Skip to main content

Feature requests KPN TV+ Box

• March 18, 2023
  • 997 reacties
  • 48921 keer bekeken

Toon eerste bericht

997 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 18, 2025

Volumeregeling automatisch veranderen naar regeling op de TV+ Box zélf, zodra je geluid niet via HDMI laat lopen. Ofwel: zodra je luistert via een bluetooth luidspreker of bluetooth oortjes, de optie “Afstandsbediening afstemmen op televisie” automatisch op “uit” zetten. En zodra je weer luistert via HDMI, dan weer terug naar de gekozen instelling.

Dit is ook hoe bijvoorbeeld de afstandsbediening van een Chromecast met Google TV werkt. Dat is nog wel even goed testen voor wie ook aparte instellingen voor een geluidsinstallatie heeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

zodra je luistert via een bluetooth luidspreker of bluetooth oortjes, de optie “Afstandsbediening afstemmen op televisie” automatisch op “uit” zetten

Dat schakelt (nu) trouwens ook de “TV” en “bron” knoppen uit. Dus als automatisch omschakelen ooit toegevoegd wordt, dan moet er even goed nagedacht worden.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Ik heb een feature request dat ik hier in dit topic genoemd heb:

Verzoek: maak het mogelijk om in de ‘Verder Kijken’-rij ook de opname zelf te verwijderen. Dus als je de OK-knop ingedrukt houdt graag 2 opties:

• ’Uit deze rij verwijderen (je verwijdert niet de opname zelf)’
  • ‘De opname verwijderen'

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 30, 2025

Het verzoek van ​@Katana321 steun ik.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 3, 2025

Voor mensen die niet de Google Assistant-knop op de afstandsbediening kunnen indrukken: ondersteuning van “Oké Google” als er een externe microfoon is aangesloten via bluetooth of usb. (Achtergrond.)

Dit, wat ik als nummer 92 op de lijst zal verwerken, lijkt niet mogelijk. Het team heeft getest met een USB microfoon, en dat werkt niet. Het is ook iets waar geen prioriteit op zit omdat de Soundbox er als alternatief is met een al ingebouwde far field microfoon.

Volumeregeling automatisch veranderen naar regeling op de TV+ Box zélf, zodra je geluid niet via HDMI laat lopen. Ofwel: zodra je luistert via een bluetooth luidspreker of bluetooth oortjes, de optie “Afstandsbediening afstemmen op televisie” automatisch op “uit” zetten. En zodra je weer luistert via HDMI, dan weer terug naar de gekozen instelling.

Dit is ook hoe bijvoorbeeld de afstandsbediening van een Chromecast met Google TV werkt. Dat is nog wel even goed testen voor wie ook aparte instellingen voor een geluidsinstallatie heeft.

Verzoek: maak het mogelijk om in de ‘Verder Kijken’-rij ook de opname zelf te verwijderen. Dus als je de OK-knop ingedrukt houdt graag 2 opties:

Deze twee dingen zet ik als 93 en 94 op de lijst en zijn meegenomen richting het team.

Verder heb ik nog wat toevoegingen op bestaande items, het gaat dan vooral om verplaatsing van categorie. Voor elk van deze items zet ik ook de toelichting erbij in het gemarkeerde antwoord.

Punt 47 (Box gaat niet terug op stand-by na update (eerder al opgelost) en stroomuitval) is nu helemaal opgelost met de uitrol van firmware 0.35.

Voor punt 90, over de tekst op de pop-up bij opnemen, met de nieuwe manier van opnemen wordt bij een serie opname nu ook daadwerkelijk de hele serie opgenomen. Waarbij de tekst op de pop-up nu klopt, en we deze niet gaan aanpassen. Ik heb dit daarom ook opgenomden onder Ingevoerd.

Punt 19, over ondertiteling op meer zenders, heb ik ook naar deels ingevoerd verplaatst. Dit is namelijk een doorlopend proces, waarbij we altijd proberen om bij zoveel mogelijk zenders ondertiteling te hebben (in de taal van de zender). 

Punt 34 verplaats ik naar deels ingevoerd. Het daadwerkelijk tonen van een Let op! pop-up bij het per ongeluk drukken op een knop tijdens Terugkijken is niet mogelijk (zoals ook aangegeven bij dat item) maar door de bookmarkoptie kan je in ieder geval wel doorgaan met Terugkijken vanaf het punt waar je gebleven was.

