van de SuperWiFi's achter de fritzbox is hetzelfde als achter een Experiabox v10 of ouder.

dat is het dus niet

de wifi van de experiabox gaat uit

Afgezien daarvan werken de SuperWiFi's hetzelfde. 

Het werkt net als achter een Experiabox v10 of ouder model.

wifi van de v10 gaat uit

bij de fritzdoos bepaal je dat zelf

Ja klopt. Maar ik doel op de werking van de SuperWiFi's. De werking van de SuperWiFi's achter de fritzbox is hetzelfde als achter een Experiabox v10 of ouder.

dat is het dus niet

de wifi van de experiabox gaat uit

Afgezien daarvan werken de SuperWiFi's hetzelfde. 

ja en het voordeel dat deze versie door kan lussen met de itv ontvanger

maar dat had ik al eerder gemeld in dit topic

voor de basis gebruiker is het prima te doen

en mooi in het zwart

zelf zou ik een plafond of wall systeem willen zien

vooral bij avm fritzbox

voor mij zie ik de tp-link omada de mooiste oplossing kwa afwerking en poe

de Ubiquiti UniFi heeft ook mooie spullen

Mij valt ook op dat als je opdracht geeft het lampje van het punt uit te zetten, dat zodra je het punt een reset geeft en het opstart proces is afgerond het lampje weer doodleuk steady groen blijft branden. 

Het zou als volgt moeten werken in ieder geval. Als je via de Thuis app of webinterface de lampjes uitzet, gaan ze weer aan na een harde reset, maar niet bij een herstart. Als je de lampjes uit zet door middel van het knopje op het SuperWifi punt, gaan ze ook weer aan bij een herstart.

Hmm interessant wel.. Uhmmm @Paul_ ? :thinking:

Neem ik mee. Dank hiervoor!

hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

Dit is eerder opgemerkt door iemand bij het begin van 516  uitrol en door moderator onderkend als nog op te lossen bug. Dus uiteindelijk zou je dus de v12 wifi moeten kunnen killen zonder dat de rest uitgaat.

Klopt. Ik zal 'm nog eens aankaarten, maar is volgens mij al bekend inderdaad.

@Paul_

Misschien een optie om in het start bericht van dit topic aan passen dat een tv ontvanger via een superwifi 2 aangesloten kan worden mits deze bekabeld aan de experiabox of box 12 aangesloten zit 

Een ideetje 😀

Ga ik doen!

Als je een V10A hebt en die de master is,Dan kan je wifi 6 op de superwifi 2 toch niet gebruiken?Of krijg je dan een v10 of box 12 ter vervanging?

Als je een V10A hebt en die de master is,Dan kan je wifi 6 op de superwifi 2 toch niet gebruiken?Of krijg je dan een v10 of box 12 ter vervanging?

Klopt wat je aangeeft. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A heeft geen Wifi 6 en daardoor is Wifi 6 helaas niet te gebruiken in deze opstelling. We vervangen de V10A niet.

OK,Bedankt voor je reactie!

Ik zou dat wel even in de startpost aangeven.:wink:

Ik denk dat WiFi 6 het dan inderdaad niet doet.

Als je wel een KPN Box 12 hebt en de zwarte SuperWiFi’s, dan werkt WiFi 6 dus. Hang je daar dan 1 witte SuperWiFi bij, dan is WiFi 6 foetsie. Nergens meer te vinden.

Ik denk dat WiFi 6 het dan inderdaad niet doet.

Als je wel een KPN Box 12 hebt en de zwarte SuperWiFi’s, dan werkt WiFi 6 dus. Hang je daar dan 1 witte SuperWiFi bij, dan is WiFi 6 foetsie. Nergens meer te vinden.

Wat een lekker systeem dan 

Ik heb met de tp-link omada een wifi 6 (eap615 wall) in de keuken hangen en netjes wifi 6 in de keuken eetkamer en zithoek 

Rest Van de accesspoints heb ik nog wifi 5 

En dit werkt probleemloos door elkaar 

Hmm... wat klopt hier niet?

