Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

277 reacties

• Helper
  • 76 reacties
  • 18 juli 2025
Omder schreef:

@Erik van KPN ik zie het nu C.24.07.04 had wel gekeken onder System maar daar stond niet zoals eerdere keren dat er een update beschikbaar is. 

Heb er nu eentje via de web interface terug gezet naar febrieksinstellingen, gaat dat ook werken of moet ik echt een reset uitvoeren?

De wifi punt wat gisteren liep te spoken heeft versie C.25.05.06 dat is weer een andere versie van het modem zelf. Hoe weet ik nu in de toekomst of mijn modem en wifi points voorzien kunnen worden door een nieuwe firmware als de interface dit niet aangeeft?

Ter aanvulling na het terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik ook de laatste versie, wel zo handig om dit soort zaken vanaf een punt te kunnen doen, echter is wifi een no-go:

Nogmaals het hele netwerk herstart, daarna werden er wat zaken verplaatst naar een van de drie wifi punten, nog steeds zit het merendeel op het modem.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29199 reacties
  • 18 juli 2025
Omder schreef:

@Erik van KPN ik zie het nu C.24.07.04 had wel gekeken onder System maar daar stond niet zoals eerdere keren dat er een update beschikbaar is. 

Heb er nu eentje via de web interface terug gezet naar febrieksinstellingen, gaat dat ook werken of moet ik echt een reset uitvoeren?

Terugzetten naar de fabrieksinstellingen is hetzelfde als een reset :)

Omder schreef:

De wifi punt wat gisteren liep te spoken heeft versie C.25.05.06 dat is weer een andere versie van het modem zelf. Hoe weet ik nu in de toekomst of mijn modem en wifi points voorzien kunnen worden door een nieuwe firmware als de interface dit niet aangeeft?

De versienummers van je modem en de SuperWifi punten zijn ook niet per sé hetzelfde. Hoewel de Software op alle apparaten dezelfde basis is, wordt er wel per apparaat doorontwikkeld, en zijn de versienummers dan ook meestal anders. 

In de basis krijg je updates van ons uit gepusht en hoef je daar zelf niet over na te denken. Nadat wij dan (bijna) klaar zijn met het pushen van updates zetten we ze beschikbaar voor handmatig updaten. Dat is dan het moment dat je ook via de webinterface kunt updaten (of door middel van een reset).

Voor de wifi dingen die je verder noemt. Wat je daarin zou kunnen doen is, via de webinterface van het modem, eens een wifi reset doen. Deze vind je op dezelfde pagina als de overige resets (Instellingen > Systeem). Dit zet alles rondom de wifi terug naar de fabrieksinstellingen en automatisch. Je moet hierna dan wel zelf even weer de netwerknaam van je wifi aanpassen. Maar dan zou ik daarna verder verwachten dat je eindapparaten verspreid gaan verbinden. Geef het wel even. Het kan een paar minuten duren, gezien vanuit een opstart van het systeem, voordat modem en wifipunten klaar zijn met onderling communiceren en bepalen wat waarheen moet.

• Helper
  • 76 reacties
  • 19 juli 2025

Welke wifi radio instelling hou ik aan?

Modem staat op zelf instellen en zo ook 2 wifi point. 1 punt staat op wifi 6.

Eerst had ik alles op zelf instellen staan, na heel het netwerk herstarten krijg ik dus zoals de zin hier boven. Wat moet ik aan houden?

• Helper
  • 76 reacties
  • 20 juli 2025

Waarom verbinden apparaten niet met het wifi punt in de woonkamer maar alleen in de meterkast met het modem. Dit Bevordert nou niet echt de snelheid. Op de andere 2 punten zitten wel een paar apparaten, maar zelfs van zolder verbind met de meterkast, dit zie ik, wat heeft een ethernet aansluiting te maken met een mobiel en/of tablet?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8361 reacties
  • 20 juli 2025

Excuses voor de late reactie ​@Omder

Omder schreef:

Dat hangt voornamelijk van je apparaten in huis af. Je kunt eerst alles op zelf instellen zetten en kijken of alles dan goed werkt. Zo kun je alle instellingen bij langs. 

Wat het verbinden met de wifipunten betreft, wat als je de Wifi Manager doorloopt? Die past de instellingen aan en ik ben benieuwd of de apparaten er daarna beter mee verbinden. 

