Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 20 augustus 2020

@ChrisWissink Is het volume ‘probleem’ bij jou nu verholpen na de laatste firmware? 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 20 augustus 2020
ChrisWissink schreef:
Pieter0000 schreef:

Hij laadt zelf eerst de oude software, wat al weer 15 minuten duurt en daarna geeft hij bericht dat er nieuwe software klaar staat. Deze moet dan weer gedownload worden. Al met al meer dan een half uur nodig. Mega irritant.

@Pieter0000,Dit heeft te maken dat de uitrol nog niet is afgerond. De standaard basis versie is nog 7 en als je al overgezet bent moet dit nog ge-update worden naar 8. Ik verwacht als de uitrol afgerond is dat dit niet meer voorkomt

@ChrisWissink , Dank voor uw bericht. Echter ik had al de nieuwe software versie 8, toch is het 3xvoorgekomen dat KPN (automatisch) teruggegaan is naar de oude software waarna het bericht kwam om de nieuwe software te downloaden. Wel kon ik de gids niet meer laden wanneer de oude software er terug op stond. Ook heb ik last van vastlopers waarna er niets anders rest dan te resetten waarna bovenstaande probleem zich steevast afspeelt. Ik heb dus steeds de allerlaatste versie van de software op mijn arris2952.

BUG in details bij zoeken?

Het viel mij op dat er in de nieuwe software update bij het ‘zoeken’ (gele knop - titel) er een overzicht van resultaten is, in die resultaten details valt echter de seizoen-aflevering regel weg. diezelfde informatie regel is het enige onderscheid dat er bij veel series is tussen de verschillende afleveringen. En als je er in de ‘gids’ naar toe bladert staat die regel er wel netjes bij. Ui4.102.215 SW 8.0.102_2

Zoeken en daarna de gids info…

En bij een rij resultaten zoals deze is er geen aanknopingspunt voor herkennen van de afleveringen:

kan die regel ook bij de zoekresultaten worden weergegeven, liefst ook in het basis overzicht niet alleen bij doorgaan naar de details.

OF kan ik dit met een instelling aan mijn kant oplossen?

mvg Kurt

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6509 reacties
  • 20 augustus 2020
Pieter0000 schreef:

Ook heb ik last van vastlopers waarna er niets anders rest dan te resetten waarna bovenstaande probleem zich steevast afspeelt. Ik heb dus steeds de allerlaatste versie van de software op mijn arris2952.

Hallo @Pieter0000,

Zal je de software is helemaal willen resetten via een Frisse Start ? Dan zal je nog eenmaal beide updates moeten doorlopen en dan zal de situatie die jij schetst eigenlijk niet meer mogen voorkomen.

Dat terugzetten van de oude menu is een basis versie van de oude software (versie 7), de server ziet dat jij eigenlijk op versie 8 hoort te zitten en stuurt een update melding naar de ontvanger. Mensen die nog niet op het nieuwe menu zitten, krijgen deze check niet en dan zal versie 7 (het oude menu) zich verder inladen. Ik adviseer om niks te doen in die oude software, want opnames welke daar gemaakt worden raken dan mogelijk beschadigd in versie 8 (het nieuwe menu). 

Anneke-Anna schreef:

@ChrisWissink Is het volume ‘probleem’ bij jou nu verholpen na de laatste firmware? 

@Anneke-Anna, helaas niet. Het geluid is nog steeds te zacht. Hoe zit het bij jou? 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 20 augustus 2020

@ChrisWissink Ook niet verholpen, zie hier

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 20 augustus 2020
ChrisWissink schreef:
Pieter0000 schreef:

Ook heb ik last van vastlopers waarna er niets anders rest dan te resetten waarna bovenstaande probleem zich steevast afspeelt. Ik heb dus steeds de allerlaatste versie van de software op mijn arris2952.

Hallo @Pieter0000,

Zal je de software is helemaal willen resetten via een Frisse Start ? Dan zal je nog eenmaal beide updates moeten doorlopen en dan zal de situatie die jij schetst eigenlijk niet meer mogen voorkomen.