Punt 61 verplaats ik ook naar deels ingevoerd. Gids en Apps werken met spraakbesturing om die pagina te openen. Home werkt om terug te gaan naar het startscherm. De rest wordt aan gewerkt, maar dat is iets voor na de update naar een hogere Androidversie omdat we dan ook een betere versie van Google Assistent hebben.

Punt 26 verplaats ik van waarschijnlijk niet naar niet op de planning. Deze gaat over geluidsvertraging apart kunnen instellen voor HDMI en S/PDIF. Dit was vooral relevant toen lipsync issues nog vaker voorkwamen. Op het moment is het zo dat we geen algemene issues daarmee zien. Wil niet zeggen dat niemand meer lipsync issues ervaart, maar dat die dan met aanpassen van instellingen en de huidige vorm van geluidsvertraging op te lossen zijn. Betekent dat we op dit moment niet van plan zijn de geluidsvertraging afzonderlijk instelbaar te maken.

Voor punt 44 geldt dezelfde verplaatsing. Deze gaat over een hoger maximaal geluidsniveau. De kans dat dit kon, en dan ook gedaan ging worden, was al heel klein. 

Punt 45 gaat ook van waarschijnlijk niet naar niet op de planning. Hier gaat het om terugkeren waar je was als je een app sluit. Er zijn verplichtingen vanuit Google, en ook een limiet in wat de terugknop allemaal kan. Dus verdere aanpassing hierin staat niet op de planning

Zelfde voor punt 55 (kanaalnummers in de minigids en andere blokken). Gaan we niet doen. 

Ook 77 (ecostand pas activeren na een kwartier stand-by) zijn we niet van plan aan te passen.

Dan een paar die wel op de plek blijven, maar waar we de omschrijving wat hebben uitrgebreid.

Afgelopen maand al een toevoeging op punt 33. Die gaat over een prullenbak bij het verwijderen van opnames, wat we niet gaan doen. Maar daarin werd nog vermeld dat we gingen kijken naar het mogelijk maken van het alsnog kunnen opnemen van gemiste afleveringen in het verleden. Daar hebben we nu aangevuld dat dit er ook niet gaat komen. Dat is contractueel namelijk niet toegestaan.

Ik doe nu eenzelfde toevoeging bij punt 78 over eigen zendervolgorde. Ook de plaats van een zender wordt contractueel bepaald. Eigen volgorde kan van daaruit dus niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 10, 2025

Deze gaan we niet doen. Als je een bluetooth apparaat hebt aangesloten is het ook de intentie dat je het geluid dan beheert via dat bluetooth apparaat, en niet met de KPN afstandsbediening.

Dit vinden we een goed idee, we gaan kijken of we dit kunnen toevoegen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

---

Dit vinden we een goed idee, we gaan kijken of we dit kunnen toevoegen.

Nou, dit vonden jullie eerder al een goed idee, want die optie zit wel in de app... 😀

Dus is het volgens mij volstrekt logisch om die optie ook in te bouwen in de tv+ box. 

Maar heel fijn dat jullie dat toch gaan doen!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 17, 2025

TV ontvangers en de mobiele/smart tv apps hebben aparte ontwikkelteams. Dus als een optie bij één aanwezig is, wil dat niet per definitie zeggen dat het dan ook in de andere gaat gebeuren, of kan gebeuren. Dus 🤞🏻

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025
  1. In kunnen stellen dat de TV+ Box onzichtbaar moet zijn voor nieuwe bluetooth koppelingsverzoeken. (Klik)

Is hier nog nieuws over? Heb sinds vandaag ook een KPN TV+ Box. Kom van een 13 jaar oude HMB 2260. ^^

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 4, 2025

Ach, ik zie dat ik dit nog niet heb opgenomen in het gepinde antwoord, maar hier heb ik inderdaad een update over. 

Dit is iets wat we onder de huidige Androidversie niet meer gaan doen. Als de TV+ Box over is naar een hogere versie, dan kunnen we kijken wat we hieraan kunnen doen.

Ik werk de boel even bij.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Ach, ik zie dat ik dit nog niet heb opgenomen in het gepinde antwoord, maar hier heb ik inderdaad een update over. 

Dit is iets wat we onder de huidige Androidversie niet meer gaan doen. Als de TV+ Box over is naar een hogere versie, dan kunnen we kijken wat we hieraan kunnen doen.

Ik werk de boel even bij.