• Helper
  • 76 reacties
  • 21 juli 2025

En welke setting hou ik dan aan bij het zelf instellen? ​@Sanne van KPN 

De tool geprobeerd maar deze is tijdelijk niet beschikbaar gaf die aan. 

Tool werkt nu wel en alles is groen. 
Klopt de topology wel? Ik bedoel een mobiele telefoon verbonden met een ethernet kabel gaat er bij mij niet in……

• Helper
  • 76 reacties
  • 21 juli 2025

@Sanne van KPN  ​@Erik van KPN Kijk dit apparaat heeft alleen wifi en zit volgende de topology aangesloten op ethernet 3 van het modem.

Echter zit er een Wifi point met een ethernet kabel aangesloten op ethernet poort 3 van het modem.

Gezien de web interface van het modem ook al niet 100% functioneert doe ik even de aanname dat de interface ook niet goed weergeeft wat met welk wifi point verbonden is.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Als het wifipunt zelf bekabeld is aangesloten, kan de topologie dat dan weergeven als zijnde een bekabelde verbinding bij apparaten die verbonden zijn met dat wifipunt. ​@Omder 

Om terug te komen op jouw eerdere vraag: 

Omder schreef:

Modem staat op zelf instellen en zo ook 2 wifi point. 1 punt staat op wifi 6.

Eerst had ik alles op zelf instellen staan, na heel het netwerk herstarten krijg ik dus zoals de zin hier boven. Wat moet ik aan houden?

Met een Box 12 en alleen SuperWifi 2 kun jij prima overal Wifi 6 compatibiliteit kiezen. En mocht je dan toch merken dat sommige van de apparaten het lastig hebben (omdat ze vrij oud zijn, bijvoorbeeld), dan kun je altijd of een aanpassing naar wifi 5 doen of een Extra Wifi instellen met een lagere instelling en/of alleen 2,4 GHz

• Helper
  • 76 reacties
  • 21 juli 2025

@Erik van KPN klopt, alle 3 de wifi points zijn verbonden met een ethernet kabel.

De 3 punten staan allen op Wifi 6 ingesteld, zo ook op het modem.

Voor oudere apparatuur had ik al onderstaande ingericht.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 21 juli 2025

Hoe kan ik na de update het wachtwoord van het modem aanpassen? 

• Helper
  • 28 reacties
  • 23 juli 2025

Weet iemand of er gauw weer een update aan zit te komen? Het is érg onhandig dat het geheel niet te bedienen is vanaf mobiele apparaten, maar ook via safari op de MacBook is het nagenoeg onwerkbaar. De beheerspagina vreet geheugen, de hele Mac wordt traag en de pagina loopt telkens nagenoeg vast. Dit moet een bug zijn, wat zo complex is de omgeving niet…

Peter Van Dam
Nieuwkomer

Sinds enkele dagen heb ik deze firmware versie. Veel websites zijn sindsdien niet meer bereikbaar (bijvoorbeeld zilverenkruis.nl, maar ook de speedtest van KPN). Dit lijkt te maken te hebben met IPv6. Sinds het uitzetten op de router zijn de websites weer bereikbaar. Ook uitzetten van IPv6 in de netwerkadapter instellingen van Windows omzeilt het probleem.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29199 reacties
  • 25 juli 2025

Wat kan gebeuren bij deze versie is dat IPv6 niet goed aanstaat. Het lijkt dan aan te staan, maar onder water niet. Je kunt dit dan oplossen door het uit te zetten, en dan weer aan. Helpt dat bij jou ook, Peter?

• 7 reacties
  • 26 juli 2025

Sinds deze update werkte mijn internetverbinding niet meer. Het bleek te maken te hebben met de firewall instelling die met alles strenger dan ‘standaard’ poort 53 blokkeerde en daarmee dus geen DNS kon verwerken. Op dat moment draaide ik op Cloudflare DNS, maar ook testen met de KPN standaard DNS servers was geen succes.

Alles leek hierna prima te werken, echter merkte ik later problemen met het gastnetwerk. Om te beginnen was de DHCP pool maar slechts 8 adressen groot. Verbinding maken met het netwerk lukte vervolgens wel, maar ik krijg de internetverbinding op het gastnetwerk niet aan de praat. Drie herstarts van het thuisnetwerk en meermaals het netwerk uit/aan gezet te hebben werkt het nog steeds niet.