Dat terugzetten van de oude versie is een basis versie van de oude software (versie 7), de server ziet dat jij eigenlijk op versie 8 hoort te zitten en stuurt een update melding naar de ontvanger. Mensen die nog niet op het nieuwe menu zitten, krijgen deze check niet en dan zal versie 7 zich verder inladen. Ik adviseer om niks te doen in die oude software, want opnames welke daar gemaakt worden raken beschadigd in versie 8. 

@ChrisWissink Dank, zal dit straks nog eens proberen of dit het probleem opheft. Ik hou u op de hoogte.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6509 reacties
  • 20 augustus 2020

Verwacht het wel @Pieter0000, het is vrij veel technische informatie en lastig goed uit te leggen. Die frisse start kan je doorlopen via Menu → Instellingen → 2x gele knop op de afstandsbediening indrukken en daar kiezen voor Frisse Start.  Hoor graag of dit het oplost.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 augustus 2020

Is het nieuwe menu speciaal voor visueel beperkten gedaan? Want die zien nu helemaal niets meer. Er is echt geluisterd naar de klanten, tuurlijk. Maar hebben jullie ook deze mensen gesproken? Vast niet want die kunnen ook die email niet lezen! Of bieden jullie nu grotere TV’s die men nu nodig heeft?

De structuur is zo veranderd dat er meer keer op knopjes gedrukt moet worden voor het zelfde resultaat. Erg bedankt namens iemand die fibromyalgie heeft en sterft van de pijn. Lekker, nog meer klikken, nog meer pijn door de extra handelingen. Waar zijn jullie mee bezig? Meer handelingen? En het gewone volk is al zo dom, en dan worden mensen met een lichamelijk beperking hiermee opgezadeld? Wanneer gaat het terug naar oud? Ik hoef toch geen hulp in te huren om mijn, ja mijn TV, te kunnen bedienen?

En nou is KPN al traag en zeker de TV en internet in Arkel, maar nu!!! Het is gewoon een belediging om met deze ellende te moeten tv kijken. Kan je weer vrij nemen om de monteur te ontvangen, geweldig. Erg leuk om door jullie tewerkgesteld te worden.

Ik weet niet wat jullie bezielt om dit in te voeren, maar hier is totaal niet over doorgedacht. Namens mensen met beperkte functies, de bonus ging vast weer voor helder denken!

• Helper
  • 29 reacties
  • 20 augustus 2020

Ik heb gisteren op 1 van mijn Arris 2592 ontvanger de update gekregen. (het klopt dus niet dat je op al je ontvangers het tegelijk krijgt)

En het is nogal een tegenvaller met de snelheid. Voorheen alles instant nu

5-7 seconden seconden voordat de gids een keer geladen is

2-3 seconden moeten wachten voordat het scherm naar de volgende bladzijde verspringt

Meerdere keren op OK klikken voordat je naar een kanaal kan springen

tekst is onleesbaar klein op kleine 17”tv in slaapkamer

Nu lees ik dat jullie bekend zijn met de issues van deze tv ontvanger in ieder geval al 22 dagen terug en bezig zijn met een oplossing. maar toch blijven jullie het uitrollen op deze ontvangers.

wanneer is deze oplossing er. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 20 augustus 2020
MauriceZ schreef:

Ik heb gisteren op 1 van mijn Arris 2592 ontvanger de update gekregen. (het klopt dus niet dat je op al je ontvangers het tegelijk krijgt)

Je hoort de update wel tegelijkertijd op alle TV ontvangers te krijgen omdat je immers ook overgezet wordt naar een ander iTV platform.

• Helper
  • 29 reacties
  • 20 augustus 2020
wjb schreef:
MauriceZ schreef:

Je hoort de update wel tegelijkertijd op alle TV ontvangers te krijgen omdat je immers ook overgezet wordt naar een ander iTV platform.