Kan je al een tipje van de sluier lichten wanneer we Android 14 kunnen verwachten?

Alvast mijn (onze) hartelijke dank.

Joop

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zodra er iets over valt te melden zullen we dat zeker doen ​@joop2011. We weten hoe graag iedereen over wil naar Android 14.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 11, 2025

De huidige startscherm van KPN TV + box komt in mijn ogen erg druk over. 

Het is een keer tijd voor KPN TV + box een nieuw startscherm komt met 7 knoppen. 

En dat voor iedereen makkelijk kan navigeren. 

En de lettertype + de icoontjes rechts op de balk van het startscherm kan van mij wat groter. 

Want de huidige balk is de lettertype + Icoontjes nog erg klein. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 13, 2025

Wat vind je precies druk ​@Frans123? Wil je gewoon 7 grote knoppen in beeld zien en geen lanes (zoals ‘Nu op TV’ of ‘Mijn favoriete apps’)? En wat zouden deze 7 knoppen precies moeten zijn? 

Je vindt het Startscherm toch relevant kan ik mij zo voorstellen, anders had je wel de keuze in het menu gemaakt om niet met het Startscherm te starten (maar met de laatst gekeken zender). Of zit ik fout?

Ik weet niet of het lettertype groter kan en/of dat instelbaar wordt. Dat ga ik eens voor je navragen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

Ik weet niet of het lettertype groter kan en/of dat instelbaar wordt. Dat ga ik eens voor je navragen. 

@Arjan van KPN, ter info, dat is punt 40, met twee jaar geleden:

40. Grootte van het lettertype kunnen instellen, deze is op sommige punten erg klein.

Er zijn geen plannen om de lettergrootte in de instellingenmenu's aan te passen. Voor teksten op detailpagina's (programma informatie enzo) gaan ze kijken of ze daar wat mee kunnen doen. Geen beloftes.

En ook:

Dingen die we niet gaan doen

...
40. Grootte van het lettertype kunnen instellen, deze is op sommige punten erg klein. Gaan we naar kijken, wordt meegenomen in de aandacht voor toegankelijkheid (zie punt 30 iets verder naar boven).
Latere update: Er zijn geen plannen om de lettergrootte in de instellingenmenu's aan te passen. Voor teksten op detailpagina's (programma informatie enzo) gaan ze kijken of ze daar wat mee kunnen doen. Geen beloftes.
Latere update: Het aanpassen van de lettergrootte van de programmainformatie blijkt lastig. Betekent dat we dit, voor nu in ieder geval, niet gaan doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 14, 2025

Dank ​@Arjan van B 😄 Dat hoef ik dus niet na te vragen. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Punt 9 en 52 graag. Het scrollen naar vorige week bijvoorbeeld kost me 5 minuten ofzo. Verticale gids was zo fijn en bij een programma kunnen zien welke andere afleveringen beschikbaar zijn ook.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

Punt 9 en 52 graag. Het scrollen naar vorige week bijvoorbeeld kost me 5 minuten ofzo. Verticale gids was zo fijn en bij een programma kunnen zien welke andere afleveringen beschikbaar zijn ook.

Vijf minuten? Als je bovenin bij de data het drop-down menu uitklapt scroll je zo een week achteruit. Dan even met de cijfertoetsen het nummer van de zender intoetsen, en je bent er. Duurt hooguit 15 seconden.

Als je een programma aanklikt in de programmagids staan eventuele eerdere (en ook toekomstige) afleveringen ook vermeld, ​@Nadia010.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

@Nadia010, ter info, uit de Kennisbank:

Je kunt ook snel 24 uur vooruit of achteruit springen met de « en » knoppen bovenaan de afstandsbediening.

En met ⏯️ ga je weer terug naar “Nu”.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Vijf minuten? Als je bovenin bij de data het drop-down menu uitklapt scroll je zo een week achteruit. Dan even met de cijfertoetsen het nummer van de zender intoetsen, en je bent er. Duurt hooguit 15 seconden.

Als je een programma aanklikt in de programmagids staan eventuele eerdere (en ook toekomstige) afleveringen ook vermeld, ​@Nadia010.

Ja 5 minuten omdat er maar 1 of 2 programma's in de gids zichtbaar zijn en dan naar links scrollen 100 keer. Ook het drop down menu uitklappen is niet zo eenvoudig om te komen als je bijvoorbeeld op Discovery staat ofzo. 