Ik kan uiteraard proberen om het modem (Box 12) te resetten, maar ik vond het belangrijk om deze pijnpunten onder de aandacht te brengen in de hoop op een stabielere volgende release.

@Erik van KPN Hopelijk kun je hier wat mee. Zijn jullie bekend met deze issues?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29199 reacties
  • 28 juli 2025

Hoi ​@daanwoestenenk, bedankt voor je feedback! Poort 53 zit niet in de geblokkeerde poorten/applicaties op zowel niveau Middel als Hoog. Op niveau Hoog wordt 53 juist toegelaten (te herkennen aan het » icoon erachter). En op Middel wordt alles toegelaten behalve de applicaties/poorten in de lijst, en daar staat 53 niet bij. Voor gastnetwerk, de standaardgrootte voor de DHCP pool is 32 stuks. Gecombineerd met ook de problemen met de verbinding van het gastnwetwerk lijkt het erop dat de update of migratie niet helemaal lekker is verlopen. Heb je de Box 12 al wel een keer herstart? Een reset is inderdaad vrij drastisch, we zien dat bij gekke dingen een herstart vaak al genoeg is. Maar als de problemen daarmee niet verholpen zijn, dan neig ik toch naar het advies om even te resetten.

Was deze update voor jou ook de overgang naar KPN Software, of had je die hiervoor ook al?

• 7 reacties
  • 28 juli 2025

Hi ​@Erik van KPN,

Voordat ik (eindelijk) deze versie had, draaide ik nog op V12.C.23.04.39 en was het ook niet mogelijk om handmatig een update te krijgen. De upgrade knop was uitgegrijsd en een softwarematige reset heeft dit niet opgelost. Pas toen ik een hardwarematige reset uitgevoerd had kreeg ik daarmee deze versie en dus ook de issues die ik hiervoor heb beschreven.

Het thuisnetwerk is inderdaad meerdere malen volledig herstart in de hoop het gastnetwerk weer operationeel te krijgen, maar tevergeefs. Ik ben bang dat er met de reset toch iets corrupt is geraakt en ik niet onder een tweede reset uit ga komen. Momenteel krijg ik ook de melding “Upgradeservice is momenteel niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.”

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 1 augustus 2025

Beste support / forum leden.

Ik zit hier nog op V12.C.24.05.08 op een SagemcomFast5359_KPN Hardware versie 3.0. 

Kan ik binnenkort een FW upgrade verwachten ?   

Ook mijn S-WiFi punten zitten nog op een oudere versie Arcadyan - SW2.C.24.03.00

Ik zal het erg fijn vinden als er een optie voor een “scheduled reboot “ komt.  

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator
  • 2445 reacties
  • 1 augustus 2025

Je kan zeker binnenkort een update verwachten, maar wanneer dat zal zijn is niet te zeggen. We zijn nu namelijk wel bezig met de SuperWifi 2 punten (en daarbij ook de Box 12) te updaten bij klanten die al op de KPN Software zitten.

In de laatste versie zit ook trouwens geen scheduled reboot functie en naar verwachting wordt dat ook niet binnenkort geïmplementeerd. 

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 162 reacties
  • 12 augustus 2025

Ik merk, zie en lees nog steeds heel veel bugs die er al vanaf het begin inzitten en wat er wordt opgelost, daar merk je eigenlijk vrij weinig van.

Gaat KPN nog eens een waardig product afleveren, want nu lijkt het meer op een soepzootje dan op een acceptabel functionerent router systeem met de Box12 en de SW2 punten.

Erg jammer hoor, wat mij betreft, want zo moeilijk kan en mag het niet zijn om iets netjes af te leveren, kijk maar neer Netgear, TP Link, Ubiquiti, Asus, FRITZ!Box

KPN, kunnen jullie niet teruggaan naar een knettergoed en simpel modem, dan kan je daarachter elke gewenste router plaatsen, zonder GEOH

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29199 reacties
  • 13 augustus 2025

Vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht, Steven. Volgens mij laten de product updates duidelijk zien hoeveel, en wat, er in elke update verbeterd en verholpen wordt.