WiFi 6 op het "Extra WiFi" 2,4 Ghz netwerk 😁

Ik heb met de tp-link omada een wifi 6 (eap615 wall) in de keuken hangen en netjes wifi 6 in de keuken eetkamer en zithoek 

Je kunt Omada nou niet echt vergelijken met Superwifi. Bij Omada is ieder access point individueel te besturen en kan daardoor ook anders ingesteld worden. Dat is bij Superwifi niet het geval.

Nou ja... ik weet het nog niet helemaal zeker. De punten staan redelijk dicht bij elkaar. Misschien verbind het toestel precies met de witte.

Oke mijn situatie 

Box 12 en 2x SuperWifi 2 

SuperWifi 2 zijn allebei draadloos verbonden met de Box 12 via een goede groene verbinding via 5GHZ 

Mijn laptop ondersteund Wifi6 Wi-Fi 6 (802.11ax) maar wilt alleen op Wifi 6 verbinden als ik de Superwifi 2 van het stroom haal en dan verbind mijn laptop met de box 12 Wi-Fi 6 (802.11ax) Snelheid ruim 700 mb Wanneer de SuperWifi 2 aanstaan en mijn laptop regelmatig met 1 van die verbind dan gaat die over op Wi-Fi 5 (802.11ac) snelheid 200MB hoe kan ik dit oplossen

De Box 12 staat in de woonkamer Beide SuperWifi 2 staan op de 1ste etage op verschillende slaapkamers.

Mijn laptop staan in de woonkamer op 3 a 4 meter afstand van de Box 12 je zou zeggen dat hij dichterbij de box 12 zit als de SuperWifi punten en zou dus eigenlijk met de Box 12 moeten verbinden inplaats van de SuperWifi die boven staan. 
Onderstaande foto toon de status van de WifiPunten en je ziet dat  1 Wifi apparaat (mijn laptop) is verbonden met de SuperWifi 
Kan je een apparaat in mijn geval mijn laptop forceren via de box 12 interface dat hij alleen met Wi-Fi 6 (802.11ax) moet verbinden 
Want het is wel Leuk Box 12 en SuperWifi 2 die Wifi 6 ondersteunen maar dan moet het wel werken 

Dag,

Net een hele tijd bezig geweest met de superwifi2 installeren met service plus.

We kregen ze eerst niet goed gekoppelt in de box12, hierna een reset van box12 gedaan wat wel wonderen deed.

Wel werkt wifi 6 niet op de 5ghz band. ik heb een apparaat waar wifi 6 word op geondersteund maar op de superwifi's 2 krijg ik gteen wifi 6 en in de interface kan je niet naar ax switchen, zodra je dit doet switch die gelijk terug naar wifi 5.

Wat mij raar is dat klanten deze kopen voor wifi 6, en niet voor de look (ik wel haha).

Dus waarom kunnen we niet op wifi 6 op de 5ghz band

Wat mij raar is dat klanten deze kopen voor wifi 6, en niet voor de look (ik wel haha).

Ik ervaar het zelfde zie mijn bericht hieronder

Vraagje over het aansluiten van de SuperWifi 2 , niet bedraad,aan de Box12. Ik gebruik nu alleen 5 GHz via WiFi extra; andere WiFi uitgeschakeld. Om de SuperWiFis 2 te kunnen gebruiken, moet dan de “gewone” WiFi op Box 12 ingeschakeld worden, daarmee dus zowel 2,4 als 5 GHz?

ik zou graag alleen 5 GHz gebruiken…..

Ik ervaar het zelfde zie mijn bericht hieronder

Ik vind het heel misleidend want de hoofdfunctie is dat je wifi 6 hebt maar dat is dus alleen op 2.4ghz

Het zal wel weer een update zijn, maar vind het heel raar want dat is de main functie.

Vraagje over het aansluiten van de SuperWifi 2 , niet bedraad,aan de Box12. Ik gebruik nu alleen 5 GHz via WiFi extra; andere WiFi uitgeschakeld. Om de SuperWiFis 2 te kunnen gebruiken, moet dan de “gewone” WiFi op Box 12 ingeschakeld worden, daarmee dus zowel 2,4 als 5 GHz?