Hoi WJB, 

grappig ik zit toevallig net KPN webcare te lezen van iemand die daar over een vraag had. het antwoord is (wat dus bevestigd wordt door de praktijk):

“@KPNwebcare

·

1h

Hoi! Dat komt omdat niet alle tv ontvangers tegelijk deze update krijgen. Dat gaat ook niet per adres maar op basis van serienummers 🙂 Nog even geduld en dan wordt de andere ontvanger ook geüpdatet :)”

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 20 augustus 2020
MauriceZ schreef:
wjb schreef:
MauriceZ schreef:

Hoi WJB, 

grappig ik zit toevallig net KPN webcare te lezen van iemand die daar over een vraag had. het antwoord is (wat dus bevestigd wordt door de praktijk):

“@KPNwebcare

·

1h

Hoi! Dat komt omdat niet alle tv ontvangers tegelijk deze update krijgen. Dat gaat ook niet per adres maar op basis van serienummers 🙂 Nog even geduld en dan wordt de andere ontvanger ook geüpdatet :)”

Dan heeft die medewerker het niet echt begrepen want deze update hoort toch echt per abonnement uitgerold te worden. Het gaat heel vervelende situaties opleveren als je nu op een TV ontvanger met het oude menu een opname inplant. Die ben je dan echt kwijt zodra die TV ontvanger ook overgezet wordt.

Zie ook het openingsbericht van dit topic waar je de onderstaande tekst kunt vinden.

Forum|alt.badge.img+1

#KPN vroeg zich af: hoe komen wij zo snel mogelijk van onze trouwe, loyale & vooral tevreden klanten af? 
Hun antwoord? 
Door een onaangekondigde verrassingsupdate te installeren in de nacht, waardoor alles trager, kleiner en onprettig is. 
Slimme zet KPN! Not!!! 
Dit kost klanten, want ik ga door dit soort onzin-updates, die de functionaliteit vertragen en verslechten overstappen.

Werkelijk onvoorstelbaar deze nieuwe update?
Ten eerste wordt het onaangekondigd overnight geïnstalleerd, zodat je de dag erna ineens een bericht krijgt en aan de slag kunt met de veranderingen.
En ten tweede wil ik het woord verbeteringen niet gebruiken, want het is doffe ellende!

Wie verzint dit?
Hier worden mensen dus voor betaald om dit te bedenken en om dit uit te voeren.
Allemaal eruit gooien.
Die kijken zeker zelden tv?
Of zappen nooit?
Of zijn zo jong, dat ze de kleine lettertjes wél kunnen lezen?

Want dé reden waarom ik KPN heb en wilde houden?
Het is retesnel en je zapt vlug langs alle zenders!
Mijn moeder heeft Ziggo en ik lachte haar altijd uit.
Zij lacht me uit als er voetbal is en Formule 1.
Maar voor mij ging de snelheid van het zappen, de schermen bekijken en de functionaliteit nog altijd boven de zenders.

Tot vandaag.
Hoe is dit mogelijk zeg?
Wat moet ik met meer dan de helft van mijn scherm met een foto?
Dat wil ik niet zien.
En daardoor zijn de letters zoveel kleiner geworden.
Dit is niet leesbaar!
Maak er dan op z'n minst een keuze van: wilt u deze informatie vooraf al zien met bijbehorende van Google-geplukte foto en daardoor seconden trager zijn?
Of liever niet?

Het zappen is trager, de leesbaarheid is verdwenen en de functionaliteit verminderd.
En wat zegt KPN?
Er is uitgebreid klantonderzoek gedaan.
Yeah right, door wie?
Dit zijn geen verbeteringen!
Geef mensen dan in ieder geval de optie om deze "verbeteringen" niet te nemen, de balk te laten verdwijnen en de voorbeeldfoto's niet te willen zien.
Dit wordt opgedrongen en laat me overstappen op een andere provider.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 20 augustus 2020
Aart5 schreef:

1)  Om de paar dagen start de KPN box opnieuw op. Heel irritant als je een programma
      aan het kijken bent.    Dat opstarten duurt een aantal minuten en je ziet de
     voortgangsbalk in het beeld.
 2)  De KPN box loopt af en toe vast bij gebruik Instellingen menu.
      Door de KPN box aan en uit te zetten, werkt de KPN box weer.