We hebben inmiddels meer dan 3 miljoen apparaten, modems en wifipunten, op KPN Software draaien. Als dat niet een goed werkend product zou zijn, waren we niet zover. En ja, er worden problemen gemeld, dat is zeker waar. En dat zijn ook allemaal zaken die we serieus nemen en aan werken om aan te passen, te verbeteren en op te lossen. Want wij zien ook het liefst dat iedereen probleemloos internet heeft. En het overgrote deel van de klanten heeft dat dus ook. Want die mensen waarbij alles ‘gewoon’ goed werkt gaan dat hier niet komen vertellen. 

Het is mensen eigen om de dingen die gewoon goed gaan als normaal aan te nemen en er dus niet bewust mee bezig te zijn. En pas als iets niet lekker loopt, dan valt het op, en ga je het melden.

sschot schreef:

KPN, kunnen jullie niet teruggaan naar een knettergoed en simpel modem, dan kan je daarachter elke gewenste router plaatsen, zonder GEOH

Dat kan sowieso. Als je dat graag wilt is het geen enkel probleem om het KPN modem zo in te stellen dat je er een eigen router achter kunt hangen. En je kunt ook het KPN modem in z'n geheel vervangen door een (modem)router naar keuze. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 259 reacties
  • 13 augustus 2025
Erik van KPN schreef:

Vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht, Steven. Volgens mij laten de product updates duidelijk zien hoeveel, en wat, er in elke update verbeterd en verholpen wordt.

We hebben inmiddels meer dan 3 miljoen apparaten, modems en wifipunten, op KPN Software draaien. Als dat niet een goed werkend product zou zijn, waren we niet zover. En ja, er worden problemen gemeld, dat is zeker waar. En dat zijn ook allemaal zaken die we serieus nemen en aan werken om aan te passen, te verbeteren en op te lossen. Want wij zien ook het liefst dat iedereen probleemloos internet heeft. En het overgrote deel van de klanten heeft dat dus ook. Want die mensen waarbij alles ‘gewoon’ goed werkt gaan dat hier niet komen vertellen. 

Het is mensen eigen om de dingen die gewoon goed gaan als normaal aan te nemen en er dus niet bewust mee bezig te zijn. En pas als iets niet lekker loopt, dan valt het op, en ga je het melden.

sschot schreef:

Dat kan sowieso. Als je dat graag wilt is het geen enkel probleem om het KPN modem zo in te stellen dat je er een eigen router achter kunt hangen. En je kunt ook het KPN modem in z'n geheel vervangen door een (modem)router naar keuze. 

En ik vind deze reactie wel heel kort door de bocht.

Er zijn genoeg KPN gebruikers die er totaal geen verstand of know how van de materie hebben, laat staan dat ze op het modem inloggen.

Als het internet het maar doet dan vind men het oke.

De melders van problemen zijn juist degene die er mee bezig zijn en tegen problemen aan lopen , die vaak uiterst vaag kunnen zijn.

Helpdesk kan je bellen, maar het ligt er maar net aan wie je aan de lijn krijgt.

En iedere update geeft meestal weer andere problemen

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 162 reacties
  • 13 augustus 2025

Ik vind je terugkoppeling erg vreemd, persoonlijk.

Ik heb geen idee hoeveel van de 3 miljoen gebruikers naar hun topologie kijken, zet eens een polletje uit. Ik heb geen idee wie er last van hebben dat je apparaten niet kan vinden als je een fixed IP wil toewijzen, al weet je zeker dat het product wel is aangesloten, omdat topologie en de achterliggende/onderliggende services niet werken. Dit is echt knetterharde en keisimpele basis functionaliteit!

Ik ben inderdaad naar een Fritzbox aan het kijken, omdat ik het gezeik en het niet oplossen meer dan helemaal zat ben, ook al moet ik dan en het modem en de 4 SW2 punten vervangen.

En box 12 in bridge modus, zeg maar waar ik het vinkje kan vinden, want ik kan hem echt nergens vinden. 

Dus een beetje dik doen met 3 miljoen punten, ja logisch alle klanten gebruiken het. Maar wie gebruikt er meer als kabel er in en ik heb internet, zoals aangegeven?