Als u nu 5 Ghz van de "Extra WiFi" gebruikt, dan werkt dat ook op de SuperWiFi 2. De SuperWiFi 2 neemt alle instellingen van de KPN Box automatisch over. U hoeft dus niets te wijzigen. Gewoon aansluiten en klaar.

de hoofdfunctie is dat je wifi 6 hebt maar dat is dus alleen op 2.4ghz

Wat bedoelt u daar mee? 

Houdt er rekening mee dat de ‘Extra Wifi’-functie geen roaming bevat zoals de reguliere wifi dit wel doet. Extra Wifi is echt in het leven geroepen voor apparatuur dat altijd op dezelfde plek blijft staan zoals bijvoorbeeld een videodeurbel, videocamera of Sonos-systeem. Zowel roaming als bandsteering zijn hier uitgeschakeld om ervoor te zorgen dat ook de apparaten die er soms moeite mee hebben gewoon kunnen verbinden.

De wifi op de Box12 moet inderdaad ingeschakeld zijn om Superwifi te gebruiken, ik las hier op het forum wel dat er een nieuwe softwareversie op de planning staat waarbij dit niet meer nodig is.

Ik snap onderstaande niet helemaal, heb ik ook niet echt uitgelegd in dit topic gezien (ctrl+f op V10A):

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

1. De V10A ondersteunt Wi-Fi 5, wilt dat zeggen dat SuperWifi 2 dan ook terugschakelt naar Wi-Fi 5?
  2. Zijn er meer features die niet gaan werken icm de V10A?
  3. Indien SuperWifi 2 dan met Wi-Fi 5 gaat werken, werkt het access point die in de V10A zit ook nog steeds? Zoals het nu is met Experia Wifi en SuperWifi 1.
  4. Kan ik de V10A omruilen voor een 12? Ik heb 'm reeds 3 jaar hangen en hoewel die het prima doet, blijkt deze dus niet toekomstbestendig als je kijkt naar SuperWifi 2. En ik ga eind april verhuizen (hier maak ik nog een apart topic met vragen over), zou wel tof zijn als ik alles mooi kan upgraden naar het nieuwste.

De V10A ondersteunt Wi-Fi 5, wilt dat zeggen dat SuperWifi 2 dan ook terugschakelt naar Wi-Fi 5?

Dat is correct.

Zijn er meer features die niet gaan werken icm de V10A?

Voor zover ik weet is er verder geen verschil. Ik durf zo niet te zeggen of de V10a ook al de ‘Extra Wifi’ ingebouwd heeft, kan ook geen een V10a aansluiten om te kijken aangezien ik deze niet meer heb. Dit is de enige die ik mis in mijn ‘collectie’ van courante modems.

Indien SuperWifi 2 dan met Wi-Fi 5 gaat werken, werkt het access point die in de V10A zit ook nog steeds? Zoals het nu is met Experia Wifi en SuperWifi 1.

Dat klopt. Superwifi 2 werkt ook samen met de V10a net zoals Experiawifi en Superwifi. Om het nog mooier te maken: als je al een bestaand netwerk hebt met Experiawifi en Superwifi dan kun je hier ook een Superwifi 2 aan toevoegen zonder problemen.

Kan ik de V10A omruilen voor een 12? Ik heb 'm reeds 3 jaar hangen en hoewel die het prima doet, blijkt deze dus niet toekomstbestendig als je kijkt naar SuperWifi 2. En ik ga eind april verhuizen (hier maak ik nog een apart topic met vragen over), zou wel tof zijn als ik alles mooi kan upgraden naar het nieuwste.

Helaas is dat geen mogelijkheid, tenzij de V10a stuk gaat, dan wordt ie wel vervangen door een Box12 conform het huidige beleid omtrent modemwissels. Toekomstbestendig is een term die vrij open staat voor interpretatie, enorm veel apparatuur ondersteunt nog geen Wifi 6 en dat gaat ook nog wel even duren, kijkend naar hoe veel apparaten nog steeds ‘beperkt’ zijn tot Wifi 4 terwijl Wifi 5 al sinds midden 2013 bestaat. Vanuit een ander perspectief kan je zeggen dat Wifi 6 zelf ook geen toekomstbestendige wifiversie aangezien het een kwestie is van tijd eer we Wifi 6E op een grotere schaal mogen verwelkomen in Europa waardoor we ook gebruik kunnen gaan maken van de volledige 6Ghz-band en een beetje van de 7Ghz-band. In totaal moet er 1.2Ghz vrij komen voor het gebruik van wifi.