Het kan zijn, @Aart5, dat de update niet helemaal goed binnengekomen is. Dan kan het gebeuren dat de ontvanger tijdens gebruik tegen een probleem aanloopt. Hij probeert dit dan te herstellen door te herstarten. Als dat niet helpt, dan krijg je dat hij dat blijft herhalen. Reset de ontvanger even helemaal (Menu - Instellingen - Systeem - Terug naar Fabrieksinstellingen). Meestal is het daarmee opgelost.

@Pieter0000, ik vermoed dat bij jou iets vergelijkbaars aan de hand is. als de Frisse Start, die Chris aanraadde, niet werkt, probeer dan ook de Fabrieksinstellingen.

TMG1961 schreef:

Ik kan op de ontvanger niet meer zien of de zending in HD is of niet. De ontvanger staat ingesteld op HD, en t/m gisteravond stond er HD op display als zending in HD was. Vanaf vandaag dus niet meer. Zelfs als zender in beeld naast logo HD heeft staan dan zie je geen HD op display ontvanger.

Dat klopt. Dergelijke melding heeft niet echt toegevoegde waarde. Als jouw ontvanger ingesteld staat op HD, dan zijn alle uitzendingen die in HD kunnen, ook daadwerkelijk in HD. Je kunt in de gids controleren of een uitzending/zender SD of HD is. 

HenkMarie schreef:

Is het nieuwe menu speciaal voor visueel beperkten gedaan? Want die zien nu helemaal niets meer. Er is echt geluisterd naar de klanten, tuurlijk. Maar hebben jullie ook deze mensen gesproken? Vast niet want die kunnen ook die email niet lezen! Of bieden jullie nu grotere TV’s die men nu nodig heeft?

De structuur is zo veranderd dat er meer keer op knopjes gedrukt moet worden voor het zelfde resultaat. Erg bedankt namens iemand die fibromyalgie heeft en sterft van de pijn. Lekker, nog meer klikken, nog meer pijn door de extra handelingen. Waar zijn jullie mee bezig? Meer handelingen? En het gewone volk is al zo dom, en dan worden mensen met een lichamelijk beperking hiermee opgezadeld? Wanneer gaat het terug naar oud? Ik hoef toch geen hulp in te huren om mijn, ja mijn TV, te kunnen bedienen?

En nou is KPN al traag en zeker de TV en internet in Arkel, maar nu!!! Het is gewoon een belediging om met deze ellende te moeten tv kijken. Kan je weer vrij nemen om de monteur te ontvangen, geweldig. Erg leuk om door jullie tewerkgesteld te worden.

Ik weet niet wat jullie bezielt om dit in te voeren, maar hier is totaal niet over doorgedacht. Namens mensen met beperkte functies, de bonus ging vast weer voor helder denken!

Hoi @HenkMarie, ik heb je bericht samengevoegd met het verzameltopic waar we info geven en feedback verzamelen. Ik vind het heel jammer te horen dat je lichamelijk ongemak ervaart van het nieuwe menu. We blijven natuurlijk verder werken aan het menu om dingen te verbeteren. Maar ik kan je al wel vertellen dat we niet terug gaan naar de het oude menu. Neem het startbericht van dit topic en de eerste paar reacties eens door. Daar vind je veel uitleg over hoe het nieuwe menu werkt. Handige tip om mee te beginnen: als je in de gids naar een andere zender gaat en daar een programma wilt starten met OK dan opent hij eerst een infovenster en moet je nog een keer op OK drukken om daadwerkelijk naar de zender te gaan. Als je dit wilt ontwijken kun je, als in de gids op het programma staat, op de Play knop op de afstandsbediening drukken ( :play_pause: ).