Dat de Box 12 echt de basics niet op orde heeft, als je 3 miljoen gebruikers hebt, dat is toch bizar beschamend en telleurstellend, of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Afijn, we zitten er niet op dezelfde manier in, dat blijkt in ieder geval wel.

En nee, jullie doen niet hard je best, sinds uitkomst Box12 is topologie al een issue en het is nog nooit opgelost in de achterliggende jaren!!!!! Ja jaren……. Dus wat een top prestatie, of misschien toch net iets minder?

Afijn, start maar een groep beta gebruikers, gebruik hun expertise en input en wordt een fatsoenlijke speler, want op dit moment schieten jullie echt VER onder de maat, mijn persoonlijke mening.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 259 reacties
  • 13 augustus 2025
sschot schreef:

Ik vind je terugkoppeling erg vreemd, persoonlijk.

Ik heb geen idee hoeveel van de 3 miljoen gebruikers naar hun topologie kijken, zet eens een polletje uit. Ik heb geen idee wie er last van hebben dat je apparaten niet kan vinden als je een fixed IP wil toewijzen, al weet je zeker dat het product wel is aangesloten, omdat topologie en de achterliggende/onderliggende services niet werken. Dit is echt knetterharde en keisimpele basis functionaliteit!

Ik ben inderdaad naar een Fritzbox aan het kijken, omdat ik het gezeik en het niet oplossen meer dan helemaal zat ben, ook al moet ik dan en het modem en de 4 SW2 punten vervangen.

En box 12 in bridge modus, zeg maar waar ik het vinkje kan vinden, want ik kan hem echt nergens vinden. 

Dus een beetje dik doen met 3 miljoen punten, ja logisch alle klanten gebruiken het. Maar wie gebruikt er meer als kabel er in en ik heb internet, zoals aangegeven?

Dat de Box 12 echt de basics niet op orde heeft, als je 3 miljoen gebruikers hebt, dat is toch bizar beschamend en telleurstellend, of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Afijn, we zitten er niet op dezelfde manier in, dat blijkt in ieder geval wel.

En nee, jullie doen niet hard je best, sinds uitkomst Box12 is topologie al een issue en het is nog nooit opgelost in de achterliggende jaren!!!!! Ja jaren……. Dus wat een top prestatie, of misschien toch net iets minder?

Afijn, start maar een groep beta gebruikers, gebruik hun expertise en input en wordt een fatsoenlijke speler, want op dit moment schieten jullie echt VER onder de maat, mijn persoonlijke mening.

En echt ik zou het totaal niet anders hebben kunnen verwoorden !!!!

Totale wanprestatie wat KPN nu softwarematig levert met de V12 als de wifipunten.

Mijn gedeelte hier is door moderator in aparte topic gezet omdat dat duidelijker zou zijn:

Apparaten verbinden met Box 12 ipv SuperWifi punten | KPN Community

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 162 reacties
  • 13 augustus 2025

Ff nog een topologie voorbeeldje

1 x KPN Box 12

4 a SW2

Dit is de basis van KPN, die draait naast andere netwerk apperatuur

Hier staat duidelijk aangegeven dat er 4 extenders zijn. Dit is tabblad topologie.

Ik zie er maar 1 en niet alle aangesloten apperaten.

Dan zien we hier het tabblad verbonden apparaten.

1 extender en verder ook niets

Daarnaast heb ik een heel behoorlijk aantal apparaten gewoon via LAN aangesloten.

Kijk eens wat ik hiervan terug kan zien in topologie of verbonden apparaten

Als jullie nu echt zo goed zijn als jullie zeggen, dan graag:

1. oorzaak bekendmaken
  2. oplossing beschrijven
  3. ETA van firmware bepalen en communiceren
  4. oplossing uitvoeren en FW beschikbaar stellen (met update knop) binnen de aangegeven ETA of een delay met toelichting en nieuwe ETA uitbrengen inclusief progress report en openstaande obstakels en issues.

KPN, laat eens zien dat jullie het echt kunnen, pak deze uitdaging aan

edit: en waar zit de “switch” voor bridge modus?

Leen59
Wijsgeer
  • 890 reacties
  • 13 augustus 2025

Als je het thuisnetwerk een herstart geeft komt de topologie meestal vanzelf weer in orde, maar dat is natuurlijk niet wat je wil. Het hoort gewoon te werken.

Reageer