Met andere woorden, de wifi-markt is op dit moment aardig aan het veranderen wat de standaarden betreft maar in de praktijk duurt het vaak jaren eer de hele markt van wifi clients mee is. Tegen de tijd dat de markt een beetje mee gaat zijn we al snel vijf jaar verder al dan niet langer, het wereldwijde chip-tekort draagt ook niet bij aan de snelheid waarop Wifi 6 apparatuur van de band rolt. 

Naar mijn persoonlijke mening zal je bij normaal gebruik ook amper verschil merken met Wifi 6 ten opzichte van Wifi 5. De voordelen van de modulatietechniek achter Wifi 6 (OFDMA) komen alleen goed tot zijn recht als alle aangesloten apparaten compatibel zijn en je grote aantallen apparaten gaat verbinden. Bij dat laatste moet je denken aan zakelijke wifi-netwerken of openbare wifi op een treinstation.

Hoi @NHendriks , wat betreft de “Extra Wi-Fi” in de Experia Box v10A is het antwoord: nee, nog niet.

Specifiek voor mensen met een V10A is hier van belang om te weten dat je de Extra Wifi nog niet kunt gebruiken. Dit omdat de V10A het master apparaat van de mesh is. Echter is de V10A nog niet voorzien van de software update met Extra Wifi. Deze verwachten we in maart.

bron: Experia Box V10A Update: Mesh d5.00.52_build493-owl]

@NHendriks Dank voor je antwoorden. Inmiddels ben ik steeds minder overtuigd dat ik perse Wi-Fi 6 moet hebben en dat Wi-Fi 5 meer dan voldoende is. Bij de KPN verhuisaanbieding wordt vooralsnog SuperWifi 1 aangeboden, er is geen optie voor SuperWifi 2. Maar ik denk dat ik toch voor SW1 ga, icm mijn Experia Wifi heb ik dan overal Wi-Fi 5, wat dus meer dan voldoende is. Dank voor de info!

En trouwens:

p...]kan ook geen een V10a aansluiten om te kijken aangezien ik deze niet meer heb. Dit is de enige die ik mis in mijn ‘collectie’ van courante modems.

De mijne ruilen met een 12? ;) 

Bij de KPN verhuisaanbieding wordt vooralsnog SuperWifi 1 aangeboden, er is geen optie voor SuperWifi 2.

Ja volgens de website. Maar de website is gewoon nog niet bijgewerkt denk ik 😁 de kans is aanwezig dat u gewoon een SuperWiFi 2 krijgt.

Houdt er rekening mee dat de ‘Extra Wifi’-functie geen roaming bevat zoals de reguliere wifi dit wel doet. Extra Wifi is echt in het leven geroepen voor apparatuur dat altijd op dezelfde plek blijft staan zoals bijvoorbeeld een videodeurbel, videocamera of Sonos-systeem. Zowel roaming als bandsteering zijn hier uitgeschakeld om ervoor te zorgen dat ook de apparaten die er soms moeite mee hebben gewoon kunnen verbinden.

De wifi op de Box12 moet inderdaad ingeschakeld zijn om Superwifi te gebruiken, ik las hier op het forum wel dat er een nieuwe softwareversie op de planning staat waarbij dit niet meer nodig is.

Met mijn vorige iPad Pro( 2014) merkte ik nogal eens dat het apparaat in een 2,4 GHz netwerk bleef “hangen” ook al was ik vlak bij een WiFi punt, bijv. de satelliet van de Orbi RBK50; vandaar dat ik wilde beperken tot 5GHz. Is bij het “extra-WiFi “ wel sprake van “Mesh Wi-Fi steering” , MuMimo etc.?