MauriceZ schreef:
wjb schreef:
MauriceZ schreef:

Hoi WJB, 

“@KPNwebcare

·

1h

Dit is niet correct. De update wordt uitgerold op basis van het interactieve tv abonnementsnummer. Alle ontvangers die daaraan gekoppeld zijn krijgen tegelijkertijd de update. 

Als dit bij jou niet is gebeurd, dan was waarschijnlijk de verbinding van de ene ontvanger niet helemaal optimaal of iets dergelijks waardoor de update niet gelukt is. De ontvanger zal het automatisch opnieuw proberen (in de nacht). Als dat uiteindelijk niet lukt krijg je overdag een keer popup of je wilt installeren. Stel je die te vaak uit, dan negeert de ontvanger je en doet het alsnog. Je kunt zelf een reset naar Fabrieksinstellingen doen, dit zou ook de nieuwe update dan moeten triggeren.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 augustus 2020
  1. De nieuwe gids is traag.
  2. Wanneer je een programma wilt kijken dat al bezig is. Moet ik nu 2x selecteren om te kijken. 
  3. niet iedere vernieuwing is een verbetering. Maar dit is toch wel jammer. 
    kunnen we terug naar een menu dat snel geladen is. En bij een programma dat bezig is, met 1klik kan kijken. 

Bvd. 
Arnold 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 20 augustus 2020

Beste KPN,

Helaas heb ik vanacht/vandaag de nieuwe update doorgevoerd gekregen,
Ik zal nog niet reageren op het nieuwe uiterlijk van gids en menu, dit is een kwestie van wennen denk ik.
Wat ik wel als zeer vervelend en storend ervaar, zelfs zo erg dat ik me me er na 1 avond al groen en geel aan erger zijn de volgende twee zaken :

1.
De algehele performance is zeer traag, Als ik nu op de knop druk om de gids te openen duurt het 4 tot 5 seconden voor deze ook daadwerkelijk geopend is. Ook door de gids heen scrollen is vele malen trager dan voorheen.

2.
Als je nu een programma selecteert om te kijken moet ik nogmaals op kijken drukken voordat dit programma daadwerkelijk wordt getoond, omdat jullie het blijkbaar nodig vinden om na de eerste selectie nog een overzicht te laten zien met info over het programma wat ik al gekozen had. Deze stap voegt niets toe.

Helaas mis ik ook nog steeds wat in deze update, bijvoorbeeld de basis functionaliteit van het zelf kunnen indelen van de zenders in een door mij gewenste volgorde. Al met al slaat KPN de plank met deze update behoorlijk mis, en hoop ik van ganse harte dat hier snel aandacht aan wordt gegeven.

SGF
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 20 augustus 2020

Helaas is de nieuwe update echt een enorme verslechtering, en een behoorlijk irritatie puntje.

Traag menu, dubbel klikken voordat ik naar een zender kan via het menu.

Wat ook heel irritant is, is dat ineens alle radio zenders in de gids staan van de tv. Als ik nu in de gids van bijvoorbeeld rtl5 naar rtl5 HD wil, moet ik eerst 15 keer op P+ drukken, voordat ik bij die zender ben. Dit was eerder maar 1x op P+ drukken

Hopelijk word dit snel opgelost, want dit is voor mij al bijna reden genoeg om over te stappen naar een andere provider.

Forum|alt.badge.img+1

En waarom gaat het systeem regelmatig in reset?

Zit je programma te kijken en wordt alles zwart en gaat ie automatisch weer dingen laden.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 augustus 2020
SGF schreef:

Wat ook heel irritant is, is dat ineens alle radio zenders in de gids staan van de tv.

Dat ben ik volledig met je eens, ook ik hoop dat KPN de TV gids en radio gids weer zal splitsen.