Als ik een programma aanklik zie ik alleen een plaatje van het programma en een keuze opnemen of zet herinnering aan. Geen eerdere of toekomstige afleveringen.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

@Nadia010, ter info, uit de Kennisbank:

Je kunt ook snel 24 uur vooruit of achteruit springen met de « en » knoppen bovenaan de afstandsbediening.

En met ⏯️ ga je weer terug naar “Nu”.

Deze is wel handig. Bedankt.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

Ook het drop down menu uitklappen is niet zo eenvoudig om te komen als je bijvoorbeeld op Discovery staat ofzo.

@Nadia010, niet dat ik beweer dat het makkelijk is (en ikzelf vind ⏪, ⏩ en ⏯️ veel makkelijker), maar evengoed weer ter info uit de Kennisbank:

Ben je een eind naar beneden gegaan en wil je snel terug naar boven? Gebruik de terugknop ↩ op de afstandsbediening.

...en dan zit je op NPO1. Daarna:

Druk één keer op de pijl naar boven. Dan kom je terecht op de knop NU. Met de knop naar links kun je vervolgens het keuzemenu selecteren, en met een druk op OK openen.

Na het kiezen van de dag moet je dan wel het zendernummer weten van de zender die je wilt bekijken, om in de gids snel weer naar die zender te gaan. Of P+/P- gebruiken:

Om snel hele pagina's naar boven of beneden te gaan kun je de P+ en P- knoppen gebruiken.

Nog wat meer knoppen in Hoe kan ik een handleiding krijgen van mijn nieuwe afstandsbediening?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Ook het drop down menu uitklappen is niet zo eenvoudig om te komen als je bijvoorbeeld op Discovery staat ofzo.

@Nadia010, niet dat ik beweer dat het makkelijk is (en ikzelf vind ⏪ en ⏩ veel makkelijker), maar evengoed weer ter info uit de Kennisbank:

Ben je een eind naar beneden gegaan en wil je snel terug naar boven? Gebruik de terugknop ↩ op de afstandsbediening.

...en dan zit je op NPO1. Daarna:

Druk één keer op de pijl naar boven. Dan kom je terecht op de knop NU. Met de knop naar links kun je vervolgens het keuzemenu selecteren, en met een druk op OK openen.

Na het kiezen van de dag moet je dan wel het zendernummer weten van de zender die je wilt bekijken, om in de gids snel weer naar die zender te gaan. Of P+/P- gebruiken:

Om snel hele pagina's naar boven of beneden te gaan kun je de P+ en P- knoppen gebruiken.

Nog wat meer knoppen in Hoe kan ik een handleiding krijgen van mijn nieuwe afstandsbediening?

Dankjewel voor je reactie. De achteruit en vooruitspoel knopjes vind ik wel handig. 

Nu hopelijk nog bij een programma de vermelding van alle andere afleveringen van het programma. In de app is dat wel zichtbaar, maar op tv niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 18, 2025

Wij vonden ook dat de snelheid van de gids wel wat omhoog kon ​@Nadia010 en daarom zit in de laatste launcher update voor TV+ en de Soundbox daarvoor een fikse verbetering. Het scrollen door de gids zou stukken sneller moeten worden. Deze update wordt sinds vandaag uitgerold, dus check even of je 'm al hebt. En anders kun je 'm zelf downloaden en installeren na 20 november. 

En ook dank voor de tips ​@Arjan van B ! Daarmee kun je hopelijk ook al wat sneller navigeren en springen door de gids. Wat betreft andere afleveringen van een show tonen (punt 52) wordt dat nu op de tv-ontvanger nog niet ondersteund inderdaad. Ik ga het nog eens meenemen naar het TV-team of daar al iets meer over bekend is.

Edit - En nu de gids is aangepakt waar veel tijd in heeft gezeten, staat de verticale gids misschien ook wel weer op de planning. Daar kom ik ook op terug. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 19, 2025

Alles even in één overzicht 

In de gids

⏪ direct 24 uur terug. Dus slechts 7 × klikken voor 1 week. 

⏩ 24 uur vooruit per klik

⏯ direct naar 'nu'

Snel naar de pull down:

Klik op 1 als je in de gids bent. Kan ook met 'terug' knop.

Dan één klik naar boven en één klik naar LINKS. 

Kies de dag

Toets 15 in voor de programma's van Discovery. ( Of 25 zoals hier voor BBC NL)