TIP: Maak een zenderlijst met alleen de zenders die je interessant vindt, dat scheelt je enorm in het bladeren. Onze zenderlijst bevat 42 TV zenders en 3 radiozenders.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 21 augustus 2020

Ik mag me gelukkig prijzen als ik hierboven lees dat zelf de update zelf al zoveel tijd heeft gekost. Was dus een voorbode van hoe het met de software zou gaan… erruuugg traag. 
Maar even zo traag en rampzalig de klantenservice! Met een wachttijd tussen 8 en 12 minuten. Ook traag dus. Sorry we zitten in het jaar 2020. Schandalig vind ik het. Neerwaartse spiraal waar Kpn zich in bevindt. Mag voor het maand bedrag toch iets meer service en inzet verwachten. Hopelijk wordt het opgepakt want dit gaat klanten kosten.  

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 21 augustus 2020

Een verwacht flauwe reactie. Traagheid blijft (schijnbaar vind KPN het fijn om de klanten te beledigen met zo'n slakkengang, elke keer moet er toch al een monteur komen voor de afnemende snelheid. Dus jezelf werk verschaffen is in mijn ogen wel heel erg achterhaald), de kleine lettertjes voor de slechtzienden blijven en door mijn ziekte blijft het pijnlijk om meer handelingen te doen, die volstrekt overbodig zijn. Tewerkstelling is iets voor enge leiders. Gelukkig weer een punt om bij KPN te vertrekken met meerdere abo's!

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 21 augustus 2020

Sinds gisteren het nieuwe menu. En vandaag nog minder happy dan gisteren.

Het duurt momenteel 3-4 seconden voordat tv gids geladen is. 

Wisselen van zender duurt nu ook 2-3 seconden, was voorheen bijna direct.

Ook is de kwaliteit van het beeld achteruit gegaan, is minder scherp dan eergisteren. 

Al met al is het eerder een behoorlijke achteruitgang ipv vooruitgang. 

Momenteel geef ik het een magere 5 op een schaal van 1-10. Voorheen was dat toch echt een stevige 8,5.

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 87 reacties
  • 21 augustus 2020
wjb schreef:
SGF schreef:

Wat ook heel irritant is, is dat ineens alle radio zenders in de gids staan van de tv.

Dat ben ik volledig met je eens, ook ik hoop dat KPN de TV gids en radio gids weer zal splitsen.

TIP: Maak een zenderlijst met alleen de zenders die je interessant vindt, dat scheelt je enorm in het bladeren. Onze zenderlijst bevat 42 TV zenders en 3 radiozenders.

Inderdaad kun je door het aanmaken van een zenderlijst veel onnodig geblader voorkomen. Is een werkje van niks. Wij hebben er zelfs twee, waarvan de veruit meest gebruikte maar 8 TV-zenders bevat. Heel prettig bij het gebruik van de Gids, alles altijd op één scherm en werkt heel snel (staat in 2 seconden klaar) en het erdoorheen bladeren gaat probleemloos. Jammer dat veel nieuwe gebruikers zoveel problemen ondervinden. Het werkt bij ons prima en zonder haperingen, maar ik vrees dat niemand dat wil horen.

Overigens is bij ons sinds de update en vorige week wat werkzaamheden in de wijk aan verbeteringen van de achterliggende infrastructuur, het geluid aardig wat sterker geworden. Ipv vroeger standje 38-42 van het volume is nu 32-36 al voldoende.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 21 augustus 2020
TMG1961 schreef:

Ook is de kwaliteit van het beeld achteruit gegaan, is minder scherp dan eergisteren. 

Dat kan eigenlijk niet. Kijk eens of jouw TV nog wel ingesteld staat op HD.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 21 augustus 2020
wjb schreef:
TMG1961 schreef:

Dat kan eigenlijk niet. Kijk eens of jouw TV nog wel ingesteld staat op HD.

Staat ingesteld op HD. Het is een plasma tv, HD ready, maar beeld is sinds gisteren toch echt een stuk slechter geworden. Lijkt wel alsof het geen HD is maar HD- -. Kwaliteit is echt stuk minder.